Passat on hiljalleen vuotanut nestettä jostain ja pääsiäisen aikaan reissulla jouduimme lisäämään autoon "tavallista" nestettä eli ei LongLife nestettä vaan jotain Nesteen keltaista ja varmaankin parasta ei longlife litkua. Tajusin vasta nyt kun olin menossa ostamaan uudelleen nestettä, että olisi varmaan täytynyt sitä LongLife nestettä ostaa silloin aiemminkin ja laittaa, siihen hätään sitä vaan ei ollut saatavilla.
Tässä nyt onkin sitten pohdinnassa, että tuliko tuosta "tavallisen" nesteen lisäämisestä jokin vanhinko tai ei toivottuja seuraamuksia tulevaisuudessa moottorille? Johtaako "väärän" nesteen käyttäminen toimenpiteisiin? Tuota punaista LongLife ainetta ei varmaan nyt uskalla säiliöön kaataa vaan odotella maanantaihin, jolloin auto on menossa huoltoon? Ainakin LongLife pullossa sanottiin, että ei saa sekoittaa muunlaisen nesteen kanssa... Voikohan sinne kaataa nyt mitään, että autolla pääsisi liikenteeseen kun alarajalla mennään?
Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta kun en noista autoista niin paljoa tiedä
Se punainen neste on korkeamman lämpötilan nestettä eli ei kiehu niin herkästi kuin vihreä neste... Ei kai siitä mitään haittaa ole Korkeintaan se saattaa haihtua... Värejähän ei saisi kyllä koskaan sekoittaa...
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Lissää ihan pelkkää vettä ja sano ko viet huoltoon, et tarkistaavat pakkasen kestävyyden.. Tälleen lämpöisellä voi noin tehä, ei ole jäätymisestä pelkoa..
G12 on normaali jäähdytinneste volkkarissa ja audissa(eli sitä punaista), joka on nykyisin korvattu G12+ nesteellä(joka on myös punaista), missä on vielä korkeampi kiehumispiste.
Vanhemmissa vag-konsernin vehkeissä oli vielä vihreät nesteet, mutta tätä G12+ nestettä saa sekoittaa vihreän nesteenkin sekaan. Sekä tietysti G12-nesteen sekaan. Sitä vanhempaa nestettä(vihreää) ei volkkari enää edes toimita, vaan niihin vanhempiin autoihin laitetaan G12+.
Ja niinkuin djisotela tuossa jo sanoikin, vettä vaan sekaan näin kesäisin. Tietty se vuotopaikkakin olis hyvä etsiä ennen talvea.
Ja ne jäähdytinnesteet kannattaa vaihtaa uusiin vaikka seuraavan jakohihnanvaihdon yhteydessä. Kuitenkin joutuu laskemaan nesteet pois ja jos siellä on nyt jotain keltasta seassa, niin kannattaa uusia ne.
Ei se mitään hajoita, vaikka siellä eriväriset nesteet onkin sekaisin...
Ei saa sekoittaa keskenään, saattavat hyytelöityä jos sekoittuvat. Punainen tarkoitettu pääasiassa autoille jossa paljon alumiini osia (kansi yms.) eli esim VW, BMW ym. Punaisessa jotain aineita syöpymistä vastaan. Eli normaalia ei autoihin missä paljon alumiiniosia.
Punaistakin on tarinan mukaan kahta versiota, tässä vihreä ja punaiset: G11, G12 ja G12Plus
Puuroutumis/syöpymisasiasta löytyy kahta mielipidettä, mutta eivät ole osanneet sanoa onko punainen ollut G12 vai G12Plus. Jälkimmäisen sanotaan sopivan minkä tahansa kanssa.
Vanhassa kärryssäni, Peugeot 406 2.1 DT ainakin alkoi syyläri syöpymään ja vuotamaan, kun tuli laitettua vahingossa sekaisin erivärisiä..En muista kummin päin laitettiin, mutta sekaisin kuitenkin ja sitten alkoi vuotamaan..3-4 vuotta selvisi, kun silloin tällöin laittoi sitä paikkausainetta sekaan..Nyt kärry on veljellä, mittarissa 490tkm ja oli joutunut vaihdattamaan syylärin vihdoin..Huollon mies sanoi, että oli putki niin täynnä paikkaustököttiä, että piti rautasahalla pistää poikki, että sai syylärin vaihdettu.. Mutta nyt toimii taas..