variantin vinkuminen ja vonkuminen
variantin vinkuminen ja vonkuminen
Golfissani on viime aikoina ilmennyt outoa ääntä. Selailin keskustelut läpi ja vastaavanlaisia juttuja varianttien vinkumis- ja vonkumisäänistä on kyllä kirjoiteltu, mutta ajattelin vielä kirjoittaa tähän omat havaintoni. Ja jos tällaista ääniongelmaa on muillakin niin tehtäisiinkö tähän ketju mahdollisista syistä? Eli kommenttinne ovat todella tervetulleita, jotta saisin selville äänen mahdollisen syyn ja ehken myös keinoja korjata mahdollisia vikoja.
Ostin viime syksynä tuon kakslitrasen kolmoskopan bensavariantin. Vuosimalli on 97 ja moottori mallia AGG 85kW. Ajokilometrejä nyt 156 tkm. Golfin huollot ennen ostoa tehty merkkiliikkeissä.
Tämä vinkuva/vonkuva ääni alkoi kuulua satunnaisesti joulukuussa, ja nyt talvipakkasten aikaan kuuluu poikkeuksetta aina pakkaskelillä. Ääni kuuluu kylmällä moottorilla ajoon lähtiessä, siis vaikka lohkolämmitintä on käytetty. Lisäksi äänen kuuluminen alkaa vasta, kun nopeus nousee välille 60-80 km/t. Ääni loppuu yleensä muutamien minuuttien päästä tai kunnes moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan. Ääntä voisin kuvailla juuri vinkumiseksi/vonkumiseksi tai jopa naukumiseksi, jonka voimakkuus vaihtelee kuten myös korkeus. Kun ääni alkaa kuulua siihen ei vaikuta esim. 80 km/t nopeudesta vapaalle vaihtaminen. Taannoin isälläni oli -87 323 Madza, jonka nopeusmittarin vaijeri vonkui monesti pakkasella ja se ääni muistuu mieleen lähinnä tätä.
Golfiin muuten tyyväisenä tämä äänen kuuluminen alkaa kyllä pikkuhiljaa nyppimään. Toisaalta mieleen tulee myös se, että enteileeko ääni remonttia. Nooh, vein golfin äskettäin erääseen merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Korjaajien loppupäätelmä äänestä oli se, että se kuuluisi vaihdelaatikon laakerista, mutta 100% varmoja eivät olleet. Laatikkoon vaihdettiin lisäksi öljyt, mutta tällä ei vaikutusta ääneen. Laatikkoremontti tietysti vähän hirvittää, joten siksikin tämä keskustelun aloitus. Josko äänen synty olisi johtuvaa esim. jakopäänhihnasta tai vesipumpusta niin vähän halvemmalla selviäisi.
Mitä mieltä olette voisiko ääni olla peräisin jostakin näistä Golf III variantin vikalistassa esitetyistä paikoista: jakopäänhihnan kiristinpyörä/vesipumppu, etupyörän laakeri, ohjaustehostin tai ruisku?
Golfiini on vaihdettu jakopäänhihna 87 tkm:ssa (vaihto kohtapuoliin taas edessä), vesipumpun vaihdosta ei tietoa, takapyörän huonokuntoinen laakeri vaihdettiin oston yhteydessö (ääni silloin erilainen kuin nyt), ohjaustehostimen ja ruiskun toiminnat normaalit.
Ostin viime syksynä tuon kakslitrasen kolmoskopan bensavariantin. Vuosimalli on 97 ja moottori mallia AGG 85kW. Ajokilometrejä nyt 156 tkm. Golfin huollot ennen ostoa tehty merkkiliikkeissä.
Tämä vinkuva/vonkuva ääni alkoi kuulua satunnaisesti joulukuussa, ja nyt talvipakkasten aikaan kuuluu poikkeuksetta aina pakkaskelillä. Ääni kuuluu kylmällä moottorilla ajoon lähtiessä, siis vaikka lohkolämmitintä on käytetty. Lisäksi äänen kuuluminen alkaa vasta, kun nopeus nousee välille 60-80 km/t. Ääni loppuu yleensä muutamien minuuttien päästä tai kunnes moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan. Ääntä voisin kuvailla juuri vinkumiseksi/vonkumiseksi tai jopa naukumiseksi, jonka voimakkuus vaihtelee kuten myös korkeus. Kun ääni alkaa kuulua siihen ei vaikuta esim. 80 km/t nopeudesta vapaalle vaihtaminen. Taannoin isälläni oli -87 323 Madza, jonka nopeusmittarin vaijeri vonkui monesti pakkasella ja se ääni muistuu mieleen lähinnä tätä.
Golfiin muuten tyyväisenä tämä äänen kuuluminen alkaa kyllä pikkuhiljaa nyppimään. Toisaalta mieleen tulee myös se, että enteileeko ääni remonttia. Nooh, vein golfin äskettäin erääseen merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Korjaajien loppupäätelmä äänestä oli se, että se kuuluisi vaihdelaatikon laakerista, mutta 100% varmoja eivät olleet. Laatikkoon vaihdettiin lisäksi öljyt, mutta tällä ei vaikutusta ääneen. Laatikkoremontti tietysti vähän hirvittää, joten siksikin tämä keskustelun aloitus. Josko äänen synty olisi johtuvaa esim. jakopäänhihnasta tai vesipumpusta niin vähän halvemmalla selviäisi.
Mitä mieltä olette voisiko ääni olla peräisin jostakin näistä Golf III variantin vikalistassa esitetyistä paikoista: jakopäänhihnan kiristinpyörä/vesipumppu, etupyörän laakeri, ohjaustehostin tai ruisku?
Golfiini on vaihdettu jakopäänhihna 87 tkm:ssa (vaihto kohtapuoliin taas edessä), vesipumpun vaihdosta ei tietoa, takapyörän huonokuntoinen laakeri vaihdettiin oston yhteydessö (ääni silloin erilainen kuin nyt), ohjaustehostimen ja ruiskun toiminnat normaalit.
Jollain tuola ffp:n puolella oli tää vonkuminen kuulunut jäähdytystuulettimesta. Lähtee ilmavirran mukana pyörimään ja kuiva laakeri metelöi kylmällä kelillä. Oli korjaantunut, kun oli ruikkinut jtn öljyä sinne. Pitäis itekin koittaa ruikkia sitä öljyä sinne päin, niin näkis loppuuko sillä. Vaan kun ei saa aikaiseksi 

VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Varianttini vinkuva ääni taisi selvitä. Syynä Claymaninkin mainitsema syylarintuuletin (kiitos vinkistä!). Koitin rasvailla, ja ääni vaimeni. Mutta lopulta testasin siten, että otin tuulettimen virtapiuhan irti ja sitasin ropelin kiinni narulla ja baanalle. Ääntä ei enää kuulunut. Huh kylläpä, helpottaa, jos tässä se vika on.
Nyt pitää vielä kokeilla paremmin rasvailla tuulettimen laakerit tai sitten tuuletin menee korjattaviin/vaihdettavaksi.
Mutta ihmetyttää vielä kyllä tämän merkkiliikkeen asiantuntemus. Korjaamon porukka etiskeli vikaa kahtena päivänä ja lopputulos pahin mahdollinen: vaihdelaatikkovika. Myös ko. liikkeen automyyjä kuulosteli ääntä koeajolla, ja tuli siihen tulokseen, että syynä pyörän laakeri, ei missään nimessä vaihdelaatikko. Että kysyypä asiasta sitten ammattilaisilta ja maksaa hyvät tuntipalkat ja alkaa esimerkiksi vaihtamaan v-laatikkoa, jos ei täysin varma syystä ole...

Nyt pitää vielä kokeilla paremmin rasvailla tuulettimen laakerit tai sitten tuuletin menee korjattaviin/vaihdettavaksi.
Mutta ihmetyttää vielä kyllä tämän merkkiliikkeen asiantuntemus. Korjaamon porukka etiskeli vikaa kahtena päivänä ja lopputulos pahin mahdollinen: vaihdelaatikkovika. Myös ko. liikkeen automyyjä kuulosteli ääntä koeajolla, ja tuli siihen tulokseen, että syynä pyörän laakeri, ei missään nimessä vaihdelaatikko. Että kysyypä asiasta sitten ammattilaisilta ja maksaa hyvät tuntipalkat ja alkaa esimerkiksi vaihtamaan v-laatikkoa, jos ei täysin varma syystä ole...
Osaisko joku auttaa mua?
Ongelmana ärsyttävä vinkuminen isolla äällä
Ajaessa kuuluu sellanen nitinä ja natina jostain auton takaosasta, sit kaverin kaa sitä tutkittiin, toinen painamaan pärää alaspäin ja toinen korva kiinni kuskin puolen renkaan luo, sielt se jostain tulee, mut mikä paikka se tollasen äänen antaa?
Iskariko? ei kait siel muu paikka liiku kun auto ylös alas liikkuu, autossa weitecin jokin alustasarja.
Ongelmana ärsyttävä vinkuminen isolla äällä

Ajaessa kuuluu sellanen nitinä ja natina jostain auton takaosasta, sit kaverin kaa sitä tutkittiin, toinen painamaan pärää alaspäin ja toinen korva kiinni kuskin puolen renkaan luo, sielt se jostain tulee, mut mikä paikka se tollasen äänen antaa?
Iskariko? ei kait siel muu paikka liiku kun auto ylös alas liikkuu, autossa weitecin jokin alustasarja.
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Jos se perää painellessa kuuluu, niin kannattaa tutkailla iskaria/jousta tarkemmin. En tiedä tulisiko se nitinä loogisemmin jousesta kuin iskarista. Onhan niitä juttuja ollut, että joillakin alustat/jouset nitisee.
Onko sun jousissa sellasta tiheetä progressiivista kierreosaa, joka vois hangata vastakkain tjms? Jousikupissa jotai skeidaa... Vaikkei luulis jousen ny kupissa pääsevän elämään, jos on paino päällä.
Tohon alustaan sen veikkaisin näin äkkiseltään viittaavan.

Tohon alustaan sen veikkaisin näin äkkiseltään viittaavan.

Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Mulla kanssa viimeisten viikkojen aikana Golffi nitissu, natissu ja narissu kun pieni eläin! Lähinnä käännöksissä ja jos vähän korkeuseroa samalla (esim pihaan rotvallin yli kääntyen) tai sit vinottain hidastetöyssystä..Aluks kuulu ihan hitailla nopeuksilla, mut nyt isoillakin jo, tosin häviää muuhun, renkaiden ja tuuleen pauhunaan, isommissa nopeuksissa..Narisee kyllä ihan kunnolla! Joku heitti, et kallistuksenvakajaasta vois kuulua, kun se ääni ei oo niin iso, kun ajaa esim. suoraan hidastetöyssyyn, tiedä sitten..
Noh, ens viikolla vaihtuu Eibachin madallusjouset ja uudemmat vakioiskarit alle, niin poistetaan se vaihtoehto ainakin sit..Samalla saa auton pukille, niin voi vähän alustan osia väännellä ja käännellä, josko siellä jotain muutakin olis..Se nyt viimeeks nähtiin, kun auto kävi pukilla, että kummatkin etuiskarit vuotaa pikkasen, mene ja tiedä olisko siitä sitten..
Muitakin vinkkejä otetaan vastaan! 

Noh, ens viikolla vaihtuu Eibachin madallusjouset ja uudemmat vakioiskarit alle, niin poistetaan se vaihtoehto ainakin sit..Samalla saa auton pukille, niin voi vähän alustan osia väännellä ja käännellä, josko siellä jotain muutakin olis..Se nyt viimeeks nähtiin, kun auto kävi pukilla, että kummatkin etuiskarit vuotaa pikkasen, mene ja tiedä olisko siitä sitten..


Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Eikös tässäkin ole merkki siitä että etuvakaajan puslat on lopussa. Siis narisee etupäästä?shoebox wrote:Mulla kanssa viimeisten viikkojen aikana Golffi nitissu, natissu ja narissu kun pieni eläin! Lähinnä käännöksissä ja jos vähän korkeuseroa samalla (esim pihaan rotvallin yli kääntyen) tai sit vinottain hidastetöyssystä..Aluks kuulu ihan hitailla nopeuksilla, mut nyt isoillakin jo, tosin häviää muuhun, renkaiden ja tuuleen pauhunaan, isommissa nopeuksissa..Narisee kyllä ihan kunnolla! Joku heitti, et kallistuksenvakajaasta vois kuulua, kun se ääni ei oo niin iso, kun ajaa esim. suoraan hidastetöyssyyn, tiedä sitten..![]()
Noh, ens viikolla vaihtuu Eibachin madallusjouset ja uudemmat vakioiskarit alle, niin poistetaan se vaihtoehto ainakin sit..Samalla saa auton pukille, niin voi vähän alustan osia väännellä ja käännellä, josko siellä jotain muutakin olis..Se nyt viimeeks nähtiin, kun auto kävi pukilla, että kummatkin etuiskarit vuotaa pikkasen, mene ja tiedä olisko siitä sitten..Muitakin vinkkejä otetaan vastaan!
Eibach jouset+vakioiskarit on syvältä

-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Pitänee ottaa tuo vaihtoehto huomioon..Kyllä, siis narske kuuluu etupäästä..Oikeastaan ainoat tilanteet tällä hetkellä, kun ääni ei kuulu, ovat suoralla tiellä suoraan ajo ja sitten esim. hidastetöyssyyn aivan suoraan ajo..Noissa tilanteissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä, oikeastaan joka muussa tilanteessa sitten kuuluukin..
Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä..
Mutta ei ole pintakovat ja silti kestää mainiosti esim. rata-ajoa..Tosin nelikon painolla en tiedä, vai siihenkö kommentti juuri liittyikin?
Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"!
Joten noilla jos pärjäisi ensi kevääseen, ja sitten uusi budjetin tarkistus.. 

Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä..

Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"!


Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
No siis mulla on juurikin tuo vaihtoehto ja ei ole mielestäni hyvä ollenkaan. Auto heijaa töyssyissä kun mikäkin kiikku. Vakioiskarit ei vaan toimi madallusjousien kaa, tai ei ainakaan mun autossa.shoebox wrote:Pitänee ottaa tuo vaihtoehto huomioon..Kyllä, siis narske kuuluu etupäästä..Oikeastaan ainoat tilanteet tällä hetkellä, kun ääni ei kuulu, ovat suoralla tiellä suoraan ajo ja sitten esim. hidastetöyssyyn aivan suoraan ajo..Noissa tilanteissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä, oikeastaan joka muussa tilanteessa sitten kuuluukin..![]()
Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä..Mutta ei ole pintakovat ja silti kestää mainiosti esim. rata-ajoa..Tosin nelikon painolla en tiedä, vai siihenkö kommentti juuri liittyikin?
Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"!Joten noilla jos pärjäisi ensi kevääseen, ja sitten uusi budjetin tarkistus..


-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
Aika jännä juttu, että heijailee.. Cordobassa toimi suorastaan loistavasti! Mutta mutta..Muutakaan ei nyt ole, joten pitänee vaan todeta asia itse ja sitten nolona tulla tänne myöntämään (tai sitten en enää kirjota tähän topiciin..Matsoni wrote:No siis mulla on juurikin tuo vaihtoehto ja ei ole mielestäni hyvä ollenkaan. Auto heijaa töyssyissä kun mikäkin kiikku. Vakioiskarit ei vaan toimi madallusjousien kaa, tai ei ainakaan mun autossa.shoebox wrote:Pitänee ottaa tuo vaihtoehto huomioon..Kyllä, siis narske kuuluu etupäästä..Oikeastaan ainoat tilanteet tällä hetkellä, kun ääni ei kuulu, ovat suoralla tiellä suoraan ajo ja sitten esim. hidastetöyssyyn aivan suoraan ajo..Noissa tilanteissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä, oikeastaan joka muussa tilanteessa sitten kuuluukin..![]()
Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä..Mutta ei ole pintakovat ja silti kestää mainiosti esim. rata-ajoa..Tosin nelikon painolla en tiedä, vai siihenkö kommentti juuri liittyikin?
Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"!Joten noilla jos pärjäisi ensi kevääseen, ja sitten uusi budjetin tarkistus..
Seuraavaks kokeilenki Eibach Pro System satsia

Pasi H. , olisko sulla heittää mitään?

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mitäs tonne passais ruikkia, jotain silikonia tjsp? Täällä narisee kans esim kanttareista noustessa..Pasi H. wrote:Vakaajanpuslat narisee ainakin kuivuessaan. Jos se sellanen "kuminen" narina on niin veikkaisin niitä. Melko yleinen vika golffissa ja borassa.
Passat 3BG variant TDI(1.9 AVF) Highline -04 "Pappatuning"
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kyllä se sellanen kuminen narina just on..Mutta yllättävän voimakas, ja voimistunu parin viime viikon aikana kovasti! Mites niiden vaihtaminen, mitä maksaa tavalliset ja onko turhaa/kallista, jos laittas suoraan polyuretaanipuslat..? Kuitenkaan kaikkia puslia ei oo varaa kerralla vaihtaa polyisiin..
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ne vakaajanpuslat maksaa tyyliin 5€/kpl, mutta vaatinee ne kiinnitysraudat myös, koska uudet puslat hieman erilaiset kuin vanhat, ja näin ollen vanhat kiinnitysraudat ei käy. Nekään ei ainakaan kymppiä enempää maksa per rauta.
Oma mielipide on, että ihan turhaa on pistää polyuretaaniset puslat.
Oma mielipide on, että ihan turhaa on pistää polyuretaaniset puslat.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
kumit 6.80 kpl pannat 16.00 kpl vw:n varaosissaPasi H. wrote:Ne vakaajanpuslat maksaa tyyliin 5€/kpl, mutta vaatinee ne kiinnitysraudat myös, koska uudet puslat hieman erilaiset kuin vanhat, ja näin ollen vanhat kiinnitysraudat ei käy. Nekään ei ainakaan kymppiä enempää maksa per rauta.
Oma mielipide on, että ihan turhaa on pistää polyuretaaniset puslat.
-Matsoni-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-