Pitääkö olla kovinkin huolissaan kun äsken ajellessani alkoi mittaristossa palamaan EPC varoitusvalo. Ohjekirjaa vilkaistessani valo varoittaa moottorihäiriöstä.
Valo syttyi kun motarilta ajoin rampille ja ryhmityin risteykseen. Kun virrat käytti pois ja pisti takaisin päälle niin valo ei enää palanut.
Eli uskaltaako tuolla ajaa vai pitääkö se hommata jollain konstilla huoltoon?
Äsken kävin tutkimassa vähän lisää asiaa niin tostesin että jarruvalojenkin kanssa on jotain probleemaa eli välillä kun jarrupoljinta painaa niin valot syttyy, mutta välillä joutuu painamaan useita kertoja ennen kuin mitään tapahtuu.
Voisiko näillä kahdella asialla olla jotain tekemistä keskenään?
EPC varoitusvalo mittaristossa/jarruvalojen palamattomuus
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
On helppo vaihtaa. Oletan että kyseessä on Golf IV, ja ohjeet sen mukaiset..
Ota kuskin jalkatilasta se musta muovi kojelaudan ihan alhaalta irti, on vaan etureunastaan kolmella torx-ruuvilla kiinni ja keskellä on metalliklipsu-kiinnike.
Sen jälkeen näkyykin jo itse jarrupoljinkatkasija. Liitin irti, käännä katkasijan runkoa vastapäivään sen verran että lukitus aukeaa. Sitten se onkin jo kädessä.
Uuden asennus menee jotenkin näin: Varmista, ettei uudessa katkasijassa se tappi ole painunut sisälle, vaan se täytyy olla ulkona. ÄLÄ paina jarrupoljinta edellä kun asennat uutta katkaisijaa, vaan kun lykkäät katkasijaa paikalleen niin tappi painuu sisälle vähän jarrupoljinta vasten, ja kun se on pohjassa, käännä katkasijan rungosta myötäpäivään, että se naksahtaa paikoilleen. Katkasijan keskiosa pyörii siis suhteessa runkoon. Liitin kiinni ja testaamaan, että toimiiko jarruvalot oikein(syttyy heti kun jarrupoljinta painaa vähänkin, eikä vasta sitten kun pedaali on vaikkapa puolessa välissä). Vikamuistin nollaus vielä vag-comilla tai merkkiliikkeessä. Ei välttämättä pakollinen, epc-valo sammuu kyllä muutenkin.
Voi olla, ettei se säätö mene kerrasta kohdalleen, ja tämän takia jarruvalot palaa koko ajan, riippumatta polkimesta. Toista homma uudelleen -> Katkasija irti, vedä tappi käsin ylös ja katkasija uudelleen paikalleen ja testaamaan. Jos ei mitenkään ala toimimaan niin hae uusi katkasija, niitä on jonkun verran viallisia liikenteessä.
Ota kuskin jalkatilasta se musta muovi kojelaudan ihan alhaalta irti, on vaan etureunastaan kolmella torx-ruuvilla kiinni ja keskellä on metalliklipsu-kiinnike.
Sen jälkeen näkyykin jo itse jarrupoljinkatkasija. Liitin irti, käännä katkasijan runkoa vastapäivään sen verran että lukitus aukeaa. Sitten se onkin jo kädessä.
Uuden asennus menee jotenkin näin: Varmista, ettei uudessa katkasijassa se tappi ole painunut sisälle, vaan se täytyy olla ulkona. ÄLÄ paina jarrupoljinta edellä kun asennat uutta katkaisijaa, vaan kun lykkäät katkasijaa paikalleen niin tappi painuu sisälle vähän jarrupoljinta vasten, ja kun se on pohjassa, käännä katkasijan rungosta myötäpäivään, että se naksahtaa paikoilleen. Katkasijan keskiosa pyörii siis suhteessa runkoon. Liitin kiinni ja testaamaan, että toimiiko jarruvalot oikein(syttyy heti kun jarrupoljinta painaa vähänkin, eikä vasta sitten kun pedaali on vaikkapa puolessa välissä). Vikamuistin nollaus vielä vag-comilla tai merkkiliikkeessä. Ei välttämättä pakollinen, epc-valo sammuu kyllä muutenkin.
Voi olla, ettei se säätö mene kerrasta kohdalleen, ja tämän takia jarruvalot palaa koko ajan, riippumatta polkimesta. Toista homma uudelleen -> Katkasija irti, vedä tappi käsin ylös ja katkasija uudelleen paikalleen ja testaamaan. Jos ei mitenkään ala toimimaan niin hae uusi katkasija, niitä on jonkun verran viallisia liikenteessä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Juu mulla pimeni tuo jarrupolkimen kytkin jokunen aika sitten..itse osa maksaa 12e eli ei paha..laakkosella kävin sen vaihdattamassa ja hinnaksi tuli jotain 60euroo..
Mulla omassa vielä vakionopeudensäädin, niin saipahan senkin varmasti toimimaan.. 


3C -07 1.9 Tdi Variant LuxLine
3BG -01 1.6 Firstline
3BG -01 1.6 Firstline
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Pasi H. : mites näissä vanhemmissa TDI:ssä? Tänään olin jonossa vanhemman auton takana, joka kävi rikkaalla ja haisi tyhjäkäynnillä niin pahasti bensalle että joutui laittamaan sisäilmankierron päälle ja kun siinä joutui useamman minuutin jonottamaan, niin yhtäkkiä alkoi hehkunvalo vilkkua ja auto oli edelleen käynnissä. Mitään muuta vikaa en huomannut...eikä jaksa näin myöhään käydä vikakoodeja lukemassa. Taitaa olla merkki vikakoodista taas. Seuraavalla käynnistyksellä valon sai sammumaan.
Lisäys: eihän se ollut iso homma käydä ulkona lukemassa koodit:
1 Faults Found:
00741 - Brake Pedal Monitoring
27-00 - Implausible Signal
Lisäys: eihän se ollut iso homma käydä ulkona lukemassa koodit:
1 Faults Found:
00741 - Brake Pedal Monitoring
27-00 - Implausible Signal
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila