19" vanteet
19" vanteet
elikkäs minkälaisella et luvulla ja leveydellä 19" vanteita iv:n alla pyörii
Lainataas topiccia... Passattiin tulee 8*19 vanteet. Kellään kokemuksia mikä rengaskoko kannattas laittaa? Ensin aattelin 225/35, mutta nyt oon alkanut kallistumaan 235/35 kokoon. Ois vähän enemmän kumia alla... 

Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Joo tämä homma meni selvitykseen... Mun auto on sellanen malmikasa, että toi 245/35 riittää nippanappa kantavuudeltaan. Akselimassat on 1080/1150kg. Eli jos haluu kapeemman ni pitää ostaa 235/35 rengas 91 LI luokalla... Pitänee selvittää saatavuus ja ennenkaikkea HINTA
... Pitäs ajella vaa jollai kevyil ritsoilla ni ois moisia ongelmia...
Pitää selvitellä noita renkaiden kantavuuksia jatkossa vähän paremmin ennenkuin tilaa mitään...
E: Olihan noita 91 luokalla olevia renkaita esim rengasonlinessä vino pino. Eli mulla ei pitäs olla ton kans sittenkään ongelmaa. Mutta pitää tosiaa olla tarkkana, että ostaa renkaan tolla 91:llä eikä esim 87:lla... Voi tulla muuten katsastuksessa ongelmia.

E: Olihan noita 91 luokalla olevia renkaita esim rengasonlinessä vino pino. Eli mulla ei pitäs olla ton kans sittenkään ongelmaa. Mutta pitää tosiaa olla tarkkana, että ostaa renkaan tolla 91:llä eikä esim 87:lla... Voi tulla muuten katsastuksessa ongelmia.
Uncle Hank Fan Club
Tänään pääsin katselemaan STRO-normi kirjaa, ja todettiin jo 225/35 renkaan 89 LI-luokalla riittävän. Kantavuus sillä on 580kg. Kumpaa kokoa suosittelisitte tolle 8*19" ET 35 vanteelle -50 madallettuun passattiin? 225/35 vai 235/35
Ja kiinnostaisi kokemukset kohtuuhintaisista renkaista? Hankook Ventus sport K104:sia kattelin rengasonlinestä. Saaneet kohtuupisteet jossai saksalaisessa rengastestissä. Parempi arvosana kuin 440€ kappale maksavissa Continentaleissa...
Rengasonlinessä näyttäis olevan paljon enemmän renkaita tarjolla 235 leveenä, etenkin 91 kuormaluokalla... Kokemuksia eri renkaiden uraherkkyydestä jne...?
E: asiavirhe korjattu.

Rengasonlinessä näyttäis olevan paljon enemmän renkaita tarjolla 235 leveenä, etenkin 91 kuormaluokalla... Kokemuksia eri renkaiden uraherkkyydestä jne...?
E: asiavirhe korjattu.
Last edited by Micco on 22.1.2006 17:59, edited 1 time in total.
Uncle Hank Fan Club
-
Mulla on tallissa "ylimääräisenä" läjä Pirellin pzeronero renkaita 225/35-19 kokoisena, tosin ne on kylllä a8 Ramseksien ymärärillä. Pitääpä tarkastaa, mikä kantavuus noissa on, eli voiko noita edes laittaa passatin alle.
Eli ehkä nuo 225/35 renkaat olis järkevämmät, ei ota niin herkästi kiinni mihinkään.
Onhan jotku tosin käyttänyt tuota 235/35 rengastakin, mutta sulla on sen verran matalampi auto, että ehkä tuo hieman kapeempi olis paree......
Eli ehkä nuo 225/35 renkaat olis järkevämmät, ei ota niin herkästi kiinni mihinkään.
Onhan jotku tosin käyttänyt tuota 235/35 rengastakin, mutta sulla on sen verran matalampi auto, että ehkä tuo hieman kapeempi olis paree......
Vw 3C 2.0tdi dsg farkku -06, v40 t4-99.
Korjaus aikaisempaan. 225/35 renkaassa 85 luokan kantavuus on 515kg ja 89 luokassa se 580kg. Eli mun pitäisi löytää 225/35 89 renkaat vähintään, että sais laittaa alle. Ny sain pari sivua itselleni, niin voi rauhassa tutkailla.
Löytyipä muuten rengasonlinen sivuilta jonkinlainen kuormaluokitustaulukko: http://ssl.delti.com/rengas-online/Identifying.htm
Löytyipä muuten rengasonlinen sivuilta jonkinlainen kuormaluokitustaulukko: http://ssl.delti.com/rengas-online/Identifying.htm
Last edited by Micco on 22.1.2006 19:07, edited 2 times in total.
Uncle Hank Fan Club
Mites noi renkaiden kantavuudet menee katsastuksen kannalta. Rek. otteessa on merkitty renkaille kantavuudeksi 91. Voiko autoon laittaa kantavuusindeksin 88 eli 560kg renkaat, jos auton kokonaismassa jää alle 4*560kg eli 2240 kg vai pitääkö molempien akselien olla alle 2*560kg (1120kg) vai pitääkö renkaiden olla vähintään tuon 91 luokituksen mukaisia?
Muistaakseeni se lasketaan niin että painavamman akselin massa jaetaan kahtia ja siitä saadaan minimikantavuus per rengas. Eli jos akselimassat ovat vaikkapa 1090kg ja 980kg, on 1090kg suurempi kuin 980kg. Suuremman akselimassan puolikas on 1090kg/2=545kg -> Li luokka 87 (=545kg). Tai jos akselimassa on 1285kg, 1285/2=642,5kg -> Li luokka 93 (=650kg). Eli Li luokan massa pyöristetään aina seuraavaan suurempaan luokkaan. Li luokat löytyy myös tuolta http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php. Mikään tai kukaan ei tietysti kiellä käyttämästä suurempaa Li luokkaa.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Käsittääkseni akselikohtainen vaatimus, esimerkkinä tossa mun Bravossa keulalla on niin paljon massaa että 80 ei riitä vaikka taka-akselilla se kelpaa.
Käytännössähän siis haetaan rengaskierrosta jossa saadaan raskaamman akselin kantava Li (eli reilusti kevyemmän akselin massaan riittävä), jos ei ehdoin tahdoin haeta eripari renkaita akseleille.
Noita lukuja ei käytännössä juuri kurkita paitsi "satunnaisesti" muutoskatsastuksen yhteydessä. Jos on muutoskatsastettu jollekkin renkaalle ja se lukee kantavuutta myöten otteessa niin siitä ei saa poiketa. Mutta ns. vakiokoot ovat otteessa vain mittojen mukaan, eli kunhan kantavuus on riittävä niin kelpaa. Ja riittävyys lähinnä oman turvallisuuden vuoksi koska tuskin sitä edes rengasratsiassa kukaan katsoo että mikä kantavuus on renkaissa jos ne muuten ovat otteen mukaiset.
Käytännössähän siis haetaan rengaskierrosta jossa saadaan raskaamman akselin kantava Li (eli reilusti kevyemmän akselin massaan riittävä), jos ei ehdoin tahdoin haeta eripari renkaita akseleille.
Noita lukuja ei käytännössä juuri kurkita paitsi "satunnaisesti" muutoskatsastuksen yhteydessä. Jos on muutoskatsastettu jollekkin renkaalle ja se lukee kantavuutta myöten otteessa niin siitä ei saa poiketa. Mutta ns. vakiokoot ovat otteessa vain mittojen mukaan, eli kunhan kantavuus on riittävä niin kelpaa. Ja riittävyys lähinnä oman turvallisuuden vuoksi koska tuskin sitä edes rengasratsiassa kukaan katsoo että mikä kantavuus on renkaissa jos ne muuten ovat otteen mukaiset.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Mites kynätolppien kanssa?
Tere
Mitenkäs homma toimii kynätolppien kanssa? Minulla raapii et 35 kiinni tolppaan jos tontissa. Oliskos et 32 silloin parempi jos sellaisia edes 19" on ?
Mitenkäs homma toimii kynätolppien kanssa? Minulla raapii et 35 kiinni tolppaan jos tontissa. Oliskos et 32 silloin parempi jos sellaisia edes 19" on ?
Top gear rulaa 

Re: Mites kynätolppien kanssa?
3mm spaceri piiltemasta ja oletkin et32:ssaThe Stig wrote:Tere

Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
Re: Mites kynätolppien kanssa?
Selvä. Eli ymmärsinkö oikein, et 32=32mm?
Puuhis wrote:3mm spaceri piiltemasta ja oletkin et32:ssaThe Stig wrote:Tere
Mitenkäs homma toimii kynätolppien kanssa? Minulla raapii et 35 kiinni tolppaan jos tontissa. Oliskos et 32 silloin parempi jos sellaisia edes 19" on ?ja tosiaan et35 + 8,5 leviä vanne tahtoo olla hieman nihkee ainakin kw:n coilovereilla.
Top gear rulaa 

-
Veikkaisin että sulla on LI 88.james potkukelkka wrote:Pitääpä huomenna tarkastaa, mikä luokka nuissa Kumhoissa on. Eli mulla on 225/35-19 Kumhot Rialin Daytona Racien ympärillä, ja muutoskatsastukseen pitäis mennä...... alusta, vanteet/renkaat ja lastu pitäis saada otteeseen.

Jos sun autossa on takana akselipaino kans 1150kg niinkuin varmaan on, niin 30kg jää kantavuus vajaaksi 225/35 LI88 Renkaalla.
Uncle Hank Fan Club
-
Onko kellään kokemusta zero wheellsin vanteista ku olis hankinta listalla tämmöset 20"
http://www.rengas-vanne.fi/vanteet/zero ... /id/vz1194
http://www.rengas-vanne.fi/vanteet/zero ... /id/vz1194
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
Passat B4 Farkku vanteet.
Elikkä en nyt löytäny mitään järkevämpää topiccia joka ois osunnu paremmin tähän mun aiheeseen..
Mutta olisko kellään kokemusta, mahtuuko B4 Passat Variantiin 18" kiekot alle? Entä mahtuuko renkaat myös kääntymään.?
Jos nyt otetaan esimerkiks 18" vanne joka on 8" leveä niin miten käy?
Mutta olisko kellään kokemusta, mahtuuko B4 Passat Variantiin 18" kiekot alle? Entä mahtuuko renkaat myös kääntymään.?
Jos nyt otetaan esimerkiks 18" vanne joka on 8" leveä niin miten käy?
- Tuomas.H