Taka iskarit kolisee...
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Taka iskarit kolisee...
Eli ongelma: Takaiskareiden yläpäät pitää kolinaa kuopissa yms. Alustasarjana FK:n Highsport. Kiinnitys mutterit väännetty loppuun asti. Ja jousi puristuu kasaan kun korkeutta säätää ylöspäin. Edessä ei ongelmia.
Madallus nyt edessä n.4 cm, takana 3 cm.
Alla 195/50 15" nakit.
Ja auto -95 Golf var. 2.0 8v
Madallus nyt edessä n.4 cm, takana 3 cm.
Alla 195/50 15" nakit.
Ja auto -95 Golf var. 2.0 8v
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Ookko varma et kolina tulee juurikin iskarin yläpäästä?
Voisiko taka-akselin puslat olla niin huonot että ääni kuuluis niistä.
Puslien lisäks tuloo mieleen se jousilautasen yläpäässä oleva kumi.
Onko kunnossa? Entäs olisko mahollista et ne kumit on tullu väärinpäin?
Tuo jousilautanen rupeaa kolisemaan koria vaste jos ne kumit on huonot.
Voisiko taka-akselin puslat olla niin huonot että ääni kuuluis niistä.
Puslien lisäks tuloo mieleen se jousilautasen yläpäässä oleva kumi.
Onko kunnossa? Entäs olisko mahollista et ne kumit on tullu väärinpäin?
Tuo jousilautanen rupeaa kolisemaan koria vaste jos ne kumit on huonot.
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Variantis on takapää toteutettu progressiivisella jousella joten sitä apujousta ei tarvita.
Tuo kovuus saattaa kyllä johtua siitä et tuo säätö on vaa jo liian ylhäällä.
Fk:n mukaan minimi madallus tolla setillä on 45 milliä joten toi 30 mm voi olla jo liian vähän.
Eli iskarista loppuu ulosjousto kesken. Ja se vois myös aiheuttaa sen kolinan ku iskari pamahtaa täyteen mittaansa ulosjoustossa.
Mittaapa paljonko sulla on pyörän navasta kaaren ylinpään kohtaan matkaa.
Tuo kovuus saattaa kyllä johtua siitä et tuo säätö on vaa jo liian ylhäällä.
Fk:n mukaan minimi madallus tolla setillä on 45 milliä joten toi 30 mm voi olla jo liian vähän.
Eli iskarista loppuu ulosjousto kesken. Ja se vois myös aiheuttaa sen kolinan ku iskari pamahtaa täyteen mittaansa ulosjoustossa.
Mittaapa paljonko sulla on pyörän navasta kaaren ylinpään kohtaan matkaa.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Tätä jäinkin tossa pohtimaan kun on taas viimesimmistä fysiikan tunneista aikaa, eli kun on esijännitystä vaikka 100kg verran ja auto painaa nurkalta sen 400kg, niin eikös toi 100kg esijännitystä kuitenkin vaikuta siinä vaiheessa kun tulee kuoppa eli ulosjousto. Ts. esijännitys tykittää 100kg ekstravoimalla iskaria aukipäin.Uolevi wrote:Joo kyllähän tuo maksimi sisäänjousto pienenee mut eihän jousivakio (eli jousenjäykkyys) muutu mihinkään vaikka jouseen laitetaanki esijännitystä.
Toki asia muuttuu sitten jos esijännitys on niin raju et jousi ei enää painu kun auto tiputetaan renkailleen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^Ei.
Kun jousta on puristettu 100kg voimalla esijännitykseen ja sitten päälle pudotetaan 400kg auton akselimassaa.
Voima ei toki muutu, kun se on kg/cm vai cm/kg mutta kun tässä se jousi on jännityksessä jo "vapaana" eli jos vaikka se olisi 100kg esijännityksessä 1cm puristunut. Sitten lisätään 400kg = 5cm puristunut ja 500kg voima. Mutta kun maksimipituus on tuota 4cm puristusta vastaava ja päällä on painetta 500kg edestä.... Näin järkellen siis siellä on enemmän voimaa työntämässä iskari ulos kuin ilman esijännitystä.
Ja jos se ei näin ole niin mikä on esijännityksen tehtävä? Korkeussäätö se ei ole vaikka siihenkin se vaikuttaa.
Kun jousta on puristettu 100kg voimalla esijännitykseen ja sitten päälle pudotetaan 400kg auton akselimassaa.
Voima ei toki muutu, kun se on kg/cm vai cm/kg mutta kun tässä se jousi on jännityksessä jo "vapaana" eli jos vaikka se olisi 100kg esijännityksessä 1cm puristunut. Sitten lisätään 400kg = 5cm puristunut ja 500kg voima. Mutta kun maksimipituus on tuota 4cm puristusta vastaava ja päällä on painetta 500kg edestä.... Näin järkellen siis siellä on enemmän voimaa työntämässä iskari ulos kuin ilman esijännitystä.
Ja jos se ei näin ole niin mikä on esijännityksen tehtävä? Korkeussäätö se ei ole vaikka siihenkin se vaikuttaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Pakko on nyt tähän väliin jotain sanoa, eli kyllähän jousen voima muuttuu jouston mukaan..
Jousivoimahan tulee kaavasta F = y x k, eli joustomatka kertaa jousivakio, kaavassa jousivakio on nimensä mukaan muuttumaton luku (pois lukien progressiivinen- ja degressivinen-jousi). Tämä siis jos kyseessä on lineaarinen jousi, mutta tilanne ei muutu suuresti, jos kyseessä on progressiivinen jousi, silloin vain jousivakio muuttuu (kasvaa) joustomatkan kasvaessa. Jolloin joustokäyrä on nouseva, eli jousi tarvitsee kokoajan enemmän voimaa saman pituuden muutoksen (puristuksen) aikaansaamiseksi.
Eli tuolla 100 kg "esikiristyksellä" on jousi kokoajan esijännitettynä, jolloin se alkaa joustamaan vasta, kun tuo sadan kilon kuorma on ylitetty.
Kyllä fakta on näin.
Mutta tuo kovuus/kolina on varmaankin kiinni tuosta ulosjouston riittämättömyydestä..
Jousivoimahan tulee kaavasta F = y x k, eli joustomatka kertaa jousivakio, kaavassa jousivakio on nimensä mukaan muuttumaton luku (pois lukien progressiivinen- ja degressivinen-jousi). Tämä siis jos kyseessä on lineaarinen jousi, mutta tilanne ei muutu suuresti, jos kyseessä on progressiivinen jousi, silloin vain jousivakio muuttuu (kasvaa) joustomatkan kasvaessa. Jolloin joustokäyrä on nouseva, eli jousi tarvitsee kokoajan enemmän voimaa saman pituuden muutoksen (puristuksen) aikaansaamiseksi.
Eli tuolla 100 kg "esikiristyksellä" on jousi kokoajan esijännitettynä, jolloin se alkaa joustamaan vasta, kun tuo sadan kilon kuorma on ylitetty.
Kyllä fakta on näin.
Mutta tuo kovuus/kolina on varmaankin kiinni tuosta ulosjouston riittämättömyydestä..
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^^Mitenkäs saat siihen jouseen 500kilon jännityksen tolla 400 kilon akselimassalla?
Jos siinä jousessa on jo sadankilon esijännitys ni siihen tarvitaan yli 100 kiloa painoa päällä ennekuin se rupeaa puristumaan. Eli ensimmäiset 100 kg tosta akselimassasta menee "hukkaan" eli se jousi alkaa puristua vasta sitte lisää ku siinä on akselimassasta yli 100 kg päällä. Jotenka 400kg akselimassasta jää jäljelle 300 kg joka vaikuttaa puristavasti tohon jouseen.
^En väitäkkää että jousivoima ei muuttuisi jouston aikana vaan sitä että:
Jos jousta esijännitetään 100 kg verran ja laitetaan sitten painoa päälle 400 kg ni jousen voima on ihan sama kuin
sellaisessa jousessa jota ei ole esijännitetty mutta on laitettu sama 400 kg painoa päällä.
Eli molemmat jouset pyrkivät palautumaan normaalimittaan tasan samalla voimalla vaikka toista onkin esijännitetty. (kyseessä siis samalaiset jouset)
Jos siinä jousessa on jo sadankilon esijännitys ni siihen tarvitaan yli 100 kiloa painoa päällä ennekuin se rupeaa puristumaan. Eli ensimmäiset 100 kg tosta akselimassasta menee "hukkaan" eli se jousi alkaa puristua vasta sitte lisää ku siinä on akselimassasta yli 100 kg päällä. Jotenka 400kg akselimassasta jää jäljelle 300 kg joka vaikuttaa puristavasti tohon jouseen.
^En väitäkkää että jousivoima ei muuttuisi jouston aikana vaan sitä että:
Jos jousta esijännitetään 100 kg verran ja laitetaan sitten painoa päälle 400 kg ni jousen voima on ihan sama kuin
sellaisessa jousessa jota ei ole esijännitetty mutta on laitettu sama 400 kg painoa päällä.
Eli molemmat jouset pyrkivät palautumaan normaalimittaan tasan samalla voimalla vaikka toista onkin esijännitetty. (kyseessä siis samalaiset jouset)
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Ensinnäkin tuon esijännityksen tehtävä on pitää jousi tilassaan täyden ulosjouston aikana.Ja jos se ei näin ole niin mikä on esijännityksen tehtävä? Korkeussäätö se ei ole vaikka siihenkin se vaikuttaa.
Itte en oo nii perehtyny tohon esijännityksen käyttöön et osaasin sitä selostaa. Ainakaa järkevästi.
Näissä köyhänmiehen alustoissa toi korkeussäätö tehään vain muuttamalla alemman jousilautasen korkeutta.
Niissä on silloin se pieni apujousi joka tekee sinne pienen esijännityksen jotta jouset pysyvät tilassaan täyden ulosjouston aikana. (tuon jousen jaksaa painaa sormin kasaan)
Ökyysemmissä alustoissa korkeus säädetään muuttamalla iskarin sijaintia kiinnityspisteeseen nähen.
viewtopic.php?t=3939
^Tuon linkin takana olevassa kuvassa näkyy hyvin tuo jousilautanen jolla tossa setissä tehdään esijännitys.
Ja tossa tolpan alaosassa näkyy tuo korkeudensäädön säätömutteri.
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
En tiedä saako musta jotenkin tyhmän kuvan kun kyselen näitä juttuja mutta kyllä noi alustasarjojen rakenteet on tuttuja jo. Passatissa on FK ilman apujousia, Fiatissa FK apujousilla. Molemmat ideat käytännön rakenteena tuttuja, jep.
Mutta se teoria. Jos jousen päälle istuu 100kg mies, niin senhän voi ajatella vastaavan esijännitystä samalla ruuvipuristuksella? Eihän se jousi tiedä että onko puristus johtuvaa fyysisestä massasta vai puristetaanko ruuvilla. Sitten laitetaan 400kg lisää massaa äijän syliin niin meinaatteko ihan tosissaan että ensimmäisen 100kg lastaamisen aikana jousi ei painu kasaan yhtään?
Jos näin on niin ei siinä sitten mitään.
Mutta se teoria. Jos jousen päälle istuu 100kg mies, niin senhän voi ajatella vastaavan esijännitystä samalla ruuvipuristuksella? Eihän se jousi tiedä että onko puristus johtuvaa fyysisestä massasta vai puristetaanko ruuvilla. Sitten laitetaan 400kg lisää massaa äijän syliin niin meinaatteko ihan tosissaan että ensimmäisen 100kg lastaamisen aikana jousi ei painu kasaan yhtään?
Jos näin on niin ei siinä sitten mitään.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Tossa ajatusmallissa sen jousen päällä on jo se 100 kg painoa jota 100 kilon esijännitys ei suinkaan tarkoita.
Kuvittele kaksi identtistä jousta. Toisen päälle laitat 400 kg painoa. Jousi painuu vaikkapa sen 1cm/100kg. Eli jousi painuu 4cm.
Sitten laitat sen toisen jousen päälle 100 kg painoa. Se puristuu silloin 1 cm. Ennen painon poistamista sidotaan jousi lenkeillä siten ettei se pääse palautumaan normaalitilaan. Eli jousi jää 1 cm puristukseen ts. 100 kg esijännitykseen.
Sitten laitetaan tämän jousen päälle samanlainen 400 kg paino kuin toisenki jousen päällä on.
Lopputuloksena on kaksi samanverran painunutta jousta.
Kuvittele kaksi identtistä jousta. Toisen päälle laitat 400 kg painoa. Jousi painuu vaikkapa sen 1cm/100kg. Eli jousi painuu 4cm.
Sitten laitat sen toisen jousen päälle 100 kg painoa. Se puristuu silloin 1 cm. Ennen painon poistamista sidotaan jousi lenkeillä siten ettei se pääse palautumaan normaalitilaan. Eli jousi jää 1 cm puristukseen ts. 100 kg esijännitykseen.
Sitten laitetaan tämän jousen päälle samanlainen 400 kg paino kuin toisenki jousen päällä on.
Lopputuloksena on kaksi samanverran painunutta jousta.
Lenkit aiheuttavat 100kg painoa vastaavan voiman. Ja kun 400kg lisätään tähän tulee 500kg painoa vastaava voima. Vai katoaako tuo lenkeillä varastoitu 100kg voima johonkin yhtäkkiä? Se jousi ei edelleenkään tiedä onko 1cm puristus aiheutunut vapaan painon vai lenkkien, puristimien tai jonkun muun takia...
Noh, tästä ei selkoa tule ennenkun joku fysiikkaa ja mekaniikkaa taitava kertoo faktat. Ja väittelyosuuden voisi varmaan erotella omaksi ketjuksi kun ei tämä alkuperäiseen aiheeseen oikeastaan enää liity kuin siltä osin että saattaa olla tekemisissä ulosjouston kolahduksen kanssa.
Noh, tästä ei selkoa tule ennenkun joku fysiikkaa ja mekaniikkaa taitava kertoo faktat. Ja väittelyosuuden voisi varmaan erotella omaksi ketjuksi kun ei tämä alkuperäiseen aiheeseen oikeastaan enää liity kuin siltä osin että saattaa olla tekemisissä ulosjouston kolahduksen kanssa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Joo ei tohon mut muuten voi vaikuttaa. Eli jos laittaisin alle renkaat mis on halkaisija 2 cm enemmän ku nykyisissä niin saisin säätää alemmas että olis korkeus maasta sama. Eikö se näin mene?Jarppa wrote:Mutta renkaan kokohan ei vaikuta tohon keskiöstä kaareen-mittaan.
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo