Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Olisi yks eberiin liittyvä kysymys.. Ja ajattelin nyt tehdä kokonaan uuden topicin, ettei tarvi sekottaa projektitopiccia tms.
Eli sain tänään eberin asennettua valmiiksi. Ekan kerran kun sitä käynnistin(en ollut koskenut climan säätöihin lainkaan, vaan se oli AUTO tilassa ja lämmöt 22, niinkuin sitä aina pidän.), climatronicin näyttöön tullut mitään, oli ihan pimeenä. No sammutin vehkeen ja rupesin miettimään.
Laitoin climatronicciin lämmöt HI asentoon ja puhalluksen tuulilasille, sekä puhallinnopeuden kakkoselle. Tämän jälkeen käynnistin laitteen uudestaan, tällä kertaa climatronicci heräsi, näyttöön ilmestyi teksti HE (heat todennäköisesti), vähän ajan päästä alkoi lämpöä tulemaan tuulilasille, mutta puhallusnopeus oli ykkösellä.
Mites muilla, toimiiko tuo samanlailla muillakin? Käykö se puhallin aina vaan ykkösnopeudella? Vai nostaako se nopeutta kun jäähdytinnesteen lämpötila nousee? Mun mielestä sais puhaltaa vähän kovempaa. Vai täytyykö se joka kerta laittaa lämmöt tappiin ja puhallus lasille? Ilmeisesti tuo ei sitä itse ymmärrä tehdä?
Eli sain tänään eberin asennettua valmiiksi. Ekan kerran kun sitä käynnistin(en ollut koskenut climan säätöihin lainkaan, vaan se oli AUTO tilassa ja lämmöt 22, niinkuin sitä aina pidän.), climatronicin näyttöön tullut mitään, oli ihan pimeenä. No sammutin vehkeen ja rupesin miettimään.
Laitoin climatronicciin lämmöt HI asentoon ja puhalluksen tuulilasille, sekä puhallinnopeuden kakkoselle. Tämän jälkeen käynnistin laitteen uudestaan, tällä kertaa climatronicci heräsi, näyttöön ilmestyi teksti HE (heat todennäköisesti), vähän ajan päästä alkoi lämpöä tulemaan tuulilasille, mutta puhallusnopeus oli ykkösellä.
Mites muilla, toimiiko tuo samanlailla muillakin? Käykö se puhallin aina vaan ykkösnopeudella? Vai nostaako se nopeutta kun jäähdytinnesteen lämpötila nousee? Mun mielestä sais puhaltaa vähän kovempaa. Vai täytyykö se joka kerta laittaa lämmöt tappiin ja puhallus lasille? Ilmeisesti tuo ei sitä itse ymmärrä tehdä?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
mulla menee clima päälle kun nappaa vaan eberin tulille, tällai kun ulkona pari astetta lämpöö niin menee joku 10min niin auto sisältä jo mukavan lämmin, climan näytössä tosiaan lukee he. Mutta millä periaatteella se tosiaan lämmittää auton sisätilat ja mihin lämpötilaan?
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
sen _pitäs_ eka lämmittää vesi 30 asteeseen ja sen jälkee alkaa puhaltamaan 2 nopeudella .. ihan sama mihin asentoon sen jättää...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ite oon huomannu sellasen, että vaikka laitan mitä säätöjä climaan ennen ku sammutan auton, niin eberi ku menee päälle on säädöt muistaakseni jotain 21 astetta ja automaatilla, vaikka olis säätäny tuulilasiin ennen sammutusta. Jollain konstilla olen saanu sen jossainvaiheessa muuttaan tuon lämpötilan tuohon 21:een ku ostaessa se oli jotain muuta. Mulla se puhaltaa omasta mielestä joka kerta samalla nopeudella oli lämpötila ulkona mitä vaan.
rupes hymyilyttään, ku tuli mieleen mikä on kysyjän ammatti ja työpaikka.... 


- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
No hei, nykyään on joka merkkiliikkeessä oman alansa asentajat. Itelle toi oli ensimmäinen ja viiminen eberi mikä on tullut laitettua
Meillä on eberien kanssa touhuaville ihan omat miehet. Ja itellä ei oo koskaan tommosta ollut, niin eipä noista voi käytännössä mitään tietääkkään 
Täytyypä jatkaa ton vehkeen testailuja myöhemmin.. Tuntuu olevan eroavaisuuksia noissa muillakin ?


Täytyypä jatkaa ton vehkeen testailuja myöhemmin.. Tuntuu olevan eroavaisuuksia noissa muillakin ?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Tuossa viikonloppuna tuli lämmiteltyä ekan kerran oikeasti autoa, jotta lasit sulivat. Tuotahan pitää myös muistaa käyttää ainakin kerran kuussa myös kesäaikana, jotta paikat pysyy kunnossa ja tiivisteet eivät ala vuotaan.
Pakkaskelillä menee jotain pari minuuttia ennen, kuin climatronic edes menee päälle. Näyttöön tulee HE ja Auto. Eka alottaa pienimmällä nopeudella ja muutama minuutin päästä alkaa puhalteleen tuulilasille nopeutta nostaen, muttei ikinä maksimiin. Mitään vaikutusta ei ole aiemmilla asetuksilla. Hyvin on sulanut lasit tuolla tavalla ja lämmennyt auto. Maksimi käyttöaika on ollut jotain puolen tunnin luokkaa ja vähän ylikin.
Kannattaa tosiaan huomata, että kun repii akun kengän irti, niin eberin kellossa on sitten aina käyttöaika default 120 minuuttia.
Pakkaskelillä menee jotain pari minuuttia ennen, kuin climatronic edes menee päälle. Näyttöön tulee HE ja Auto. Eka alottaa pienimmällä nopeudella ja muutama minuutin päästä alkaa puhalteleen tuulilasille nopeutta nostaen, muttei ikinä maksimiin. Mitään vaikutusta ei ole aiemmilla asetuksilla. Hyvin on sulanut lasit tuolla tavalla ja lämmennyt auto. Maksimi käyttöaika on ollut jotain puolen tunnin luokkaa ja vähän ylikin.
Kannattaa tosiaan huomata, että kun repii akun kengän irti, niin eberin kellossa on sitten aina käyttöaika default 120 minuuttia.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mullakin se paloaika oli defaulttina 60 minuuttia. En nähnyt tarpeelliseksi sitä pienemmäksi muuttaa, koska yleensä jos se päälle laitetaan, niin laitan sen 15-20 minsaa ennen lähtöä ajastuksella päälle.
Tänä aamusti kun menin autolle, niin eberi oli päällä ja siellä oli samat asetukset kuin mitkä sinne jätinkin, eli AUTO ja 21 astetta. Lämmin oli sisällä. Täytyy seuraavan kerran kun sitä kokeilee, vaihtaa vähän niitä lämpöjä jne, niin näkee että muuttaako se itse ne, vai pitääkö se ne aikasemmin asetetut säädöt.
Tänä aamusti kun menin autolle, niin eberi oli päällä ja siellä oli samat asetukset kuin mitkä sinne jätinkin, eli AUTO ja 21 astetta. Lämmin oli sisällä. Täytyy seuraavan kerran kun sitä kokeilee, vaihtaa vähän niitä lämpöjä jne, niin näkee että muuttaako se itse ne, vai pitääkö se ne aikasemmin asetetut säädöt.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 83
- Joined: 22.6.2006 22:44
- Location: siikainen
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
juu ei se toimi lainkaan ilman sitä yhtä piuhaa climaan
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
eikös se ollu samasta paikkaa ku kellon ajan vaihtokin.. sitä vasenta namiskaa pari sekkaa pohjas...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa minikellolle ohjeet http://212.94.68.237/mikko/page.php?12Kupari wrote:Tuo tosiaan kiinnostaisi itelläki muuttaa tuota lämmitysaikaa...
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kännykkäohjaus mulle ja pasille tulos piakkoin =) 85€+vanha kännykkä+prepaid-liittymä =)
saa kännyn kans lämmitykseen 1-99 minsaks , sekä 1-99 minsan päästä lämpeemään 1-99 minsaks =) iha kätsy viritys
saa kännyn kans lämmitykseen 1-99 minsaks , sekä 1-99 minsan päästä lämpeemään 1-99 minsaks =) iha kätsy viritys
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tossa minikellossa sen eberin käyttöajan saa määritettyä siten, että pitää sitä vasemmanpuoleista P-nappia pohjassa, kunnes siinä alkaa se kellonaika vilkkumaan. Sitten odotellaan kärsivällisesti, että se kellonaika siitä häipyy ja tilalle tulee tämä minuuttisysteemi. Siitä sitten vaan nuolilla alaspäin aikaa ja kun aika on mieleinen, paina P nappia uudestaan.
Itse laitoin sen 30 minuuttiin. Enempää ei varmasti tarvitse sitä käyttää missään olosuhteissa.
Yleensä tulee kuitenkin lähdettyä sillä autolla liikkeelle, kun se vielä pöhisee. Samalla sen sitten voi kytkeä pois päältä.
Kuinka moni muuten käyttää tota ajon aikanakin? Kovilla pakkasilla ei varmaan olis sekään pahitteeksi...
Itse laitoin sen 30 minuuttiin. Enempää ei varmasti tarvitse sitä käyttää missään olosuhteissa.
Yleensä tulee kuitenkin lähdettyä sillä autolla liikkeelle, kun se vielä pöhisee. Samalla sen sitten voi kytkeä pois päältä.
Kuinka moni muuten käyttää tota ajon aikanakin? Kovilla pakkasilla ei varmaan olis sekään pahitteeksi...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tuntuu vaihtelevan autokohtaisesti miten clima noita asetuksia käyttää. Toisilla on ne asetukset, jotka on sammutuksen yhteydessä jäänyt päälle ja toisilla aina auto + kiinteä lämpötila. Itselläni on tuo jälkimmäinen, eli auto + 21C. Vaimon veljellä on samanikäinen sedan Passat kuin itsellä ja siinä puolestaan pysyy ne asetukset, mitkä sammuttaessa jättää päälle. Luultavasti tuo pystyy muuttamaan vag-comilla, mutta kukaan ei tunnu tietävän miten se tehdään. Se climan taakse tuleva johdin toimii ainoastaan herätteenä.
EDIT: Jostain tuli vielä semmoinen muistikuva, että asetukset muistavassa moodissa puhallinnopeus olisi -1 sammutuksen yhteydessä valittuun nähden.
EDIT: Jostain tuli vielä semmoinen muistikuva, että asetukset muistavassa moodissa puhallinnopeus olisi -1 sammutuksen yhteydessä valittuun nähden.
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
Audi A6 1.9TDI 2004
Terve.En oo tossa omassa autossa saanut toimimaan tota climatronicia eberin kanssa.Eli clima ei herää vaikka eberiä huudattaa tunnin.Luin jostain piuhasta mikä pitää mennä eberistä climaan et toimii.Aattelin sit et tost varmaan puuttuu se piuha mut äsken ku auto kävi ja pistin eberin päälle ni clima rupes huutamaan täysillä.Eli voisko ton perusteella olettaa et siel kuiteski se piuha olis?
Olen hommaamassa omaan kulkineeseen eberiä. Pitääkö eberin lisäksi hommata jokin "boxi", että climatronic toimii eberin kanssa? Mun clima ei ole econ mallia. Kaveri höpisi jostain lisäboksista, jonka se oli joutunu hommaamaan.
Tämmöstä pakettia olen suunnitellut.
Tämmöstä pakettia olen suunnitellut.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
jotku tarvii ja jotku ei.... luultavasti toi sunkin tarvii,,, ihan asialliselta toi lämmitin näyttäs
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mistähän voisi lähteä metsästämään vikaa.. Itselläni Climatronicci ja Eeberi. Eeberi lähtee kyllä käyntiin ja lämmittää moottoria, mutta sisätilan puhallus toimii satunnaisesti. Eberin sulakenippu on tarkastettu ja taika-aineilla voideltu ettei hapettumista johtuisi vika.
Vaatiiko jonkun erilaisen releen tms. väliin, että pelaa tun Climatronicin kanssa oikein?
Vai akun jännite? Tuskin Eberi lähtee ollenkaan käyntiin jos akussa on liian vähän jännitettä(?).
Apuva, pakkaset iskee.
Vaatiiko jonkun erilaisen releen tms. väliin, että pelaa tun Climatronicin kanssa oikein?
Vai akun jännite? Tuskin Eberi lähtee ollenkaan käyntiin jos akussa on liian vähän jännitettä(?).
Apuva, pakkaset iskee.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Itse epäilen, että riippuu climan SW-versiosta miten se sitten käyttäytyy kun laitetaan eberi tulille. SW-version näkee siitä tarralapusta climan ohjainyksikön takana tai vag-comilla. En ainakaan itse ole hoksannut, että vag-commilla noista asioita voisi säädellä.
Muistakaa sitten että sellainen perus autorele mikä tulee eberin mukana ei välttämättä toimi automaatti-ilmastoinnin ohjaamiseen, mutta soveltuu erinomaisesti manuaali-ilmastoinnin ohjaamiseen. Sen climan ohjainyksikön ottama virta on vain muutama milliamppeeri, eikä sellainen virta kulje kovin varmasti suuremmille virroille tarkoitetun releen kärkien kautta. Kullatuilla koskettimilla varustettu teollisuusrele on varmempi.
Muistakaa sitten että sellainen perus autorele mikä tulee eberin mukana ei välttämättä toimi automaatti-ilmastoinnin ohjaamiseen, mutta soveltuu erinomaisesti manuaali-ilmastoinnin ohjaamiseen. Sen climan ohjainyksikön ottama virta on vain muutama milliamppeeri, eikä sellainen virta kulje kovin varmasti suuremmille virroille tarkoitetun releen kärkien kautta. Kullatuilla koskettimilla varustettu teollisuusrele on varmempi.
Passat
No niin, nyt on Golffin eberiä testailtu talven varalle ja huomiot oli seuraavat:
-Ilmastoinnin näyttöön ei syttynyt mitään valoa, vaikka eberi oli päällä
-jonkin ajan päästä ilmaa tuli sisälle, mutta puhalsi jalkatilaan(?)
-kokeilin toisen kerran ja säädin lämmöt asentoon Hi ja puhalluksen tuulilasille ennen sammutusta, ei muuttanut tilannetta, mutta kun eberin ollessa käynnissä käänsi avaimesta siihen asti, että mittariston valot ei syttyny, ilmastointi heräsi ja näytössä luki HE
Kuinkakohan sen nyt sais toimimaan siten, että puhallus olis oikeasti sinne tuulilasille? Pitäiskö ilmastoinnin näyttöön syttyä valot, kun eberi käynnistyy tai on käynyt hetken?
-Ilmastoinnin näyttöön ei syttynyt mitään valoa, vaikka eberi oli päällä
-jonkin ajan päästä ilmaa tuli sisälle, mutta puhalsi jalkatilaan(?)
-kokeilin toisen kerran ja säädin lämmöt asentoon Hi ja puhalluksen tuulilasille ennen sammutusta, ei muuttanut tilannetta, mutta kun eberin ollessa käynnissä käänsi avaimesta siihen asti, että mittariston valot ei syttyny, ilmastointi heräsi ja näytössä luki HE
Kuinkakohan sen nyt sais toimimaan siten, että puhallus olis oikeasti sinne tuulilasille? Pitäiskö ilmastoinnin näyttöön syttyä valot, kun eberi käynnistyy tai on käynyt hetken?
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Morjes,
Ajattelin tähän samaan ketjuun kysellä vähän neuvoja eberin ja climatronicin käytöstä.
Mulla on 1.9tdi 96kw -04 passatti eberillä ja TP5 ohjaimella. Alkujaan se temppuili niin, että välillä lähti tulille ja välillä ei.
Sitten ihmettelin kun se alkoi vilkuttamaan climatronicin panelia aina kun laittoi eberin päälle.
Tämän jälkeen keksin lukea eberistä vikakoodit ja se antoi sellaista vikaa kun 04F9, eli puhaltimen vikaa.
Vika ei tule muuten kun eberiä käytettäessä ja sekin satunnaisesti.
Eberistä löytyi vikakoodi F030, joka ilmeisesti viittaa palamispuhaltimen toleransseihin?
Kysymys olisikin, että millä tavalla nämä kaksi keskustelee keskenään vai onko vai sattumaa, että molempien vika koodit viittaavat puhaltimiin? Tämän jälkeen sitten vikakoodeja ilmaantui useampiakin ja eberi ei enää lähtenyt tulille, vaikka kylläkin yritti.
Nyt sitten viikkoon en sitä koittanutkaan, kun ei se toiminut. Tänään sitten luin tuosta TP5:sta vikakoodit ja ihmetykseksi ne oli nollaantunut. Tämän jälkeen vielä käytin akun kenkää irti ja varmistin, että climatronicissa ei ollut vikakoodeja. Tämän jälkeen eberi lähti tulille ihan normaalisti, vikakoodin kyllä teki eberiin 04F9, mutta kuittasin sen pois ja laitoin climatronicin offille, jotta eberi saisi rauhassa lämmitä kunnolla.
Vielä on vähän arvoituksena, että lähteekö eberi enää tämän jälkeen tulille, mutta täytyy kohta lähteä uudestaa kokeilemaan. Onko viisaammilla neuvoja tähän eberin ja climatronicin yhteistyöhön ja mahdollisiin häiriön aiheuttajiin?
Ajattelin tähän samaan ketjuun kysellä vähän neuvoja eberin ja climatronicin käytöstä.
Mulla on 1.9tdi 96kw -04 passatti eberillä ja TP5 ohjaimella. Alkujaan se temppuili niin, että välillä lähti tulille ja välillä ei.
Sitten ihmettelin kun se alkoi vilkuttamaan climatronicin panelia aina kun laittoi eberin päälle.
Tämän jälkeen keksin lukea eberistä vikakoodit ja se antoi sellaista vikaa kun 04F9, eli puhaltimen vikaa.
Vika ei tule muuten kun eberiä käytettäessä ja sekin satunnaisesti.
Eberistä löytyi vikakoodi F030, joka ilmeisesti viittaa palamispuhaltimen toleransseihin?
Kysymys olisikin, että millä tavalla nämä kaksi keskustelee keskenään vai onko vai sattumaa, että molempien vika koodit viittaavat puhaltimiin? Tämän jälkeen sitten vikakoodeja ilmaantui useampiakin ja eberi ei enää lähtenyt tulille, vaikka kylläkin yritti.
Nyt sitten viikkoon en sitä koittanutkaan, kun ei se toiminut. Tänään sitten luin tuosta TP5:sta vikakoodit ja ihmetykseksi ne oli nollaantunut. Tämän jälkeen vielä käytin akun kenkää irti ja varmistin, että climatronicissa ei ollut vikakoodeja. Tämän jälkeen eberi lähti tulille ihan normaalisti, vikakoodin kyllä teki eberiin 04F9, mutta kuittasin sen pois ja laitoin climatronicin offille, jotta eberi saisi rauhassa lämmitä kunnolla.
Vielä on vähän arvoituksena, että lähteekö eberi enää tämän jälkeen tulille, mutta täytyy kohta lähteä uudestaa kokeilemaan. Onko viisaammilla neuvoja tähän eberin ja climatronicin yhteistyöhön ja mahdollisiin häiriön aiheuttajiin?
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Ei siitä ebesristä pitäis lähteä kuin yksi piuha climalle jolla se sen herättää. Mutta siis clima herää kun laitat eberin päälle? Oletko liittänyt virtapiuhat puhaltimelle?
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Joo clima lähtee päälle kun eberin laittaa päälle TP5:sta tai siitä autossa olevasta napista. Tänään aamulla laitoin suoraan napista päälle ja sammutin climan, niin eberi lämmitti nätisti jonkun 15min ajan ja lämmöt oli jo mukavasti noussut kun lähdin ajamaan.
Iltapäivästä sitten aattelin kokeilla TP5:sta laittaa eberin lämmittämään ja tällä kertaa oli climakin toiminut normaalisti.
Ainoastaan vikakoodi 4F9 oli taas tullut, mutta silti se toimi normaalisti. Eli ilmeisesti jos tämä 4F9 vika on päällä, eikä sitä kuittaa climasta pois niin seuraavalla kerralla ei lähe enää puhaltamaan normaalisti ja samalla eberi ei lähde tulille vaikka yrittää. Vielä pitää tätä teoriaa tutkia tarkemmin, mutta pitää taas aamulla koittaa, josko se lähtisi ihan kaukokäytöllä climan kanssa toimimaan.
Vikakoodeja eberiin on kyllä tullut nyt kaksi, F14 ja F52. Onko muuten tietoa, että onko vika silloin vain muistissa jos se on F114 tai F252, eli jos siellä ensimmäisenä on F000, niin meinaako se, että vikoja ei ole päällä, mutta muistipaikoissa 1 ja 2 on vanhat vikakoodit?
Vikakoodit tarkoittaa seuraavaa F14 Possible overheating detected ja F52 Safety time exceeded. Eli ei kai pitäisi olla varsinaisesti mitään vikaa päällä?
Niin ja vielä tossa testasin, että voiko climan laittaa pois päältä ja sitten virrat pois, jotta clima ei lähtisi ollenkaan päälle kun eberi käynnistyy, mutta tämä ei tuntunut onnistuvan. Clima lähtee kuitenkin päälle, puhalluksen ja auto toiminnon se ilmeisesti hakee jostain omasta muististaan, lämpötilan pystyy valitsemaan, jos sen näppäilee mieleiseksi ja sammuttaa virrat. Eli saisiko millään tota climaa kokonaan sammuksiin, jotta vain kone lämpenisi? Ei tarvitsisi miettiä, että onko se eberi lämmittänyt vai ei.
Iltapäivästä sitten aattelin kokeilla TP5:sta laittaa eberin lämmittämään ja tällä kertaa oli climakin toiminut normaalisti.
Ainoastaan vikakoodi 4F9 oli taas tullut, mutta silti se toimi normaalisti. Eli ilmeisesti jos tämä 4F9 vika on päällä, eikä sitä kuittaa climasta pois niin seuraavalla kerralla ei lähe enää puhaltamaan normaalisti ja samalla eberi ei lähde tulille vaikka yrittää. Vielä pitää tätä teoriaa tutkia tarkemmin, mutta pitää taas aamulla koittaa, josko se lähtisi ihan kaukokäytöllä climan kanssa toimimaan.
Vikakoodeja eberiin on kyllä tullut nyt kaksi, F14 ja F52. Onko muuten tietoa, että onko vika silloin vain muistissa jos se on F114 tai F252, eli jos siellä ensimmäisenä on F000, niin meinaako se, että vikoja ei ole päällä, mutta muistipaikoissa 1 ja 2 on vanhat vikakoodit?
Vikakoodit tarkoittaa seuraavaa F14 Possible overheating detected ja F52 Safety time exceeded. Eli ei kai pitäisi olla varsinaisesti mitään vikaa päällä?
Niin ja vielä tossa testasin, että voiko climan laittaa pois päältä ja sitten virrat pois, jotta clima ei lähtisi ollenkaan päälle kun eberi käynnistyy, mutta tämä ei tuntunut onnistuvan. Clima lähtee kuitenkin päälle, puhalluksen ja auto toiminnon se ilmeisesti hakee jostain omasta muististaan, lämpötilan pystyy valitsemaan, jos sen näppäilee mieleiseksi ja sammuttaa virrat. Eli saisiko millään tota climaa kokonaan sammuksiin, jotta vain kone lämpenisi? Ei tarvitsisi miettiä, että onko se eberi lämmittänyt vai ei.
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Käsittääkseni clima lähtee aina päälle, koska toi HE on lisälämmitys modi joka toimii itsenäisesti. Ainut ratkaisu olis rakentaa nappi johdon väliin millä sais katkastua tän käskysignaalin. Mutta kyllä mä nyt eka yrittäisin korjata ton vian.
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Joo niin tuntu olevan, että climaa ei saa säädettyä pois päältä, muuten kun käsin heti sen jälkeen kun on eberin laittanut tulille. Mistähän tämä puhallin vika sitten voisi tulla, kun kerta eberi toimii hyvin ilman climaa, mutta sen kanssa toimii vain satunnaisesti.
Tänään teki sellasen tempun, että eberi oli lähtenyt kaukosäädöllä käyntiin ja climakin puhalteli lämmintä koppiin, mutta kun autoa puhistelin lumista, niin eberistä sammu liekki ja clima jäi pyörimään itekseen. Vikakoodina climasta löyty 4F9.
Iltapäivällä sitten puhallin ei lähtenyt toimimaan vaikka clima heräs normaalisti. Eberi kyllä lämmitti ja kone lämpes, mutta koppi pysy kylmänä. Tämäkin onnistui parin tempun jälkeen kun olin eka tyhjentäny taas climan muistista 4F9 koodin.
Nyt kiinnostaisikin, että miten nämä kaksi keskustelee keskenään? Ilmeisesti tämä on se uudempi malli mikä ei ole pelkän releen kautta yhdistettynä climatronikkiin? Kun kerta eberi toimii ilman climaan ja clima toimii ilman eberiä ja toisinaan jopa yhdessä, mutta yleensä jos ongelmaa on ollut, niin clima on päällä ja eberi on yrittänyt syttyä, mutta ei ole onnistunut.
Tämän jälkeen jos eberi ei ole syttynyt niin climasta löytyy vikakoodi 4F9.
Tänään teki sellasen tempun, että eberi oli lähtenyt kaukosäädöllä käyntiin ja climakin puhalteli lämmintä koppiin, mutta kun autoa puhistelin lumista, niin eberistä sammu liekki ja clima jäi pyörimään itekseen. Vikakoodina climasta löyty 4F9.
Iltapäivällä sitten puhallin ei lähtenyt toimimaan vaikka clima heräs normaalisti. Eberi kyllä lämmitti ja kone lämpes, mutta koppi pysy kylmänä. Tämäkin onnistui parin tempun jälkeen kun olin eka tyhjentäny taas climan muistista 4F9 koodin.
Nyt kiinnostaisikin, että miten nämä kaksi keskustelee keskenään? Ilmeisesti tämä on se uudempi malli mikä ei ole pelkän releen kautta yhdistettynä climatronikkiin? Kun kerta eberi toimii ilman climaan ja clima toimii ilman eberiä ja toisinaan jopa yhdessä, mutta yleensä jos ongelmaa on ollut, niin clima on päällä ja eberi on yrittänyt syttyä, mutta ei ole onnistunut.
Tämän jälkeen jos eberi ei ole syttynyt niin climasta löytyy vikakoodi 4F9.
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Minulla on myöskin clima alkanut tekemään tuota 4F9 koodia ja jättämään ehkä joka kolmas lämmityskerta sisätilat kylmäksi. Eberi kyllä toimii ihan normaalisti ja puhallinkin toimii ajettaessa. Mistähän tuohon alkaisi vikaa etsimään?
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
Audi A6 1.9TDI 2004
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Ei kai tuolle oikein jää kuin pari vaihtoehtoa. Joko puhallin alkaa olemaan loppu ja näin aina välillä ei toimi tai sitten toi clima ittessään temppuilee. Missäs liittimessä teillä on se herätyspiuha kiini?
Ja Pexu sulla siis on myös joskus toiminu toi vai onko vasta asennettu?
Ja Pexu sulla siis on myös joskus toiminu toi vai onko vasta asennettu?
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Joo kyllä ilmeisesti koko järjestelmä on asennettu ihan ammattilaisen toimesta kun kerta on tuonne keulille näköjään piuhakin laitettu ja ilmeisesti jonkinlainen latauslaite löytyy tuosta tuulilasin muovien alta.
Tänään taas sattu toimimaan ihan normaalisti, vaikka olikin tehnyt taas sen vikakoodin 4F9. Puhalti kuitenkin lämmintä sisällekkin. Tää vikakoodi ihmetyttää muutenkin, kun kertaakaan puhallin ei ole temppuillut.
Liittimestä en tosiaan tiedä kun en ole viittinyt ruveta tuota climaa irrottelemaan.
Tänään taas sattu toimimaan ihan normaalisti, vaikka olikin tehnyt taas sen vikakoodin 4F9. Puhalti kuitenkin lämmintä sisällekkin. Tää vikakoodi ihmetyttää muutenkin, kun kertaakaan puhallin ei ole temppuillut.
Liittimestä en tosiaan tiedä kun en ole viittinyt ruveta tuota climaa irrottelemaan.
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Tämä taisi ratketa vaihtamalla Eberin johtosarjassa oleva puhaltimen rele.arihy wrote:Minulla on myöskin clima alkanut tekemään tuota 4F9 koodia ja jättämään ehkä joka kolmas lämmityskerta sisätilat kylmäksi. Eberi kyllä toimii ihan normaalisti ja puhallinkin toimii ajettaessa. Mistähän tuohon alkaisi vikaa etsimään?
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
Audi A6 1.9TDI 2004
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Mistäpäin mahtoi tuo rele löytyä? Oliko jossakin ratin alla ja mahtaako löytyä tolle releelle numeroa, jos vaikka itekkin koittais sen ensimmäisenä vaihtaa?
Mulla taas parina päivänä ei toiminu ollenkaan ja sitte kun lähti tulille niin sellaset savut päästi, et hyvä kun ei naapurit palokuntaa paikalle soittanu. Samalla sitte käytin sen kuumaks asti kun kerta käyntiin lähti. Tänään se sitten aamulla taas toimi normaalisti, mutta oli kylläkin sen puhaltimen koodin taas sylkässyt.
Mulla taas parina päivänä ei toiminu ollenkaan ja sitte kun lähti tulille niin sellaset savut päästi, et hyvä kun ei naapurit palokuntaa paikalle soittanu. Samalla sitte käytin sen kuumaks asti kun kerta käyntiin lähti. Tänään se sitten aamulla taas toimi normaalisti, mutta oli kylläkin sen puhaltimen koodin taas sylkässyt.
Re: Eberspächerin käyttö Climatronicin kanssa
Minulla tuo on tuulilasin alla vesikaukalossa, mutta voi olla asentajasta riippuen muuallakin. Kuitenkin lähellä Eberin sulakkeita, kun niistä tulee syöttö releelle. Tuolla ei minun mielestä ole mitään tekemistä itse Eberin käyntiinlähdön kanssa. Kyseessä on ihan tavallinen vaihtorele, jonka kautta menee jännite puhaltimen moottorille. Lepotilassa auton normaalin syötön kautta ja Eberin ohjaamana suoraan akulta puhaltimelle.
Passat 1.9TDI Variant 2001
Audi A6 1.9TDI 2004
Audi A6 1.9TDI 2004