Itse asennetut vakionopeudensäätimet?
Itse asennetut vakionopeudensäätimet?
Laakkosen vakionopeudensäätimen viiksi 95 euroa -mainoksesta kiinnostuneena kyselin vakionopeudensäätimen hintaa töineen. Työn hinnaksi arvioitiin merkkiliikkeessä noin 150 euroa, eli koko potti lähes 250 euroa.
Muutamilla saman merkin foorumeilla kerrotaan itse rakennetuista yhden napin vakionopeudensäätimistä, onko niistä minkälaisia kokemuksia? Lieneekö viiksen asentaminen kuinka vaikeata kotikonstein ja suostuuko merkkiliike ohjelmoimaan auton uudelleen vain säätimen aktivoimiseksi?
Miten muuten on vakionopeudensäätimellä ajavat, nostaako cruise polttoaineen kulutusta matka-ajossa?
Muutamilla saman merkin foorumeilla kerrotaan itse rakennetuista yhden napin vakionopeudensäätimistä, onko niistä minkälaisia kokemuksia? Lieneekö viiksen asentaminen kuinka vaikeata kotikonstein ja suostuuko merkkiliike ohjelmoimaan auton uudelleen vain säätimen aktivoimiseksi?
Miten muuten on vakionopeudensäätimellä ajavat, nostaako cruise polttoaineen kulutusta matka-ajossa?
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
Vakkarin saat aktivoitua vag-com:illa ja tuossa on yksi vakkarin asennusohje.
http://homepage.ntlworld.com/dgace/cruise_control.htm
http://homepage.ntlworld.com/dgace/cruise_control.htm
Siinä viiksi+johtosarja paketissa tulee ohjeet, hyvät tai huonot, mutta saa sen niillä asennettua. Ja vag-com tarvitaan. Parin tunnin homma eka kerralla.
Oulussa makso ilman tarjouksia 93€ se paketti(pari tullut ostettua+asennettua).
Ratin bagi pitää irrottaa(lähtee vääntämällä ratin takaa reijistä meisselillä), ja akku irti ennen sitä. Sitten ratti on kiinni ns. XZN-12-kulmaisella 12mm pultilla. Ja pyyhkijät+mekanismi pitää irrottaa.
Oulussa makso ilman tarjouksia 93€ se paketti(pari tullut ostettua+asennettua).
Ratin bagi pitää irrottaa(lähtee vääntämällä ratin takaa reijistä meisselillä), ja akku irti ennen sitä. Sitten ratti on kiinni ns. XZN-12-kulmaisella 12mm pultilla. Ja pyyhkijät+mekanismi pitää irrottaa.
Itse asennutin IV Golf PWD TDi varianttiin vakionopeussäätimen merkkihuollossa, kyselin asiaa kylläkin ensin paikallisesta Bosch Car Servicestä jotta miten olis ohjelmointi jos itse asennan viiksen mutta eivät kuulemma pysty ohjelmoimaan. Siksi päätin että kun kerran lisävarusteen haluan niin kärsin siitä 270 euroa asennettuna. Helpoin mutta ei halvin tapa.
Ja mitä tulee polttoaineen kulutukseen niin ei se ainakaan sitä vähennä, koska jarruttaa alamäet ja punnaa ylämäet samaa vauhtia. Ja muutenkin olovana minun autoni vie ainakin kyllä paljon polttoainetta, mihin kulutuslukemiin muut 74 kW Golf kuskit pääsevät seka-ajossa ? Itsellä kulutus karvan yli 6 L / 100 KM.
Ja mitä tulee polttoaineen kulutukseen niin ei se ainakaan sitä vähennä, koska jarruttaa alamäet ja punnaa ylämäet samaa vauhtia. Ja muutenkin olovana minun autoni vie ainakin kyllä paljon polttoainetta, mihin kulutuslukemiin muut 74 kW Golf kuskit pääsevät seka-ajossa ? Itsellä kulutus karvan yli 6 L / 100 KM.
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
Jos mokoman aitoksen saa asennettua paketin mukana tulevilla ohjeilla, niin voisihan sitä yrittää. 150 euroa pelkästä asennuksesta on tosiaan aika paljon. Jollakin foorumilla kerrottiin tuulilasin halkeamisesta operaation yhteydessä, mutta sen kai voi välttää varovaisuudella. Omassa työkalupakissa ei satu olemaan vag-comia, joten täytyy varmistaa ensin paikallisesta merkkiliikkeestä, josko ne sitten aktivoisivat sen. Ovatko ohjeet muuten suomeksi, saksaksi vai englanniksi? Kulkuneuvoni vie työmatka-ajossa polttoainetta viimeisten 6000 kilometrin perusteella keskimäärin 4,8 litraa satasella, joten kulutuksen mahdollinen lisäys olisi kiva tietää etukäteen. Minkälaisia kokemuksia muilla?
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
Tuossa näkyy oma vuoden kulutus. Noin lokakuun/marraskuun vaihteessa on asennettu vakkari. Heinä-elokuussa oli muistaakseni takajarrut jumissa ja toukokuun lopussa puhdistin etujarrut. Joulukuu-huhtikuu on käytetty eberiä puoli tuntia ajoa ennen tai liikkeelle lähtiessä. Ajo enimmäkseen motari nopeuksilla. Eli ei pahemmin näy vakkarin asennuksen lisänneen kulutusta.
Lämpimällä kannattaa repiä irti muoveja, jottei ne ole kovia ja antavat hieman periksi, varsinkin tuo tuulilasin muovi menee joustavana helpommin paikalleen tai irtoaa. Kai sieltä pohjosestakin joku vag-comin käyttäjä löytyy, joka voi tuon koodauksen tehdä. On sellanen parin minuutin homma ja helppo tehdä. Noilla Kalen laittamilla ohjeilla selviää kaikkein parhaiten Golfin kanssa. Soveltuvat joltain osin myös Passattiin.

Lämpimällä kannattaa repiä irti muoveja, jottei ne ole kovia ja antavat hieman periksi, varsinkin tuo tuulilasin muovi menee joustavana helpommin paikalleen tai irtoaa. Kai sieltä pohjosestakin joku vag-comin käyttäjä löytyy, joka voi tuon koodauksen tehdä. On sellanen parin minuutin homma ja helppo tehdä. Noilla Kalen laittamilla ohjeilla selviää kaikkein parhaiten Golfin kanssa. Soveltuvat joltain osin myös Passattiin.

Tuossa linkki vakkarin asennuksesta. jos vaikka ois apua
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi

Passat b7
Kerronpa muutamia omia kokemuksia tuosta cruisen asennuksesta Golf IV autooni.
Viiksen ostin vajaalla 80e:llä VW-liikkeestä Saksassa käydessäni. Tämän lisäksi hankintoina oli VAG-COM kapeli 49e ja 12mm XZN-avain (4e). VAG-COM kaapelille toki on muutakin käyttöä. Itse asennukseen meni aikaa noin 4-5 tuntia kaikkiaan.
Homma on hyvin kuvattu viiksen mukana tulevissa ohjeissa ja näissä muutamassa linkissä mitä täällä on mainittu. Mutta sitten jotain ongelmia tai huomioita mihin itse törmäsin:
-Ota trippimittari/ajotietokone lukemat ylös jos seuraat niitä, akun irroitus kadottaa lukemat
-Pelottavalta vaikuttava ratin irroitus oli lopulta homman helpoin osuus
-Ratin asento kannattaa merkitä ennen irroitusta että tulee kerralla oikeaan asentoon
-Pyyhkiöden kiinnityksiin kannattaa ruiskia irroitusölyä jo edellisenä päivänä
-Sulakerasian liitintä ei kannata kiskoa väkisin
-Ohjelmoinnin jälkeen virrat kannattaa käyttää pois
Itse en saanut pyyhkiöitä irti, mutta homman voi hoitaa myös ala (vaikeamman) kautta. Alakautta liittimen tunnistaa mustasta värista. Liittimen irroitukseen kannattaa pyytää naapurin gynekologi avuksi, on aika v***umainen väli ährätä. Kun liittimen vastakappale (yälosa) on irti alaosan saa irroitettua muovikehikosta työntämällä kaksi meisseliä liittimen molemmin puolin. Takaisinlaitto on hieman helpompaa kun liittimen voi laittaa hieman helpompaan paikkaan kehikossa. Jotta tähän liittimeen pääsee käsiksi alakautta on kojelaudan relekehikot irroitettava.
Toinen ongelma oli sulakerasian liittimen irroitus. Liitinhän pitäisi irroittaa vääntämällä lukisklipsuja etupuolelta esim. pienillä nauloilla ja sitten vetämällä takapuolelta. Ilmeisesti liittimen pitäisi irrota aika kevyesti kun klipsit vain ovat oikeassa asennossa. No itse vedin liitintä ulos vähän turhan kovalla voimalla ja klipsit eivät olleet täysin auki. Tämän seurauksena liittimen sisäosa irtosikin, mutta liittimen 'kehys' jäi sisälle. Tämä olikin sitte todella hankala saada pois. Kehyksen sain lopulta pois litistämällä, meisselillä survomalla ja pyörittämällä ja kärkipihdeillä vetämällä. Muovit vähän kärsi toimenpiteessä, mutta kyllä se uusi liitin pureutui kuitenkin paikoilleen.
Irroitettavan liittimen kuoret kun jäivät rasiaan ja sain ne sieltä pois pieninä paloina, ei irroitettua johdinta tietenkään saanut liitettyä valmiiseen liittimeen. Tähän sitten jouduin tekemään abiko-liitoksen.
VAG-COM:illa aktivointi sujui helposti. Aktivoinnin jälkeen ei vain tullut käytettyä virtoja pois niin tuli sitten ajeltua useita kilometrejä testaten ja kiroten että mikä tätä vaivaa. Sitten kun tajusin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin kaikki toimi mainiosti.
Lyhyen kokemuksen perusteella aamuruuhkassa Kehä III:lla kulutus on noin 0,5l/100km pienempi kuin jalkakaasua käyttäen. Osittain tämä varmasti johtuu laskeneesta keskinopeudesta kuin myös muuten tasaisemmasta etenemisestä ja vähemmistä kiihdyttämisistä. Pidemmällä matkalla tuota ei ole tullut vielä testattua, mutta ilmeisesti se ei ainakaan hirmuisesti kulutusta alenna.
Viiksen ostin vajaalla 80e:llä VW-liikkeestä Saksassa käydessäni. Tämän lisäksi hankintoina oli VAG-COM kapeli 49e ja 12mm XZN-avain (4e). VAG-COM kaapelille toki on muutakin käyttöä. Itse asennukseen meni aikaa noin 4-5 tuntia kaikkiaan.
Homma on hyvin kuvattu viiksen mukana tulevissa ohjeissa ja näissä muutamassa linkissä mitä täällä on mainittu. Mutta sitten jotain ongelmia tai huomioita mihin itse törmäsin:
-Ota trippimittari/ajotietokone lukemat ylös jos seuraat niitä, akun irroitus kadottaa lukemat
-Pelottavalta vaikuttava ratin irroitus oli lopulta homman helpoin osuus
-Ratin asento kannattaa merkitä ennen irroitusta että tulee kerralla oikeaan asentoon
-Pyyhkiöden kiinnityksiin kannattaa ruiskia irroitusölyä jo edellisenä päivänä
-Sulakerasian liitintä ei kannata kiskoa väkisin
-Ohjelmoinnin jälkeen virrat kannattaa käyttää pois
Itse en saanut pyyhkiöitä irti, mutta homman voi hoitaa myös ala (vaikeamman) kautta. Alakautta liittimen tunnistaa mustasta värista. Liittimen irroitukseen kannattaa pyytää naapurin gynekologi avuksi, on aika v***umainen väli ährätä. Kun liittimen vastakappale (yälosa) on irti alaosan saa irroitettua muovikehikosta työntämällä kaksi meisseliä liittimen molemmin puolin. Takaisinlaitto on hieman helpompaa kun liittimen voi laittaa hieman helpompaan paikkaan kehikossa. Jotta tähän liittimeen pääsee käsiksi alakautta on kojelaudan relekehikot irroitettava.
Toinen ongelma oli sulakerasian liittimen irroitus. Liitinhän pitäisi irroittaa vääntämällä lukisklipsuja etupuolelta esim. pienillä nauloilla ja sitten vetämällä takapuolelta. Ilmeisesti liittimen pitäisi irrota aika kevyesti kun klipsit vain ovat oikeassa asennossa. No itse vedin liitintä ulos vähän turhan kovalla voimalla ja klipsit eivät olleet täysin auki. Tämän seurauksena liittimen sisäosa irtosikin, mutta liittimen 'kehys' jäi sisälle. Tämä olikin sitte todella hankala saada pois. Kehyksen sain lopulta pois litistämällä, meisselillä survomalla ja pyörittämällä ja kärkipihdeillä vetämällä. Muovit vähän kärsi toimenpiteessä, mutta kyllä se uusi liitin pureutui kuitenkin paikoilleen.
Irroitettavan liittimen kuoret kun jäivät rasiaan ja sain ne sieltä pois pieninä paloina, ei irroitettua johdinta tietenkään saanut liitettyä valmiiseen liittimeen. Tähän sitten jouduin tekemään abiko-liitoksen.
VAG-COM:illa aktivointi sujui helposti. Aktivoinnin jälkeen ei vain tullut käytettyä virtoja pois niin tuli sitten ajeltua useita kilometrejä testaten ja kiroten että mikä tätä vaivaa. Sitten kun tajusin sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin kaikki toimi mainiosti.
Lyhyen kokemuksen perusteella aamuruuhkassa Kehä III:lla kulutus on noin 0,5l/100km pienempi kuin jalkakaasua käyttäen. Osittain tämä varmasti johtuu laskeneesta keskinopeudesta kuin myös muuten tasaisemmasta etenemisestä ja vähemmistä kiihdyttämisistä. Pidemmällä matkalla tuota ei ole tullut vielä testattua, mutta ilmeisesti se ei ainakaan hirmuisesti kulutusta alenna.
--
t. oj
VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
t. oj
VW Passat Variant -13 Highline R-Line 4Motion
Ei minun kokemuksella ainakaan vähennä kulutusta, jos joku asia on varma, niin se on varma..Koskee siis omalla kokemuksella vain 4-Motion yksilöä..Mukavahan se on, mutta ainakin 6-vaihteisella on hieman hankalaa, kun ei vääntöalueet osu millään kohille vähänkään vaihtelevalla nopeudella, että ajaisiko 5 vai 6-vaihteella..Pitää sitten veivata vaihteita..Motarilla nousu on ehkä 0,5-1,0 litraa, verraten ajoon omalla jalalla..Mutta pientähän se toisaalta on, ja mukavuushan siinä on päällimmäinen asia. 

Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Tuli vakkaria käytettyä moottoritiellä ku oli 75km suoraa edestakasi työmatka. Kerran sitte koitin ja ajoin koko matkan käyttämättä, ja muutaman desin säästi.. Ite maksan mielelläni sen n.0.5€/100km siitä et saa rennommin matkustaa..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Itsellä on samanmoinen kulkine kuin timpsulalla, ja voin sanoa että merkkiliikkeestä ostettu vakkarinviiksi + johtosarja on hyvinkin helppo asentaa. Ainoa mihin tarvitsin ulkopuolista apua, oli tuo aktivoiminen VAG COM:illa. Ohjeet ovat lontooksi mutta kuvat ovat hyvät ellei kielipää riitä.
Ratin irroitusta itsekin pelkäsin, mutta avaimet kun heittää aloitusvaiheessa tarpeeksi kauas niin vahinkoa airbagin kanssa tuskin syntyy. Purkamaan joutuu lähes kaikki katteet ratista alaspäin, ovat torxeilla kiinni. Pyyhkijät pois ja niin alla oleva suojamuovi (tuntuu aluksi olevan tiukassa mutta kun reunasta lähtee nostamaan, niin lähtee helposti). Kuskin puolella olevasta rasiasta liitin tiputetaan jalkatilaan ja siellä liität liittimeen johtosarjan johdot (+ virtajohto sulakeboxista). Nostat liittimen takaisin konehuoneen puolelle ja kytket takaisin.
Aktivointi VAG COM:illa, virrat pois ja auto käyntiin.
Ratin irroitusta itsekin pelkäsin, mutta avaimet kun heittää aloitusvaiheessa tarpeeksi kauas niin vahinkoa airbagin kanssa tuskin syntyy. Purkamaan joutuu lähes kaikki katteet ratista alaspäin, ovat torxeilla kiinni. Pyyhkijät pois ja niin alla oleva suojamuovi (tuntuu aluksi olevan tiukassa mutta kun reunasta lähtee nostamaan, niin lähtee helposti). Kuskin puolella olevasta rasiasta liitin tiputetaan jalkatilaan ja siellä liität liittimeen johtosarjan johdot (+ virtajohto sulakeboxista). Nostat liittimen takaisin konehuoneen puolelle ja kytket takaisin.
Aktivointi VAG COM:illa, virrat pois ja auto käyntiin.
Mullakin olisi nyt edessä vakkarin asennus autoon.Mitä nyt olen vähän selannut ohjeita mitkä on englanniksi niin eikös tossa joudu liittämään piuhoja sinne moottorin ohjausboxillekin?Ilmeisesti vain diisel moottorisissa riittää kun liittää tohon konehuoneen puolella olevaan liittimeen,mutta ei bensakoneissa.?pebe wrote:Itsellä on samanmoinen kulkine kuin timpsulalla, ja voin sanoa että merkkiliikkeestä ostettu vakkarinviiksi + johtosarja on hyvinkin helppo asentaa. Ainoa mihin tarvitsin ulkopuolista apua, oli tuo aktivoiminen VAG COM:illa. Ohjeet ovat lontooksi mutta kuvat ovat hyvät ellei kielipää riitä.
Ratin irroitusta itsekin pelkäsin, mutta avaimet kun heittää aloitusvaiheessa tarpeeksi kauas niin vahinkoa airbagin kanssa tuskin syntyy. Purkamaan joutuu lähes kaikki katteet ratista alaspäin, ovat torxeilla kiinni. Pyyhkijät pois ja niin alla oleva suojamuovi (tuntuu aluksi olevan tiukassa mutta kun reunasta lähtee nostamaan, niin lähtee helposti). Kuskin puolella olevasta rasiasta liitin tiputetaan jalkatilaan ja siellä liität liittimeen johtosarjan johdot (+ virtajohto sulakeboxista). Nostat liittimen takaisin konehuoneen puolelle ja kytket takaisin.
Aktivointi VAG COM:illa, virrat pois ja auto käyntiin.
Löytyykö toi moottorinohjausboxi sitten sieltä ratin alta muovien takaa?Jos ei,niin mistä kannattaisi etsiskellä?
Ohjeessa on vaan selitetty se johtojen liittäminen siihen boxin kampaan..
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Eli tosiaan kuskin puolelta pyyhkijöiden ja muovikaukalon alta löytyy boksi, sieltä pudotat sen tietyn liittimen alas jalkotilaan auton sisäpuolelle, liität johtosarjan nastat liittimeen, liitin takaisin ylös ja vastapala kiinni. Lisäksi vakkarille virtapiuhat sulakerasiasta ja homma ok.
Aktivoinnin jälkeen virrat pois autosta ja vakkari pitäisi seuraavalla startilla toimia.
Edit: jaahas, tuli sitten selitettyä uudestaan tuo homma...
Aktivoinnin jälkeen virrat pois autosta ja vakkari pitäisi seuraavalla startilla toimia.
Edit: jaahas, tuli sitten selitettyä uudestaan tuo homma...