Takapäästä jyrinää, kun vedättää, ongelma esipainepumpussa.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
shoebox
Posts: 335
Joined: 8.1.2007 8:41
Location: Jyväskylä

Takapäästä jyrinää, kun vedättää, ongelma esipainepumpussa.

Post by shoebox »

Auto on siis allekirjoituksessa mainittu..

Niin, eli tällainen vika alkoi tässä, aika tarkalleen kaksi viikkoa sitten, omassa nelikossa..Vika alkoi omituisesti päivän VW-huollossa käynnin jälkeen.. :evil: Siellä vaihdettiin haldex-öljyt, ja ensialkuun myös suodatin, mutta kun tiedustelin syytä suodattimen vaihtoon (olin sen erikseen kieltänyt, kun ei kuulunut vaihtoohjelmaan), niin ei sitä sitten yhtäkkiä oltukaan vaihdettu..

No, sitten alkoi vika. Edellisenä iltana ei kuulunut mitään, mutta kun aamulla lähdin töihin ja 15-20km olin ajanut, alkoi auton takaosasta kuulua jyrinää ja resonointia kun vedätti autoa..Ihan sama mikä vaihde tai vauhti tai tienpinta, kunhan vain kaasua painoi hieman enemmän..Käytin autoa sitten VW:llä uudestaan, tunnin tutkivat koeajojen kanssa ja totesivat, että vikaa on, mutta eivät tiedä, että mitä..Sen verran saivat kuitenkin aikaiseksi, että pohjapanssari hajotettiin nosturissa lopullisesti, luonnollisestikaan pahoitteluja ei sadellut, "oho, miten siinä nyt noin kävi".

Vika pahentui ajan kanssa, ja enää ei tarvinnut edes ajaa autoa "lämpimäksi", jotta vika alkoi esiintymään. Päätin sitten vaihtaa VW-huoltoa, siirryin Keuruulle (arvanette, missä aluksi kävin)..Siellä tutkivat eilen asiaa, ja totesivat vian olevan nelivedon esipainepumpussa (à 600€). Vika todettiin ottamalla pumpusta johto irti, jolloin ongelmat lakkasivat. Kerroin edellisen huollon episoodin, niin kommentoivat, että jos suodatinta on käytetty irti, ja laitettu sama suodatin takaisin, on tässä yhteydessä pumppuun voinut päästä "hiekanjyvä", joka joko estää järjestelmän toiminnan, tai on rikkonut pumpun..Järjestelmän puhdistysyritys maksaisi n. 200€, mutta päädyin tilaamaan uuden pumpun suoraan, hintaa jäi 550€ + vaihto..

Jos jollain on kokemusta asiasta, tai ylimääräinen esipainepumppu hyllyssä (osanro: 02D 525 557 tai 02B 525 557), vastailkaa tai ottakaa YV:llä yhteyttä..Pumppu tulee huomenna, ja sitä testataan torstaina, onneksi oli hyllytavaraa, että voi palauttaa, jos siinä ei olekaan vikaa..
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
User avatar
Puuhis
Posts: 279
Joined: 25.5.2004 10:45
Location: Jyväskylä

Post by Puuhis »

No jessus sentään... :(

Autotarvike tuskin tulee myöntämään että oisvat suodatinta irroittaneet vaikka oisivatkin. Kyllä tosiaan kannattaa se liike kiertää kaukaa, kun on sen verran jo meille molemmille tullu paskaa käteen sieltä :(
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
shoebox
Posts: 335
Joined: 8.1.2007 8:41
Location: Jyväskylä

Post by shoebox »

Joo, alkaa taas kyseinen liike kiinnostamaan..Hitto jos toteavat tänään Keuruulla, että on edes ollu mahdollista, että vika on voinut tulla tuon jutun seurauksena, ja 600€:n osan joutuu vaihtamaan, plus 200-300€:n työt päälle, niin voi tulla käytyä jo jotain sanomassa..KUN EIHÄN SINNE PUHELIMELLA PÄÄSE!!

Anteeksi avautuminen, ja vielä näin aamusta... :oops:
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
shoebox
Posts: 335
Joined: 8.1.2007 8:41
Location: Jyväskylä

Post by shoebox »

Nonni..Tämäkin homma selvitetty..Eli riitti sitten kuitenkin sen esipainepumpun irtikäyttäminen, testauspyöräytys ja puhdistus..Ilmeisesti sinne pumppuun on jossain välissä päässy joku roska (Jkl:n Autotarvikkeen mukaan, heidän huollossaan se EI ole mahdollista), joka nyt poistui..Laitettiin pumppu takaisin ja vikakoodit ulos..Löytyi satunnainen vika, joka kertoi, että jarrut eivät ole saaneet oikeita tietoja joka kerta..Nythän tuota sitten ei enää tullut, ja huoltomies kävi sitten heittämässä testilenkin ja totesi, että toimii, niinkuin pitää..Itse ajelin vielä kunnon lenkit päälle, ja ei ole enää vikaa!! :) Ensimmäinen positiivinen asia aikoihin, ja vielä se, että selvisin tuosta 200€:lla, eikä menny tonnia, niinkuin olin valmistautunut, että menee..

Lisäksi vaihdatin sitten laatikon öljyt, maksoi 50€ öljyineen vaihtoineen..Joten taas viitsii myydä autoa, kun on kunnossa..Omalle luonnolle ei sovi, että paskaa pistää eteenpäin..Nyt vielä normihuolto loppuun ja katsastus, ja good as new!
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Post Reply