Kyllä ne vaan nousee... raaka-öljyn hinta tuskin tulee hetkellisiä laskupiikkejä lukuunottamatta koskaan laskemaan.
Ottaahan nuo hinnat varmaan päähän pitkiä työmatkoja taittaville. Kaupungissa asuvana kyllä mietin tuossa vasta tämän vuoden puolella, että kannattaako sitä sitten nurista, että "kehä kolmosen sisäpuolella asuvat pääsee helpommalla" ja eihän ne kaikki verot sun muut täällä haittaa ja kaikki kaatuu landella asuvien niskaan. Sama pätee julkisiin.
Ei nyt mitenkään henkilökohtaisesti ketään kohtaan, ymmärrän kyllä että syrjäseuduilla on kiva asustella rauhassa, mutta jos se työmatkan pituus on sitä luokkaa, että sen ajaminen on taloudellisesti kova pala niin kannattaisiko a) muuttaa lähemmäs työpaikkaa b) vaihtaa työpaikka lähemmäs kotia tai c) kulkea jonkun samasta suunnasta samalle duunipaikalle kulkevan kanssa samaa maksaa ja puolittaa/jakaa vielä pienempiin osiin matkakustannukset. Eikä tarvitsisi edes suunnitella julkisille reittejä joka ikiselle tienpätkälle.
Mutta itse olen sitä mieltä, että jos työmatka on yli 50km suuntaansa, niin sitten kannattaa alkaa järjestellä asioita jollain lailla uudestaan. Siis etenkin jos nuo korkeat polttoainehinnat, verot sun muut ottaa niin kovasti kaaliin, että pitää kirjoittaa asiasta kaikki yleisönosastot täyteen kuinka nyt taas pientä yksityisautoilijaa sorsitaan
Johan tuossa menee palkan lisäksi suuri siivu vapaa-ajastakin hukkaan kun ajelee järjettömän pitkiä ja tylsiä työmatkoja päivittäin edestakaisin.
Nuo hinnankorotukset sai ainakin meikäläisen elämäntavan muuttumaan niinkin radikaalisti, että nykyään tehdään reilun 12km edestakainen reissu automarkettiin kerran viikossa kun aikaisemmin käytiin vähintään joka toinen päivä. Kuukaudessa säästää jo satoja kilometrejä "turhaa ajoa" kun jaksaa vähän miettiä, mitä loppuviikosta haluaa syödä. Ja kun auto imee kaupungissa sen ~10l/100km niin säästää siinä jokusen euronkin.