Jarrupalojen kuluminen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
sirkia

Jarrupalojen kuluminen

Post by sirkia »

Moi,

Alustasarjaa asennellessa huomasin, että oikean eturenkaan jarrupalat ovat aivan loppu. Kulutuspintaa ei käytännössä ole enää ollenkaan :(

Alkoikin ihmetyttää, että Golfissa ole mitään varoitinta jarrupalojen kulumisesta? Ainakin aikaisemmissa autoissani siitä on syttynyt varoitusvalo.

Samalla myöskin ihmetyttää, että miten jarrupalat kuluvat noin loppuun 62tkm kohdalla. Onhan ne tarkastettu edellisessä huollossa josskin 48tkm kohdalla ja ilmeisesti ovat silloin olleet ok.

Jarruttaessakaan ei ole tuntunut mitään vikaa, vaan jarrut ovat toimineet todella hyvin.

Sain varattua maanantaiksi autolle jarrupalojen vaihdon :)

t. Stefu

P.S Ei tää tuunaaminen ihan turhaa ole. Enhän olisi tuotakaan huomannut ellen olisi vaihtanut alustasarjaa :)
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

pidetään vaan se toinen jalka lepuuttajalla ja toinen kaasulla :wink:
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
4motion
Posts: 24
Joined: 17.12.2003 10:36
Location: Ikaalinen
Contact:

Post by 4motion »

Eihän näillä nyky vehkeillä saa jarrupaloja paljoa kuluun kun ei voi käyttää vasemmanjalan jarrutusta. Se on todella iso miinus näissä meijän autoissa. Meno hyytyy heti kun hieman tuikkaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Tietääkseni mikään muu automerkki kun VAG konserni ei oo ottanu moista toimintaa käyttöön.
User avatar
passatPD
Posts: 14
Joined: 13.11.2003 9:37
Location: 015

Post by passatPD »

Mulla meni jarrupalat vaihtoon tossa reilu viikko sitten,ajettu n.50 000km
moottorijarrutustako enemmän... :wink:
User avatar
edix
Posts: 34
Joined: 26.4.2004 16:26
Location: Helsinki

Post by edix »

Mulla meni jarrupalat vaihtoon viime syksynä noin 3000km vuosihuollon jälkeen, palat täysin kuluneet eli ei mitään pintaa, että se siitä vuosihuollosta.. :roll:
J.N
Posts: 222
Joined: 15.2.2004 13:05

Post by J.N »

Miten ne palat on noin lyhytikäiset... :?:
sirkia

Post by sirkia »

Moro,

Ite käytän pääsääntöisesti moottorijarrutusta.
On jotenkin vaikea ymmärtää kuljettajia joilla on hirveä kiire kiihdyttää seuraaviin liikennevaloihin ja sitten jarruvalo vilkkuu punaisena.

edix: Eivät ole vuosihuollossa vissiin pahemmintarkastelleet jarrupalojen kuntoa?

t. Stefu
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

sirkia wrote:On jotenkin vaikea ymmärtää kuljettajia joilla on hirveä kiire kiihdyttää seuraaviin liikennevaloihin ja sitten jarruvalo vilkkuu punaisena.
Täälläpäin on sellaisia kuskeja joilla kestää kilometrin kiihdyttää 30 - 40 km/h nopeuteen vaikka olisi 50-60 km/h rajoitus. Liikennevaloista kerkeää sen takia monta autoa vähemmän.
Kyllä siihen tavoitenopeuteen voisi silti kiihdyttää reippaasti ja jos edessä kauempana on punaiset, niin rullailee sitten sillä vauhdilla.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
MIKU
Posts: 447
Joined: 21.12.2004 10:35

Post by MIKU »

Tänään syttyi merkkivalo eli palat finiito. Merkkiliikkeessä palat eteen maksoi 55 euroa.
Last edited by MIKU on 7.12.2007 15:12, edited 2 times in total.
Golf iv variant 1.6 -03
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

4motion wrote:Eihän näillä nyky vehkeillä saa jarrupaloja paljoa kuluun kun ei voi käyttää vasemmanjalan jarrutusta. Se on todella iso miinus näissä meijän autoissa. Meno hyytyy heti kun hieman tuikkaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Tietääkseni mikään muu automerkki kun VAG konserni ei oo ottanu moista toimintaa käyttöön.
Tähän tuli mieleen kommentoida, että jos "nyky" autossa on ESP, niin niitä jarrupaloja luulis kyllä kuluvan. Jos sitä pitää päällä, ja auto nytkyttelee menemään abseja käyttäen talvet läpeensä. Mulla oli jarrupalat ja levyt aivan loppu muistaakseni jossain 140tkm kohdilla, enkä usko että olivat ensimmäiset.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ooppeleissa on ainakin toi kaasuntappojarrusysteemi =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
MxK
Posts: 29
Joined: 21.8.2007 10:25
Location: Vantaa

Post by MxK »

Itsellän ollut ongelmia takajarrujen kulumisen takia, etupalat kestää kyllä paljonkin, mutta taakse joutui vaihtamaan olivat ihan loppu.
Skoda Octavia Combi 1.6 CR TDI -10
Skoda Octavia 1.6 HB -04
Ex - VW Golf IV Variant TDI -06
Ex - VW Golf III 1.6 -95
Ex - VW Passat Variant 1.8 -94
Ex - Skoda Fabia Combi 1.4 -05
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

^ Satulat jumivat takana ja jää palat laahaamaan? Eikös tuo ole aika tyypillinen ongelma?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tarkennus äskeiseen, jarrupalat siellä jumivat, tosi harvoin itse satuloissa on vikaa.
Ja kyllä on tosi yleinen ongelma.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi H. wrote:Tarkennus äskeiseen, jarrupalat siellä jumivat, tosi harvoin itse satuloissa on vikaa.
Ja kyllä on tosi yleinen ongelma.
Ok, asia tarkennus. Rellun kanssa oli ongelmia nimenomaan satulan jumituksessa joka taas aiheutti palojen laahaamisen. Siihen onneksi auttoi reipas jarrutus aina silloin tällöin että sai satulat kunnolla liikahtamaan. Toki huolloissa rasvaa säästämättä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

En tiedä liittyykö tämä millään jarruihin,mutta tässä muutamana päivänä on kuskinpuolen takarenkaan tienoilta pöllähtänyt hieman sellaista palaneelta kumilta haisevaa tuoksua!?Eli juuri kun on tullut pihaan ja hyppää autosta ulos niin sen haistaa ja tietty siitä renkaan vierestä myös :?
Renkaassa ei näy mitään,eikä ota kiinnikkään mihinkään,voisiko tämä tulla esim.loppuun kuluneesta jarrupalasta tms.?
Pikaisesti katsottuna näyttää kyllä jarrupala takana jo melko ohuelta..

Niin ja muut renkaat on myös "haisteltu" ja niissä ei mitään käryjä ole ollut :lol:
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Olisko siellä jarrupalan kyljessä joku kitinän vaimennin jossa on vähän kumia ja pala hiukan laahaa jolloin kumi käryää.

Rellusta muistan kun kävin radalla niin takapaloissa oli ulkopinnassa joku ihme kalvo ja kun palat saivat kyytiä jarruttelussa niin se kalvo nousi kuplille :lol: Kaveri sen huomas ja ihmetteli että takapalat vaahtoo :roll:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Lahtola
Posts: 12
Joined: 20.12.2007 18:31

Post by Lahtola »

Nixu wrote:En tiedä liittyykö tämä millään jarruihin,mutta tässä muutamana päivänä on kuskinpuolen takarenkaan tienoilta pöllähtänyt hieman sellaista palaneelta kumilta haisevaa tuoksua!?
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4906

Tuolla olikin jo ihmetelty tuota kuminkäryä, yleistä tuntuu olevan mutta ketään ei taida tietää mistä johtuu..
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Joo näyttäisipä olevan melko monella samaa vaivaa,taitaa olla jokin melko mystinen vika,toivotaan ettei mitään vaarallista :wink:

Pitää vielä kyllä tarkistaa noi palat..
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Pitkästä aikaa kirjautuneena, niin pitää jotain kommentoida :)

Mulla kävi oma Pasodoble kans huollossa, ja kun tuo palojen kulumis merkkivalo on silloin tällöin palanut, niin päätimpä vaihdattaa nekin, heti kaikki. Itse olin ajanut entisillä paloilla 48 tkm - aiemmasta vaihdosta ei edes tietoa.. Luulin sen olevan ajankohtaista.

Huollon jälkeen kysäsin, että oliko sitä pintaa enää jäljellä lainkaan vanhoissa paloissa, johon korjaamon kaveri sanoi, että yli puolet! Heh. Tämä vaihto meni siis vähän niinku hätävarjelun liioittelun nimiin. Niin, ja taas silloin tällöin board compuutteri herjaa paloista prkl! Eipä nuo matka-ajossa paljoa kulu, joten taidan poistaa varoituksen/seurannan kokonaan VAG-comilla, jos osaan..

:?
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
Post Reply