Uusi jäsen ja uuden auton pikkuviat (Passat Variant 1994)

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Uusi jäsen ja uuden auton pikkuviat (Passat Variant 1994)

Post by Huikko »

Muuten ok, mutta pikkuvikoja:

1) Bensamittari ei toimi. Näyttää tyhjää koko ajan.
- Voiko pelkän bensamittarin vaihtaa?
- Miten testaan että vika on mittarissa?
- Miten airbagillinen ratti irroitetaan oikein?

2) Takalasin pesurin suutin kadonnut ja pätkä poikki siellä sisällä.
- Ilmeisesti aika yleinen vika?
- Uusi suutin volkkarilta?

3) Takaluukun valo ei toimi
- Polttimo on ehjä
- Mikrokytkin takaluukun lukkoon? Hinta? Miten vaihdetaan?

4) AC ja sisäkierto -katkaisijoista lamput palaneet
- Onko perinteinen volkkari, että polttimoa ei saa vaihdettua erikseen?

5) Turhat lisäpitkät
- Joku sankari asentanut lisäpitkät alkuperäisten sumuvalojen tilalle
- Nyt on sitten tuhottu ne vilkun ja sumareiden välissä olevat peitelevytkin
- Jos ostan sumarit ja uudet peitelevyt niin...onko johdotus valmiina sumareille? Katkaisijaakaan ei ole.
- Mitä tuohon kuuluu tuohon kohtaan? Vilkku->Peitelevy-> Eli mitä on sumarin paikalla autossa jossa ei ole ollut sumuvaloja

6) Radio vaihdettu johonkin markettijoulukuuseen
- Ostetaan autoon kuuluva alkuperäinen radio

7) Mikä tää nyt on? :)
- 35i / B4 vai mikä? Helpottaisi ebay-metsästystä

Siinäpä noita.
Ihmeen pieniä vikoja 14 vuotiaaksi autoksi.
Kiitos avusta etukäteen. Koitetaan tehdä tästä semmoinen kuin se oli tehtaalta rullatessaan ja viat pois ja muutokset ennalleen.
Kone on 114hp 2.0l vapari, jos sillä on johonkin merkitystä.

Tero Huikko
Tampere
044-7905408
tero.huikko@gmail.com
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Miten airbagillinen ratti irroitetaan oikein?
Otat akusta miinuskengän irti ja odotat sen jälkeen puolituntia. Sitte vaa ratti irti. Miinuskenkä takasin vasta ku ratti plus bägi on kunnolla paikallaan. Ja sitä ratin takana olevaa liukurengasta ei sitte kannata pyöritellä huvikseen.
Tämä sen takia ettei siihen kerry staattista sähköä joka vois aiheuttaa bägin laukeamisen asennus vaiheessa.

Mikrokytkin takaluukun lukkoon? Hinta? Miten vaihdetaan?
Pasuunasta en oo varma mut ainakin III golffiin pitää vaihtaa koko lukko. Tai näin mulle sanottiin marmoritiskillä.
Ehkäpä ton lukon kuitenki sais paloihin jotta sais sen mikrokytkimen vaihdettua.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Miten tuo mittaristo nyt ihan oikeasti irroitetaan? Meni hermo ja tupakkia kun yritin...
User avatar
Jari P
Posts: 408
Joined: 10.6.2005 14:15
Location: Jääli

Post by Jari P »

Ensin nyppäät puhallinsuulakkeet irti. Irroita paljastuvat neljä tai viisi ruuvia. Irrota valokatkaisija ja sen peitelevy. Nyt saat kikkailtua sen muovikotelon pois mittariston edestä. Alta paljastuu mittariston kaksi kiinnitysruuvia, ne irti ja valmista tuli. Rattia en itse ottanut irti, pikkuisen kääntelemällä mittariston sai pois ilmankin.

Koko mallisarja 88-96 on 35i, mutta tämä facelift on B4 ja umpikeula B3.

Sumarittomassa mallissa on mun mielestä vaan isompi peitelevy, joka peittää jäljelle jäävät kaksi paikaa.
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Kiitos. Mennään yrittämään, kun olen ensin lainannut töistä kunnon kolvin ja mittarin.

Onko tankin anturille helppo pääsy? Jos kokeilisi ensin lyödä sen maihin, että nouseeko viisari.
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Tankin anturille pääsee käsiksi kun ottaa tavaratilan maton pois ja avaa sen pyöreän muovikannen.
Golf GT Variant -94 2E
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Joo siellä oli neljä piuhaa. Mitkähän niistä pitää yhdistää tai mikä laittaa maihin, että mittarin toiminnan saa testattua.
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Etenee...Tankin anturin piuhat yhdistämällä mittari nousee täyteen tankkiin.

Eli tankin anturi entinen. Ei anna yhtään ohmia eikä piippaa vaikka mittaa.

Kuinka ilkeä homma tuon anturin vaihto oikein on?
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Eipä se taida paha rasti olla... kunhan tekee ulkotiloissa ja tankki mahdollisimman tyhjänä. Pää saattaa siltikin tulla kipeäksi :D
Golf GT Variant -94 2E
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Onko tuo anturi samaa osaa pumpun kanssa? Eli saako anturia erikseen vaihdettua...
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Taas etenee. Sain ilmaiseksi rikkinäisen pumppu/anturihässäkän, jossa on ehjä anturi. Anturi näyttää olevan juotettu kiinni tuohon yhdistelmään. Taidan kokeilla vaihtaa pelkän anturin.

Jos minusta ei kuulu enää koskaan mitään, niin takaluukussa bensahuuruissa kolvin kanssa heiluminen ei ollutkaan hyvä idea :)

Olisiko jollakin kuvaa toimivasta ja ehjästä takalasinpesurin suuttimesta? Tietäisi minkälainen patentti siellä alunperin on.
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

En mä tiedä valaiseeko siitä otettu kuva mitään. Siellä se on pesurin "nivelen" sisällä. Ei siitä ilman purkamista näy kuin suuttimen reikä.
Golf GT Variant -94 2E
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

EI etene mihinkään...Bensamittarin anturi oli erilainen. Tässä se on pumpun kyljessä ja irto-osa jonka sain kiinnittyi siihen kanteen.

Laakkosen mukaan anturia ei saa erikseen, vaan pitää ostaa koko pumppu (lallallaa ja euroja palaa)
Lisäksi takalasin pyyhkimien suutin maksoi noin 30 euroa. Takaluukun valon mikrokytkin maksoi 58 euroa. Tulee kuulemma väkisin koko lukko mukaan.

Töineen olisi tuo kaikki ollut kuitenkin alle tonnin :P On se halpaa sano...muistin taas miksi ajan 242 volvolla aina kun se on mahdollista.

Heittäkää jotain vinkkejä mihin Tampereella kannattaisi viedä auto laitettavaksi. Viikon omistanut tuon ja jo nyt meni siihen hermo ihan täysin. Joka paikkaan on vähintään kolmea erilaista osaa samassa vuosimallissa jne
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Varaosahaku.fi luulisi löytävän toimivan pumppu/anturipaketin siihen.

Ja sen takaluukun kahvan vaihto ei nyt voi kovin monimutkainen operaatio olla.
Golf GT Variant -94 2E
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Vortexilla on mkIII Golfin AC-kytkimen purkamisesta seuraavaa, eikö Passatissa taida olla samat namiskat:

Air Condition Light
Pop off the climate control cover with a flathead
Pop off diffuser ring behing the word 'Air Condition'
Pull off tape behind 'Air Condition'
Put everything back

Kyllä ne polttimot saa vaihdettua Volkkareissakin ihan joka paikkaan, erilAISIIN OHJEISIIN TÖRMÄNNYT USEASTIKIN, MUTTA KUN NIITÄ HAKEE NIIN EI LÖYDÄ :?
Golf GT Variant -94 2E
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Re: Uusi jäsen ja uuden auton pikkuviat (Passat Variant 1994

Post by Ramirez »

Huikko wrote: 3) Takaluukun valo ei toimi
- Polttimo on ehjä
- Mikrokytkin takaluukun lukkoon? Hinta? Miten vaihdetaan?
En tiedä miten tässä mallissa on kun itelläni on uudempaa korimallia ja siinä on kytkin sen lukkomekanismin yhteydessä (vittumainen vaihtaa). Helpolla kuitenkin pääsee kun ostaa biltemasta tms. erillisen mikrokytkimen, mikä maksaa ehkä 2euroa ja juottaa sen mikrokytkimen johtoon kiinni. Parhaiten saat selville oikean johdon (ilman kytkentäkaaviota) kun katot mitkä johdot lampulta lähtee, niitä ei ole kovin montaa. Sitten vaan juotat sen mikrokytkimen johdon siihen lampulta lähtevään sopivassa kohtaan takaluukun puolella.
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Kiitos vastauksista. Varasin ajan Laakkoselle. Lupasivat tehdä kaiken nippuun viidelläsataa.

Kyllä kävi mielessä tehdä tuo valokatkaisija juuri tuolla tavalla.
Ja kävi mielessä etsiä romikselta pumppu jne.

Olen vain niin monta patenttiautoa ostanut, että pidetään tämä nyt originaalina ja siistinä.
Harrastetaan niitä volvoja sitten...
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Kimmo H. wrote:Vortexilla on mkIII Golfin AC-kytkimen purkamisesta seuraavaa, eikö Passatissa taida olla samat namiskat:

Air Condition Light
Pop off the climate control cover with a flathead
Pop off diffuser ring behing the word 'Air Condition'
Pull off tape behind 'Air Condition'
Put everything back

Kyllä ne polttimot saa vaihdettua Volkkareissakin ihan joka paikkaan, erilAISIIN OHJEISIIN TÖRMÄNNYT USEASTIKIN, MUTTA KUN NIITÄ HAKEE NIIN EI LÖYDÄ :?
Pakko sanoa etten ihan tajunnut, mutta täytyy purkaa tuo joku päivä. Tätä ei Laakkonen saanut tehdä koska ei osannut muuta kuin tilata uudet katkaisijat (noin 100€ plus työ) Saavat uida siellä tankissa ja tapella hapettuneiden liitosten kanssa takaluukussa...tämän hoidan itse.

Todennäköisesti lamppu on katkaisijassa itsessään ja sinne pitää juottaa uusi lamppu? Näin muistelin joskus kakkoskopan golffiin tehneeni.
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

No en minäkään tajunnut, mutta kyllä se katkaisija muistaakseni menee osiin ja sieltä sisältä löytyy joku minikokoinen polttimo tai ledi, mikä pystyy vaihtamaan. Väriä pystyy vaihtamaan niiden katkaisijoiden sisällä olevan värikalvon vaihdolla/poistolla. Suhteellisen työlästä tosin :lol:

Mutta onpa eräässäkin Ekskluusiivi Passatissa muistaakseni kaikki sisustan valot modattu vihreistä sinisiksi.
Golf GT Variant -94 2E
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

No juu...eli tuo "teippi" on joku vihreä kalvo joka tekee sen värin.
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Enpäs sitten vienytkään autoa Laakkoselle. Olin jo luovuttamassa autoa huoltotiskillä, mutten ole koskaan missään saanut niin paskaa ja ylimielistä palvelua. "Me sitten vaan vaihdetaan nää osat ja kun oot itse diagnosoinut viat, niin tuskin se kuntoon tulee"...otin avaimet, käännyin ympäri ja sanoin, että "nyt riitti, kiitos ja hei".

Olisi kai pitänyt maksaa diagnostiikkahuollosta muutama satanen.

No kiukustuneena siitä korjasin tuon bensamittariongelman itse. Sinne oli vaihdettu varmaan motonetin tarvikepumppu joskus, jossa oli kyllä se koho, muttei mitään elektroniikkaa :) Eli anturia ei ollut olemassakaan. Fustilta purin sitten pumpun, jossa oli ehjä anturi, löin paikalleen ja nyt toimii.

Sitten lyhyt selostus siitä miten 94-96 AC/sisäilmankierron katkaisijan lamppu vaihdetaan:
- Irroita takatuhkis
- Kaksi ristipäätä auki
- Ota nahkasuoja pois vaihdekepin ympäriltä ja käännä sivuun
- Avaa 2kpl 10mm muovimuttereita
- Irroita kummallakin puolella keskikonsolia edessä jalkatiloissa olevat 2kpl ristipääruuveja
- Vedä taaempaa konsolia taaksepäin 50mm
- Vedä keskikonsoli irti.
- Irroita tupakansytyttimen liitin.
- Irroita ilmastoinnin paneelin suojamuovi (klipseillä)
- Irroita 4kpl ristipääruuveja, joilla säädinpaneeli on kiinni
- Paina koko paneeli sisään ja vedä alakautta se ulos sen verran kuin vaijerit antaa myöten.
- Irroita AC/sisäilmankierron katkaisijan sähköliitin
- Paina neljästä kohtaa koko katkaisijapakettia ulospäin (auton takaosaa kohti jos olisi paikallaan)
- Alta paljastuu heijastinmuovi ja sen sisään juotettu lasikantapolttimo
- Iroita heijastinmuovi varovasti kampeamalla
- Juota polttimo irti
- Osta sopiva polttimo (www.bebek.fi 1.2W 12V noin puolet pienempi kuin normaali)
- Juota kiinni
- Laita koko paketti nippuun

Kas NÄIN todella helppoa sekin oli :)

Sitten vielä korjaan tuon takalasin suuttimen ja takaluukun valon.
User avatar
Jari P
Posts: 408
Joined: 10.6.2005 14:15
Location: Jääli

Post by Jari P »

Heti laitoit pasasen myyntiin?
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Jep ja tänään haki uusi omistaja auton pois. Ensimmäinen VW-kokemus on nyt ohi. Se kesti noin kaksi viikkoa, josta yli puolet tallissa autoa korjaamassa. Laitoin sellaisen hinnan että lähti kuin hauki kaislikosta...

Saipahan uusi omistaja sitten ehjän auton itselleen.

Otin 1982-mallisen volvo 242:n tallista taas ajoon. Ei vikoja ja toimii ydinsodan jälkeenkin.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tyypillinen Suomalainen autotarina, tutumpi tietysti tuning-puolella. Rakennetaan autoa kuin Iisakin kirkkoa tai vähän nopeamminkin ja sitten kun auto on valmis tai lähes niin myyntiin.
Kovin moni ostaa auton ja kun jotain kalliimpaa vikaa ilmenee se korjataan ja heti perään täysin ehjä(?) auto myyntiin ja vielä kohtuu edullisesti.
Ei oikein oma järki anna myöten moiselle mutta eipä se ole meikäläisen kukkarosta poiskaan.

Edit: Eikä nyt ollut Huikkoa tarkoitus moralisoida vaan ihan yleisenä toteamuksena Suomalaisesta auton omistamisen kulttuurista.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Saman olen pistänyt silmälle... kai siinä sitten on takana joku kumma epälooginen päätelmä siitä, että se vasta tehty remontti nostaa myyntihintaa ja että jotain isompaa remonttia tulee kuitenkin heti samantien. Aika harvoin noin kuitenkaan käy. Esimerkkinä nyt vaikka V6 TDI:n nokkaremontit tai vaikka perinteinen VR6:n jakopääjumppa -> auto satojen eurojen remontin jälkeen myyntiin.

Tietysti tuollaisia kannattaakin käytettyjen markkinoilta etsiä.
Golf GT Variant -94 2E
Huikko
Posts: 16
Joined: 29.6.2008 3:28

Post by Huikko »

Juu ei tuota rahan vuoksi hukattu. Meni todella halvalla täysin ehjä auto. Autoa ropeltaessani tulin vaan siihen tulokseen, ettei VW:n tapa toteuttaa asioita ole yhteensopiva kanssani. Sai mennä. Volvoja osaan korjata hymyssä suin. Ei tarvitse huutaa, että miksi tämä on toteutettu näin.

En vaan viitsi myydä autoa jossa on vikaa.
User avatar
Mataho
Posts: 32
Joined: 28.12.2007 13:07
Location: Nuse
Contact:

Post by Mataho »

Huikko wrote:Juu ei tuota rahan vuoksi hukattu. Meni todella halvalla täysin ehjä auto. Autoa ropeltaessani tulin vaan siihen tulokseen, ettei VW:n tapa toteuttaa asioita ole yhteensopiva kanssani. Sai mennä. Volvoja osaan korjata hymyssä suin. Ei tarvitse huutaa, että miksi tämä on toteutettu näin.

En vaan viitsi myydä autoa jossa on vikaa.
En kyllä menisi kirkossa kuuluttamaan ton "larssin ja svenin" tekniikan järkevyyttä Kliks
Se on ihmisen tekemä
Passat Variant 3A VR6 syncro Exclusiv -95
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Välikannen ja "venttiilikopan" väliin tulee "kärpäsen esinahan" paksuinen tiivisteaine, joka ei saa jäädä kantamaan, muuten nokka-akselin laakerit jää väljiksi...
Ei v*ttu... repesin :rasp
Golf GT Variant -94 2E
User avatar
Mataho
Posts: 32
Joined: 28.12.2007 13:07
Location: Nuse
Contact:

Post by Mataho »

Kimmo H. wrote:
Välikannen ja "venttiilikopan" väliin tulee "kärpäsen esinahan" paksuinen tiivisteaine, joka ei saa jäädä kantamaan, muuten nokka-akselin laakerit jää väljiksi...
Ei v*ttu... repesin :rasp
Heh... :lol: Elä allesi laske :shock:
Täälläkin on muutama sana kyseisestä hommasta. PAINA
Se on ihmisen tekemä
Passat Variant 3A VR6 syncro Exclusiv -95
Post Reply