Näin korjaan autoani. Vaihe vaiheelta. Oikein. Ja edullisest

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Näin korjaan autoani. Vaihe vaiheelta. Oikein. Ja edullisest

Post by DJDH »

Golf IV sisäilmansuodatin.


Vaikeusaste: 1. Sopii aloittelijalle.

Mitä tarvitaan: Ristipäinen ruuvimeisseli, uusi sisäilmansuodatin, puhdasta rättiä.

Aika: noin 10 minuuttia.




1. Sisäilmansuodatin on konepellin alla, etumatkustajan puolella, konehuoneen takareunassa.

Image


2. Ota konepellin tiivistettä pois edestä. Itse suodatin on rintapellin muovien sisässä.

Image


3. Irrota "luukun" ruuvit ja nosta muovia etureunasta.

Image


4. Sisäilmansuodatin on erillisessä kehyksessä. Kehys lähtee etureunaa nostamalla irti karmeistaan ja tulee ulos näppärillä sormilla.

Image


5. Sisäilmansuodattimeen on merkitty ilman virtaussuunta sivuun. Irroita vanha suodatin kehyksestä ja ota uusi suodatin esille. Heitä vanha suodatin roskiin.

Image


6. Paina kehys uuteen suodattimeen kuvan osoittamalla tavalla.

Image


7. Puhdista sisäilmansuodattimen kotelo puhtaalla rätillä.

Image


8. Ujuta uusi suodatin kehyksessään takaisin koteloon. Katso että kehys tulee oikein päin koteloon, eli kehyksen huuli tulee ylöspäin ja kynnet alaspäin. Paikka on hieman ahdas ja muovia voi joutua taivuttamaan hieman. Parhaiten kehys menee paikalleen maltilla ja näppärillä sormilla.

Image


9. Kun suodatin on kohdallaan, se napsahtaa kiinni.

Image


10. Paina muovikansi takaisin paikalleen, ruuvaa ruuvit takaisin paikalleen ja laita tiiviste takaisin paikalleen. Kannen reunassa oleva uloke kuuluu konepellin kaasujousen alapään kiinnikkeen alle. Muovi hajoaa helposti, joten kannattaa olla varovainen. Ko. kuvassa VW asentaja on ollut liian malttamaton :lol:

Image
Last edited by DJDH on 16.7.2008 20:34, edited 1 time in total.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
salloc

Post by salloc »

Kiitos ja kumarrus!

-marko-
Section6
Posts: 65
Joined: 13.6.2008 21:33
Location: Kuopio

Post by Section6 »

Kerkesin vaihtaa tänään uuden suodattimen ennen tätä, kehno.. :shock:

Paljonko maksoi suodatin, itse ostin jonkun saksalaisen aktiivihiilisuodattimen. 40e lähtö! mutta firman alennuksilla jäi 20e. Tiesin että Motonetistä ois saanu 13e mutta en jaksanut lähteä juoksemaan ja tiedä laadustakaan.
VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

En nyt tähän hätään tarkkaa muista kun otin tulpat, sisäilman- ilman- ja öljynsuodattimen, yms pikkusälää. Oisko ~25€ ollu aika lähelle oikeaa hintaa. Paikallinen marmoritiskikin huokaa aina kun marssii siihen eteen, aina pitää pyöristää pankkikortille sopiva summa :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Pekka H
Posts: 339
Joined: 5.9.2005 19:34
Location: Muhos

Post by Pekka H »

Tuo näyttää kyllä jo niin helpolta että saattais itekki osata vaihtaa. Kuinkahan usein tuokin pitää vaihtaa? Ei oo mun aikana varmaan kertaakaan vaihdettu.. :shock:
VW Golf IV Variant 1.6 '99 AKL
makevw
Posts: 116
Joined: 7.5.2007 14:32

Post by makevw »

Kevaisin minä olen aina vaihtanut rairisilmasuodattimen. Ja monesti talevella sitte ajellut ilman niin ei ainakaan jäädy jos jostain syystä on kosteutta imenyt itseensä. ( kuten velipojan ex. ooppeli teki jostain syystä) Täällä Oulun korkeudella sen viitsii tehdäkkin kun tiet kuitenkin saavat jää/lumipeitteen talvella. En tiedä kuinka tuolla pääkaupunki seudulla sitten pölisee tiepöly talvisaikaan.
Golf Variant -01
Liikunta haisee hielle ja urheilu bensalle.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Rakas sarjamme jatkuu toisella osalla.

Seuraava potilaamme on vm. -00 AMJ Passat. Sairaskertomuksen mukaan akkulaarin vedenpoistoreiät ovat tukkeessa, joten ensiapuna ja lääkkeenä avaamme vedenpoistoreiät ja puhdistamme akkulaarin.


Vaikeusaste: 1. Sopii aloittelijalle.

Mitä tarvitaan: 10mm kiinto/lenkkiavain, 13mm hylsy, pitkä ja lyhyt jatkovarsi, hylsyräikkä, puhdasta rättiä, akkunaparasvaa, teräsharja, ominaistatapainomittari, akkuvettä, ylläpitolaturi.

Aika: noin 20 - 30 minuuttia.



1. Avaa konepelti. Akku sijaitsee melkein keskellä auton konehuonetta, tuulilasin alareunan alapuolella. 3bg malleissa on vesikaukalon suojamuovi, irroita se. Jos omistat ylläpitolaturin, kytke se nyt akunkenkiin. Irroita akkukaapelit. Irroita ensin maakaapeli, sitten vasta positiivinen (punainen +) kaapeli. Akunkengissä on 10mm pulttikiinnitys. Nosta akkukaapelit sivuun.

Image

2. Irroita akun kiinnitysrauta. Rauta on kiinni korissa 13mm pultilla. Tarvitset pitkää jatkovartta.

Image

3. Nosta akku pois telineestään. Varo heiluttamasta ja kallistamasta akkua liikaa, jos se on nesteakku. akkuhappo polttaa ihon ja vaatteet hetkessä. Jos akku on ns. kuiva-akku, ei asennolla ole väliä. Akku on dieseleissä suurempi, joten se voi tulla huonommin ulos kolostaan. Kaverin hyvä olla apuna.


4. Akun alta paljastuu akkuteline. Akkuteline on kiinni korissa kolmella 13mm pultilla. Avaa pultit käyttäen lyhyttä jatkovartta. Nosta akkuteline pois paikalta ja pese se.

Image

5. Akkutelineen alla on ensimmäinen vedenpoistoreikä. Rassaa vaikkapa sormella reikä auki. Toinen poistoreikä on jarrunestesäiliön alapuolella. Rassaa sekin auki. Poistorei'issä on pienet kumiset putkenpätkät, varo ettet irroita niitä ja tipauta tulipellin väliin.

Image

Image

6. Auton kuljettajan puolella on moottorin ohjausyksikkö. Ohjausyksikön alla menee pieni, n. 10mm halkaisijaltaan oleva, vedenpoistokanava. Rassaa kanava auki vaikkapa sopivalla nippusiteellä tai taipuisalla letkulla. Letkun on hyvä olla n. 50cm pitkä.

Image

7. Pese ja puhdista akkulaari huolellisesti. Tarkasta ettei jarrunestesäiliön alle jää roskaa. Katso ettei akku ole päässyt kalvamaan maalipintaa puhki. Paikkamaalaa tarvittaessa.



8. Kokoa akkuteline päinvastaisessa järjestyksessä. Jos akku on nesteakku, mittaa tarvittaessa akkuvesi ominaismittarilla ja tarkista veden määrä. Lisää tarvittaessa akkuvettä. Aseta akku takaisin ja varmista tukeva kiinnitys. Jos akku oli raapinut maalia, voi väliin laittaa esim. palan polkupyörän sisäkumia. Huolehdi kuitenkin että kumi pysyy paikallaan eikä tuki vedenpoistoreikää. Laita akun kiinnitysrauta paikalleen ja kiristä sen pultti. Puhdista akunnavat huolellisesti ja rasvaa ne. Puhdista akunkengät ja kiinnitä ne napoihin huolellisesti. Irroita ylläpitolaturi. Jos et laittanut akkukaapeleihin ylläpitolaturia, aseta mittariston kellonaika.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ainakin kaveri (Laakkosella asentajana) nappasi ne kumitulpat sieltä kaukalon pohjalta pois. Sanoi että normaali toimenpide ainakin Tampereen VAG huollossa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

DJDH on aloittanut sen verran hyvän topicin, et tätä kannattaa ehdottomasti jatkaa ja pitää yllä.
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

AjH, joo kyllä ne sieltä "kuuluu" pois napsia, eipä mee niin helposti tukkoon uudelleen. Siitähän on oikein tehdaskampanja, eli huollon yhteydessä tiettyihin autoihin se tehdään. Omastakin otin heti pois.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply