platina- vai tavalliset tulpat?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Mareritt
Posts: 50
Joined: 14.7.2008 12:19

platina- vai tavalliset tulpat?

Post by Mareritt »

no niin, ongelma on se, että itse en tajua autoista mitään ja ilkeän sen kyllä myöntääkin :lol: siksipä täältä(kin) koetan vinkkejä löytää. Joten aloitetaanpas sarjassa: tyhmiä kysymyksiä :oops:

Ongelma on tällä hetkellä se, että minä olen nyt saanut kahta eri tietoa siitä, että minkähänlaisia sytytystulppia kannattaisi golfiin IV vm 01 1.6 bensa-koneella oikein käyttää...?

Yksi remonttireiska sanoo, että platinatulpat ehdottomasti ja sellaiset siinä nyt on paikallaan, pitäisi kuulemma ajella hyvä tovi niillä, sanoi, että jopa 90 000km :?: No nyt sitten toinen sanoi, että mieluummin tavallisia, perusteluja en oikein saanut, enkä ymmärtänyt, että voisiko niistä jotain haittaa olla. Ajelen myöskin venäjän bensalla aika ajoin, kun jaksan käydä vaan jonottamassa ja riskit tiedän jne, joten saattoipa häne huoli liittyä siihen bensaan... :oops:

Mulla tämä systeemi on pelannut ihan niin, että vien auton huoltoon ja luotan, että siellä tekijä tietää, mitä tekee. Nyt oon vaan vähän pihalla, kun tuo tulpanvaihto lähestyy, että kumpia sitä nyt sit tilaisi..
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Aikalailla ihan sama millasilla tulpilla ajelee. Alkuperäset 1.6 bensagolffin tulpat ei oo platinatulppia. Vasta noissa viritystouhuissa alkaa olemaan jotain merkitystä tulpilla. Nykyäänhän Longlife huoltojärjestelmällä ajaa tulpilla 60tkm, ja ilman ongelmia sekin taipale menee. Se, että säästääkö siinä sitten jos ajaa platinatulpilla ehkä jopa 90tkm on sitten jo toinen juttu.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
zamik
Posts: 95
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

Post by zamik »

Mulla olis sytytystulppien vaihto edessä. Moottori on AKL ja hanskalokerossa olis sytytystulpat jotka on mukana tullut autoa ostaessa. Tulpat on tälläiset http://www.boschcarservice.fi/global/mo ... 250&id=175 näyttäs käyvän samalla audi,seat autoihinkin. Onko tuolla tulpalla mitään eroa kuin tavallinen tulppa joka on http://www.ngk.fi/uploads/pics/ulkon_k_normaali_02.jpg tälläinen
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Niin tossa on vaan se erona että toisessa on neljä kärkeä, mistä kipinä voi hypätä ja toisessa tulpassa yks.
Käytännössä sillä ei mitään vaikutusta ole, kummat vaan käy.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu nelikärkisil pitempi vaihtoväli.... halvempi on normitulppia vaihdella 30tkm välein saatika ostaa platinat 90tkm välein
platinat silti parempia on, hinta taitaa olla ainoo etu noissa normeissa =)
ei varmaan joku forten suuttimienpuhdistusaine bensan sekaan pahaa tekis jos venäjän pensalla ajelee
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
zamik
Posts: 95
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

Post by zamik »

zamik wrote:Mulla olis sytytystulppien vaihto edessä. Moottori on AKL ja hanskalokerossa olis sytytystulpat jotka on mukana tullut autoa ostaessa. Tulpat on tälläiset http://www.boschcarservice.fi/global/mo ... 250&id=175 näyttäs käyvän samalla audi,seat autoihinkin. Onko tuolla tulpalla mitään eroa kuin tavallinen tulppa joka on http://www.ngk.fi/uploads/pics/ulkon_k_normaali_02.jpg tälläinen
Tulppienvaihto edessä. Mitäs kaikkea pitää irroittaa et pääsee tulppiin käsiksi? Katsoin tos pellin alle ja ainakin nuo suojalevyt pitää ottaa pois, mutta mitäs muuta?
zamik
Posts: 95
Joined: 30.11.2006 19:28
Location: Kuopio

Post by zamik »

zamik wrote:
zamik wrote:Mulla olis sytytystulppien vaihto edessä. Moottori on AKL ja hanskalokerossa olis sytytystulpat jotka on mukana tullut autoa ostaessa. Tulpat on tälläiset http://www.boschcarservice.fi/global/mo ... 250&id=175 näyttäs käyvän samalla audi,seat autoihinkin. Onko tuolla tulpalla mitään eroa kuin tavallinen tulppa joka on http://www.ngk.fi/uploads/pics/ulkon_k_normaali_02.jpg tälläinen
Tulppienvaihto edessä. Mitäs kaikkea pitää irroittaa et pääsee tulppiin käsiksi? Katsoin tos pellin alle ja ainakin nuo suojalevyt pitää ottaa pois, mutta mitäs muuta?
Tossa kun aikaa oli niin rupesin tulppia vaihtaa. Suojakotelot pois ja kappas vaan. Aikalailla hankalassa paikkaa on tulpat. Vasemmalla ja oikealle puolella pystyy vaihtaa ongelmitta, mutta sitten keskimmäisissä tulee ongelmia. Pitääkö tuosta irroittaa toi imusarja ennenkuin pääsee vaihtaa ne vai tarviiko siihen jonkin erikoistyökalun et sais vaihdettua ne.

Jos imusarjaa joutuu irroittaa niin kuinka se tehdään ettei mitään vahinkoa vaan satu:) Eli hyvät ohjeet oli kiva saada.

ps. mistä voisi saada autodata-ohjelmiston:)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ei tarvii irrottaa imusarjaa. Hommaa sellanen tulppa-avain, missä on jatkovarsi nivelellä. Sillä onnistuu purkamatta mitään ylimäärästä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply