Kohteliaat käsi-, valo- ja elekielen merkit liikenteessä
Kohteliaat käsi-, valo- ja elekielen merkit liikenteessä
Moro,
Ettei aina oltaisi niin negatiivisia niin tämä aihe tuli mieleen, kun ulkomailla (Azoreilla) ajellessa oli paikallisilla tapana ilmoittaa äänimerkillä TÖÖT-TÖÖT että VÄISTÄ, TULEN NYT (ahtaissa paikoissa). Sitten taas pitkien vilauttaminen tarkoitti että antaa tietä (etuajooikeuden) vastaantulijalle. Siellä näiden noudattaminen tarkoitti sitä että jää itse henkiin. Suomessa on ole vastaavaan törmännyt.
Kunnes eilen roska-auto tuli vastaan ja olin kääntymässä vasemmalle. Se vilkautti pitkiä ja samassa muistin että se tarkoitti että saan mennä ensin, roska-auto antoi tietä. Pisteet kuskille.
Ruotsissa kuulemma toimii sekin, kun vilkauttaa pitkiä niin saa tietä, esim. moottoritiellä vasenta kaistaa hiljempaa ajavalta, mutta yritäpä samaa Suomessa. Ajetaan vasenta kaistaa rattia puristaen 5-10 km muuta liikennettä hiljempaa. Olen yleensä itse antanut tietä, jos taustapeiliin ilmaantuu nopeasti lähestyvä täplä ja satun olemaan vasemmalla kaistalla.
Ajan usein koulun ohi, johon menee ala-asteen juuri aloittaneita vaahtosammuttimen kokoisia lapsia. Siinä on vaihtuva rajoitus (30/50) riippuen kellonajasta. Useimmat ajavat 40 km / h aina. Siinä on ollut hyvä näyttää kädellä että lapsi voi mennä yli ja yllättävän hyvin pienet lapset tajuavatkin katsoa kuskin käsimerkkejä.
Rekat eivät välillä antaneet ohitusvinkkejä ollenkaan, olikohan silloin syynä yleiset suositukset (firman suunnasta) olla antamatta vinkkiä, mutta olen yleensä vinkin antaneita vilkulla kiittänyt ja sieltähän on pitkiä tullut takaisin.
Jos nyt joskus on niin että en aja yhtä kovaa kuin takana tulija, niin joskus on pitänyt pysäyttää pysäkille, kun mittari näyttää 110 km/h ja takana tulijasta ei näy kuin konepelti tai tuulilasi. Suosittelen muillekin. Toinen vaihtoehto on suoran alussa pistää oikeaa vilkkua ja vähän jarrua, jos ei ole vastaantulijoita.
Tämä kirjoitus ei tarkoita että olisin aina täydellinen kuski, mutta näyttää siltä että hyviä päiviäkin on sattunut joukkoon ja halusin kertoa miten nämä merkit helpottavat elämäämme. Pistäkäähän lisää, jos vaikka ei jollekin aloitteleville autoilijoille ole tuttuja.
Ettei aina oltaisi niin negatiivisia niin tämä aihe tuli mieleen, kun ulkomailla (Azoreilla) ajellessa oli paikallisilla tapana ilmoittaa äänimerkillä TÖÖT-TÖÖT että VÄISTÄ, TULEN NYT (ahtaissa paikoissa). Sitten taas pitkien vilauttaminen tarkoitti että antaa tietä (etuajooikeuden) vastaantulijalle. Siellä näiden noudattaminen tarkoitti sitä että jää itse henkiin. Suomessa on ole vastaavaan törmännyt.
Kunnes eilen roska-auto tuli vastaan ja olin kääntymässä vasemmalle. Se vilkautti pitkiä ja samassa muistin että se tarkoitti että saan mennä ensin, roska-auto antoi tietä. Pisteet kuskille.
Ruotsissa kuulemma toimii sekin, kun vilkauttaa pitkiä niin saa tietä, esim. moottoritiellä vasenta kaistaa hiljempaa ajavalta, mutta yritäpä samaa Suomessa. Ajetaan vasenta kaistaa rattia puristaen 5-10 km muuta liikennettä hiljempaa. Olen yleensä itse antanut tietä, jos taustapeiliin ilmaantuu nopeasti lähestyvä täplä ja satun olemaan vasemmalla kaistalla.
Ajan usein koulun ohi, johon menee ala-asteen juuri aloittaneita vaahtosammuttimen kokoisia lapsia. Siinä on vaihtuva rajoitus (30/50) riippuen kellonajasta. Useimmat ajavat 40 km / h aina. Siinä on ollut hyvä näyttää kädellä että lapsi voi mennä yli ja yllättävän hyvin pienet lapset tajuavatkin katsoa kuskin käsimerkkejä.
Rekat eivät välillä antaneet ohitusvinkkejä ollenkaan, olikohan silloin syynä yleiset suositukset (firman suunnasta) olla antamatta vinkkiä, mutta olen yleensä vinkin antaneita vilkulla kiittänyt ja sieltähän on pitkiä tullut takaisin.
Jos nyt joskus on niin että en aja yhtä kovaa kuin takana tulija, niin joskus on pitänyt pysäyttää pysäkille, kun mittari näyttää 110 km/h ja takana tulijasta ei näy kuin konepelti tai tuulilasi. Suosittelen muillekin. Toinen vaihtoehto on suoran alussa pistää oikeaa vilkkua ja vähän jarrua, jos ei ole vastaantulijoita.
Tämä kirjoitus ei tarkoita että olisin aina täydellinen kuski, mutta näyttää siltä että hyviä päiviäkin on sattunut joukkoon ja halusin kertoa miten nämä merkit helpottavat elämäämme. Pistäkäähän lisää, jos vaikka ei jollekin aloitteleville autoilijoille ole tuttuja.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Pimeällä raskaan liikenteen kaksi vilkkua vasemmalle, yleensä juuri ennen kohtaamista tai juuri sen jälkeen, ei tarkoita ohituskehoitusta, vaan se on tapa morjestaa tuttuja liikenteessä. Ohituskehoitus on se kaksi vilkkua oikealle (ojan puolelle). Itse en moikkaa ko. tavalla jos perässä tulee joku, mutta kyllä niitäkin näkee että moikkaillaan vaikka takana olisi autoja. Kovin moni voipi ymmärtää merkin väärin, kurkata ja vastaan tuleekin joku. Tuotahan ei sallita tai kielletä missään, vilkun käyttö tarkoittaa sivusuunnassa siirtymistä ajoradalla tai kääntymistä. Sitten jos/kun joku näyttää vilkulla että mene ohi, niin silloin sitten kannattaa mennä ohi. Tilanteet nimittäin muuttuu nopeasti ja jos ei heti mene, ohitus saattaa mennä pitkäksi. Jotkut eivät arpomisen takia näytä ohitusmerkkiä.
Venäläisten merkkejä sitten ei kannata katsella, ne kun näyttää ohitusmerkkiä yleensä silloin kun joku tulee vastaan.
Venäläisten merkkejä sitten ei kannata katsella, ne kun näyttää ohitusmerkkiä yleensä silloin kun joku tulee vastaan.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Sami Jalonen
Toi on kinkkinen tilanne ku rekkaa lähtee ohittamaan, ni se et pitää antaa hanaa samantien sen vilkun näytön jälkeen. Ite oon kyl lähteny ohi, mutta kyllä sitä aika tarkasti kurkkii samalla ku lähtee kiihdyttämään, josko sieltä joku kumminki tulis..
Ja moottoritiellä kun tulee paljon ajeltua ni oon myös huomannut ton vasemman kaistan valtiuden, eli jäädään ajamaan 5km/h alle rajoituksen rekkaohituksen jälkeen vasenta, vaikka oikea kaisa on vapaa. Oon yrittäny joskus vilauttaa pitkiä, mut siitä yleensä seuraa persiissä roikkumista kun pääsee siitä "valtiaasta" ohi, kai se vaan ottaa luonnon päälle
Ja moottoritiellä kun tulee paljon ajeltua ni oon myös huomannut ton vasemman kaistan valtiuden, eli jäädään ajamaan 5km/h alle rajoituksen rekkaohituksen jälkeen vasenta, vaikka oikea kaisa on vapaa. Oon yrittäny joskus vilauttaa pitkiä, mut siitä yleensä seuraa persiissä roikkumista kun pääsee siitä "valtiaasta" ohi, kai se vaan ottaa luonnon päälle

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
kyllä sen huomaa kun rekalla ajaa ja näyttää ohitusmerkin (2xoikea), porukka menee ohi ja muistaa myös kiitää yleensä vilkut vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Jos kaikki pitäisi tiukasti kiinni omasta oikeudestaan liikenteessä niin ei tämä liikenne kyllä toimisi..
Jos kaikki pitäisi tiukasti kiinni omasta oikeudestaan liikenteessä niin ei tämä liikenne kyllä toimisi..
VW golf 1.9TDI-96/97 Colour consept <---myyty
Viime kesänä kun vaunua vetelin muutamat kerrat niin otin semmosen tavan että aina kun oli minun mielestä riittävä matka ohittaa meikäläinen niin ajoin yhdistelmän reunaviivaan "kiinni" eli selkeästi keskelle tietä tilaa. Sitten taas kun tuli vastaan väkeä tai oli edessä semmosta maastoa ettei itsekään oikein nähnyt riittävää matkaa niin "suljin" tien ajamalla keskellä omaa kaistaa, en toki keskiviivassa kiinni. Näin se joka halusi sai kyllä ohittaa mutta tyhmempikin perässä tulija tajusi minun väistäessä reunaan että nyt olisi saumat.
Aika moni kiitti tästäkin ajotavasta. Ei varmasti ole ison rekkayhdistelmän kanssa enää kovin järkevää mutta tommosen pienen vaunun kanssa onnistuu ihan mukavasti ilman riskiä omaan tiellä pysymiseen.
Aika moni kiitti tästäkin ajotavasta. Ei varmasti ole ison rekkayhdistelmän kanssa enää kovin järkevää mutta tommosen pienen vaunun kanssa onnistuu ihan mukavasti ilman riskiä omaan tiellä pysymiseen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kyllä minä kiitän rekkoja ohitustilanteen jälkeen 1 x vilkku vasemmalle, jos ne antavat ohitusmerkin mulle. Sen jälkeen sieltä sitten väläytetään pitkiä kiitoksen kuittaukseksi. Eli on ymmärretty tuokin kiitos tyyli 
Kyllä sitä tulee merkkejä annettua itsekkin ohi haluaville. Varsinkin "vessalla" liikuttaessa (=asuntoauto)
Joskus sitten talvisin pimeällä räpäytän pitkiä, ennenkuin lähden ohittamaan edellä ajavaa. Tapoja, joita tulee jostakin opittua.
Aika paljon elekieltä olen oppinut isältä ja veljeltä, jotka on molemmat auton rattiin päästyään, tehneet työtä maansiirto ja puutavara autoilla/koneilla.
Mutta keskisormen näyttöä en ole sieltä perinyt...

Kyllä sitä tulee merkkejä annettua itsekkin ohi haluaville. Varsinkin "vessalla" liikuttaessa (=asuntoauto)

Joskus sitten talvisin pimeällä räpäytän pitkiä, ennenkuin lähden ohittamaan edellä ajavaa. Tapoja, joita tulee jostakin opittua.
Aika paljon elekieltä olen oppinut isältä ja veljeltä, jotka on molemmat auton rattiin päästyään, tehneet työtä maansiirto ja puutavara autoilla/koneilla.
Mutta keskisormen näyttöä en ole sieltä perinyt...

* Passat Variant 1.8T -98
Saksassa ja Belgiassa moottoripyörätiimin kisakalustoa bussilla ajaessa oppi lisää kummasti noita merkkejä. Rekkayhdistelmien ohittaessa minua oppi väläyttämään pitkiä valoja rekkayhdistelmän päästessä kokonaan minusta ohi, merkiksi rekkakuskille että on päässyt kokonaan ohitseni ja voi palata eteeni. Oli ihan kiva näkyvyys bussilla kun 4 H4:sta keulilla loisti valoaan. Ah noita muistoja, Belgian Span radan vanhoihin mutkiin bussilla kallistellen!
VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
Re: Kohteliaat käsi-, valo- ja elekielen merkit liikenteessä
Ennen kuin edes koko threadia kerkesin avata, tuli otsikosta Azorit mieleen.jmr wrote: Ettei aina oltaisi niin negatiivisia niin tämä aihe tuli mieleen, kun ulkomailla (Azoreilla) ajellessa oli paikallisilla tapana ilmoittaa äänimerkillä TÖÖT-TÖÖT että VÄISTÄ, TULEN NYT (ahtaissa paikoissa). Sitten taas pitkien vilauttaminen tarkoitti että antaa tietä (etuajooikeuden) vastaantulijalle. Siellä näiden noudattaminen tarkoitti sitä että jää itse henkiin. Suomessa on ole vastaavaan törmännyt.
Viime kesänä tosiaan ajeltiin Sao Miguelia ympäri skoottereilla ja samaan ilmiöön kiinnitin huomiota. Aluksi tuntui oudolta, mutta hetken jälkeen liikenne erilaisin merkkeineen vaikutti erittäin selkeältä, fiksulta ja kohteliaalta.
Myös bussin kanssa liikkuminen oli suorastaan hämmästyttävää Azoreilla. Suomessa bussille ei juurikaan anneta löysiä liikenteessä - pikemminkin päin vastoin. Azoreilla oli taasen kylissä paljon pikkukatuja joihin työnnettiin ihan näillä isoilla charter-busseilla joita myös Suomi on pullollaan. Bussille annettii reilusti tietä ja mikäli ongelmia ilmeni, ei siitä ruvettu meuhkaamaan, vaan asiat hoidettiin säädyllisesti.
Myös jalankulkijoita oppi arvostamaan tuolla reissulla. Suomessa tulee - häpäkseni - ajettua usein varsin rennolla otteella suojateiden yli. Azoreilla tirvaisin heti skootterivuokran alkajaisiksi suojatien yli, jossa ihmisiä odotti kadun ylitystä. Kyllä nimittäin alkoi huutelu välittömästi. Kaikki siis päästävät jalankulkijat tuolla tien yli ensimmäiseksi.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Hehheh, tuli mieleen tuosta sormen näyttelystä nolo tilanne...Riikka wrote:
Mutta keskisormen näyttöä en ole sieltä perinyt...![]()

Nooh, siinäpä minä sitten tyyräsin auton parkkiin. Kävellessä kauppaan hokasin, että olinpahan näytelly sormea hellun kummisedän vaimolle, joka silloin asui noin 300metrin päästä meistä

Tää vaimo siihen; No, sitä varten se sormi on että sitä pitää välissä näytellä ja nauraa käkätti päälle

Ja Kyllä, jos niitä hermoja ois kaupassa myytävänä, ostaisin tukkupakkauksen heti

* Passat Variant 1.8T -98
Joo, se on kumma kun suomessa aina kaikki valojen väläyttelyt ym saa aikaan herneen vedon nenään.
Motarilla usein saadaan itkupotkuraivareita jos lötköllä vilauttelee pitkiä kun joku hra47 ajaa vasenta kaistaa 121 mittarissa.
Viimeviikolla Hesaanpäin ajellessa joku aasi ajeli firman pakulla motarilla jotain 80, VASENTA kaistaa, ei mitään reaktiota kun pitkiä vilkutteli ja soitti torveakin. No, hra 47 oli puhelimessa....
Motarilla usein saadaan itkupotkuraivareita jos lötköllä vilauttelee pitkiä kun joku hra47 ajaa vasenta kaistaa 121 mittarissa.
Viimeviikolla Hesaanpäin ajellessa joku aasi ajeli firman pakulla motarilla jotain 80, VASENTA kaistaa, ei mitään reaktiota kun pitkiä vilkutteli ja soitti torveakin. No, hra 47 oli puhelimessa....
911 Carrera 4, 200 20V quattro, 100 2,3E quattro, T5 Caravelle 4motion