Mitähän tapahtui kun Golffini tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu voimakas imevä ääni jostakin imusarjan tienoilta.
Tyhjäkäynti ja käynti muutenkin tasaista, ei siis pätkimistä tms..
Vedätettäessä kuuluu tuon imevän äänen lisäksi nakuttava ääni kuten vanhemmissa autoissa jos sytkät oli pielessä.
Tyhjäkäynnillä jos nopeasti painaa kaasua kuuluu vain tuo imevä suhahdus ja kone ei meinaa ottaa kierroksia tai ottaa varsin laskasti tai meinaa sammua.
Hitaasti painettaessa kierrokset kyllä nousee eikä suhahtelua kuulu.
Ajossa on kuin "tukossa" ei tehoa ja kaasuvaste hidas.
Hetkeä aijemmin toimi normaalisti. Ennen kuin vika ilmeni kone lähti käyntiin kuin traktori, rohahtaen ja pirusti heilahti (vaikka niinhän nuo IV kolopallot tuppaa tekemään)
Samalla huomasin, että ilmeisesti sytkien ääni rupesi tulemaan radiosta läpi. Eli ujellus joka nousee kierrosten mukaan. (no toi voi johtua uudesta radiostakin) mutta eipä aikaisemmin tehnyt noinkaan.
Kumma kun motin varoitusvalokaan ei syttynyt.
Mistä tuo jakopään juttu sulle tuli mieleen, Eikai se nyt noin vain voi hyppiä?
Voisiko tuolta olla jokin alipaine letku irronnut? Eipä niitä taida montaa olla kylläkään. Jarrut toimi ok joten niille menevä se ei voi olla.
Auto jäi paikallisen VW liikkeen pihaan kun sain ostaessa tuolle 1V/20 000km takuun.
Tilalle ajoon tuli Golf Plus TSI huh! kulkee muuten rivakasti...
Tuossa iltasella asiaa kun pohti niin eikös nuo radion vinkumiset yleensä johdu maadoitusongelmista.
Moottori-runko väli tai itse radion maadoitus.
Kummaa kun vinkuminen ja tehottomuus alkoi samaan aikaan... (tai ainankin huomasin samaan aikaan, voi olla yhteensattumaakin)
Tuo jakopään juttu tuli mieleen, kun noista on hajoillut niitä kiristysrullia, se on tehty metallista ja muovista, jotka lämpölaajenee erilailla, ja niitä hajoilee aina silloin tällöin. Olisko 38tkm sellanen kilometrimäärä millä on ensimmäisiä hajoillut, ja jos näin käy niin yleensä jako hyppää. Mut ei se varmaan sulla oo sitä vikaa, jos vaan 30tkm ajettu. Paha sanoo silti näin netin välityksellä. Akun alla on maadotuspiste, josta jatkuu maadoitusjohto moottorin kylkeen, siihen starttimoottorin lähettyville. Tosin kun sulla on noin tuore auto niin tuskin sekään on ongelman aiheuttaja. Akun alta nimittäin menee poikki se maajohto enempi ajetuissa autoissa. Uudemmissa on vahvempaa tavaraa se maalenkki siinä akun alla. Ja jos se sieltä olis poikki niin ei kävis auto lainkaan.
Se moottorin häiriövalo on vähän sellanen "vekkuli". joskus syttyy mitä pienimmästäkin viasta ja joskus ei millään. Eihän se mekaanisia vikoja havaitse.
Poistin ketutuksissani kirjottaman jutun. Taas näkyy valoa tunnelin päässä
Auton hain juuri huollosta eikä vika enää päällä.
Eivät voineet muuta kun kehottaa tulemaan heti paikalle jos uusii.
Oli siis poistunut itsestään yön aikana.
Ei mitään jälkeä vikakoodeissa... Jotakin mumisivat katalysaattorista, mutta päästöt olivat täysin kohdallaan.
Haamuvikako?
Heh... Melkein sitä yleensä toivoisi, että se vika tulee uudestaan ja pysyy. Näin ollen helpompi korjata.
Ettei tarvii koko ajan pelätä kun tuolla ajelee, että koska alkaa ryskyyn ja paukkuun.
Ps. Lisää muuten autotietoihisi myös moottorista vähän jotain, yleensä auttaa vähän näissä vikajutuissa. Tällä kertaa oletin, että kyseessä on 1.6 bensa.
Poistin ketutuksissani kirjottaman jutun. Taas näkyy valoa tunnelin päässä
Auton hain juuri huollosta eikä vika enää päällä.
Eivät voineet muuta kun kehottaa tulemaan heti paikalle jos uusii.
Oli siis poistunut itsestään yön aikana.
Ei mitään jälkeä vikakoodeissa... Jotakin mumisivat katalysaattorista, mutta päästöt olivat täysin kohdallaan.
Haamuvikako?
Emännän seat cordoba 1.6 sr kiihtyy paljon paremmin ku mun golffi. Onko mun golffissa joku vika. Tuntuu et lähtee vasta jossain 3500 kieppeillä. Emännän seatti on raketti verrattuna golffiin.Vikakoodeja ei oo. Katottiin täs kerran ku oli kamala hätä golffilla ku jarruvalopoltin hajos. Huusi heti verstaalle.
Uppastaanpa vanhaa kun vikakuvaus osuu..
Kyseessä 1.4i 16V (AHW) nuhapumppu joka pitää kunnon suhahduksen kaasuttaessa. Ääni kuuluu jostakin imusarjan tienoilta ja nopeasti kaasuttaessa auto meinaa nyykähtää. Kierrokset eivät tyhjäkäynnilläkään heijaile, mutta puhti on aika totaalisen kateissa pienemmillä kierroksilla. Onko normaalia käyttäytymistä vai ei?
Toinen ongelma olisi tuo huohotin. Tuli irroitettua tuo koko muovimötikkä koneen takaa ja pienellä ravistelulla ulos putkahti muovin palanen kaiken muun normaalin töhnän kera... Pitäisikö tässä muovilaatikossa olla jokin huohotusventtiili, eli päästää hönkimään vain ulos päin, vai mikä tämän laatikon toimintaperiaate on?
Mistähän tällaista huohotinlootaa voisi kysellä uutta/käytettyä?
Itse itselleni osittaen vastaten.. Tuo "huohotin laatikko" on öljynerotin joka kerää huohus höyryistä öljyt takaisin koneeseen. Hajallahan tuo ilmeisesti on koska näyttäisi öljyä pääsevän normaalia enemmän ilmanputsarin koteloon.
Mahtaisikohan tällaista löytyä keltään ylimääräistä nurkista?
Tuohon suhahdukseen/imuääneen kun vielä joku osaisi vastata niin hyvä olisi.
DJDH wrote:Samanlainen suhahdus kuuluu 1,6 16V koneesta. Marmoripoikien mukaan ääni tulee imusarjan ja ilmanputsarin rakenteesta/muodosta.
Kiitos vastauksesta. Tuo kuulostaa erehdyttävästi reilulta ilmavuodolta, mutta eipä tarvitse tuota enää miettiä tämän pidemmälle. Vikakoodejakin pääsen lukemaan toivon mukaan ensi viikolla. Tulipa tuossa puhdistettua kaasuläppä ja tuon alla oleva kaulus josta lähtee letku EGR:lle.. Oli about neulan mentävä aukko tuossa lähdössä, eli pikkusen oli tukossa. Samoin oli hieman ahdas tuo toinenkin letkun lähtö.
Vielä kun saisi tuohon alakierroksille edes vähän vääntöä niin alkaisi olla homma bueno. Esim. kolmosella jostakin 1500-2000rpm kun koittaa lähteä kiihdyttelemään niin tuntuu ettei reagoisi kaasuun mitenkään/hyytyy entisestään.
Jeps, 1.6 se suhahdus on sellanen sylkäsyn kuulonen ääni. Kuuluu kun kone on tyhjäkäynnillä ja painaa kaasua. Jos painaa nopeasti kaasua, ääni on voimakkaampi, jos painaa hitaammin, ääni on vaimeampi ja pidempi. Ajossa en ole sitä ääntä kuullut muuten kuin kaupungissa hitaassa vauhdissa ikkunat auki.
Nuo 16V koneet ei ole mitään voimanpesiä. Alle 1500rpm ei ole muuta kuin tyhjäkäyntiä, alle 2000rpm ei ole kuin korkeampi tyhjäkäynti ja 2500rpm jälkeen "tyhjäkäynti" on sitä luokkaa ettei kone sammu ajossa. Vasta 3500rpm jälkeen kone tuntuu vetävän. Esim. jos tuolla AZD:llä haluaa lähtä ohi 85km/h nopeudesta, saapi kaivaa laatikosta kolmosta. Kolmonen ja nelonen on maantiellä kiihdytysvaihteita, vitonen ajovaihde.
Jos haluaa että kone reagoi jotenkin 2000rpm:stä lähtien, sen pitää olla volkkarin kohdalla 8V tekniikalla tai turbolla varustettu. Jälkimmäinen on tietty parempi. Vaikka polleja on suurinpiirtein noissa 16V koneissa samalla tavalla kuin muissakin saman aikakauden merkeissä, on vääntömomentin käyrä sellainen (ja ylipäätään väännön määrä, tai siis sen puute) sellainen, ettei golfinkaan 1300 kiloinen kori kovin ripeästi kiihdy. Uudemmissa nipponeissa taitaa 1.6 koneissa olla jo tehot luokkaa 110-115hv, eli sama kun -00 vuoden 2.0 vapari golfissa.
Kiitän jälleen tyhjentävästä vastauksesta. Kyllähän tuo hieman alitehoinen kone on painavaan koppaan, mutta eipä auta kuin antaa kierrosten korvata voiman puute. Eteenpäinhän tälläkin sentään pääsee sen mitä Suomen teillä sallitaan. Eipä kyllä nuo 18" 225 nakitkaan tuota villihevosta saa paikallaan pideltyä vaikka kovasti yrittävätkin...
Pitääkin siis keskittyä nauttimaan ajamisesta g-voimien sijaan.