sähkövika?
sähkövika?
Käytin eilen Golf Iv variantin (vm.-99, kaikki 1.4 litraa) aurauskulmien säädössä ja samalla vaihdettiin(se ammattilainen vaihto) raidetangonpää. Ilmeisesti toimenpiteeseen kuuluu käyttää auto tietokoneessa. Nyt sitten sen jälkeen auto nollannu kellon ja mankasta hävis kaikki kelloajat ja radioasemat muistista. Akku ei kuitenkaan ollut aamulla tyhjä. Lähti käyntiin, tosin vähä hankalan kuulosesti. kuten myös joka käynnistyksessä sen jälkeen. ja pari käynnistystä mennyt niin että ei ole lähteny ensimmäisellä käyntiin. Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä?
Akkuhan ei ole voinut vissii käyä yön aikana tyhjänä kun kuitenkin käyntiin lähti?! Ei kai se itsestään sentään lataudu... javascript:emoticon(':D')
Akkuhan ei ole voinut vissii käyä yön aikana tyhjänä kun kuitenkin käyntiin lähti?! Ei kai se itsestään sentään lataudu... javascript:emoticon(':D')
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Olisko akunkenkää käytetty irti? Sillonhan kello nollautuu, ja joissain mankoissa varmaan menee kanavatki..?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
ei vaan kello ja radio laitettiin oikeisiin aikoihin ja asemiin illalla piuhassa käytön jälkeen, mutta yön aikana ne oli nollautuneet/vaihtuneet uudestaan... Kuulemma normaalia että ne nollautuu tuossa kun käyttää tietokoneessa/kun tekee mitä tuossa vaiheessa pitää tehä. mutta siis sen jälkeen on päivitetty kellonaika ja radioasemat. sitte vasta nollautu uuestaa ku nukuttii..
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Olisivatko onnistuneet tölväsemään ABS-anturia ja siksi katsoneet antaako vikakoodia.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
rouva siellä oli autoa käyttämässä, niin se vaan sano jotain siihen suuntaan. Oli laitettu joku piuha ja sitte jotain renkaiden kohalle. Ite en tiiä ku en ollu kattomassa, enkä oo ikinä kyseistä operaatiota muutenkaa nähny. No joo, täytynee oottaa maanantaihin jotta saan sen miehen langan päähän ni tiiän mitä siellä on tehty...
hieman täytyy korjata tuota tietoa tässä kun tutkiskelin. Eli ainakin viimeksi noin tunti sitten kello ja radio nollaantu ku autoa käynnisti. Silti auto lähti käyntiin... Eli kai nuo aiemmatki nollaantumiset on tullu juurikin käynnistyksessä. Tuntuu silti omituiselta, että jos akku kerta kävi niin tyhjänä että ne nollaantuu, ni miten silti auto voi käynnistyä.... Osaako joku valaista asiaa!?
Kyllä väittäisin näin äkkiseltään, että akku on lopussa. Minulla kävi pari vuotta sitten Portterissa 2.5tdi nnin, että kun starttas niin jakso just ja just lähteä käyntiin mutta nähtävästi imas startti niin paljon virtaa että trippimittari ja kello meni nollille. Akunvaihdolla tilanne korjaantui
VW transporter 2.5tdi-97, Passat 2.0tdi-04 sekä Octavia Scout 2.0 tdi-08
Omassa kolmosessa oli kevättalvella vähän vastaava vika. Ei jaksanut pakkasilla pyörittää ja nollasi käynnistyksessä kellonkin, kun hädin tuskin jaksoi käynnistää. No pääsin autolla Kuopiosta kotiin ja vaihdatin akun, kun se oli jo ainakin 6 vuotta vanha ellei alkuperäinen. Ongelma kuitenkin palasi ja seuraavaksi syypukki löytyi startista, joka oli mennyt huonoksi.
Tarinan opetus on kuitenkin se että kun virta käy käynnistyksessä niin vähissä, niin kello todella nollautuu samalla kun kaikki muutkin sähköt ovat hetken poissa.
Tarinan opetus on kuitenkin se että kun virta käy käynnistyksessä niin vähissä, niin kello todella nollautuu samalla kun kaikki muutkin sähköt ovat hetken poissa.
Last edited by jmr on 31.8.2008 22:35, edited 1 time in total.
Teknisenä pointtina jännite on se mikä putoaa ja nollaa muistit. Eli toisinsanoen noi laitteiden muistit on ilmeisen tarkkoja siitä ettei käyttöjännite putoa paljoa. Startatessa akun napajännite notkahtaa helposti paljonkin, erityisesti kun akku alkaa olla loppu. Ja kun akku huononee niin se on kiihtyvä tapahtuma se huononeminen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kyllä orkkis akku kestää vuosia. Tuohon omaan -00 pasuunaan viime talvena hain uuden akun edulliseen 120€ hintaan
Tuo akku meni niin äkkiä huonoksi että se tuli täytenä yllärinä. No kestihän se sitten seitsemän ja puolvuotta
Webasto imuroitti akun tyhjäksi hetkessä, silloin kyllä pelas kellot ja soittimet. Startin solenoidi hakkas vaan kivasti kun koitti käynnistää.


Webasto imuroitti akun tyhjäksi hetkessä, silloin kyllä pelas kellot ja soittimet. Startin solenoidi hakkas vaan kivasti kun koitti käynnistää.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Mulla on käytössä 7v ja 8kk vanha akku ja vielä pelittää vaikka eberi pörisee talvisin. Kolmoskoppasesta vaihdoin aikoinaan akun apaut 8 vuoden iässä kun ei lähtenyt enää käyntiin ja kello/trippi nollaantui. Uudella akulla ongelmaa ei esiintynyt.
Vaikkei vika olisi akussa niin kyllä se jo alkaa olemaan tiensä päässä. Nuo alkuperäiset tuntuvat ainakin kestävän pitkään.
Vaikkei vika olisi akussa niin kyllä se jo alkaa olemaan tiensä päässä. Nuo alkuperäiset tuntuvat ainakin kestävän pitkään.
Meidän Passatin akku meni vaihtoon heti oston jälkeen -06 syksyllä ja auto on -01, eli n 5 vuoden iässä. Eikä ole Webastoa sun muuta. Noh, ajo-olosuhteet ehkä sitten, lyhyttä ajoa ja paljon käynnistystä, eli ollut lataus varmasti vajaana pääosan elämästään.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.