Jarrupalat loppumassa?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
-ville-
Posts: 175
Joined: 6.4.2004 18:07
Location: Lahti

Jarrupalat loppumassa?

Post by -ville- »

Mittaristoon syttyi varoitusvalo merkkinä jarrupalojen loppumisesta.

Ilmeisesti sitten käytettävä pajalla kun itellä ei ole paikkaa eikä taitoa vaihtamiseen. Autolla ajetaan noin 5km päivässä joten ehkä tohtii ajella jonkin aikaa ennen kuin saa aikaa viedä johonkin vaihdettavaksi.

Kysymys kuuluu, että pitääkö viedä merkkihuoltoon Laakkoselle vai esim. johonkin Autoasi-liikkeeseen joka tekee myös merkkihuoltoja vai voiko vaan hakea palat motonetista (ja pitääköhän ostaa muutakin kuin palat eli mitä muuta huomioitava) ja ajaa auto tutun pajalle jossa sais palat halvemmalla vaihdettua? Eli kysyn siksi tätä, että jos vaan vaihdattaa palat niin nollautuuko se vikavalo kojelaudasta vai tarviiko se erikseen nollauttaa jossain merkkiliikkeessä jossa voivat lukea vikakoodit?

Ja onko esim. Motonetin palat ok vai pitääkö hakea Laakkoselta tuplahintaan? :)

Vai kannattaako käydä ensin näyttämässä jossain onko paloissa edes vikaa? Kun tyttöystävä sanoi, että valo syttyi sen jälkeen kun oli osunut johonkin tienkuoppaan johon oli melko kovaa kolahtanut. Voisiko valo syttyä vaikka palat oiskin ihan ok?

Ja jos joku tietää Lahdesta suht edullisen mutta laadukkaan paikan vaihtaa palat niin vinkkejä otetaan vastaan. En tiedä saako huoltoasioissa hyvää ja halpaa... Usein ei sellaista saa :)

Alla siis Golf -00 1.6
VW Golf Variant 1.6 -00
User avatar
MIKU
Posts: 447
Joined: 21.12.2004 10:35

Post by MIKU »

Mulla ei ollut läheskään loppu vaikka ilmoitti. Et tuskin on kiire vaihtaa.Voi olla et sieltä meni johto poikki kun osui kuoppaan. Helppo vaihtaa palat. 2 ruuvia per puoli.Merkkiliikkeessä maksoi 55 euroa palat.
Golf iv variant 1.6 -03
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Näkeehän sen palan kuluneisuuden siitä satulan päästä. Pyörittää rengasta siten että näkee puolien lomasta tai ottaa koko renkaan irti. Itse en viittisi merkkiliikkeeseen mennä paloja vaihdattamaan. Nyrkkipajat tekee parempaa jälkeä näillä kulmilla puolet halvemmalla.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Mulla vilkahtaa aina sillointällöin (melko harvoin) tuo oranssi merkkivalo, ilmeisesti siis jarrupalojen kulutusvaroitin. paloja on hyvin ja johdot näyttävät silmämääräisesti aivan ehjiltä. Mikähän tuota voisi sitten vilkautella. Voiko jarrupöly yms vaikuttaa?
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
User avatar
Mika Viinikka
Posts: 1119
Joined: 13.11.2003 7:49
Location: Helsinki

Post by Mika Viinikka »

Vai voisiko jarruneste olla sen verran vähissä, että vilkuttelee? Vai onko se edes samassa varoitusvalossa?
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ottakaa huomioon että ne jarrupalat kuluu yleensä epätasaisesti, sisäpala on aikasemmin loppu. Ja se kulumisvarotin on sisemmässä jarrupalassa. Eli sisemmässä jarrupalassa oleva johtolenkki on menossa poikki todennäköisesti ja siksi vilkuttelee valoa. Välillä yhdistää välillä ei. Ja jos on kuluneet jarrulevyt, niin se pykälä syö sen johdon poikki vielä nopeammin. Jos jarruneste on vähissä niin se ei sytytä jarrupalojen merkkivaloa. Siitä syttyy muistaakseni sama valo kuin käsijarrusta.. En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta ainakaan se ei oo sama valo ku jarrupalojen kulumisvarottimessa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Jos jarruneste on lopussa syttyy tosiaan punainen valo, eli sama kun käsijarrun. Värin ollessa punainen on kyseessä varoitusvalo.

Omassa tapauksessa paloja on hyvin, myös sisäpuolella ja levyt ovat myös hyvät. Takapäässä onkin sitten aivan toinen juttu...
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Lassi Jyrkkänen
Posts: 192
Joined: 30.3.2007 0:00
Location: Vähäkyrö
Contact:

Post by Lassi Jyrkkänen »

Noista hinnoista sen verran, että eilen mulle vaihdettiin palat/levyt eteen ja taakse Euromasterilla, osat 140€ + työ 90€
yht. 230€. Aikas ero on vaan kun noihin vanhoihin vertaa.
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
User avatar
Mara
Posts: 57
Joined: 2.1.2005 13:00
Location: Vantaa

Post by Mara »

VV-auto halusi pelkkien takapalojen ja levyjen vaihdosta huollon yhteydessä 250,- . En kylläkään teettänyt siellä, vaan tein itse pelkkien palojen vaihdon, levyt olivat vielä riittävän hyvät.
VW Golf 1,6 TDI Variant 77 kW (105 hv) BlueMotion DSG Highline
anne

Post by anne »

Laitetaanpa vaikka tänne kun läheltä liippaa.
Etujarrupalat/ +levyt tuli viikonloppuna vaihdettua ja ajotietokone alkoi herjaamaan, että pitäisi tarkistaa jarrupalat.
Anturi oli sen verran huonona, että taitaa herjata sen takia.
Olisi kaiketi pitänyt ostaa ilman varotinpistoketta. No ensi kerralla sitten.

Herjausta ei taida saada mitenkään kuitattua?
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

hyppyjohto sinne jarrujen päähän
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
anne

Post by anne »

Kertoisitko Tero vähän tarkemmin tästä hyppyjohdosta?
User avatar
MIKU
Posts: 447
Joined: 21.12.2004 10:35

Post by MIKU »

anne wrote:Kertoisitko Tero vähän tarkemmin tästä hyppyjohdosta?
Jarrupalalle menee 2 johtoa laitat ne yhteen!
Golf iv variant 1.6 -03
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Laitat yksinkertaisesti ne jarrupalaan tulevat johdot toisiinsa kiinni. Eli laitat hyppylangan toisesta johdosta toiseen ja katsot ettei se pääse irtoamaan. Tarkoitus on että virta kiertää hyppylangan kautta läpi ja auto luulee että pala on kunnossa. Oikeasti se jarrupalojen varoitin toimii niin että kun jarrupala on tarpeeksi kulunut, katkeavat palassa olevat ohuet sähköjohdot ja virran kierto katkeaa. Sillon auto tietää palan olevan loppu ja sytyttää vikavalon. Nyt siis virta ei kierrä jarrupalan kautta, vaan se ohitetaan hyppylangalla jo ennen jarrupalaa. Tietty enää ei palojen kulumisvaroitin toimi, mutta kyllä ne loppuun ajetut palat huomaa jarruttamallakin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

olis töissäkin sama homma et muut kerkee tekee hommat ennenku ite ees pääsis alottaa :lol:
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

anne wrote:Laitetaanpa vaikka tänne kun läheltä liippaa.
Etujarrupalat/ +levyt tuli viikonloppuna vaihdettua ja ajotietokone alkoi herjaamaan, että pitäisi tarkistaa jarrupalat.
Anturi oli sen verran huonona, että taitaa herjata sen takia.
Olisi kaiketi pitänyt ostaa ilman varotinpistoketta. No ensi kerralla sitten.

Herjausta ei taida saada mitenkään kuitattua?
Ratkaisu varmaan tulikin jo mutta kun tota ylläolevaa tavaan niin ymmärrän sen niin että vaihdoit levyt ja palat, jonka jälkeen atk alkoi herjaamaan jarrupaloista. Parin rivin päästä toteat että olisi pitänyt ostaa ilman pistoketta, eli nyt asennetuissa paloissa on pistoke ja silti herjaa? Vai pistoke on mutta sitä ei kytketty eiku häh?
Mitään herjaahan ei pitäisi tulla jos uusissa paloissa on se töpseli ja se on kytketty auton johtoon. Jos silti herjailee niin jossain välissä on häikkää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-Jarkko-

Post by -Jarkko- »

Ajan mittaan se kulumisen varoittimen anturi vioittuu eli uusiksi menee jos ei valoa mittaristossa halua katsella.
Johdothan on noin puolivälissä jarrupaloissa eli vaikka valo syttyy niin pintaa vielä on mutta johdot vioittuu jos pitkään niin ajetaan. Eikös kunnon rohina kerro koska palat on vaihtokunnossa?
-70 luvun lopun autossa tuo systeemi oli mutta poistin käytöstä turhana.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Mä en nyt sitten tajua enää mistään mitään kun siis siellä jarrupalassa on se johto luuppi, joka katkeaa kun pala kuluu riittävästi ja valo syttyy?
Se johtoluuppi on kiinteä osa jarrupalaa ja uudessa palassa on uusi luuppi sisällä?
Ei siinä kai mitään antureita ole tai muutakan hipojuttua.

Joo, se on varma merkki vaihtokunnosta kun alkaa rohisemaan jarruttaessa eikä ole kiviä välissä. Tosin sillon on jo kiire kun se palan metalli syö jarrulevyn aika äkkiä vaihtoon myös, jos ei aina ole tapana jarrrulevyjäkin samalla uusia.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
anne

Post by anne »

Eli uusissa jarrupaloissa on meillä se ovaalivarotinpistoke, mutta luulen, että se vastapää johon tämä ovaalipää laitetaan on sökönä.

Oonko mä oikeasti näin huono selittämään? :wink:
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Onko se jarrupalojen pistoke varmasti pohjassa. Sitä saa aika lujaa painaa jos on hiekkaa tms paskaa välissä. Jos se pistoke on rikki niin ettei se lukitsinmuovi pidä, niin laita nippusiteillä piukkaan niin ei pitäis tulla ongelmia.
Jos ei vika tostakaan löydy niin ei se olisi ensimmäinen mistä on johdot poikki...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply