Kiisselin kierrokset seilaa
Kiisselin kierrokset seilaa
Autona Golf Variant 1.9pdi 4-motion. Lastutettu 142hp.
Tämä ongelma alkoi about 1kk sitten. Kiihdytettäessä esim 5-vaihteella kierrokset nousivat hypäten 2000->2300 josta palasivat takaisin 2000rpm ja sitten kiihtyi normaalisti. Sama juttu myös muilla vaihteilla mutta eri kierroksilla (johtuisko väännöstä?).
Nooh... Kiinnitin asiaan hieman huomiota kunnes 2 viikkoa sitten tehot hävisivät moottorista kokonaan. Syyksi paljastui rikkoutunut MAF jonka vaihdon myötä tehot tulivat takaisin mutta edelleen kierrokset seilaa...
Rupesin pähkäilemään, että oisko vika kytkimessä (luistaa?). Mutta kyllä kai kytkimen pitäisi kestää normaaliajolla enemmän kuin 115tkm ???
Voisko olla kiisselissäni ilmavuodoista imuilmassa tms? Kellään vastaavia kokemuksia tai ajatuksia missä muualla voisi olla vika? En millään viitsisi lähteä tekemään kytkinremonttia 4-motioniin varsinkaan jos vika ei olekaan siellä...
Tämä ongelma alkoi about 1kk sitten. Kiihdytettäessä esim 5-vaihteella kierrokset nousivat hypäten 2000->2300 josta palasivat takaisin 2000rpm ja sitten kiihtyi normaalisti. Sama juttu myös muilla vaihteilla mutta eri kierroksilla (johtuisko väännöstä?).
Nooh... Kiinnitin asiaan hieman huomiota kunnes 2 viikkoa sitten tehot hävisivät moottorista kokonaan. Syyksi paljastui rikkoutunut MAF jonka vaihdon myötä tehot tulivat takaisin mutta edelleen kierrokset seilaa...
Rupesin pähkäilemään, että oisko vika kytkimessä (luistaa?). Mutta kyllä kai kytkimen pitäisi kestää normaaliajolla enemmän kuin 115tkm ???
Voisko olla kiisselissäni ilmavuodoista imuilmassa tms? Kellään vastaavia kokemuksia tai ajatuksia missä muualla voisi olla vika? En millään viitsisi lähteä tekemään kytkinremonttia 4-motioniin varsinkaan jos vika ei olekaan siellä...
Kokeileppa tulpata EGR, mulla se ainakin tepsi kun oli hieman vastaavia oireita eli ns. "kytkimen luistoa" isoilla vaihteilla. vääntö parani huomattavasti tulppaamisen jälkeen
elikkäs otat solanoidilta letkun irti joka menee Egr venttiilin painekellolle (imusarjan päällä) ja tulppaat putkien päät pultilla, ruuvilla yms.
elikkäs otat solanoidilta letkun irti joka menee Egr venttiilin painekellolle (imusarjan päällä) ja tulppaat putkien päät pultilla, ruuvilla yms.
Noni. Nyt on sitten vika löytynyt ja auto on pajalla...
Lastutuksen negatiivinen asia eli kytkinhän se sieltä meni. Tilalle on tulossa 2cm normaalia suurempi kytkin joten luulis kestävän nyt... Ja pienenä yllätysbonuksena meni vauhtipyöräkin vaihtoon... Kytkinneste oli vuotanut kytkimelle ja luiston yhteydessä kuumentanut kaksiosaisen vauhtipyörän sellaiseksi, ettei sitä edes sorvissa saanut kuntoon...
Auto pitäisi kesämatkan takia saada huomenna alle ja koska Suomesta ei osaa löytynyt lähti osa Ruotsista lentorahtina kohti Keski-Suomea... Halpaa lystiä...
Kattellaan huomenna miten äijän käy...
Lastutuksen negatiivinen asia eli kytkinhän se sieltä meni. Tilalle on tulossa 2cm normaalia suurempi kytkin joten luulis kestävän nyt... Ja pienenä yllätysbonuksena meni vauhtipyöräkin vaihtoon... Kytkinneste oli vuotanut kytkimelle ja luiston yhteydessä kuumentanut kaksiosaisen vauhtipyörän sellaiseksi, ettei sitä edes sorvissa saanut kuntoon...
Auto pitäisi kesämatkan takia saada huomenna alle ja koska Suomesta ei osaa löytynyt lähti osa Ruotsista lentorahtina kohti Keski-Suomea... Halpaa lystiä...
Kattellaan huomenna miten äijän käy...
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Kyllä ne korjauspuljussa olivat sitä mieltä että jos 115hp:n koneesta otetaan lastulla 142hp ja 333Nm vääntöä niin se on just kiikun kaakun siinä missä kytkin rupee laulaa...
Eipä siinä. Halpaa on homma... Kytkin pois auton alta ja huomattiin, että vauhtipyöräkin aivan mutkalla... Auto piti saada alle lomamatkan takia ja koska Suomesta ei vauhtipyörää saanut niin lentorahtina seuraavaksi päiväksi Ruotsista moinen (600 eur)... Vielä kun samalla vaihdettiin autoon hammashihna + kiristäjät (sekä öljyä hitusen vuotava työsylinteri) sekä haldex kytkinsuodatin + öljyt niin töineen päivineen saatiin summaksi 1900eur...
Nyt ruvetaan autoliikkeen kanssa tappelemaan Kuluttajasuojan mukaisesti kuuden kuukauden säännöstä... Pirssi kun on ostettu 3kk sitten...
Että tällaista... Nyt grillaamaan vasenta kylkeä viikoksi Kreikkaan...
Eipä siinä. Halpaa on homma... Kytkin pois auton alta ja huomattiin, että vauhtipyöräkin aivan mutkalla... Auto piti saada alle lomamatkan takia ja koska Suomesta ei vauhtipyörää saanut niin lentorahtina seuraavaksi päiväksi Ruotsista moinen (600 eur)... Vielä kun samalla vaihdettiin autoon hammashihna + kiristäjät (sekä öljyä hitusen vuotava työsylinteri) sekä haldex kytkinsuodatin + öljyt niin töineen päivineen saatiin summaksi 1900eur...
Nyt ruvetaan autoliikkeen kanssa tappelemaan Kuluttajasuojan mukaisesti kuuden kuukauden säännöstä... Pirssi kun on ostettu 3kk sitten...
Että tällaista... Nyt grillaamaan vasenta kylkeä viikoksi Kreikkaan...
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Eipä taida olla vika siinä lastutuksessa. Itellä ihan tuunaamaton ja lastuttamaton 100 hummainen TDI -03. Mittarissa nyt 63000 km ja sama vika ilmaantui noin viikko sitten.
Ensin vakionopeudensäädin pomppasi pois päältä kiihdytettäessä vitosella ylämäessä ja kun kokeilin polkimella niin kierrokset tekivät saman ryntäämisen noin 2300 ja palasi takaisin. Ihan selvästi tuntui kytkin luistavan.
Luettuani juttusi tilasin ajan huoltoon. (Niin ja samalla oli pakko liittyä kerhoon) Ensiviikolla tiedetään missä mennään.
Vähän haiskahtaisi että on kytkin on aika heikko paikka ihan vakionakin.
Ensin vakionopeudensäädin pomppasi pois päältä kiihdytettäessä vitosella ylämäessä ja kun kokeilin polkimella niin kierrokset tekivät saman ryntäämisen noin 2300 ja palasi takaisin. Ihan selvästi tuntui kytkin luistavan.
Luettuani juttusi tilasin ajan huoltoon. (Niin ja samalla oli pakko liittyä kerhoon) Ensiviikolla tiedetään missä mennään.
Vähän haiskahtaisi että on kytkin on aika heikko paikka ihan vakionakin.
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
Perin harvinaista tuo kytkimen laukeaminen etenkin vakiona noilla kilometreillä on, jos katsotaan TDI-koneita yleisesti. Kun taas lastuttamiset ym. viritykset syövätkin kytkintä huolella ajotottumuksista riippuen. Eli kytkinremonttiin kannattaa varautua. Muut paikat kestävät kyllä rajummatkin vireistykset mutta tuo em. seikka vaikuttaa silloinkin.
Koska yksilöeroja autoissa on paljonkin, on näköjään näin myös tuon kytkimenkin osalta: jotkut tuntuu luistavan miltei vakiona, jotkut taas eivät vielä rajuhkon virityksenkään jälkeen. Tosin joskushan raja tulee vastaan. Pääsin eilen testaamaan AHU-konetta jossa tällähetkellä 395Nm vääntöa, eli miltei tuplat alkuperäiseen verrattuna. Tuollaisilla "lastutuksilla" ei vakio kytkin enää kestä millään
Koska yksilöeroja autoissa on paljonkin, on näköjään näin myös tuon kytkimenkin osalta: jotkut tuntuu luistavan miltei vakiona, jotkut taas eivät vielä rajuhkon virityksenkään jälkeen. Tosin joskushan raja tulee vastaan. Pääsin eilen testaamaan AHU-konetta jossa tällähetkellä 395Nm vääntöa, eli miltei tuplat alkuperäiseen verrattuna. Tuollaisilla "lastutuksilla" ei vakio kytkin enää kestä millään

No niin huollossa on käyty. Kytkin ei kuulemma luista. Kytkimen luistaessa sen pitäisi luistaa joka kerta. Vastaus merkkiliikkeestä oli: Voi ajaa, jotain vikaa on mutta heillä ei ole käsitystä mitä. Odotellaan vastausta maahantuojalta. Vikamuistit avat tyhjät.
Olisiko jollain vastausta jo valmiina?
Vika ilmenee 4 ja 5 vaihteilla kierrosten ollessa noin 1800-1900. Kaasua painaessa kierrokset nousevat noin 2300 nopeus ei kiihdy (tuntuu kytkimen luistamiselta,jos kaasua nostaa ja painaa uudelleen sama toistuu). Kiihdyttämistä jatkaessa tulee fiilis että "veto menee päälle" ja kierrokset putoavat 2100 rpm paikkeille meno jatkuu normaalisti.
Voisikohan tämä olla se kuuluisa MAF tai EGR?
Olisiko jollain vastausta jo valmiina?
Vika ilmenee 4 ja 5 vaihteilla kierrosten ollessa noin 1800-1900. Kaasua painaessa kierrokset nousevat noin 2300 nopeus ei kiihdy (tuntuu kytkimen luistamiselta,jos kaasua nostaa ja painaa uudelleen sama toistuu). Kiihdyttämistä jatkaessa tulee fiilis että "veto menee päälle" ja kierrokset putoavat 2100 rpm paikkeille meno jatkuu normaalisti.
Voisikohan tämä olla se kuuluisa MAF tai EGR?
Touran 1,6 CR TDI DSG -11
No niin tänään suoritettiin uusi koeajo huoltoneuvojan kanssa ja vika on nyt diagnosoitu kytkimeen eli kytkin luistaa. Mittarissa 64700 km.
Maahantuoja ei uskonut asiaa ensikuulemalla ja siksi uusi koeajo oli tarpeen. Kerroin Morf:in tapauksesta huoltoneuvojalle ja tämä pisti tilaukseen myös vauhtipyörän. Takuuseen pitäisi mennä.
Ensiviikon keskiviikkona ollaan taas viisaampia.
Maahantuoja ei uskonut asiaa ensikuulemalla ja siksi uusi koeajo oli tarpeen. Kerroin Morf:in tapauksesta huoltoneuvojalle ja tämä pisti tilaukseen myös vauhtipyörän. Takuuseen pitäisi mennä.
Ensiviikon keskiviikkona ollaan taas viisaampia.
Touran 1,6 CR TDI DSG -11