Ajovalojen korkeudensäätö
Ajovalojen korkeudensäätö
Taas yksi probleema joka on ollut siitä asti kun olen auton hankkinut, mutta nyt ajattelin perehtyä paremmin kun tuli laitettua korkeajännitettä keulalle.
Eli vänkärinpuolen valojenkorkeudensäädölle ei tule sähköä. Moottori kyllä toimii kun kokeilin kuskin puolella. Säätö ei toiminu alkuperäisessäkään umpiossa, eikä nyt noissa enkeleissä. Onko mitään sähkökuvaa tai toimivaa ratkaisua kenelläkään?
Kuskin puolella sininen ja musta johto piippaa valoliittimessä oleviin johtoihin nähden kaikkiin muihin paitsi siihen johon tulee 4,5-10V eli punainen moottorilla. Taas toisella puolella sininen piippaa kaikkiin, mutta musta vain yhteen liittimeen.
Voikohan tämä samainen ongelma vaikuttaa myös siihen, että xenon ei meinaa syttyä 0-asennossa vänkärin puolella?? Valoasennossa toimii oikein..
Eli vänkärinpuolen valojenkorkeudensäädölle ei tule sähköä. Moottori kyllä toimii kun kokeilin kuskin puolella. Säätö ei toiminu alkuperäisessäkään umpiossa, eikä nyt noissa enkeleissä. Onko mitään sähkökuvaa tai toimivaa ratkaisua kenelläkään?
Kuskin puolella sininen ja musta johto piippaa valoliittimessä oleviin johtoihin nähden kaikkiin muihin paitsi siihen johon tulee 4,5-10V eli punainen moottorilla. Taas toisella puolella sininen piippaa kaikkiin, mutta musta vain yhteen liittimeen.
Voikohan tämä samainen ongelma vaikuttaa myös siihen, että xenon ei meinaa syttyä 0-asennossa vänkärin puolella?? Valoasennossa toimii oikein..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Jos Haynesin johtokaavio pitää paikkansa niin sinne moottorille tulee kolme johtoa per puoli:
- jännite
- ohjausjännite
- maa
Värit eivät Haynesissä täsmää ainakaan tohon sun johdotukseen.
Jokatapauksessa ton laitteen toiminta on hyvin simppeliä, ohjausjännite määrittää asennon ja se on siinä. Jännitettä pitäisi siis olla kahdessa johdossa ja yhdessä maakontakti. Edelleen Haynesin kuvassa molemmille moottoreille on oma sulake 15A, oletko tarkistanut noi sikäli kun pitää paikkaansa kaavion tieto.
- jännite
- ohjausjännite
- maa
Värit eivät Haynesissä täsmää ainakaan tohon sun johdotukseen.

Jokatapauksessa ton laitteen toiminta on hyvin simppeliä, ohjausjännite määrittää asennon ja se on siinä. Jännitettä pitäisi siis olla kahdessa johdossa ja yhdessä maakontakti. Edelleen Haynesin kuvassa molemmille moottoreille on oma sulake 15A, oletko tarkistanut noi sikäli kun pitää paikkaansa kaavion tieto.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Noi tarvike valojen värit ei ehkä ole ihan oikeita, mutta oem umpiossa värit on musta, punainen ja ruskea.
En löydä muita kuin valojen sulakkeet jotka on 15A, erikseen ei ole mainittuna säätöjä. Ratin alta löytyi 2x20A sulakkeita joista toinen oli palanut, mutta en tiedä mihin ne liittyy ja ei ollut mihinkään apua vaikka vaihdoin uuden.. Voiko siis ryöstää toiselta puolelta johdot toiseen jos ei muuta konstia löydy?
En löydä muita kuin valojen sulakkeet jotka on 15A, erikseen ei ole mainittuna säätöjä. Ratin alta löytyi 2x20A sulakkeita joista toinen oli palanut, mutta en tiedä mihin ne liittyy ja ei ollut mihinkään apua vaikka vaihdoin uuden.. Voiko siis ryöstää toiselta puolelta johdot toiseen jos ei muuta konstia löydy?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Vähän OT, mutta tiedoksi että noi ratin alla olevat on tavaratilan pistokkeille.Jake77 wrote:Noi tarvike valojen värit ei ehkä ole ihan oikeita, mutta oem umpiossa värit on musta, punainen ja ruskea.
Ratin alta löytyi 2x20A sulakkeita joista toinen oli palanut, mutta en tiedä mihin ne liittyy ja ei ollut mihinkään apua vaikka vaihdoin uuden.
Nimim. Puoli autoa purkanut

Skoda Octavia RS Kombi -08
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kojelaudan päädysä oleva sulakerasia, sulakkeet F20 ja F21
ihan oikeella ylhäällä
ihan oikeella ylhäällä
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Juuh, Haynesissa jotain samaa sentään, eli noilla sulakkeilla. Ja samaisen kirjasen mukaan ajovalojen sulakkeet. Pitkille on omat 10A sulakkeet F18&19.
Ja en nyt siis ihmettele ajovalojen johtoja ollenkaan vaan auton puolen johtoja? Mitä niistä auton liittimistä löytyy, pitäisi siis olla noi 12V, maa ja sit toi säätöjännite. Jos noi on kunnossa ja moottori toimii toisessa umpiossa normaalisti niin sitten alkaa olla kyllä hankala arvailla mitä seuraavaksi.
Ja en nyt siis ihmettele ajovalojen johtoja ollenkaan vaan auton puolen johtoja? Mitä niistä auton liittimistä löytyy, pitäisi siis olla noi 12V, maa ja sit toi säätöjännite. Jos noi on kunnossa ja moottori toimii toisessa umpiossa normaalisti niin sitten alkaa olla kyllä hankala arvailla mitä seuraavaksi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
on sulakkeet ehjät. Eli samat sulakkeet lyhkästen kanssa..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ohjausjännite hyppyjohdolla toisesta lampusta se viiminen keino 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo kyllä se vika on konehuoneen puolella.. Pitääkö kylmästi ryöstää toiselta puolelta noi 3 johtoa..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
mistä oot noi mitannu ? ei umpioon tulevas liittimes hapettumaa olis ?
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kokeilin tuota ohjausjännitteen ryöstämistä, mutta ei toiminu vielä silläkään...
Onko niin, että mulla ei ole tässä tuota polttimovahtia ku ei herjaa ajovaloista eikä jarrupolttimostakaan mitään.. Vai onko se ohitettu jollain vippaskonstilla..
Onko niin, että mulla ei ole tässä tuota polttimovahtia ku ei herjaa ajovaloista eikä jarrupolttimostakaan mitään.. Vai onko se ohitettu jollain vippaskonstilla..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Oon mitannu liittimestä ja johdoista ennen liitintä. Liitin näytti kyllä kuin uudelta.. Onko jossain muualla vielä liittimiä konehuoneen puolella?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Ei tule syöttöjännitettä toiselle puolelle, mutta ei auttanu vaikka ryösti toiselta puolelta.. Pitää tarkastaa toi maadoitus vielä..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Taas selvisi jotain.. Eli mittasin moottorilta niin yllätys suuri, että jokaiseen 3 nastaan tuli jännitettä eli jossain - ja + yhdessä tai jotain.. Moottori toimi kun otin ohj.jännitteen toiselta puolelta ja moottorilta katkaisin maan ja laitoin suoraan runkoon.. Mistä etsiä itse ongelmaa joka tuon aiheuttaa? Ohj.jännitettä tuli välillä mut liikaa ja sit ei taas tullu mitään..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Yksinkertaisesti, että kork.säätömoot. Kaikkiin kolmeen johtoon tulee jännitettä enemmän tai vähemmän, myös maajohtoon.. Nyt tein niin, että katkaisin vikapuolelta ennen umpiota olevasta liittimestä ne 3 johtoa jotka menevät moottorille ja ryöstin toiselta puolelta niin nyt toimii molemmat moottorit..
Mutta itse ongelmahan ei selvinnyt vaan tuli kierrettyä..
Mutta itse ongelmahan ei selvinnyt vaan tuli kierrettyä..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Jos maajohtoon tulee jotain jännitettä suhteessa maapisteeseen niin eiköhän se vika ole silloin siellä?
Joko johto rikki tai maapiste hapettunut.
Ja tämmöisessä tapauksessa ne virrat alkaa kulkea jotain muuta kautta maahan, esim valojen polttimoiden kautta kun niissä on yleensä aika pieni vastus. Ja se taas aiheuttaa sitten kaikenlaista mielenkiintoista.
Joko johto rikki tai maapiste hapettunut.
Ja tämmöisessä tapauksessa ne virrat alkaa kulkea jotain muuta kautta maahan, esim valojen polttimoiden kautta kun niissä on yleensä aika pieni vastus. Ja se taas aiheuttaa sitten kaikenlaista mielenkiintoista.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Heh.. Tietäis vaan missä on johtosarjan maapiste...
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Onkos kellään ollut hankaluuksia säätää valojen korkeutta?Itellä näyttää kuskinpuolen pitkä liian alas,eikä säätöruuvista meinaa nousta millään?Onko mitään niksiä mitä kannattaisi kokeilla vai onko vaan säätöruuvin umpioon menevä akseli paskana...?
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Katoin sen rattaan ja kun säätää niin pyörii molemmat hyvin,eli ne valkoiset muoviset hammasrattaat siinä umpion takana.
Mahtaakohan olla jotain umpion sisältä irti...?
Mahtaakohan olla jotain umpion sisältä irti...?
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Siitä hammasrattaasta lähtee valkonen tappi joka on kiinni lyhdyn vastakappaleessa. Se vastakappale putoo aika useesti pois paikaltaan jos on ruuvannu niitä hammasrattaita liian ylös tai liian alas. Umpio irti ja koukit sen pallopään takas paikalleen.Nixu wrote:Katoin sen rattaan ja kun säätää niin pyörii molemmat hyvin,eli ne valkoiset muoviset hammasrattaat siinä umpion takana.
Mahtaakohan olla jotain umpion sisältä irti...?
Oolrait..kiitoksia tiedosta.Pitää vähän tutkiskella miten saan purettua kaikki xenon systeemit pois tieltä,kun on ballastit suoraan umpion takana kiinni.mutta eiköhän se siitä selviä 

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Vika paikallistettu ja korjattu. Liekö ollut tehtaalta asti, mutta kuitenkin vänkärin puolen alapilarin luota jossa on liittimiä niin oli just toi korkeudensäätömoottorille menevä liitin irti. Päälle päin näytti ok, mut oli vastakappale painunut edellä eikä näin ollen yhdistänyt lainkaan..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 100+kw@300+Nm, http://jake77.vox.com/library/photos/
Säädinmoottori rikki
Mulla on vänkärinpuolen ajovalojen korkeudensäätömoottori ilmeisesti rikki Passat 3 B:ssä. Jännitteet ja maadoitukset löytyy, mut moottori ei äännä. Saako moottoreita varaosana ja onko sitä kukaan onnistuneesti vaihtanu? Kuskipuoli pelittää kyllä.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Se vaihto ei ole vaikea homma kun umpio on kädessä jä näkee miten se säätömoottorin tappi muljahtaa ulos sieltä umpion sisältä. Paikallaan melko hankala arpoa. Onneks 3B:ssä lähtee valaisin irti tosi helposti..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Ei tarvi, kaksi torx-ruuvia umpion päältä muovitulppien alta, sen jälkeen vilkku irti. Vilkku on jousen päässä olevalla koukulla kiinni autossa, sen venyttää irti niin paljastuu kolmas torx. Sitten ei muuta kun muljauttaa umpion irti.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Arto Vikiö
- Posts: 238
- Joined: 29.8.2010 12:51
- Location: Siikajoki
- Contact:
Jatketaanpa tähän topiciin.
Nyt kun pimeät saapui, niin huomasin ihan "mielenkiintoisen" ongelman omassa autossa.
Lyhyet valot näyttävät vain noin 5-10metrin päähän. Pitkät valot toimivat ok. Autossa on alkuperäis xenonit.
Alfamerin kirjaa selatessani sain selville, että ajovaloille on ohjausyksikkö. Etukäteen tiesinkin jo korkeudentunnistimet edessä ja takana.
Kysymys kuuluu, mistä lähden vikaa etsimään? Ohjausyksiköstä? Vai tutkinko kaikki tunnistimet yksitellen? Entäpä korkeudensäätömoottorit? Muita paikkoja en oikein keksi..
Nyt kun pimeät saapui, niin huomasin ihan "mielenkiintoisen" ongelman omassa autossa.
Lyhyet valot näyttävät vain noin 5-10metrin päähän. Pitkät valot toimivat ok. Autossa on alkuperäis xenonit.
Alfamerin kirjaa selatessani sain selville, että ajovaloille on ohjausyksikkö. Etukäteen tiesinkin jo korkeudentunnistimet edessä ja takana.
Kysymys kuuluu, mistä lähden vikaa etsimään? Ohjausyksiköstä? Vai tutkinko kaikki tunnistimet yksitellen? Entäpä korkeudensäätömoottorit? Muita paikkoja en oikein keksi..
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Arto Vikiö
- Posts: 238
- Joined: 29.8.2010 12:51
- Location: Siikajoki
- Contact:
Re: Ajovalojen korkeudensäätö
Nostetaan aihetta ylös.
Osaakos kukaan neuvoa mistä löytyy 3BG:ssä ajovalojen korkeudensäädön moottorit?
Vasemmalta puolelta pimeenä ja uus moottorikin hankittuna.
Osaakos kukaan neuvoa mistä löytyy 3BG:ssä ajovalojen korkeudensäädön moottorit?
Vasemmalta puolelta pimeenä ja uus moottorikin hankittuna.
Nyt soi: Passat variant 1.9tdi (74kw) -02.
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
Exät: Passat 1.8T -98, Passat variant 1.9tdi -02, Golf variant 1.8 -98
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: Ajovalojen korkeudensäätö
Ja ohjeet siihen tästä. 
