Eli siis olisin kysellyt miten sopii vw passat 3b vm. 97, eli miten tuollaisen alla mahtuu pyöriin 8x18" vanne ET 32 ja renkaina tulisis olemaan edessä 235/40 ja takana 245/45.
Eli lähinnä pelkään tuota mahtuu tuo leveys ja rengastus ulkolokasuojien sisäpuolelle, että ei tuu korin ulkopuolelle?...näin ollen myös laittomiksi.
Jos mahdollista ni kuvat olis myös hyvä jos jollakin ois
Kaarimankeleita alkaa nykyään löytyä aika useasta "erikois" rengasliikkeestä. Ja saa ehkä jonkinlaisen takuunkin työlle, ekalla kerralla itse harjoitellessa voi mennä myös pieleen.
Miksi taakse 245/45, ihan karmee munkki halkaisijaltaan? Normi 18 siis on 225/40...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Mulla oli vanhassa pasuunassa (-99, TDi Sedan) 8,5*18 et.30 vanteet 225/40 gummeilla ja -70.mm madallusta ja silti ei ottanut mihinkään kiinni. Nykyisessä -02 Farkku passatissa ei ole madallusta lainkaan ja vanteina 8,5*18 et.30 ja gummeina 225/40 ja ei myöskään ota mihkään kiinni.
Mulla oli vanhassa pasuunassa (-99, TDi Sedan) 8,5*18 et.30 vanteet 225/40 gummeilla ja -70.mm madallusta ja silti ei ottanut mihinkään kiinni. Nykyisessä -02 Farkku passatissa ei ole madallusta lainkaan ja vanteina 8,5*18 et.30 ja gummeina 225/40 ja ei myöskään ota mihkään kiinni.
Siis lähinnä mulla oli se ongelma, että kulutuspinta tulee liikaa ulos,,,en mie tuota niiku epäilly etteikö pyöriin mahtuis
No ei varmaan olis tullut ulos jos siis vanteina 8*18 ET32 ja renkaat edessä 235/40 ja takana 245/40. Noilla kummeilla ja tuolla ET:llä on mun mielestä aika reunas mut ei kuitenkaan ulos tule.
Viel yks kymysys...mahtuuko 235/50-18 rengas kääntyileen ja pyöriin ilman että ottaa mihinkään kiinni. Vanteen ET on 35. Autona on vakioalustalla oleva passat 3B sedan.
Mihin sitten sitä korisarjaa tarvitset? Ei nekään toimi kovin hyvin kuoppaisilla sora- ja metsäautoteillä. Jos pitää tehdä jonkunlainen kompromissi mukavuuden ja kevyen ulkonäön takia, niin laita sitten 225/45R17 tai 205/50R17 setti alle. Tuollaisella 235/50R18 seitillä passatin ajettavuus menee 100 varmana päin persettä. Se ajomukavuus tehdään ensisijaisesti alustalla. Pehmeät renkaat ei korjaa kovaa alustaa tai kovat renkaat pehmeää alustaa.
Kuulosti jo senverran mielenkiintoiselta tuo DJRikun rengaskysymys, että piti ihan STRO-normistosta katsoa. Tuo 235/50 18" renkaan halkaisija on 693mm. Kun taas esim oikean kokoinen 225/45 17" halkaisija on 634mm. Tuo ajattelemasi rengas on halkaisijaltaan 59mm korkeampi
Eli jos ne donitsit siellä jollain ilveellä mahtuisivat pyörimään, niin auto olisi vakiota jo 25mm korkeampi. Sitä voisi kutsua jo muutenkin melkoiseksi Mad Max lookiksi...
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Jos tykittelet hiekkateitä ja pottupeltoja sellaista kyytiä, ettei 225/40 18", 225/45 17" tai 205/50 17" jonkun millin korkeampana pärjää, niin aja aivan vakiokoko renkailla. DJDH on siinä aivan oikeassa, että ylikokovanteet kauheilla ylikokopyörillä pilaa ajettavuuden aivan satavarmasti, jos mahtuvat edes pyörimään. Ulkonäöstä puhumattakaan.
E: Noihin peruskokoihin tietysti voi laittaa jonku 10mm leveämmän, jos uskoo että se auttaa. Aavistuksen saattaa pehmentää, eikä vielä välttämättä muuta ajettavuutta kovin paljoa. Jos vain mahtuvat pyörimään. Mutta nuo profiililla korottamiset kasvattavat renkaat jo aivan liian isoiksi.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Kuriositeettina mittarivirhe ei saa olla positiivista, eli mittarin pitää näyttää liikaa tai täsmälleen oikein. Tähän tuskin missään vaiheessa kukaan puuttuu mutta kuitenkin.
Sitten vielä lakitekstiä:
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Edit: vai onko se negatiivista toi mittarivirhe mitä ei saa olla, kummin päin lieneekään
Last edited by AjH on 7.12.2008 21:40, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
AjH wrote:Kuriositeettina mittarivirhe ei saa olla positiivista, eli mittarin pitää näyttää liikaa tai täsmälleen oikein. Tähän tuskin missään vaiheessa kukaan puuttuu mutta kuitenkin.
Sitten vielä lakitekstiä:
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Mutta siis 225/40-18 ja 235/40-18 pitäisi saada ihan muutoskatsastuksella lailliseksi passattiin? :O