Jarrut

Kaikki tekniikkaan liittyvä
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Jos on kolmosen kopassa 288x25 ja 5x100 jaolla niin sopii noi nelosen isot jarrut siihen. Eli eikun vaan 312x25 hiluja hommaamaan!


Edit. 288->312 muutokseen tarvitsee muuten vaan satulan kannakkeen ja levyn, satula noissa jarruissa on sama.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Niin mistäs noita kannakkeita kannattaisi metsästää? Romarit? OEM hinta? Harrikin tietysti varmaan kertoisi mutta jos joku on jo haalinu niin mistä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Golffiini ostin muutama vuosi sitten kannakkeet erään "välittäjän" kautta uutena saksasta, ja maksoivat muistaakseni 250e... Joskus niitä näkee käytettynä myynnissä foorumeilla, mutta aika harvassa taitaavat olla. Harrilta kannattaa kysyä, jos uusia hakee, ja vertailun vuoksi volsun tiskiltä.

Golffiin vaihdoin 312mm zimmermannit ja ferodon palat vakiosatuloille, ja olin ihan tyytyväinen. Mutta mielessäni laskeskelin että noihin AP racingeihin verrattuna hintaeroa jäi varmaan jotain 200e tai vähän yli. Ja nuo jarrut on jo vähän eri maailmasta. :twisted:

Jos sattuu satulankannakkeet käytettynä tai muuten vaan edullisesti saamaan, niin nuo isommat levyt ja paremmat palat vakiosatuloille on ihan mukava budjettipäivitys. Mutta jos ne joutuu kaikki osat ihan "täydellä rahalla" ostamaan, niin itse katselisin jo noita 4-mäntäsatuloita. Hinta ei nouse enää niin älyttömästi. Jos vaan eivät ole vuodessa Seatin tiskiltä noiden satuloiden hintoja nostaneet.

Se täytyy noista satuloista sanoa, että ovat melko kookkaat ja etenkin leveät, joten vanteina eivät käy enää mitkä tahansa. Jos on huulivanteet/muutenvaan sellaiset joissa puolat menevät melko sisään, niin tuppaavat osumaan satuloihin. 8*19" ET 35 TSW Kyalameissa piti laittaa 3mm spacerit väliin, että juuri ja juuri mahtuivat pyörimään.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

saa nähä millee itellä sopii.... 8.5" etuvanne pienellä huulella ~10cm .. takana ei varmaan väliä ku sen verta pienet
edittiä : valkolle jäi viä yks satulan kiinnike :lol: ite nypein tt:stä itelleni... 312 levyjäkin tais jäädä joku 4 kipaletta, itelle tuli harrilta eilen zimmerit ni en niitä sieltä ottanu lainkaan...hiukan yli 200€ oli kaks napaa tolppineen, noi takajarrut kaik ja etujarrut kaik... sylintereineen... tosa omassa oli 280 levyt edessä ja niissä on satula suoraa navassa kiinni eli ei käy vakionavat...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Slantsix
Posts: 9
Joined: 18.1.2008 22:34

Post by Slantsix »

Onkos AP-racingilla oma koodi noille satuloille?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Slantsix wrote:Onkos AP-racingilla oma koodi noille satuloille?
Kyllä löytyy, mutta AP-Racingiltä suoraan ostaessa satuloista puuttuu vw integroitu satulankannake. Micco lienee muistaa sen koodinkin, oiskohan ollu jotain 6600 ??
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Juuri näin niinkuin Jukka sanoo. Satulan perustyyppi on AP Racing CP6600, johon on modifioitu vageihin sopiva kiinteä satulankannake ja Seat Sport teksti kylkeen. Jarrusatuloiden osanumerot on 6LL 615 105 ja 6LL 615 106. Satuloissa tulee jarrupalat mukana. Jos ostaa noita jarrupaloja erikseen, niin osanumero on 6LL 698 151.

Nuo jarrut on 6L Ibiza Cupra R:n lisävaruste, ja noita ei löydy oikein mistään muusta kuin Seatin kataloogista. Jarrupaloja ei juuri orkkisten lisäksi löydy, paitsi Ferodolta saa noihin satuloihin sopivia DS2500 ja DS3000 paloja. Samat jarrupalat taitaa löytyä jostain V6 Renault Cliosta. Ferodon DS2500 koodi on FRP3083H ja DS3000 FRP3083R.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Onkos noi Seat-AP:t just ne missä hinta nousi yhtäkkiä jokusen satasen kun porukka alko niitä osteleen? Muistasin joskus Seat-foorumilla tai jossain olleen juttua että olivat puol ilmaset kunnes maahantuojalla haistettiin bisnes... :roll:

On kannakekikkareilla hintaa jos 250 euroa joutuu metallin paloista reijillä maksamaan. Noitahan teettää ilman piirustuksia jossain metallipajalla paljon halvemmalla.
En viiti kyllä ruveta vaihtaan satuloita mutta levyt ja palat loppuu kuitenki joskus niin samalla sitä voisi vähän isommaksi päivittää jos kannakepalan voimin siitä selviää. Ja sen kannakeparin siis jostain saa hankittua järkevästi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

AjH wrote:On kannakekikkareilla hintaa jos 250 euroa joutuu metallin paloista reijillä maksamaan. Noitahan teettää ilman piirustuksia jossain metallipajalla paljon halvemmalla.
Hmm. Nyrkkisatulan kannakerauta on hieman monimutkainen, joten tuskin moni metallifirma alkaa noita rakentelee. Nythän puhutaan koko satulan ympärille tulevasta kannakeraudasta, eikä mistään yksinkertaisesta adapterista tyyliin Brembon nelimäntäiset. Puhumattakaan siitä että omatekoiset kannakeraudat tuskin kelpaa katsastajalle ilman tarkempia lujuuslaskelmia.
User avatar
Tony
Posts: 243
Joined: 20.3.2005 17:15
Location: Kuopio/Joensuu

Post by Tony »

JukkaA wrote: Puhumattakaan siitä että omatekoiset kannakeraudat tuskin kelpaa katsastajalle ilman tarkempia lujuuslaskelmia.
Kaikki totta mitä jukka puhuu :wink:

13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
Passat 3BG TDI
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

JukkaA wrote:Hmm. Nyrkkisatulan kannakerauta on hieman monimutkainen, joten tuskin moni metallifirma alkaa noita rakentelee. Nythän puhutaan koko satulan ympärille tulevasta kannakeraudasta, eikä mistään yksinkertaisesta adapterista tyyliin Brembon nelimäntäiset. Puhumattakaan siitä että omatekoiset kannakeraudat tuskin kelpaa katsastajalle ilman tarkempia lujuuslaskelmia.
Joop joop, olin harhakuvitelmissa ton raudan suhteen. Nyrkkisatuloissakin tiemmä on erilaisia ratkaisuja tossa mutta jos noi on tosiaan ympärikattavia niin sitten se teettäminen maksaa jo maltaita jos joku suostuisi tekemään.
Näin ne jutut selviää kunhan joku viitsii mainita asioista. :idea:
Onneksi ei ole just tämän hetken hätä niin ehtii vähän tiirailemaan josko sitä innostuisi sitten aikanaan. Onhan siinä tosin sekin mutka tiellä että ymmärtääkseni 15" pellit talvirenkailla joutaa samaa vauhtia kiertoon.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Tossa on AjH:lle kuva kyseisen mallisista satulankannakkeista. Aamupäivällä en ennättänyt vielä laittamaan.

Image

Mun käsittääkseni ne oli niitä Leonin Bremboja tai vanhemman Ibizan Bremboja joiden hinta pompsahti. Sitä en tiedä miten noille 6L:n satuloiden hinnoittelulle on käynyt.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Selventävä kuva, eipä tuota kukaan varmasti tekemään ala mihinkään järkevään hintaan. Saati että olisi takeita kestosta.
Ja tosiaan siirto on niin pieni ettei pelkällä levy-adapterilla mahtuisi. (halkaisija 280->312)

Joo ne oliki Brembot, eiköhän vaan noikin pompsahda jos saavat saman suosion. Brembojahan tosiaan porukka haali ihan vaan varastoonkin merkistä riippumatta. Ei sillä että noi AP:t varmasti kelpaisivat monelle myös.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
vinDIESEL
Posts: 51
Joined: 5.3.2008 20:23

Post by vinDIESEL »

Miten saisi varmistettua levyjen koon?
Vai onko jollain faktaa mitkä ovat autoni levyjen mitat?
Passat variant 1,9TDI 4Motion -99 81kwAVG
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

vinDIESEL wrote:Miten saisi varmistettua levyjen koon?
Vai onko jollain faktaa mitkä ovat autoni levyjen mitat?
Mittaamalla.
vinDIESEL
Posts: 51
Joined: 5.3.2008 20:23

Post by vinDIESEL »

Näyttäis olevan jarrusatulat todella pahassa ruosteessa, paloja senkun irtoilee kun vähän raapii.

Saako jarrusatuloita hiekkapuhallettua vai tuleeko ongelmia?
Oisko muuta hyvää keinoa saada satulat puhtaaksi?
Passat variant 1,9TDI 4Motion -99 81kwAVG
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Hiekka tai lasikuulapuhallus ehkä ennemmin. Ei pitäisi haitata mitenkään kunhan männän osat (purkaa pois kaikki) ja liukupinnat suojaa ettei sinne tule hiontaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
leevi
Posts: 96
Joined: 2.2.2006 17:59
Location: helsinki

Post by leevi »

Kaverilta löytyisi S3:sen täydellinen jarrusetti. Privaan vaan kyselyä jos kiinnostaa...
G3 Variant 1.8 Europe
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Osaako joku sanoa, että onko mulla 3B 1.9 TDi AHU vm.98 passatissa kiinteät kannakkeet vai ei? Levyt on ainakin edessä 280mm.

Jos irrottan renkaan niin miten sen näkee? sori, itestänikin toi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta ei ole noista jarrujen päivityksistä mitään kokemusta.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Näät sen siitä, että onko satulankannake kiinni 2 pultilla olka-akselissa, vai onko kiinteä. Ainakin Golfeissa 280mm levylliset on tainneet olla kiinteällä kannakkeella.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Micco wrote:Näät sen siitä, että onko satulankannake kiinni 2 pultilla olka-akselissa, vai onko kiinteä. Ainakin Golfeissa 280mm levylliset on tainneet olla kiinteällä kannakkeella.
No onko nähä nytten kiinteät vai ei? http://s419.photobucket.com/albums/pp276/Ramirez82/
User avatar
Hartsa
Posts: 128
Joined: 21.1.2006 19:57
Location: Koillismaa

Post by Hartsa »

Näyttäisi ihan pultilla kiinni olevan!
Passat Variant TDI, AVF -01
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Hartsa wrote:Näyttäisi ihan pultilla kiinni olevan!
Kiitos, mutta levyt pitäisi olla 280mm eli millainen se kiinnitysrauta sitten pitäisi olla jos haluu 280mm-312mm muutoksen. Onko eroa kiinnikkeisiin joita käytetään 288-312mm muutoksessa?

Entä mistä saa halvimmat kiinnikkeet maksaako ne vieläkin paljon?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Eiköhän ne ole samat olka-akselit sulla tossa 280mm jarruissa kuin on 288:ssa. Eikun vaan 312mm kannakeraudat ja käytä noita nykyisiä satuloita.

3B passatin etujarruja on muuten ollut myös 282mm koossa, piti ihan se asia tarkistaa äsken Etkasta.
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Micco wrote:Juuri näin niinkuin Jukka sanoo. Satulan perustyyppi on AP Racing CP6600, johon on modifioitu vageihin sopiva kiinteä satulankannake ja Seat Sport teksti kylkeen. Jarrusatuloiden osanumerot on 6LL 615 105 ja 6LL 615 106. Satuloissa tulee jarrupalat mukana. Jos ostaa noita jarrupaloja erikseen, niin osanumero on 6LL 698 151.

Nuo jarrut on 6L Ibiza Cupra R:n lisävaruste, ja noita ei löydy oikein mistään muusta kuin Seatin kataloogista. Jarrupaloja ei juuri orkkisten lisäksi löydy, paitsi Ferodolta saa noihin satuloihin sopivia DS2500 ja DS3000 paloja. Samat jarrupalat taitaa löytyä jostain V6 Renault Cliosta. Ferodon DS2500 koodi on FRP3083H ja DS3000 FRP3083R.
Suunnitelmissa olis laittaa omaan pasuunaan nuo AP Racing satulat zimmermannin levyin, mutta kysymys kuuluukin että onko 312.mm levy suurin jonka noitten satuloitten kanssa saa alle? Entä jos nuo ostaa niin meneekä jarrukilpi myös vaihtoon.

Auto on -02 3BG Passat 1,9Tdi 4.motion ja vakiona edessä on 288.mm tai 312.mm levyt. Takalevyt oli muistaakseni etuvetoista suuremmat eli ne olis tarkoitus pitää suht normaalina, mitä nyt Zimmermanit ja palat vaihtaa.

Olisin kiitollinen jos joku osais vastata tuohon mun kysymykseen.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Patu wrote: Suunnitelmissa olis laittaa omaan pasuunaan nuo AP Racing satulat zimmermannin levyin, mutta kysymys kuuluukin että onko 312.mm levy suurin jonka noitten satuloitten kanssa saa alle? Entä jos nuo ostaa niin meneekä jarrukilpi myös vaihtoon.

Auto on -02 3BG Passat 1,9Tdi 4.motion ja vakiona edessä on 288.mm tai 312.mm levyt. Takalevyt oli muistaakseni etuvetoista suuremmat eli ne olis tarkoitus pitää suht normaalina, mitä nyt Zimmermanit ja palat vaihtaa.

Olisin kiitollinen jos joku osais vastata tuohon mun kysymykseen.
Nuo satulat käyvät vain 312mm levylle, sille ne ovat suunniteltu. Muistaakseni jarrukilven pokkaus on levyyn päin, eli pitää vaihtaa. Mutta eihän ne kilvet kalliit ole, kannattaa vaihtaa jokatapauksessa. :) Vakiona ainakin 96kw nelikossa on 288mm levyt.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kai sinne isommatkin voi laittaa kunhan muuten sopii. Tietysti satulaa joutuu jotenkin ulontamaan olkavarresta ja jarrupalojen kontakti levyyn huononee kun se isompi levy ei enää mahdu ihan suunnitellusti palojen väliin...

Vaan kyllä luulisi Passatin riittävästi pysähtyvän noilla satuloilla ja 312mm levyilläkin.

Takalevyt taitaa nelikossa olla 255mm kun vajaissa 245mm?

Micco: ainakin EBC brakesin listauksissa -01 ja eteenpäin on 130hv dieseleissä muistaakseni vaihtoehtona myös isommat etuhilut, eikö nelikossa olisi kuitenkaan? Mitään järkevää logiikkaa tohon 312mm levyjen esiintymiseen ei kuitenkaan ole vastaan tullut.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Joo eiköhän 312.mm AP:n satuloilla riitä varmasti, mutta ajattelin että jos helposti sais isommatkin levyt alle niin mikä ettei, mutta en lähde kyllä teettämään sorvarilla mitään lisä ulokkeita noihin AP.n satuloihin (lue:liikaa työtä ja vaivaa).

Mielestä myös jossain 130.HV.n diesel nelikoissa olisi ollut 312.mm levyt edessä, mutta mittaamallahan se helposti saadaan tarkistettua. Takalevyt todellakin taitaa olla se 255.mm

Mitäs mieltä ihmiset on noista teräspunos jarruletkuista, kannattaako sellaiset vaihtaa samalla kun vaihtaa jarruja isompaan vai onko enemmänkin rahan hukkaa. Lisäksi tulee huomioida että nuo teräspunos letkut tulis sitten kanssa kestää vuosia, en halua olla niitä joka välissä vaihtamassa uusiin.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kerrohan sitten AP satuloiden hintapolitiikka ;)
Noita 312mm levyjuttuja on noiden kannakkeiden takia tullu mietittyä, kun kaveri AVKlla voisi sitten katella sillä silmällä näitä VAGgilaisia. On vaan hankala homma just kun ihan joka autoo pitäis vahdata kun ei mistään voi päällepäin päätellä, ainoastaan mitalla kun kamat on esillä.

Mistäs meinasit teräspunokset saada hankittua? Ollut itselläkin hakusessa mutta Passatti tuntuu olevan kovasti ongelma.
Teräspunoksen pitäisi olla melko "ikuista" tarkoittaen että jos ne on yhtään yli euron tavaraa niin luultavasti auto on romarilla mutta teräspunosletkut vielä ehjinä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Teräspunosletkut pitäis varmastikin teettää, niin itse olen ainakin suunnitellut. Ainakin Rauman Akku noita teettää, joskus on tullut sieltä muihin harraste autoihin haettua vaikka siitäkin on jo pian yli 5.vuotta :)
Eiköhän muutkin firmat missä tehdään hydrauliikka letkuja niin noita tee.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Kun niissä satuloissa on valmiit kiinteät korvakot,jotka käyvät 312mm levylle, niin itse en ainakaan pidä järkevänä viritellä enää lisäjuttuja. En tiedä saako niihin järkevästi mitään rakennettua. Silloin kannattanee hankkia nuo satulat suoraan AP Racingilta ilman kiinteää VAG satulakannaketta. Nuo satulat on tehty 25mm levylle, joten en tiedä saako miten isoja levyjä 25mm paksuna. Tietysti jos saa ohuempia paloja jostain, tai hioo palat sopiviksi... :P

Itselle ei ole tullut vastaan 1.9 TDI 96kw Passattia, nelikkonakaan, jossa olisi 312mm jarrut edessä tehtaalta. Tiedä sitten, jos jossain jostain syystä sellaisia on tehty/myyty.

Passatin ollessa kyseessä, ja oletuksena 288mm jarruilla, niin muutama huomio aiheesta. Passatissa satulat ovat navan taka- eivätkä etupuolella, kuten Ibizassa/Golf IV pohjaisissa autoissa. Tästä syystä satulat on laitettava ns ristiin. Männät ovat samankokoiset, joten pyörimissuunnan vaihtumisella ei ole merkitystä. 288mm orkkis jarruletkut ovat liian lyhyet, eli menevät uusiksi jokatapauksessa. Teettämällä teräspunosletkut saa varmasti sopivat. Kannattaa ennen asennusta ja letkujen teettämistä huomioida satulan kyljessä oleva letkuliitoksen kierre.

Jos teetättää teräspunosletkut banjoliittimillä, niin tavan hydrauliikkaliikkeestä ei löydy sopivalla kierteen nousulla olevia banjoliittimen reikäpultteja, ne joutuu mahdollisesti teettämään. Eli kannattaa miettiä ja varmistaa millaiset letkut ja liitokset laittaa, ettei jää auto levälleen kesken homman. Hydrauliikkaliikkeet tekevät letkuja, eivätkä maksa edes mahdottomia.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Micco wrote:
Passatin ollessa kyseessä, ja oletuksena 288mm jarruilla, niin muutama huomio aiheesta. Passatissa satulat ovat navan taka- eivätkä etupuolella, kuten Ibizassa/Golf IV pohjaisissa autoissa. Tästä syystä satulat on laitettava ns ristiin. Männät ovat samankokoiset, joten pyörimissuunnan vaihtumisella ei ole merkitystä. 288mm orkkis jarruletkut ovat liian lyhyet, eli menevät uusiksi jokatapauksessa. Teettämällä teräspunosletkut saa varmasti sopivat. ..
Käykö siis irotettavalla satulan kannakkeella olevaan Passattiin Golffin yms. jarruhilut kuhan laittaa oikeanpuolen satulan vasemmalle ja toisinpäin? Entä käykö Golffiin tarkoitetut 312mm levyn kannakkeet passattiin jos laittaa ne myös samalla periaatteella?

Olisi nyt tarkoitus tilata ne kannakeraudat, 312mm levyt ja hyvät palat. Joudunko sen lisäksi siis ostamaan jarruletkut ja jarrukilvet? entä muuta?
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Micco wrote:Juuri näin niinkuin Jukka sanoo. Satulan perustyyppi on AP Racing CP6600, johon on modifioitu vageihin sopiva kiinteä satulankannake ja Seat Sport teksti kylkeen. Jarrusatuloiden osanumerot on 6LL 615 105 ja 6LL 615 106. Satuloissa tulee jarrupalat mukana. Jos ostaa noita jarrupaloja erikseen, niin osanumero on 6LL 698 151.

Nuo jarrut on 6L Ibiza Cupra R:n lisävaruste, ja noita ei löydy oikein mistään muusta kuin Seatin kataloogista. Jarrupaloja ei juuri orkkisten lisäksi löydy, paitsi Ferodolta saa noihin satuloihin sopivia DS2500 ja DS3000 paloja. Samat jarrupalat taitaa löytyä jostain V6 Renault Cliosta. Ferodon DS2500 koodi on FRP3083H ja DS3000 FRP3083R.
Meneekö noi passattiin? Ja Seatiltako noi pitää hommaa vai mistä? ja mitä ne kustantaa?
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Ramirez wrote:
Micco wrote:
Passatin ollessa kyseessä, ja oletuksena 288mm jarruilla, niin...
Käykö siis irotettavalla satulan kannakkeella olevaan Passattiin Golffin yms. jarruhilut kuhan laittaa oikeanpuolen satulan vasemmalle ja toisinpäin? Entä käykö Golffiin tarkoitetut 312mm levyn kannakkeet passattiin jos laittaa ne myös samalla periaatteella?

Olisi nyt tarkoitus tilata ne kannakeraudat, 312mm levyt ja hyvät palat. Joudunko sen lisäksi siis ostamaan jarruletkut ja jarrukilvet? entä muuta?
Niin tässä oli kyseessä nuo 4-mäntäiset AP Racingin satulat. Jos vaihtaa vain kannakkeet vakiosatuloille, niin en muista oliko kannakkeissa edes kätisyyttä. Jos on niin juurikin noin ristiin laittamalla. Vakiosatuloissa luultavasti riittää vanhojen letkujen pituus, varma en ole.

Kuten tästä keskustelusta lukemalla löytyy, niin nuo AP Racingin satulat käyvät Passattiin, ovat Seatin alkuperäisosia, puolentoista vuoden takaiset hintatiedot oli reilu 600e pari paloineen, ja nykyiset hinnat taitavat olla Patulla selvityksen alla.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Timppa
Posts: 59
Joined: 25.2.2005 14:16
Location: Oulu

Post by Timppa »

Oisko kellään tietoa, passaako V6 4-motion passattiin minkään audin jarruletkut ? Suunnitelmissa ois hommata BlackDiamondin punotut jarruletkut, mutta ei näköjään suoraan löydy passattia tuolta listoilta.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Helpotetaan VAG asiantuntijoiden työtä, Black Diamond tarjoaa 95-01 Audi A4 jarruletkusarjaa jossa on 6 letkua. Muita ei sitten olekkaan tarjolla.
Näyttää useimpiin kyseisen vuosivälin A4 sopivan sama satsi.

http://www.blackdiamondperformance.com/hoses_audi.htm

Kyselin itse aikanaan tota ja taisi Black Diamondilta tulla vastauksena ettei ole sopivaa sarjaa tarjolla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Micco wrote:Kuten tästä keskustelusta lukemalla löytyy, niin nuo AP Racingin satulat käyvät Passattiin, ovat Seatin alkuperäisosia, puolentoista vuoden takaiset hintatiedot oli reilu 600e pari paloineen, ja nykyiset hinnat taitavat olla Patulla selvityksen alla.
Nykyään maksaa muutaman euron enemmän, mutta itse ainakin tingin niin että pääsin tuohon samaan. Vielä jäi satulat kuitenkin liikkeeseen kun pitää saada varaosapäällikkö kiinni ja neuvotella niihin palautusoikeus jos ne eivät jostain syystä autoon menisikään. Haluan kuitenkin pelata varmanpäälle.

Sitten kun osa satulat haettu niin millä mitoilla pitäs jarruletkut teettää? Vai käykö siihen esim. Seatin vakioletku? Entä jarrukilvet, onko ne seatin valikoimista ja jos on niin tietääkö joku osanumeroa?

Entä tuleeko katsastuksen kanssa ongelmia? Jarruthan eivät ole akselimassaltaan vastaavasta autosta jne.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Jarruletkut tulee varmasti oikean mittaiset, kun irroitat pyörän, "mallaat" satulan kanssa ja otat mitan ylös. Jarrukilvet löytyy 312mm levylle Passatin valikoimasta, niiden osanumerot ovat 8D0615311G ja 8D0615312G.

Jos katsastuksessa tulee jostain syystä ongelmia, niin voihan sitä pyytää maahantuojalta tyyppihyväksyntänumeroita, jos niistä olisi jotain apua.

Palautusoikeus saattaa olla tiukassa, 99% varmuudella tulee varta vasten tehdastilauksena Espanjasta.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Micco wrote:Jos katsastuksessa tulee jostain syystä ongelmia, niin voihan sitä pyytää maahantuojalta tyyppihyväksyntänumeroita, jos niistä olisi jotain apua.
Onko niistä apua jos ne jarrut on hyväksytty Seat Ibizaan? Vähän alko arveluttaa koko homma, jos se kuseekin katsastukseen...

Tätä kohtaa siis tarkoitan: "a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa; " Ibizan aksemassa ei mitenkään vastaa passatin akselimassaa vaikka jarrut ovatkin peräisin moottoriteholtaan tehokkaammasta autosta.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Vielä vanteista. Onko kukaan saanut 312mm levyjä kannakkeen vaihdon jälkeen tai noita Seatin AP Racingin satuloita mahtumaan 16 tuumaisten vanteiden kanssa. Tiedän että ei välttämättä mahdu aina, mutta onko jollain sopinut?

En viitsisi varmuuden vuoksi ostaa isompia vanteita, kun tuntuu että vastauksen tohon saisi vain kokeilemalla..
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Jos jarrut katsastuksessa pelottavat, niin käy paikalliselta katsastusasemalta kysymässä etukäteen kantaa asiaan. Sen verran on tiedossa, että noiden AP Racingien E-hyväksyntänumero on e9*71/320*98/12. Jarrut ovat huomattavasti tehokkaammat, kuin Passatin vakiot. Käytännössä auto pysähtyy varmasti tehokkaammin noilla jarruilla kaikissa tilanteissa, ja ne menevät suoraan autoon paikalleen.
Jos paikallista katsastusinssiä kiinnostaa penkoa ja vertailla autojen akselimassoja, niin niistä pykälistä en tiedä. Mitä tuo valmistajan sallima akselimassa tarkoittaneekaan. Jarrut ovat jokatapauksessa tehokkaammasta autosta, ja niin julman kokoiset, että niillä pysähtyy painavampikin malmikasa.

Jos vaihtaa vakiosatuloille 288 ->312mm levyt, ja kaikki ovat orkkisosia, niin sitä nyt ei kukaan edes huomaa.

Vakiosatuloilla riittävän avarat ja suorapuolaiset 16" mahtuvat pyörimään. Mistään huulivanteista, joissa puolat kaartuvat sisäänpäin on melko turha haaveilla. Nuo AP Racingit on sen verran julman kokoiset, että 16" ei mitään toivoa. 17" Vanteessakaan ei satulan nurkissa meinaa sormi mahtua kunnolla vanteen kehän väliin. Ja satulat ovat ovat melko leveät, joten tuo avara ja melko suorapuolainen pätee kaikissa ainakin alle 20" vanteissa. 19*8" ET 35 TSW Kyalameissa, joissa on pieni huuli, satula osui puoliin juuri kiinni. 3mm spacereilla olisivat jo pyörineet hyvin. Noissa 4-mäntäsatuloiden rakenteessa ei ole jarrupalojen pinnalla mitään merkitystä mahtumiseen. Kuori pysyy paikallaan.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Jouni
Posts: 155
Joined: 6.4.2004 9:40
Location: Tornio

Post by Jouni »

Mulla on Golfissa 312mm levyt ja talvirenkaat 16 tuumasilla OEM Brands Hatch vanteilla. Kaikki vanteet ei valitettavasti mahdu ja tuota ei muuten saa selville kuin kokeilemalla.
Golf Variant 2003 1,6 16v BCB
New Beetle Cabriolet 2008 1,8T AWU
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

No johan pomppas...

http://www.ultimot.de/

Ja sieltä sitten alasvetovalikosta Passat ja löytyy jarrukamaa, myös teräspunos letkuja.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Timppa
Posts: 59
Joined: 25.2.2005 14:16
Location: Oulu

Post by Timppa »

jep jep... laitoin nuo ABT:n tefloniset teräspunosjarruletkut hankintaan kun sain sopivaan hintaan.
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Mistä sä ne tilasit? tuolta yllä olevasta firmasta vai?
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

Mitkä noista Bremboista olis 3B passattiin sopivat? En osaa saksaa...
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Riittää kun osaat Englantia, eli käytä tätä hyvää ja ilmaista sanakirjaa:
http://www.freetranslation.com/
eli copy paste teknikalla.

Itse käytän tuota aina kun tilaan Saksasta jotain tai mun pitää kirjoittaa Saksaaja hyvin olen tullut ymmärretyksi.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

Suora lainaus sähköpostista kun kyselin jarrusettejä Saksasta:
Hello Jonni,

depending on your wishes we can offer 4 steps of bigger brakes for front:
- drilled discs in 312x25 mm with your serial calipers, kit with complete parts for about 450 Euro
- drilled discs in 321x30 mm with red PORSCHE BITURBO calipers, kit with complete parts for about 1750 Euro
- drilled discs in 345x30 mm with black BREMBO-6-piston calipers, kit with complete parts for about 1750 Euro
- drilled discs in 360x32 mm with big HP2-calipers, kit with complete parts for about 2250 Euro (or with first quality used calipers - and all other parts new 1350 Euro) For rear a bigger brake is not necessary - so we only offer the drilled discs and original AUDI-pads for together 169 Euro.
Depending on choice we can calculate the exactly shipping costs to Finland.

We provide many products around the following topics: engine tuning, perforated sport brake discs, sport brake systems and many others. In case you are interested in other articles too, you can save international shipping costs by combined shipping. Please have a look at our homepage: www.ultimot.de.
For further questions please send an email in English to info@ultimot.de or call in extraordinary cases: +49 (0)170 5822399.

Best regards,
Thomas Guske


An: info@ultimot.de
Betreff: Passat brakes

Hi,

I am looking better brakes to my car.

My Car is VW Passat Variant 2002, 96.kW TDi 4.Motion. Original brake disk are in the front 288.mm and rear 245.mm if I remember right.


What kind of upgrading brakes kits do you have available to my car?

How about delivery, do you shipment to Finland?


Best Regards,
Jonni Pessinen
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Ramirez
Posts: 305
Joined: 12.9.2007 0:12
Location: Jyväskylä

Post by Ramirez »

kuis noi noin kalliita on kun sivut näyttävät hinnoiksi 734-889euroa? vai onko noi hinnat sitten vain yhdelle satulalle?

Noi Brembot varmaan menis Passattiinkin? http://www.chromon.com/shop/catalog/pro ... ts_id=3114
Mutta menisikö noi jarruletkut ja mistä pulttijaolle sopiva jarrulevy? vai mitä jos tohon jarrulevyyn porais reijät pulteille, tulisko siitä mitään? Entä mistä noihin sopivat jarrukilvet?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

En miettisi hetkeäkään jos vaihtoehtoina olisi alkuperäisillä VAG osanumeroilla varustettu nelimäntäinen jarrusetti ja sitten tuollainen "tarvikemallin" setti. Varsinkin kun hintapolitiikka vielä puoltaa noita orkkis osia...
Post Reply