Passatin vaihteet?
Passatin vaihteet?
Terve Gurut. Eli kysymys olisi näin... Mistä johtuu että kun vaihtaa varsinkin ykköseltä...kakkoselle niin auto ikäänkuin "nyykähtää" ja nyykähdyksen jälkeen "repivä nykäys". Eli on pirun vaikea vaihtaa 1-2:lle niinsanotusti "nätisti". En tiedä liittyykö "rusahtava"kakkosvaihde tähän mitenkään(lienee ominaisuus, kerran lootan öljyt vaihdettu aj. 100000km). Jostain kuulin että vois olla kytkimentyösylinteri tai jotkut moottorin kumityynyt finaalissa, en tiedä?. Mutta outo ilmiö kun vaihdettiin ilmastoinnin kenno ja putki(Laakkosella) niin sen jälkeen "pystyi" vaihtamaan pari päivää 1-2:lle "nätisti".
VW Passat 3BG 2004 96kw(ALT moottori)
Tuleeko se siis kaasun käytöstä toi nykäys, ja jos niin ilmeneekö se reilussa kiihdytyksessä, täyskaasulla vai kun yrität ajaa ns. nätisti ja rauhallisesti?
Omassa 1.8T koneessa on vähän samaa että väliin tuntuu kaasu olevan eri reitillä kun itse (sähköohjattu kaasuläppä) ja se aiheuttaa pientä hakemista kierroksiin. Tätä ei niin huomaa enää isommilla vaihteilla kun autossa on vauhtia valmiiksi ja tästä arpomisesta syntyy suhteessa vähemmän momenttia (kai sen noin voi ilmaista).
Parhaiten homma pelaa kun antaa selkeästi vaihdon jälkeen kaasua pienen hetken vaikka ei olisi tarkoitus revitellä. Lieneekö silloin että elektroniikka antaa heti kunnolla kaasua mutta kun polkimen nostaa pienemmälle niin se kaasuläpän säätö on jouhevatoiminen?
Niin tuli taas tarinaa mutta tosiaan mihin osastoon toi ongelma kulminoituu, kytkimen nostoon vai kaasun annosteluun vai johonkin muuhun?
Omassa 1.8T koneessa on vähän samaa että väliin tuntuu kaasu olevan eri reitillä kun itse (sähköohjattu kaasuläppä) ja se aiheuttaa pientä hakemista kierroksiin. Tätä ei niin huomaa enää isommilla vaihteilla kun autossa on vauhtia valmiiksi ja tästä arpomisesta syntyy suhteessa vähemmän momenttia (kai sen noin voi ilmaista).
Parhaiten homma pelaa kun antaa selkeästi vaihdon jälkeen kaasua pienen hetken vaikka ei olisi tarkoitus revitellä. Lieneekö silloin että elektroniikka antaa heti kunnolla kaasua mutta kun polkimen nostaa pienemmälle niin se kaasuläpän säätö on jouhevatoiminen?
Niin tuli taas tarinaa mutta tosiaan mihin osastoon toi ongelma kulminoituu, kytkimen nostoon vai kaasun annosteluun vai johonkin muuhun?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Lohdullista, tukea ja ymmärrystä
Koitin sitä tuossa muotoilla rivien väliin että kyse on enemmän ominaisuudesta kuin viasta. Ehkä ton kaasuläpän ohjausta voisi ECUn osalta saada parannettua, mutta lieneekö tohon mitään päivityksiä tullut?
Itsellä tosiaan auttaa toi reiluhko painallus heti vaihdon perään niin kone ei jää arvailemaan sitä haluttua vauhtia. Ongelma on siis lähinnä kun vaihtaa isommalle ja käyttää ihan pintakaasua.

Koitin sitä tuossa muotoilla rivien väliin että kyse on enemmän ominaisuudesta kuin viasta. Ehkä ton kaasuläpän ohjausta voisi ECUn osalta saada parannettua, mutta lieneekö tohon mitään päivityksiä tullut?
Itsellä tosiaan auttaa toi reiluhko painallus heti vaihdon perään niin kone ei jää arvailemaan sitä haluttua vauhtia. Ongelma on siis lähinnä kun vaihtaa isommalle ja käyttää ihan pintakaasua.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kaksoismassapyörä maksoi 700€ kytkinpaketti noin 350€ eli töineen noin 1600€. vaihtavat merkillä aina myös kytkimen kun massapyörä vaihdetaan. Ja sitten kävi niin että noin kuukauden päästä oli taas vähän "samaa vikaa"aikani kiukuttelin ja sitten menin laakkoselle ja kerroin ja pyysin huoltoneuvojaa ajamaan, kaveri ajoi ja sanoi että ei oo ihan okei varataan uusi aika. Loppujen lopuksi vaihtoivat takuuseen kaikki uudet kikkeet, oli viallinen massapyörä.
VW Passat 3BG 2004 96kw(ALT moottori)