Passat 3b -98 1.8 lämpömittari

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Kyytsis
Posts: 16
Joined: 23.11.2008 11:39

Passat 3b -98 1.8 lämpömittari

Post by Kyytsis »

Lämpöanturin vaihdon jälkeen ongelma on hieman muuttunut - aiemmin mittari seilasi ~60-90 asteen väliä, tämä tuntui vaikuttavan ilmastoinnin puhaltaman ilman lämpötilaan. Ostin uuden nelinapaisen anturin Motonetistä ja vaihdoin sen.

Uudella anturilla lämpötila ei mittarin mukaan nouse kuin viisarin paksuuden verran viileältä alueelta, eli seiltä paksuilta viivoilta. Eli ei siis saavuta 90-asteen keskikohtaa. Sisään tulee lämmintä, mutta ei kuitenkaan mitenkään pätsimäisesti (A4 1.8t puhalsi tarvittaessa tosi kuumaa). Nesteitä on ja väittäisin niiden kiertävän.

Kaupungissa ja seistessä lämmöt nousevat vähän enemmän, mutta eivät silloinkaan keskelle asti. Pitäisiköhän alkaa vaihtamaan termostaattia vai onko Motonetin anturi vain sökö?

Onkohan termostaatin vaihto isompi operaatio, veikkaan senkin sijaitsevan koneen takana? Kokemusta on bemarin termostaatin vaihdosta, siinä se oli näppärästi yläletkun tuntumassa...

t.Ville
makevw
Posts: 116
Joined: 7.5.2007 14:32

Post by makevw »

Termostaattia veikkaisin jos ei kunnolla kuumaa ilmaa tule, tai sitten on ilmaa jossain välissä niin ei kierrä vesi kunnolla siellä. Sellaisen huomion tein aikoinaan, että ei ainakaan tarvike termostaatti pelannut kunnolla silloisessa golffissani. 3koppa ja 1.8 ABS koneella. Alkuperäisen kun haki niin alkoi lämpenemään kunnolla.
Golf Variant -01
Liikunta haisee hielle ja urheilu bensalle.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Juu kyllä niihin on termostaatteja vaihdeltu. Alakautta saa parhaiten muistaakseni vaihdettua.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Kyytsis
Posts: 16
Joined: 23.11.2008 11:39

Post by Kyytsis »

Netistä löytyi ohjeet 1.8t koneen termostaatin vaihtoon - meneekö vapaastihengittävässä samoilla ohjeilla?

http://forums.audiworld.com/tt/msgs/1304805.phtml

Jostain sain sen käsityksen että olisi koneen takana, mutta tässä ohjeessa että olisi edessä..?

Saanee siis yläkauttakin vaihettua. Saan auton kyllä pukille tarvittaessa, mutta mieluummin tekisin pyörillään. Ilmaantuuko tuo helpolla, vai vaatiiko muitakin kikkoja kun säiliön täyttelyä ja paikallaan käyttämistä?
Kyytsis
Posts: 16
Joined: 23.11.2008 11:39

Post by Kyytsis »

Vaihdoin vielä lämpöanturin marmoritiskin osaan - on väriltään vihertävä. Tällä osalla mittari kiipeää yhtä viivaa vajaasti keskikohtaan, eli päätellään tästä nyt että kone ei oikeasti lämpene täysin. Oletettavasti seuraava tarkistettava seikka on termostaatti.

Pitää selvittää miten saisi vaihdettua.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kyytsis wrote:Netistä löytyi ohjeet 1.8t koneen termostaatin vaihtoon - meneekö vapaastihengittävässä samoilla ohjeilla?

http://forums.audiworld.com/tt/msgs/1304805.phtml

Jostain sain sen käsityksen että olisi koneen takana, mutta tässä ohjeessa että olisi edessä..?

Saanee siis yläkauttakin vaihettua. Saan auton kyllä pukille tarvittaessa, mutta mieluummin tekisin pyörillään. Ilmaantuuko tuo helpolla, vai vaatiiko muitakin kikkoja kun säiliön täyttelyä ja paikallaan käyttämistä?
TT on poikittaiskoneella, se voinee selittää eron? Pitkittäiskoneessahan tolla kohtaa on enempi tiellä mm painekotelo.

Meidän 1.8T koneessa on samaa vikaa lämpiää viivaa vaille 90 asteeseen ja vähän haaleaa ilmaa antaa sisään. Termostaatti siellä on luultavasti särki ainakin meillä, kovilla pakkasilla ja motari nopeuksissa kun vielä tahtoo vähän pudota lisää eikä lämpeneminenkään mitään nopeaa ole viime talvea muistellen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kyytsis
Posts: 16
Joined: 23.11.2008 11:39

Post by Kyytsis »

AjH wrote: Meidän 1.8T koneessa on samaa vikaa lämpiää viivaa vaille 90 asteeseen ja vähän haaleaa ilmaa antaa sisään. Termostaatti siellä on luultavasti särki ainakin meillä, kovilla pakkasilla ja motari nopeuksissa kun vielä tahtoo vähän pudota lisää eikä lämpeneminenkään mitään nopeaa ole viime talvea muistellen.
Samat on sitten oireet - aamulla kaupungissa kiipesi jopa 90 asteeseen, mutta kun pääsi isommalle tielle niin tipahti kahta viivaa vaille. Kaipa se täytyy alkaa remontoimaan. Ärsyttää jo etukäteen tunkata autoa ilmaan.. firman hallissa ei ole nosturia. Ehkä pitäisikin etsiä suosiolla joku TI-halli nosturipaikalla.
Post Reply