Suositelkaa 12" subia kohtuulliseen koteloon
Suositelkaa 12" subia kohtuulliseen koteloon
Peerless R10 sai luvan poistua suuremman tieltä ja nyt mietitään vaihtoehtoja.
Kotelona tuolle oli noin 18L suljettu joka nyt menee uusiksi suuremman elementin takia ja vahvarina spl dynyn tc 1002 joka ei riittänyt.
Hakusessa on 12" elementti joka toimii 25-30L suljetussa kotelossa ja jolle riittää 300-400w tehot eli joko tuo späläri jää tai vaihtuu tehokkaampaan esim groun zero 2.250.
Muutamaa subia jo katselin ja rokkarin punch P1S412 tai Pioneer TS W-301c kiinnostaa ja ainakin tuota Pioneeria on paljon käytettynä myynnissä. Budjetti elementille on 100e jolla nyt saa esim noi 2 + JBL,Infinity ym.
Tuo Rokkari löytyy emännän autosta suljetusta 30L kotelosta ja soi mielestäni hyvin Monacorin Wanted -pääteellä joka antaa 250w rms.
Fanatic Audio vaan suositteli tuota refleksi koteloon, soi kuulemma PALJON paremmin.
Kotelo tehdään kolmosfarkkuun takakontin vasempaan reunaan työkaluluukun paikalle,takaseinä tulee kuidulla, muuten 18mm vaneria. Täytyy nyt vaan tuo kotelo tehdä niin tietää tilavuuden jolle elementtiä hakemaan.
Kotelona tuolle oli noin 18L suljettu joka nyt menee uusiksi suuremman elementin takia ja vahvarina spl dynyn tc 1002 joka ei riittänyt.
Hakusessa on 12" elementti joka toimii 25-30L suljetussa kotelossa ja jolle riittää 300-400w tehot eli joko tuo späläri jää tai vaihtuu tehokkaampaan esim groun zero 2.250.
Muutamaa subia jo katselin ja rokkarin punch P1S412 tai Pioneer TS W-301c kiinnostaa ja ainakin tuota Pioneeria on paljon käytettynä myynnissä. Budjetti elementille on 100e jolla nyt saa esim noi 2 + JBL,Infinity ym.
Tuo Rokkari löytyy emännän autosta suljetusta 30L kotelosta ja soi mielestäni hyvin Monacorin Wanted -pääteellä joka antaa 250w rms.
Fanatic Audio vaan suositteli tuota refleksi koteloon, soi kuulemma PALJON paremmin.
Kotelo tehdään kolmosfarkkuun takakontin vasempaan reunaan työkaluluukun paikalle,takaseinä tulee kuidulla, muuten 18mm vaneria. Täytyy nyt vaan tuo kotelo tehdä niin tietää tilavuuden jolle elementtiä hakemaan.
Last edited by -Jarkko- on 29.11.2008 17:42, edited 1 time in total.
No elementti on pari vuotta vanha, ostin lähes uutena. Tuo nykyinen vahvari ei riitä vaikka 300w pukkaa rms koska vahvarista saa gain ruuvin vääntää melkein täysille että subista jotain kuuluu.
Basso on liian pieni alueinen eli määrätyt biisit soi hyvin, tulee matalaa ja tykitystä mutta ei tarpeeksi vakaana, lieneekö tähän syynä tehon puute vai liian suuri kotelo kun tuossa irtonaista koteloa mittailin niin sain tilavuudeksi 18.14L mutta onko se valmistajan suositus 14L BRUTTO vai NETTO tilavuus,elementihän vie noin 2L.
Eli lujaa soitettaessa soi hienosti mutta muuten tuosta ei mitään kuulu ja tuohon sointiin olis mukava sada hieman painettakin.
Kyselin paikalliselta hifiliikkeeltä tuosta elementistä ja tehoa saa kuulemma olla +500w ??!! Siis 10" elementille??!
Suunnittelin tuolle Ground Zeron 2.250 -päätettä mutta ei kuulemma riitä, kauppasivat Magnatin mallia: http://www.magnat.de/index.php?id=2408&L=0 tarjoushinta tuolle 200e.
Basso on liian pieni alueinen eli määrätyt biisit soi hyvin, tulee matalaa ja tykitystä mutta ei tarpeeksi vakaana, lieneekö tähän syynä tehon puute vai liian suuri kotelo kun tuossa irtonaista koteloa mittailin niin sain tilavuudeksi 18.14L mutta onko se valmistajan suositus 14L BRUTTO vai NETTO tilavuus,elementihän vie noin 2L.
Eli lujaa soitettaessa soi hienosti mutta muuten tuosta ei mitään kuulu ja tuohon sointiin olis mukava sada hieman painettakin.
Kyselin paikalliselta hifiliikkeeltä tuosta elementistä ja tehoa saa kuulemma olla +500w ??!! Siis 10" elementille??!
Suunnittelin tuolle Ground Zeron 2.250 -päätettä mutta ei kuulemma riitä, kauppasivat Magnatin mallia: http://www.magnat.de/index.php?id=2408&L=0 tarjoushinta tuolle 200e.
Last edited by -Jarkko- on 29.11.2008 18:28, edited 1 time in total.
Eihän subin tarkoitus autossa olekaan kuin toistaa alle 50hz taajuudet. Jos tuntuu että joillain biiseillä jää munat pois, niin sitten kannattaapi katsoa midiosastoa, mitä sieltä löytyy? Vahvarin gain on herkkyydensäätö, ei mikään volume. Jos gain on yli klo12, niin jossain mättää. Pystytkö kääntämään soittimen volat kaakkoon ilman että ääni säröytyy?
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Ei äänet ns pois jää vaan jotkut taajuudet toistuu paremmin kun toiset, esim määrätyt biisit menee aivan puuroksi.
Jos laitan soittimesta bassot nollille ja äänenvoimakkuuden vaikkapa 70% niin vahvarista saa kääntää gain ruuvin kello kolmen lukemaan että subi edes herää. Jakotaajuutena on vahvarin alin 50hz.
Eli nupit voi kääntää kaakkoon niillä biiseillä joissa subbari ei mene puuroksi.
Soittimena on jvc kd g721 ja ovissa pioneerin koksut joilla konkat leikkaamassa alataajudet pois, tuo dynyn vahvari on pelkästään subille, konkkaa ei ole.
Kun vertaan tuohon rokkarin elementtiin niin se soi hiljaakin todella hienosti ja painettakin tulee.
Voishan tuon dynyn vaihtaa tuohon magnatin mono vahvariin niin ei ainakaan tehosta olis puute.
Jos laitan soittimesta bassot nollille ja äänenvoimakkuuden vaikkapa 70% niin vahvarista saa kääntää gain ruuvin kello kolmen lukemaan että subi edes herää. Jakotaajuutena on vahvarin alin 50hz.
Eli nupit voi kääntää kaakkoon niillä biiseillä joissa subbari ei mene puuroksi.
Soittimena on jvc kd g721 ja ovissa pioneerin koksut joilla konkat leikkaamassa alataajudet pois, tuo dynyn vahvari on pelkästään subille, konkkaa ei ole.
Kun vertaan tuohon rokkarin elementtiin niin se soi hiljaakin todella hienosti ja painettakin tulee.
Voishan tuon dynyn vaihtaa tuohon magnatin mono vahvariin niin ei ainakaan tehosta olis puute.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
No eipä siinä gainin asennossa oo mitään ihmeellistä.
Jos soitimen linjalähdön voltit ovat olemattomat ni joutuuhan sitä gain säätöä ruuvatakki reilusti.
Ja ton subinhan pitääs olla ihan hyvä-ääninen. Sillehän tuo selostus äkkiseltään tuntuis et tehoa tuo vaatis lisää.
Juurikin tuo että subi alkaa pelaamaan vasta reilummalla volumella kielisi siitä et akuutti tehonpuute vaivaa.
Ainakin ittellä on tuon suuntaisia kokemuksia.
Ja mielestäni pelkällä subilla ei saa aikaan munakasta potkua. Siihen vaaditaan myös toimiva midbasso osasto.
Kohtuullisesti toimivaa midbasso+subi osastoa saa halutessaan tulla kuuntelemaan Kauhavalle.
Ja mitä tulee tohon +500w kymppituumaselle ni eihän sillä teholla niitä elementtejä rikota.
Yleensähän se elementti rikotaan nimenomaan alitehoosella vahvistimella.
Jos soitimen linjalähdön voltit ovat olemattomat ni joutuuhan sitä gain säätöä ruuvatakki reilusti.
Ja ton subinhan pitääs olla ihan hyvä-ääninen. Sillehän tuo selostus äkkiseltään tuntuis et tehoa tuo vaatis lisää.
Juurikin tuo että subi alkaa pelaamaan vasta reilummalla volumella kielisi siitä et akuutti tehonpuute vaivaa.
Ainakin ittellä on tuon suuntaisia kokemuksia.
Ja mielestäni pelkällä subilla ei saa aikaan munakasta potkua. Siihen vaaditaan myös toimiva midbasso osasto.
Kohtuullisesti toimivaa midbasso+subi osastoa saa halutessaan tulla kuuntelemaan Kauhavalle.
Ja mitä tulee tohon +500w kymppituumaselle ni eihän sillä teholla niitä elementtejä rikota.
Yleensähän se elementti rikotaan nimenomaan alitehoosella vahvistimella.
Tehoa lisää joo ja tuo tuttu hifiliikkeen myyjä on ite alan harrastaja ja sen mielestä tuo Peerless vaatii 500-800w tehoa jolloin pääsee oikeuksiinsa, tuntuu vaan hullulta ruokkia kymppituumaista noilla tehoilla.
Pitäiskö nyt kuitenkin ruuvata tuo takas autoon, vaihtaa tehokkaampi pääte ja konkka sille.
Mites tuo tilavuus, onko tuo 14L suljetulle nettotilavuus vai brutto?
Kauhavalle tullaan ehkä huomenna, skootterikauppaa menossa....
Pitäiskö nyt kuitenkin ruuvata tuo takas autoon, vaihtaa tehokkaampi pääte ja konkka sille.
Mites tuo tilavuus, onko tuo 14L suljetulle nettotilavuus vai brutto?
Kauhavalle tullaan ehkä huomenna, skootterikauppaa menossa....
Last edited by -Jarkko- on 30.11.2008 18:32, edited 1 time in total.
Samaa mieltä olen maxboom jäsenenä ja ite syötän 10" 1600w jatkuvaa.Tero Paalanen wrote:No eipä siinä gainin asennossa oo mitään ihmeellistä.
Jos soitimen linjalähdön voltit ovat olemattomat ni joutuuhan sitä gain säätöä ruuvatakki reilusti.
Ja ton subinhan pitääs olla ihan hyvä-ääninen. Sillehän tuo selostus äkkiseltään tuntuis et tehoa tuo vaatis lisää.
Juurikin tuo että subi alkaa pelaamaan vasta reilummalla volumella kielisi siitä et akuutti tehonpuute vaivaa.
Ainakin ittellä on tuon suuntaisia kokemuksia.
Ja mielestäni pelkällä subilla ei saa aikaan munakasta potkua. Siihen vaaditaan myös toimiva midbasso osasto.
Kohtuullisesti toimivaa midbasso+subi osastoa saa halutessaan tulla kuuntelemaan Kauhavalle.
Ja mitä tulee tohon +500w kymppituumaselle ni eihän sillä teholla niitä elementtejä rikota.
Yleensähän se elementti rikotaan nimenomaan alitehoosella vahvistimella.
Golf iv variant 1.6 -03
Ja sitten kun vielä ajatellaan järjellä niin jatkuva 1600W tarkoittaa että sen verran tulee siniaallolla teoriassa. Käytännössä jos subin herkkyys on vaikkapa 90dB/1W/1m niin 1W jatkuvalla teholla on jo 90 dB teoriassa metrin päässä kotelosta.
Olikos se niin että jokainen tehon tuplaus toi 3dB lisää teoreettista mökää?
Nämä siis teoriassa, autohan on tilana hiukan monimutkainen, mutta suuntaa tuosta saa kuitenkin.
Pointtina oli siis se ettei se maksimi jatkuvateho vielä kesää tee. Potkukas sointi tulee kyllä meikäläisenkin mielestä hyvällä midi+subi osastolla. Nythän 50Hz alipäästöllä subista tulee vain jyminää eikä niitä basarin potkuja tai basson peukutteluja juurikaan.
Koska elementti ja kotelo vaikuttavat hyviltä, niin ehkä tosiaan kannattaisi koittaa toisella vahvarilla että toisiko se sitä puuttuvaa fiilistä sointiin? Ja tietysti kuuntele myös vähän ilman subia, kuulet että mitä sieltä etupään soinnista oikeasti puuttuu, paitsi sub-taajuudet.
Olikos se niin että jokainen tehon tuplaus toi 3dB lisää teoreettista mökää?
Nämä siis teoriassa, autohan on tilana hiukan monimutkainen, mutta suuntaa tuosta saa kuitenkin.
Pointtina oli siis se ettei se maksimi jatkuvateho vielä kesää tee. Potkukas sointi tulee kyllä meikäläisenkin mielestä hyvällä midi+subi osastolla. Nythän 50Hz alipäästöllä subista tulee vain jyminää eikä niitä basarin potkuja tai basson peukutteluja juurikaan.
Koska elementti ja kotelo vaikuttavat hyviltä, niin ehkä tosiaan kannattaisi koittaa toisella vahvarilla että toisiko se sitä puuttuvaa fiilistä sointiin? Ja tietysti kuuntele myös vähän ilman subia, kuulet että mitä sieltä etupään soinnista oikeasti puuttuu, paitsi sub-taajuudet.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tämä nyt meni taas tähän hifistelyyn.
Ei tässä nyt haeta mitään sponssatun hifiauton äänentoistoa eikä sitä amispopituksen rämisevää takakonttia (sen hoitaa naapurin poika ooppelilla).
Perus soundi hakusessa eikä sellainen että subbari herää kun mankasta väännetään volumet kaakkoon tai kun soitetaan eppuja/sonata arcticaa niin soi hienosta mutta samalla voimakkuudella trance on aivan puuroa.
Noi Hertz -elementit näyttäs toimivan suhkoot pienissä koteloissa eli ES250 ja ES 300, ja tuo Rokkarin Punch olis myös yx vaihtoehto.
Ei tässä nyt haeta mitään sponssatun hifiauton äänentoistoa eikä sitä amispopituksen rämisevää takakonttia (sen hoitaa naapurin poika ooppelilla).
Perus soundi hakusessa eikä sellainen että subbari herää kun mankasta väännetään volumet kaakkoon tai kun soitetaan eppuja/sonata arcticaa niin soi hienosta mutta samalla voimakkuudella trance on aivan puuroa.
Noi Hertz -elementit näyttäs toimivan suhkoot pienissä koteloissa eli ES250 ja ES 300, ja tuo Rokkarin Punch olis myös yx vaihtoehto.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Eipä tämä nyt miksikään hifistelyksi mennyt.
Totuus nyt vain on se et pelkällä subilla on mahdotonta saada tasapainoinen bassotoisto autoon.
Ainakin jos se subi sijaitsee kontissa.
No onkos sen subin pakko olla 12 tuumanen?
Laita vaikka pari kipaletta TangBand W6-1139SG tai W6-1139SH. Riippuen siitä minkälaisen kuorman haluat vahvistimelle.
Totuus nyt vain on se et pelkällä subilla on mahdotonta saada tasapainoinen bassotoisto autoon.
Ainakin jos se subi sijaitsee kontissa.
No onkos sen subin pakko olla 12 tuumanen?
Laita vaikka pari kipaletta TangBand W6-1139SG tai W6-1139SH. Riippuen siitä minkälaisen kuorman haluat vahvistimelle.
Tuo on käyttöauto eli konttia en ala hifille uhraamaan vaan subi tulee vasempaan reunaan jossa se nytkin on ollut, ongelmana on jo nyt vahvistimen sijoitus joka tällä hetkellä on ruuvattuna takapenkin selkänojaan ja on hieman altis kolhiutumaan mutta muualle tuo ei mahdu.
Hakusessa siis 10-12" perus subbari joka toimisi tuolla nykyisellä vahvarilla ja 5-30L kotelossa joka mielellään suljettu omaperäisen muodon takia.
Subbarin valintaa vaikeuttaa mm upotus-syvyys joka kotelossa on max 21cm eli pitää jäädä ilmatilaa magneetin ja takaseinän väliin sekä boksin takaosan korkeus joka max 17cm eli kovin isokokoinen subi ei mahdu.
10" on mun mielestä liian pieni farmariin mutta kun ei näistä nyt taas sitten tiedä kuinka esim 10" Hertz tuolla toimisi jonka sais tuohon koteloon pienillä muutoksilla sopimaan, mutta riittääkö tuo nykyinen vahvari sille? Laitoin Powersettiin kyssäriä.
Vahvareita tuossa katselin ja ainoa malli kohtuuhintaan olis tuo Ground Zeron 2.250 mutta jos tuo 500w ei Peerlesille riitä niin tehokkaammat maksaa tas hunajaa ja ulkomitatkin menevät niin suuriksi että asennustilaa ei ole.
Suunittelin tuossa jos lainais tuon Rokkarin emännän autosta ja hommais sinne tilalle jonkun toisen.
Hakusessa siis 10-12" perus subbari joka toimisi tuolla nykyisellä vahvarilla ja 5-30L kotelossa joka mielellään suljettu omaperäisen muodon takia.
Subbarin valintaa vaikeuttaa mm upotus-syvyys joka kotelossa on max 21cm eli pitää jäädä ilmatilaa magneetin ja takaseinän väliin sekä boksin takaosan korkeus joka max 17cm eli kovin isokokoinen subi ei mahdu.
10" on mun mielestä liian pieni farmariin mutta kun ei näistä nyt taas sitten tiedä kuinka esim 10" Hertz tuolla toimisi jonka sais tuohon koteloon pienillä muutoksilla sopimaan, mutta riittääkö tuo nykyinen vahvari sille? Laitoin Powersettiin kyssäriä.
Vahvareita tuossa katselin ja ainoa malli kohtuuhintaan olis tuo Ground Zeron 2.250 mutta jos tuo 500w ei Peerlesille riitä niin tehokkaammat maksaa tas hunajaa ja ulkomitatkin menevät niin suuriksi että asennustilaa ei ole.
Suunittelin tuossa jos lainais tuon Rokkarin emännän autosta ja hommais sinne tilalle jonkun toisen.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Ja miekun mietin niitä teebeitä etuoviin mideiksi
Jos hertziä kahtelee, niin jättää ne ES sarjalaiset pois. Jos ei kiinnosta laittaa kaikkia fyffejä uuteen HX sarjalaiseen, niin ettii jostain peräkylän teknisiltä vanhemman mallisen HX sarjalaisen. Itellä on sellanen vanhempi HX300 golfin paksissa 20l suljetussa ja kyllä sillä soittelee sonataa ihan kohtuullisesti. Tehoa tuokin vaan vaatii, ei 300w sille liikaa ole, eikä silti ole mikään paine-elementti. Loppuupi vahvaimesta tehot ennen kun päästään kunnon referenssitasolle DB-mittarissa. Ennen kun laittelin vakiota paremman erkkasarjan etuoviin, ajoin hertziä 80hz alipäästöllä ja etupäätä puolestaan 50hz ylipäästöllä. Nyt alemmas toistavan ja tarkemman etupään kanssa jaot tasan 50/50hz.
Jos joku sonata, metallica, tms. musiikki soi hyvin ja kiksutrance ei, niin ongelma on mielestäni juuri midiosastolla. Kiksussa "matalat" on siinä 60-120hz karkeasti. Kokeileppa soitella vaikkapa Mobya. Sillä on useissa biiseissä aikalailla voimakasta ja pitkäkestoista tavaraa siinä alemmassa jalkiossa.
Tuolla parilla sadalla saa jo aikalailla hyvän pakettietupään. Sille jostain 2 kanavainen vahvistin ja asiallinen asennus, niin veikkaampa että se sonata ja kiksu soi ihan erilailla kun tähän asti. Vielä jos laittaa asennuksen yhteydessä reilun viisikymppiä vibroplastiin tai dynamattiin, niin soi vielä paremmin. Tosin vibrot ja dynat on jo sitä hifistelyä

Jos hertziä kahtelee, niin jättää ne ES sarjalaiset pois. Jos ei kiinnosta laittaa kaikkia fyffejä uuteen HX sarjalaiseen, niin ettii jostain peräkylän teknisiltä vanhemman mallisen HX sarjalaisen. Itellä on sellanen vanhempi HX300 golfin paksissa 20l suljetussa ja kyllä sillä soittelee sonataa ihan kohtuullisesti. Tehoa tuokin vaan vaatii, ei 300w sille liikaa ole, eikä silti ole mikään paine-elementti. Loppuupi vahvaimesta tehot ennen kun päästään kunnon referenssitasolle DB-mittarissa. Ennen kun laittelin vakiota paremman erkkasarjan etuoviin, ajoin hertziä 80hz alipäästöllä ja etupäätä puolestaan 50hz ylipäästöllä. Nyt alemmas toistavan ja tarkemman etupään kanssa jaot tasan 50/50hz.
Jos joku sonata, metallica, tms. musiikki soi hyvin ja kiksutrance ei, niin ongelma on mielestäni juuri midiosastolla. Kiksussa "matalat" on siinä 60-120hz karkeasti. Kokeileppa soitella vaikkapa Mobya. Sillä on useissa biiseissä aikalailla voimakasta ja pitkäkestoista tavaraa siinä alemmassa jalkiossa.
Tuolla parilla sadalla saa jo aikalailla hyvän pakettietupään. Sille jostain 2 kanavainen vahvistin ja asiallinen asennus, niin veikkaampa että se sonata ja kiksu soi ihan erilailla kun tähän asti. Vielä jos laittaa asennuksen yhteydessä reilun viisikymppiä vibroplastiin tai dynamattiin, niin soi vielä paremmin. Tosin vibrot ja dynat on jo sitä hifistelyä

Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Mie suosittelisin kanssa, että etupää kuntoon ja vahvarin läpi kaikki ääni. tai jos pelkkää subbari paukuttelee, niin niiden jakojen säätö on aika helppoa, että nostaa vaikka 80 Hz sen jaon. Ja voi olla tarvetta myös subsonic suotimella vaikka 25Hz
esimerkkinä vain tälläinen: Itsellä oli joskus soundstreamin vahvistin (2*35+1*70w) jota lainasin kaverille ja hän ei saanut tästä irti kuin volume täysillä tai mankan bassosäädöt täysillä (+12db) jolloin taas mankan perässä olevat kajarit ei kestänyt. Hänellä oli itsellään autostudion (2*50w) jossa on vahvistimessa tuo +6 tai +12 db kytkin, jolloin pelkälle subille tulee 'enemmän' tehoa ja mankan perässä olevat kajarit olivat ilman bassokorostusta.
http://powerset.fi/autohifi/index.htm tuolta ohjeet kohdasta löytyy kyllä hyvin tietoa kaikkeen säätämiseen.
esimerkkinä vain tälläinen: Itsellä oli joskus soundstreamin vahvistin (2*35+1*70w) jota lainasin kaverille ja hän ei saanut tästä irti kuin volume täysillä tai mankan bassosäädöt täysillä (+12db) jolloin taas mankan perässä olevat kajarit ei kestänyt. Hänellä oli itsellään autostudion (2*50w) jossa on vahvistimessa tuo +6 tai +12 db kytkin, jolloin pelkälle subille tulee 'enemmän' tehoa ja mankan perässä olevat kajarit olivat ilman bassokorostusta.
http://powerset.fi/autohifi/index.htm tuolta ohjeet kohdasta löytyy kyllä hyvin tietoa kaikkeen säätämiseen.
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Kyllä me siinä 10-12" koossa pysytään ja tunnetuissa merkeissä. Velipojan ventossa on joku Dls erillis-sarja edessä mutta enpä nyt kummoista eroa äänessä omiin koksuihin huomaa.Tero Paalanen wrote:No jos herra viittis googlella kattoa ko. elementtien tiedot ni huomaisit jotta kaksi tuollaista ei todellakaan tarvi sellaista koteloa jotta kolmoskuppasen kontti sillä täyttyis.
Peerless nyt kuitenkin lähti ja toista katsellaan, kyllä tuo setti muuten soi ok mutta kun pitää soittaa niin lujaa että subbari herää, tehonpuutteesta se kärsi mutta ennemmin vaihdan subin kun vahvaria.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Kokeilemallahan se selviää.-Jarkko- wrote:Kuinka tuon Peerlesin sointi muuttuis jos kotelon pienentäis nykyisestä 18L 15 litraan ja täyttäis sen vanulla eikä villalla?
Tuo kertois miun mielestä enemmän jostain säätö ongelmasta tai vahvarissa on vikaa tai johdotuksissa.-Jarkko- wrote:kyllä tuo setti muuten soi ok mutta kun pitää soittaa niin lujaa että subbari herää, tehonpuutteesta se kärsi mutta ennemmin
Itsellä oli joskus 2*12" basso ja 0,5kW vahvari (merkkejä en muista) ja virtajohdotus hieman heikko. Niin vaati 5 min 'täysillä soittoa' ennenkuin heräsi kunnolla ja tämän jälkeen potkua ja terävyyttä löytyi myös pienemmällä volyymilla. Ongelma korjaantui johdotuksen uusimisella ja kondensaattorin lisäyksellä.

Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
[quote="-Jarkko-"]10" on mun mielestä liian pieni farmariin
Ei se oo liian pieni farmariin,mulla on passati farmarissa herz hx250D 17litran laatikossa ja ruokin sitä 1200w rms ja hyvin soi kaikenlaiset biisit.Mutta niin kuin jotkut muut ovat sanoneet että midit kuntoon niin sillon subi antaa 50hz ja midit noin 80-160hz...Sillon voi soittaa laidasta laitaan musiikkia ja kyllä soi
Ei se oo liian pieni farmariin,mulla on passati farmarissa herz hx250D 17litran laatikossa ja ruokin sitä 1200w rms ja hyvin soi kaikenlaiset biisit.Mutta niin kuin jotkut muut ovat sanoneet että midit kuntoon niin sillon subi antaa 50hz ja midit noin 80-160hz...Sillon voi soittaa laidasta laitaan musiikkia ja kyllä soi

Passat Variant 3BG 2001 1,9 PD TDi
Sulla on hieman pieni loota tuolle kun 23L suljetu on suositus.
Mä en nyt ehkä osaa selittää miksi tuo Peerless vaihdetaan mutta se on jo irrotettu ja pakattu joten se siitä.
Vahvari ym toimii ok koska nyt on emännän rokkari väliaikaisesti kontissa ja soi normaali voimakkuudellakin hyvin.
Juttelin tuossa Hietaharjun Tompan kanssa joka näitä on harrastanut ja sen mukaan Peerless vaatii tehoa 500-700w että pääsee oikeuksiinsa.
Mä en nyt ehkä osaa selittää miksi tuo Peerless vaihdetaan mutta se on jo irrotettu ja pakattu joten se siitä.
Vahvari ym toimii ok koska nyt on emännän rokkari väliaikaisesti kontissa ja soi normaali voimakkuudellakin hyvin.
Juttelin tuossa Hietaharjun Tompan kanssa joka näitä on harrastanut ja sen mukaan Peerless vaatii tehoa 500-700w että pääsee oikeuksiinsa.
Siis Tangbandia yleensä? Eka osuma Googlesta: AudiopartsH80K wrote:Ihan mielenkiinnosta off topiccina niin myykö suomessa mikään liike noita TangBandin kaiuttimia?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Itte tilasin TangBandit saksanmaalta.
Olivat silloin tarjouksessa joten oli huomattavasti halvempi tilata ne sieltä kuin ostaa suomesta.
http://www.oaudio.de/ Tuolta tilasin omani.
Olivat silloin tarjouksessa joten oli huomattavasti halvempi tilata ne sieltä kuin ostaa suomesta.
http://www.oaudio.de/ Tuolta tilasin omani.
Kävin tuossa paikallisessa hifikaupassa muuten vaan katselemassa mitä olis tarjolla ja tällaista kaupattiin ja koon puolesta olis ihan sopiva, 240e olis tiukka hinta: http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1458
Tuolla nyt potkuttaa subia ja kahtakin.
Käytettyjen puolelta löytyi Infinity Kappa 10", Rokkarin Punch P1 12" & P3 10", Hertz HX 300 jossa oli todella surkeat liittimet, voiko tuollaisia lattaliittimiä olla vielä jollakin merkillä?
Pitää nyt vain tehdä se kotelo ensin niin näkee tarkan tilavuuden.
Nykyisen Spälärin vahvarin vois siirtää emännän ventoon ja sieltä Monacor Wanted myyntiin.
Tuolla nyt potkuttaa subia ja kahtakin.
Käytettyjen puolelta löytyi Infinity Kappa 10", Rokkarin Punch P1 12" & P3 10", Hertz HX 300 jossa oli todella surkeat liittimet, voiko tuollaisia lattaliittimiä olla vielä jollakin merkillä?
Pitää nyt vain tehdä se kotelo ensin niin näkee tarkan tilavuuden.
Nykyisen Spälärin vahvarin vois siirtää emännän ventoon ja sieltä Monacor Wanted myyntiin.
Last edited by -Jarkko- on 6.12.2008 21:24, edited 1 time in total.
No niin hifistit, kumpiko laitetaan:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1574
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1458
Ja mitä tuo a/b/d -luokan pääte tarkoittaa?
Ja jos subiksi laittais tämän: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=4630
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1574
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1458
Ja mitä tuo a/b/d -luokan pääte tarkoittaa?
Ja jos subiksi laittais tämän: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=4630
A,B ja D on vahvistinluokkia, kuvaa vahvistimen toimintatapaa. D-luokka on oikein passeli subbarikäyttöön.
GZ:a paremmin tuntematta osta jompikumpi, kysy vaikka sähköpostilla Fanaticilta suoraan että kumpiko mieluummin sun autoon?
JBL on ihan ok merkkinä, subit on ainakin aina toimineet vähintään jossain määrin hyvin. Jälleenhän kaikki riippuu myös asennuksesta ja asetuksista.
GZ:a paremmin tuntematta osta jompikumpi, kysy vaikka sähköpostilla Fanaticilta suoraan että kumpiko mieluummin sun autoon?
JBL on ihan ok merkkinä, subit on ainakin aina toimineet vähintään jossain määrin hyvin. Jälleenhän kaikki riippuu myös asennuksesta ja asetuksista.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Eihän se mitään hifijuttua ollukkaa.
Ihan perusjuttujahan toi vaiheenkääntö on.
Esim. jos käännät subin plus ja miinus johdot ristiin niin subin vaihe kääntyy 180 astetta.
Tuo vaiheenkääntö auttaa sovittamaan subin mideihin.
Jos subin vaihe on väärä ni silloin se kumoaa midin tuottamia bassotaajuuksia.
Ja sen takia se portaaton vaiheenkääntö on hyvä että subin saa sovitettua mideihin mahdollisimman tarkasti.
Jos tarvittava vaiheenkääntö on esim. 80 astetta ni vaikea sitä vaihetta on kääntää 80 astetta jos on vain portaallinen vaiheenkääntö 0/180 astetta.
Ihan perusjuttujahan toi vaiheenkääntö on.
Esim. jos käännät subin plus ja miinus johdot ristiin niin subin vaihe kääntyy 180 astetta.
Tuo vaiheenkääntö auttaa sovittamaan subin mideihin.
Jos subin vaihe on väärä ni silloin se kumoaa midin tuottamia bassotaajuuksia.
Ja sen takia se portaaton vaiheenkääntö on hyvä että subin saa sovitettua mideihin mahdollisimman tarkasti.
Jos tarvittava vaiheenkääntö on esim. 80 astetta ni vaikea sitä vaihetta on kääntää 80 astetta jos on vain portaallinen vaiheenkääntö 0/180 astetta.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
No meillä on hieman eri tyylinen musiikkimaku tms. Peerless ei nyt vaan sopinut mun korvaan, ehkä sama elementti 12" koossa vois toimia paremmin. En nyt osaa selittää mikä siinä nyt mätti mutta vaihtoon meni.
Kyllä mä tiedän tuon vaiheenkääntöjutun mutta en ole sitä koskaan itse käyttänyt/tarvinnut.
Kyllä mä tiedän tuon vaiheenkääntöjutun mutta en ole sitä koskaan itse käyttänyt/tarvinnut.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Kiitos kotelosta, löin siihen JL-Audion 10" kiinni ja sille kaveriks Blaupunkt VA2100 ja kyllä rokkaa, kun vähän hienosääti tota koteloo puupaloilla ja tiivisteellä...
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Paiskaa kuvaa asennuksesta, pitikö tilavuutta pienentää vai hienosääditkö ulkonäköä?Sami Mäkinen wrote:Kiitos kotelosta, löin siihen JL-Audion 10" kiinni ja sille kaveriks Blaupunkt VA2100 ja kyllä rokkaa, kun vähän hienosääti tota koteloo puupaloilla ja tiivisteellä...
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
ulkonäkö pohjasesti enemmän... tukein muutamat reiät kuten terminaalin ja sen pohjassa olleen ruuvinpaikan, ja tein puusta sille jalan että on tukee auton pohjaan paremmin, oli jotenkin vähän leijuvan olonen asennus sillä raudalla... ja takaseinään tulleet ruuvit tiivistin vielä sialla myös ettei vaan mistään paineet tule ulos....
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Nariseeko eukko pahasti? Ja onko mitä muita 'ominaisuuksia'Tero Paalanen wrote: Itte vaihtaasin eukkoni koska tahansa laadukkaaseen subivahvistimeen jossa on portaaton vaiheenkääntö.

Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Joo. Noh toiset sanoo aina vaan, että Alpine. Erittäin hyvä dsp soitin se on niilläkin. Että kummasta vain tykkää tai on tottunut ja todellakin vaihtelu virkistää, ehkä joutuu itsekin vaihtelun vuoksi ottamaan seuraavaksi alpinen.
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Takaisin aiheeseen tai sen sivuun, tuolla on hieman juttua meikäläisen koteloprojektista ja tämä on ensimmäinen ja viimeinen lasikuituprojekti:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=635569#635569
Tulevasta elementistä ja sen vahvarista ei vielä tietoa, katsotaan kotelon tilavuus ensin.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=635569#635569
Tulevasta elementistä ja sen vahvarista ei vielä tietoa, katsotaan kotelon tilavuus ensin.
Tuossa tuli joku aika sitten tehtyä pikkunäppärä subi..
Umpikotelo vanulla täytettynä, koko n.28 litraa.
Elementtinä Infinityn Kappa Reference 12"
Tehoja tuolle elementille työnnetään n.670Wrms.
Kotelo on pikkuisessa Corollassa ja toimii mukavasti erilaisissa musiikeissa. Eihän yksi 12" päätä räjäytä, mutta antaa se mukavasti tukevuutta.


Umpikotelo vanulla täytettynä, koko n.28 litraa.
Elementtinä Infinityn Kappa Reference 12"
Tehoja tuolle elementille työnnetään n.670Wrms.
Kotelo on pikkuisessa Corollassa ja toimii mukavasti erilaisissa musiikeissa. Eihän yksi 12" päätä räjäytä, mutta antaa se mukavasti tukevuutta.


(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty