Kaasuläpän ja Egr:n puhistus
Kaasuläpän ja Egr:n puhistus
En söörtsillä löytänyt DIY:tä nuiden puhdistamiseen. Olisiko jotain neuvoja miten nuo tulisi puhdistaa ja onko mitään mitä tulisi ottaa huomioon? Koneena 1.6 16v AZD vm.2001. Kesällä tosin oli tuo tärinänvaimennin pakosarjan jälkeen rikki ja tais mennä lamdakin siinä samassa. Sain yhdellä asemalla luettua tuon vikakoodin ja se sano jotain 1 pytystä ja lambdasta, mutta en tiennyt että kummasta lambdasta? Kumpikohan sieltä on sitten menny?
Ajoitain ilmenee käyntihäiriöitä ja nykimistä noin 2000 kierroksessa. Kulutus on Maantiellä 7 litran luokkaa ja kaupungissa 9 litraa. Onko ihan normit?
Kiitos jos joku viitsisi vastata.
Ajoitain ilmenee käyntihäiriöitä ja nykimistä noin 2000 kierroksessa. Kulutus on Maantiellä 7 litran luokkaa ja kaupungissa 9 litraa. Onko ihan normit?
Kiitos jos joku viitsisi vastata.
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kaasuläppää puhdistaessa kannattaa ottaa se kokonaan irti sieltä. Mikäli on peltinen tiiviste niin se kannattanee uusia, kuminen menee kyllä. Paras aine millä karstat saa irti helposti on Kentin valmistama One Shot -liuotusaine, myydään ihan "spraypullossa". Sillä suihkuttelemalla ja antaa hetken aikaa vaikuttaa niin hyvin irtoo. Eikä siihen karstaan tehoo mikään wurthin kaasuttimen puhdistusaine, kokemusta on.
EGR-venttiilin puhdistus on vähän niin ja näin, ei oikeen hyvää saa millään. Joskus on se putki kyllä mennyt tukkoon joka tulee siihen kaasuläpän alapuolelle kiinni. Just siitä tiivisteen kohdalta. Mutta harvinaisempaa.
Puolat on kulutustavaraa noissa, melkein kannattaa vaihtaa kaikki kerralla jos on vanhanmallisia puolia, sen näkee varaosanumerosta. Yleensä tuppaavat hajoilemaan melkolailla samaan aikaan/toinen toisensa jälkeen.
EGR-venttiilin puhdistus on vähän niin ja näin, ei oikeen hyvää saa millään. Joskus on se putki kyllä mennyt tukkoon joka tulee siihen kaasuläpän alapuolelle kiinni. Just siitä tiivisteen kohdalta. Mutta harvinaisempaa.
Puolat on kulutustavaraa noissa, melkein kannattaa vaihtaa kaikki kerralla jos on vanhanmallisia puolia, sen näkee varaosanumerosta. Yleensä tuppaavat hajoilemaan melkolailla samaan aikaan/toinen toisensa jälkeen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Jotenkin epäilen, ettei taida auttaa? Ennemminkin kaasuläppäkotelon oireina veikkaisin sitä, että kierrokset jää "päälle" muutamaksi sekunniksi. Silloin karstaa ja p¤skaa on tuon läpän akselilla.balloon wrote:Tämähän selventää asiaa. Olen joskus rätillä pyyhkinyt tuota pintapuolisesti, mutta voiko tuolla läpän allakin olla karstaa?
Ilmoittelen kunhan on aikaa tehdä tuo operaatio.
Kannattaisi varmaan hommata edes se 39e välipiuha ja ilmainen vag-com niin voisit katella ja nollailla noita vikakoodeja. Yksi yleinen vikapaikka noissa puolien lisäksi on moottorin lämpötila-anturi. Ne on varmaan kaikkiin volsuihin vaihdettu. Muistaakseni tuo anturikaan ei älyttömän kallis ole, muistaakseni 29e. Anturin toimintaakin pääsee tuolla vag-commilla kurkistelemaan.
Passat
Mulla on tuon tyyppinen sarjaporttiin tuleva kaapeli ja sen on tehnyt foorumikaveri.balloon wrote:Voisitko hiukan tarkentaa tuon välipiuhan ja vag-comin toimintaa?
Mistä saan ja mitä muuta tarvin. Kannettavan??

http://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details
Niitä on myös USB-porttiin liitettäviä ilmeisesti...
VAG-COM-ohjelmiston -ilmaisversion saa tuolta: http://www.ross-tech.com/
Näkee sen lämpötila-anturin toiminan siitä lämpömittaristakin. Jos se heittelee lämpimänä ajon aikana miten sattuu, on anturi luultavasti paskana. Jos sen anturin toimintaa katsoo kaapelilla, niin suurinpiirtein samat arvot se antaa kuin mittarikin. Eli ei se kaapeli ole 100 välttämätön tuossa ongelmassa. AZD koneen lämpötila-anturi on tuossa kuvan punaisella ympyrällä merkityssä kohdassa.
Kaasuläppä lähtee aika hyvin puhtaaksi tuolla Pasin mainitsemalla kentillä. Niin se läpän akseli, kuin itse läppäkin. Jos ei putsailut auta ongelmiin, kannattanee kaasuläppään tehdä perussäätö. Tuon säädön/sopeutuksen voisi jo jättää merkkiliikkeen huoleksi. Samalla kun ne luultavasti katsovat myös koko kaasuläppäyksikön kunnon. Niitäkin jotain mennyt, mm. kaverilla joka veti pultit uuden läpän hinnasta ja osti ruttutukusta vaihtokoneen varaosiksi.
Tuo vag-com kaapeli on ihan pätevä tee-se-itse miehelle, varsinkin kun se maksaa nykyään saman verran kuin yksi vikakoodien luku volkkarilla.
Kaasuläppä lähtee aika hyvin puhtaaksi tuolla Pasin mainitsemalla kentillä. Niin se läpän akseli, kuin itse läppäkin. Jos ei putsailut auta ongelmiin, kannattanee kaasuläppään tehdä perussäätö. Tuon säädön/sopeutuksen voisi jo jättää merkkiliikkeen huoleksi. Samalla kun ne luultavasti katsovat myös koko kaasuläppäyksikön kunnon. Niitäkin jotain mennyt, mm. kaverilla joka veti pultit uuden läpän hinnasta ja osti ruttutukusta vaihtokoneen varaosiksi.
Tuo vag-com kaapeli on ihan pätevä tee-se-itse miehelle, varsinkin kun se maksaa nykyään saman verran kuin yksi vikakoodien luku volkkarilla.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Mitenkäs, kun mulla on muistikuva, että AVF koneisessa Pasuunassa oli kaksi eri anturia tuossa lämpötila-anturissa. Toinen koneen ohjainboxille ja toinen mittarille. Nimittäin mulla mittari vaelteli, mutta vag-com näytti moottorille ihan oikeita ja järkeviä arvoja. Tais olla kolme napainen liitinkin tuossa, jos oikein muista. Tai sit muistan omiani. Pasi varmaan osaa vahvistaa.DJDH wrote:Näkee sen lämpötila-anturin toiminan siitä lämpömittaristakin. Jos se heittelee lämpimänä ajon aikana miten sattuu, on anturi luultavasti paskana. Jos sen anturin toimintaa katsoo kaapelilla, niin suurinpiirtein samat arvot se antaa kuin mittarikin. Eli ei se kaapeli ole 100 välttämätön tuossa ongelmassa. AZD koneen lämpötila-anturi on tuossa kuvan punaisella ympyrällä merkityssä kohdassa.
AZD:ssä on yksi ja ainoa nelinapainen anturi sekä eculle että lämpömittarille. Sitä vaan meinasin että topikin aloittaja voi todeta anturin toiminnan ilman kaapeliakin. Toki siitä on muualla(kin) hyötyä. Muut vag moottorit on sitten asia erikseen, niiden sielunelmämään en ole niin perehtynyt 

Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Itseasiassa AINA kun kaasuläppä putsataan, se täytyy sopeuttaa uudelleen. Sitä ennen usein täytyy opitut arvot poistaa. Se siis oppii pikkuhiljaa sitä kaasuläpän asentoa. Putsauksen jälkeen ei välttämättä oikeen pelitä kun perussäätö on virheellinen.DJDH wrote:Jos ei putsailut auta ongelmiin, kannattanee kaasuläppään tehdä perussäätö.
Kyllä noiden kanssa on tapeltu, kun katsastuskonttorilla on autolle tullut hylsy OBD:n takia(joku vikakoodi tallentunut moottorin ohjainlaitteeseen, oli se sitten satunnainen tai ihan mikä tahansa). Valmiuskoodia tehtäessä törmää väkisinkin tuohon kaasuläpän putsaukseen ja kaikkeen muuhun aivottomaan jumppaan

Osatestit taas on eri järjestelmiä, kuten egr:n toiminta, katalysaattorin toiminta, lambda-anturin toiminta jne jne.
Normaalisti jos auto on ehjä, vikakoodien poistamisen jälkeen se tekee kyllä itse nuo kaikki osatestit kesken ajon.
Ja aina jos vikamuisti nollataan, valmiuskoodi on jälleen perseellään. Eikös olekkin hauskaa

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Joo, kanettavan tarvitset. Itse olen ostanut yhden piuhan tuolta http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=857 (näköjään nyt hinta on 49e sis. postikulut) Kun noudattaa ohjeita tarkoin, niin onnistuu kerralla. Tämän USB-version kanssa toimii se hieman uudempi versio 4.09 ja silla saa luettua tietoja ja nollattua vikakoodit, mutta EI voi esim. nollata huoltoväliä, parametroida vakkaria tai sopeuttaa kaasuläppää.balloon wrote:Voisitko hiukan tarkentaa tuon välipiuhan ja vag-comin toimintaa?
Mistä saan ja mitä muuta tarvin. Kannettavan??
Sittemmin ostin tuolta http://www.obd.fi/ ross-tech:n piuhan...
Vai on AZD:n lämpötila-anturi erilainen? Toisaalta muistelisin, että lämpötilamittarinn signaalia "jalostetaan" eli mittari näyttää tasan puoliväliä vaikka anturin mittausarvo heittelee rajustikkin... Voin toki muistaa väärinkin.
Alkaako muuten tuo kaasuläpän sopeutus jos akunkengän irroittaa pitkäksi aikaa? Mielestäni ecu ainakin nollaa oppimansa omastamielestäni. Kun akunkenkä oli kerran irti vuorokauden, niin auto vastasi kaasupolkimeen erilailla.
Passat
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mistäs varaosaliikkeestä tuollaisia Kentin tuotteita osaisi etsiä?Pasi Häkli wrote:Kaasuläppää puhdistaessa kannattaa ottaa se kokonaan irti sieltä. Mikäli on peltinen tiiviste niin se kannattanee uusia, kuminen menee kyllä. Paras aine millä karstat saa irti helposti on Kentin valmistama One Shot -liuotusaine, myydään ihan "spraypullossa". Sillä suihkuttelemalla ja antaa hetken aikaa vaikuttaa niin hyvin irtoo. Eikä siihen karstaan tehoo mikään wurthin kaasuttimen puhdistusaine, kokemusta on.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Eikös siinä nelinapaisessa anturissa one nimenomaan kaksi anturielementtiä samassa paketissa. Toinen mittarille ja toinen moottoriohjaukselle?DJDH wrote:AZD:ssä on yksi ja ainoa nelinapainen anturi sekä eculle että lämpömittarille. Sitä vaan meinasin että topikin aloittaja voi todeta anturin toiminnan ilman kaapeliakin. Toki siitä on muualla(kin) hyötyä. Muut vag moottorit on sitten asia erikseen, niiden sielunelmämään en ole niin perehtynyt
Passat
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Rajoitteet tulee siitä Ross-techin ilmaiseksi tarjoamasta Shareware versiosta, kyse ei ole piuhan rajoitteista! Tuon sharewaren kiertämiseen löytyy kikkoja mutta minä en tiedä niistä mitäänoh6jwe wrote:Tämän USB-version kanssa toimii se hieman uudempi versio 4.09 ja silla saa luettua tietoja ja nollattua vikakoodit, mutta EI voi esim. nollata huoltoväliä, parametroida vakkaria tai sopeuttaa kaasuläppää.

No enpäs vielä ole saanut puhdistettua nuita osia
noh sitten kun aikaa on... Nyt olen tilaamassa tuota vag-com piuhaa, mutta hiukan epävarma siitä, että minkä tilaisin? Kannettava on aika uus ja siinä on vista, että mikä siinä parhaiten toimisi? usb vaiko se sarjaporttiin kytkettävä?

VW Golf Variant 1.6 16V 2001
Nyt on tilattu tuo USB-väylään tuleva. http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=857 . Mikäs se on sitten se ohjelma (täysversio), jolla pystyn nollaamaan koodit. En siis hae mitään shareware versioita vaan täysversiota. Eli kiinnostaa sen täysversion numero? 4.09?? Ja maksa en kyllä eurokaan, vaan ajattelin ladata ihan netin syövereistä
Sen verran kyllä nykyään repivät ihmisiltä rahaa noista lukemisista yms, että pitää laittaa kampoihin
KIITOS


VW Golf Variant 1.6 16V 2001
Lueskelin tänään koodit tuolla kaapelilla ja tuollaista pukkaa. Onko nyt lamda rikki vai mitä? Ainakin tuo o2 sensor on lamda, mutta etummainen vai takimmainen? Auto Vw golf variant 1.6 16V AZD
VAG-COM Version: Release 409.1-S
Control Module Part Number: 036 906 034 BH
Component and/or Version: MARELLI 4MV 3773
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 01317
3 Faults Found:
17586 - Linear O2 Sensor: Pump Current: Open Circuit
P1178 - 35-10 - - - Intermittent
17598 - Shareware Version. To Decode all DTCs (Linear 02 Sensor / Compens. Resistor Short to B+ NETISTÄ)
P1190 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
17604 - Shareware Version. To Decode all DTCs (Linear 02 Sensor / Reference Voltage Incorrect Signal NETISTÄ)
P1196 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
VAG-COM Version: Release 409.1-S
Control Module Part Number: 036 906 034 BH
Component and/or Version: MARELLI 4MV 3773
Software Coding: 00031
Work Shop Code: WSC 01317
3 Faults Found:
17586 - Linear O2 Sensor: Pump Current: Open Circuit
P1178 - 35-10 - - - Intermittent
17598 - Shareware Version. To Decode all DTCs (Linear 02 Sensor / Compens. Resistor Short to B+ NETISTÄ)
P1190 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
17604 - Shareware Version. To Decode all DTCs (Linear 02 Sensor / Reference Voltage Incorrect Signal NETISTÄ)
P1196 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Näyttää olevan 2 lambda-anturia tuossa moottoritunnuksessa. Kumpi siitä on paskana, ei kerro ainakaan tuo vikakoodi. Kannattais luetuttaa vikamuisti "virallisella" testerillä, voi antaa tarkemmin tuon vikakoodin.
G39 on pakosarjassa kiinni oleva lambda-anturi ja G130 on katalysaattorin jälkeen oleva.
G39 on pakosarjassa kiinni oleva lambda-anturi ja G130 on katalysaattorin jälkeen oleva.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Voisikohan kuulkaa pojat olla näin....
Katselin nuita koodeja vielä netistä ja p11.. koodit ilmeisesti viittaa sensor 1:n eli etummaiseen lambdaan, joka mennyt varmaankin rikki, silloin kun oli joustoputki rikki. Eli saanut takimmaiselta sensorilta vääriä arvoja..
Nyt kävin varaosaliikkeistä kyselemässä lambdoja ja yrittivät tyrkytellä tarvikevärkkejä esim Nkt?? vai NGK?? sanoi että hyvin pelaa. Orkkis vaan maksais 160€ ja tarvike 60€, että jotain eroa pitää olla. Puhui vielä kaikista liittämisistä yms. Jostakin lueskelin, että johdoissa kulkee ilma. Mitä tekisin ostanko tarvikkeen vai alkuperäisen?
Katselin nuita koodeja vielä netistä ja p11.. koodit ilmeisesti viittaa sensor 1:n eli etummaiseen lambdaan, joka mennyt varmaankin rikki, silloin kun oli joustoputki rikki. Eli saanut takimmaiselta sensorilta vääriä arvoja..
Nyt kävin varaosaliikkeistä kyselemässä lambdoja ja yrittivät tyrkytellä tarvikevärkkejä esim Nkt?? vai NGK?? sanoi että hyvin pelaa. Orkkis vaan maksais 160€ ja tarvike 60€, että jotain eroa pitää olla. Puhui vielä kaikista liittämisistä yms. Jostakin lueskelin, että johdoissa kulkee ilma. Mitä tekisin ostanko tarvikkeen vai alkuperäisen?
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
jokku autot tosi ronkeleita noille tavikkeille mut on kyl volskeissa pelannu ne mihin oon vaihtanu...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;