Uutena tulokkaana voisin laittaa esille tuon työjuhdan.
Vakiona ei varusteita paitsi neliveto
Nykyisin varuteltu hieman:
-mustat etuvalot ja vilkut
-punamustat takavalot
-alustasarja ( formel K iskarit ja eibachin jouset -45mm)
-seat ibiza FR kuskin penkki ( apukuskille on myös penkki varastossa )
-sähköpeilit
-tehoa tuplat vakioon nähden ( tarkka lukema pitäisi varmistua toukokuun alussa )
-17" kesävanteet ( kuvissa ) nämä on myös tulevat talvivanteet
-18" tulossa kesäksi ( 7 puolaiset )
-"salamavalot", kuten yksi kaveri tuumasi , eli H4 xenonit ajovaloissa ja pitkissä xenonit...
Iskarit tuli jousien kera sarjana ebayn kautta, jouset nykyisin gti-pertulla. Tais olla sarjalla hintaa noin 200€. Iskarit on jämäkämmät vakioihin verrattuna, mutta pohjaa helposti tuossa syncrossa. Piti käydä synvroon, mutta hieman epäilyttää, että on mitoitettu ei syncroon.
Nyt noilla ajettu ~30tkm ja taitaa olla että saa alkaa jo etukäteen ehtimään uusia Ei siis jää pomppimaan, mutta isommissa kuopiossa meinaa pohjata ikävästi. Keväällä kun nämä pienemmät tiet on aika huonossa kunnossa...
Eli halvalla ei saa hyvää, mutta välttävää.
Oli tässä viikonloppuna ensimmäinen kunnon matka-ajo testi tehon lisäyksen jälkeen. Kyllä helpottui ohitukset ja muuten liikenteen mukana pysyminen. Sekä lumessa luisua pystyi vetämään kaasulla pumppaillen vielä 80 vauhdissa.
Aiheesta ohi mutta tutun näkönen pakoputki tuolla kuvakollaasissa. Lainattiin vähän alkuinspiraatioksi erääseen Poloon.
Itse aiheessa, kuinka paljon iskareissa jää joustomatkaa kun auton laskee alas? Meinaan että löysät jousetkin toki voi aiheuttaa iskarien pohjaamisen vaikka olis kuin hyvät iskarit. Ja toisaalta jos on vakiojousille tarkotetut iskarit niin sekin voi aiheuttaa pohjaamisongelmaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
AjH wrote:Aiheesta ohi mutta tutun näkönen pakoputki tuolla kuvakollaasissa. Lainattiin vähän alkuinspiraatioksi erääseen Poloon.
Itse aiheessa, kuinka paljon iskareissa jää joustomatkaa kun auton laskee alas? Meinaan että löysät jousetkin toki voi aiheuttaa iskarien pohjaamisen vaikka olis kuin hyvät iskarit. Ja toisaalta jos on vakiojousille tarkotetut iskarit niin sekin voi aiheuttaa pohjaamisongelmaa.
Ole hyvä vaan jos suinkin ideoita herää mun luomuksista
Mullahan on tuo lievä pohjaamisongelma etupäässä ja siellä on ne vääntösauvat. Takana nuo jouset on nyt hyvät.
Mut onpahan suuri ero sitten syncron perän painolla verrattuna vajaa vetoseen, koska itsellä ne jouset tuntui että olisi tehty henkilöautoon... Pääasia että gti-pertulla meni hyvään tarkoitukseen. Otatko mittaa paljon on keskiöstä kaaren alareunaan, niin tietää paljon on eroa 2wd ja 4wd peräkorkeudella samoilla jousilla.
SnowMan wrote:Ole hyvä vaan jos suinkin ideoita herää mun luomuksista
Mullahan on tuo lievä pohjaamisongelma etupäässä ja siellä on ne vääntösauvat.
Joo kyllä siitä saatiin alkusuunnitelmiin ihan hyvää vauhtia, käytännössäkin osasi tiettyihin paikkoihin "varautua".
Huh, vääntösauvat ohjaavalla akselilla. Mä kun pidin Ranskalaisia tyhminä taka-akselin vääntösauvojen takia.
On kyllä semmonen anti-tuning keksintö kun ei taida mikään valmistaja mitään vaihtoehto sauvojavalmistaa. MAdallus toki onnistuu joo mutta kun ei jäykisty samalla niin pohjaamistahan se tietää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Mitenhän tuossa on tuo tehon tuplaus toteutettu?
Putki näkyy olevan ainakin laitettu. Mennäänkö vielä 102heppasen vakio ahtimella?
Suuttimille on kans varmaan tehty jotain?
Pitääkö tuossa vakiokytkin ja juriseeko kaksoismassa?
laiska wrote:Mitenhän tuossa on tuo tehon tuplaus toteutettu?
Putki näkyy olevan ainakin laitettu. Mennäänkö vielä 102heppasen vakio ahtimella?
Suuttimille on kans varmaan tehty jotain?
Pitääkö tuossa vakiokytkin ja juriseeko kaksoismassa?
Tehot on tuplattu: 204hv/442Nm tänään penkitetty.
Ahdin on 150hp:n vakio VNT, pakosarja 150hp:n, suuttimet pikkasen pienemmät kuin racet, putkisto tehty uusiksi ja ohjelma. Vakio coolerilla mennään.
Kaksoismassa juristaa jos 3. vaihteella 1500 paikkeilla polkaisee kaasun pohjaan, mutta 4.lla ja 5.lla en ole huomannut mitään, liekkö tuolla tekemeistä että huipputeho on 3800 ja vääntö 2500. Käyrät on kyllä tosi nätit, ei piikitä ahtoja juurikaan.
Käyrät tulee myöhemmin jos kiinnostusta on tsekkailla...
Mitä sovitteita tarvii tuolle ahtimelle vai meneekö heittämällä ahdin+pakosarja+downpipe yhdistelmä 150hp:sta 102heppaseen? . Tieten joutuu vähän ilmaputkia muokkaan kuten kuvitasi näkyy. Mitkä suuttimen sulla on?
igge wrote:Mitä sovitteita tarvii tuolle ahtimelle vai meneekö heittämällä ahdin+pakosarja+downpipe yhdistelmä 150hp:sta 102heppaseen? . Tieten joutuu vähän ilmaputkia muokkaan kuten kuvitasi näkyy. Mitkä suuttimen sulla on?
Itse ahtimellehan ei tarvitse sovitteita, kun se menee 150hp:n pakosarjaan suoraan. ( joka on muuten ikävän ahdas ahtimen laittoa ajatellen )
Downpipe on tehty itse. Pakoputken lähtö on erilainen ja erikohdassa vakio 102heppasessa. Nyt minulla on koko putkisto tehty uusiksi.
Suuttimet on raceista pienemmät, muistaakseni reikäkoko oli 0.250. Muuten tarkkaa tietoa suuttimista minulla ei ole
Imuputkeen on vaihdettu -99 cordobasta sopiva joustoputki, joka sattui olemaan myös sopivan vakion näköinen Muutama soviteholkki putkien väliin on jouduttu tekemään. ja suurin ja näkyvin muutos, on tuo 45 asteen silikonimutka ahtimelta coolerille.
Nyt on alkanut jostain syystä kuumottamaan nostaa tuo syncro vakio korkeuteen, eli +25mm vakiosta ylöspäin...
Tässä kuvassa näkyy korkeus missä auto oli, kun sen ostin ja takavieterit vielä olis tallessa.
Olisko kellään tiedossa kuvia korotetuista 18" aluilla olevista? Itsellä olis nuo 18" ylimääräisinä, niin jos maalais ne mustiksi ja nostais auton "vakio" korkeuteen. Renkaat voisi olla luokkaa 235/55/18"...
Mielipiteitä?
Kytkin vaihtuu tulevana tiistaina 2,4D sorvattuun jäykkään vauhtikseen ja sasch:in osiin... Jospa nuo kaksoismassa vauhtiksen jyrinät loppuisi...
Nyt on alkanut jostain syystä kuumottamaan nostaa tuo syncro vakio korkeuteen, eli +25mm vakiosta ylöspäin...
Eiköhän toi kuumotus ole ihan normaalia näin talvea odotellessa, varsinkin syncron omistajilla.
Myönnettäköön että on se itsellänikin mielessä käynyt, vielä kun +10-15mm paksua kumimattoa laittaisi jousen alle...
Renkaat vois olla vaikka vaan 225/75/15
Toisaalta onhan se mukavaa aiheuttaa pahennusta matalallakin autolla pahassa kelissä.
Kytkin vaihtuu tulevana tiistaina 2,4D sorvattuun jäykkään vauhtikseen ja sasch:in osiin... Jospa nuo kaksoismassa vauhtiksen jyrinät loppuisi...
No miten kävi, loppuiko jyrinät?
Itsellä vähän kanssa mielessä lievä moottorin piristäminen ja jossain kohtaanhan se mopo
karkaa käsistä ja kytkin menee vaihdettavaksi.
Minkäslaiseksi suorituskyky tulee tuollaisilla tehoilla?
Kytkin vaihtuu tulevana tiistaina 2,4D sorvattuun jäykkään vauhtikseen ja sasch:in osiin... Jospa nuo kaksoismassa vauhtiksen jyrinät loppuisi...
No miten kävi, loppuiko jyrinät?
Itsellä vähän kanssa mielessä lievä moottorin piristäminen ja jossain kohtaanhan se mopo
karkaa käsistä ja kytkin menee vaihdettavaksi.
Minkäslaiseksi suorituskyky tulee tuollaisilla tehoilla?
Kytkin vaihtui hetkeksi tuohon kiinteään vauhtikseen+jousitettu astelma, mutta erinäisten ongelmien vuoksi nyt on taas alla vakio osat ja meno maittaa... Uusilla vakio-osille jyrinät ei ole nyt kovin pahat, joten mä pärjään sen kanssa ja talvikin on tulossa...
Suorituskyky on ihan ok pakuksi. Painoahan tuossa on aika paljon ja tehoa ei nyt niin kauheasti vielä ole. Sen verran että ennen vakiona meni kaasulla luisua hikisesti 3:lla, mut nyt saa 4. kaasun kanssa piitkää luisua, siis talvella.
Nyt viikonlopun aikaan vaihdan etupyörän laakerit ja samalla maalailen jarrusatulat punaisiksi antamaan vähän kontrastia mustille vanteille.
Auto joutuu nostamaan talveksi, että mahtuu kunnialla HKPL 4 225/55/17" koossa pyörimään...
Ahtoja tuli vähän bleedattua, niin vähenee tuo savutus Käynti tasottui ja kulkee taas pienemmällä kaasun painalluksella, jos se nyt alkaisi menemään jatkuvasti alle 8 litran kulutuksella.
Sitten hakusessa oli kattotelineet ja semmonen häkki katolle ( mitä näkee vanhemmissa YIT, Vattenfall, yms. autoissa ). Jos joku tietää mistä kysyä tai omistaa semmosen niin otappa yhteyttä!
Ensviikolla kuvia maalatuilla vanteilla ja jarrusatuloilla Tulis jo sitä lunta!
Last edited by SnowMan on 16.5.2009 23:08, edited 1 time in total.
Kytkin vaihtuu tulevana tiistaina 2,4D sorvattuun jäykkään vauhtikseen ja sasch:in osiin... Jospa nuo kaksoismassa vauhtiksen jyrinät loppuisi...
No miten kävi, loppuiko jyrinät?
Itsellä vähän kanssa mielessä lievä moottorin piristäminen ja jossain kohtaanhan se mopo
karkaa käsistä ja kytkin menee vaihdettavaksi.
Minkäslaiseksi suorituskyky tulee tuollaisilla tehoilla?
Kytkin vaihtui hetkeksi tuohon kiinteään vauhtikseen+jousitettu astelma, mutta erinäisten ongelmien vuoksi nyt on taas alla vakio osat ja meno maittaa... Uusilla vakio-osille jyrinät ei ole nyt kovin pahat, joten mä pärjään sen kanssa ja talvikin on tulossa...
Suorituskyky on ihan ok pakuksi. Painoahan tuossa on aika paljon ja tehoa ei nyt niin kauheasti vielä ole. Sen verran että ennen vakiona meni kaasulla luisua hikisesti 3:lla, mut nyt saa 4. kaasun kanssa piitkää luisua, siis talvella.
Onko erinäiset ongelmat salaisuus vai ? Miksi vaihdoit vakio-osat takas kytkimeen ?
Vikaa oli levyssä ja vauhtipyörässä, joiden yhteisvaikutuksena tuli vetopuolelle kaikki jyrinät ja tärinät, sekä levyn jousien rallatus. Myös kytkin luisti jatkuvasti.
Taitaa tuossa 5 koneessa olla vähän vikaa, että tulee helpommin värinät läpi alakierroksilla. Olisiko siksi alunperinkin 2 massa vauhtis?
Osat palautettiin myyjälle. Tästä syystä päädyttiin laittamaan takaisin vakio osat, koska auto on päivittäisessä ajossa.
Jarrusatulat maalissa ja uudet etupyörän laakerit kiinni.
Sitten hakusessa oli kattotelineet ja semmonen häkki katolle ( mitä näkee vanhemmissa YIT, Vattenfall, yms. autoissa ). Jos joku tietää mistä kysyä tai omistaa semmosen niin otappa yhteyttä!
http://www.nettivaraosa.com/716513
Siinä olis tuollainen, jos se täyttää kriteerit. On ollut jo muutaman viikon tarjolla, että tuskin ihan täyttä hintaa tarvii
maksaa...
Sitten hakusessa oli kattotelineet ja semmonen häkki katolle ( mitä näkee vanhemmissa YIT, Vattenfall, yms. autoissa ). Jos joku tietää mistä kysyä tai omistaa semmosen niin otappa yhteyttä!
http://www.nettivaraosa.com/716513
Siinä olis tuollainen, jos se täyttää kriteerit. On ollut jo muutaman viikon tarjolla, että tuskin ihan täyttä hintaa tarvii
maksaa...
Kiitos vinkistä, itseasiassa tänään huomasin tuon itsekin. Katsotaan miten tuon suhteen homma etenee...
Jos joku olisi tulossa portterilla Tampereelta - Jyväskylään ( viitasaari ) , niin katolla saa tuoda
Uudet 17" PELTIvanteet alla ja kesäkorkeus kohdillaan.
Kattoteline on hankittu ja kunnostettu osittain, nousee katolle parin viikon päästä. Telineellä on kokoa 1,4 x 3,3m, joten sinne mahtuu romua tai vaikka terassi...
Kuvassa mustikka ja mansikka. Huomaa yhtenäinen vanteiden koko.
Kattoteline löytyi ja vihdoin katolla.
Tänään löytyi paikallisesta maalikaupasta reilu 4m2 jämä laminaattia. Pitäähän kattoterassilla olla lattia
Sisälle on subbarikotelo työnalla. Pohja kuidutettu ja sivuosat hahmoteltu, tulee 10" mankan alle keskikonsoliin. Alkuperäisten kaijuttimien paikalle tuli erillissarja.
Kohta kelpaa ajella pitkää matkaa.
lukkari wrote:Tuota noin, käsittääkseni laminaatti on muovipinnoitettua kovalevyä/MDF:ää, miten mahtanee kestää sään vaihtelut?
Tulee alle filmivaneri, jotta pohjakin on siedettävän näköinen sekä saumat pitää liimata ja päädyt tiivistää. Katsotaan mitä kestää, kokeilua huumorimielellä