Auton laskemisen riemua...
Mallikohtaista ei ainakaan aiemmin ollut, vain joku valmistajan TÜV sertifikaatti, jonka toki höveli inssi hyvinkin voi hyväksyä.
Edit: Lowtecillä on HiLOW mallisto, joka on samanlaisella säädöllä varustettu korkeuden osalta mitä D2 sarja. En tiedä saako säädettävällä iskarilla. Jousitusominaisuuksiltaanhan toi on ainoa oikea tapa, ei tarvitse jousen esijännitystä eikä iskarin toiminta-aluetta muuttaa korkeuden mukana vaan jousituksen toiminta on muuttumatonta auton korkeudesta riippumatta.
Edit: Lowtecillä on HiLOW mallisto, joka on samanlaisella säädöllä varustettu korkeuden osalta mitä D2 sarja. En tiedä saako säädettävällä iskarilla. Jousitusominaisuuksiltaanhan toi on ainoa oikea tapa, ei tarvitse jousen esijännitystä eikä iskarin toiminta-aluetta muuttaa korkeuden mukana vaan jousituksen toiminta on muuttumatonta auton korkeudesta riippumatta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Nakkisormi
- Posts: 120
- Joined: 18.3.2008 21:26
- Location: Kempele
Ei noilla mallikohtaista tosiaan oo, mut kannattaa pyytää myyjältä etukäteen noi hyväksyntälaput ja käydä näyttää niitä konttorilla, että riittääkö heille. Näin tein itse eikä ollu mitään ongelmia, paitsi iskarien mukana tullut jarruputken kiinnitystuki on todella heikkoa tekoa joka kannattaa tehdä itse uusiksi ennen katsastusta.AjH wrote:Mallikohtaista ei ainakaan aiemmin ollut, vain joku valmistajan TÜV sertifikaatti, jonka toki höveli inssi hyvinkin voi hyväksyä.
Edit: Lowtecillä on HiLOW mallisto, joka on samanlaisella säädöllä varustettu korkeuden osalta mitä D2 sarja. En tiedä saako säädettävällä iskarilla. Jousitusominaisuuksiltaanhan toi on ainoa oikea tapa, ei tarvitse jousen esijännitystä eikä iskarin toiminta-aluetta muuttaa korkeuden mukana vaan jousituksen toiminta on muuttumatonta auton korkeudesta riippumatta.
En tiedä sit onko useammilla paikkakunnilla höveleitä inssejä ku ainaki tuolla X40Fin.com sivustolla ennen paljonkin pyörineenä moni on katsastellu noilla valmistajan TÜV papereilla Volvojaan tai sit osa muistaakseni jopa KW:n TÜv papereilla, joka puolestaan on minun mielestä todella höveliä toimintaa

Kyllä tuo on ainoa oikea tapa olla korkeussäädettävä alusta ainakin minun mielestä!
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Heh, tuli laitettua tuo panssari eilen alle ja nätistihän se sinne asettui. panssarin takaosassaolevia "puslia" varten rungossa olleet valmiit reijät olivat ainoa ongelma kun olivat liian pienet (pultit M8 ), no pienemmät pultit (M6) tilalle ja hommat eteni. Sivulle tulevia muoveja joutui sitten modailemaan veitsen kanssa hieman enemmän, mutta kyllä nekin sinne asettui. Panssari ei madaltanut autoa yhtään, kuten aiemmin Leroy totesi.Janne_80 wrote: Mulla on vastaava tuolla takaluukussa odottamassa ens viikkoa (talviloma) että saa alle.
Ehkä se 8 cm sitten täyttyy.
Tuli mitattua sitten samalla tuo korkeus ja alin kohta on 8,5cm tippilaatikon pohja


Ja tuolla muutama pakollinen foto.
http://s277.photobucket.com/albums/kk45 ... apanssari/
Mistäs TD pisteestä hait ja oliko toi hinta tavis vai kaverihinta? Eilen otettiin omasta irti ja todettiin että ne riekaleet ei enää pohjaPANSSARIA vastaa, ja jätettiinkin ripustamatta takaisin. Nyt pitäis sitten hakea uus ja peltinen samantien. Orkkismuovilipare kuulemma on ~150 euroa kanssa 

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
eli siis nekalan tomipisteestä kävin tilaamassa http://www.tammerdiesel.fi/toimipisteet.html
Ja ihan perus hinta on, eli en tunne myyjää Petri/Petteri nimeltään muistaakseni. Hakiessa eri myyjä sanoi hinnaksi 145€ mutta onneksi se toinen tuli just siihen ja sanoi että 119€ niinkuin sovittiin jo aiemmin suullisesti.
Ja ihan perus hinta on, eli en tunne myyjää Petri/Petteri nimeltään muistaakseni. Hakiessa eri myyjä sanoi hinnaksi 145€ mutta onneksi se toinen tuli just siihen ja sanoi että 119€ niinkuin sovittiin jo aiemmin suullisesti.
niin ja se ei oo edes samaa materiaalia kuin ALKUPERÄINEN..jotain muovia vaan..AjH wrote:Mistäs TD pisteestä hait ja oliko toi hinta tavis vai kaverihinta? Eilen otettiin omasta irti ja todettiin että ne riekaleet ei enää pohjaPANSSARIA vastaa, ja jätettiinkin ripustamatta takaisin. Nyt pitäis sitten hakea uus ja peltinen samantien. Orkkismuovilipare kuulemma on ~150 euroa kanssa
ainakin mulla OLI jotain vahvempaa seosta...
pitäis joku uus pohja keksiä sinne kyllä....
Öööh? Älä ota enempääJaku wrote:niin ja se ei oo edes samaa materiaalia kuin ALKUPERÄINEN..jotain muovia vaan..
ainakin mulla OLI jotain vahvempaa seosta...
pitäis joku uus pohja keksiä sinne kyllä....

Siis mitä ylläolevalla yrität kertoa, ei oikein aukene asia saati asiayhteys.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Itse kysyin täältä pohjapanssaria golfin suojaks ----> Jukka Heino / J & J Motors OyJanne_80 wrote:eli siis nekalan tomipisteestä kävin tilaamassa http://www.tammerdiesel.fi/toimipisteet.html
Ja ihan perus hinta on, eli en tunne myyjää Petri/Petteri nimeltään muistaakseni. Hakiessa eri myyjä sanoi hinnaksi 145€ mutta onneksi se toinen tuli just siihen ja sanoi että 119€ niinkuin sovittiin jo aiemmin suullisesti.
Materiaali 2mm teräs
Hinta 110 euroa
044-5192424
Yamaha r6r '06
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Audi A6 2006
Tunturi Duke Varastettu!
Nishiki Bushwacker Xc
Käsittääkseni sitä, että marmoritiskin 150€ lipare on jotain orggista vahvempaa muovia. Muusta en tiedäAjH wrote:Öööh? Älä ota enempääJaku wrote:niin ja se ei oo edes samaa materiaalia kuin ALKUPERÄINEN..jotain muovia vaan..
ainakin mulla OLI jotain vahvempaa seosta...
pitäis joku uus pohja keksiä sinne kyllä....![]()
Siis mitä ylläolevalla yrität kertoa, ei oikein aukene asia saati asiayhteys.

Golf GT Variant -94 2E
Jaa, no siitä mä en tiedä mitään kun kaveri vaan puhu orkkis pohjapanssarista ja on Laakkosella hommissa. Ei ollu tarkempaa puhetta laadusta.
Yhytin tänään Petrin TD:ltä ja tilasin kanssa pohjapellin
Hinta sama 119 euroa ja huomenna sais jo hakea pois. Oli vielä miehellä muistissa TDI tomaattilootallakin, totes vaan että juu semmoseen tossa just kans katteltiin panssari 
Yhytin tänään Petrin TD:ltä ja tilasin kanssa pohjapellin


Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ostin samaisen panssarin myös, hieman halvemmalla (sisäänostajan etu
). Vaihdelaatikon alle olisi saanut myös pellilirvakkeen, tais olla 59e, mutta se jäi ottamatta.
Joskus Leoniin kyselin Laakkoselta panssaria, niin sellaisen olisi saanut hintaan n. 450e. Lienee sama joka kuului Octavian huononkelin alustaan.

Joskus Leoniin kyselin Laakkoselta panssaria, niin sellaisen olisi saanut hintaan n. 450e. Lienee sama joka kuului Octavian huononkelin alustaan.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Janne__80: Mites, sulla näyttää tuo panssari olevan etupuskurin päällä, mää laitoin omani etupuskurin alle, asettui sinne mielestäni paljon paremmin. Takareunassa mulla taas näyttää vähän hölmölle kun tuo vaihdelaatikon suojamuovi on alempana kuin panssari. Laittettu siis niin, että panssari ja palkkia vasten värinäkumit välissä ja vaihdelaation muovi sillä metallilirpakkeella panssarin alla (siis lähempänä maata). Näin ainakin itse ymmärsin tuon tulevan. Jouduin takana poraamaan 6mm reijät mukana tuleville 8mm pulteille sopiviksi .Mites muut tekivät?
Edit: silmä käteen, janne__80 ainakin oli näköjään joutunut poraamaan.
Eikös noiden punaiseten tulppien idea ole olla korin ja panssarin välissä poistamassa värinöitä ja resonanssia?
edit: onko vajaavetoisen lootan alla tuota lisämuovia?
Aikas talkoo oli noiden coilovereiden kanssa. Mun autossa kun ei ole koskaa yhtään tukivarttakaan vaihdettu. Toisen puolen ylätukivarret irtos kuumailmapuhaltimella ja moskulalla, mutta toinen puoli vaati pillejä, eli ylätukivarsien paskomista. Onneksi sattui Lemfördereinä olemaan kaikki neljä hyllyssä joten sinne menivät (kaksi irronnuttakin olivat aika luttanoita).
Takapäässäkin meni kun otin alatukivarret irti, luulin ensin että olis onnistunut vaan poimiin välistä.
Luulin että olin säätänyt suunilleen kohdilleen korkeuden etukäteen, yllätys oli kun laskin auton, alas ja olikin vakiota korkeampi. Takapäätä onkin hauska käännellä kun tilaa ylätukivarren välissä ei avaimelle ole kovin ruhtinaallisesti.
Noh, huomenna jatkuu...
Edit: silmä käteen, janne__80 ainakin oli näköjään joutunut poraamaan.
Eikös noiden punaiseten tulppien idea ole olla korin ja panssarin välissä poistamassa värinöitä ja resonanssia?
edit: onko vajaavetoisen lootan alla tuota lisämuovia?
Aikas talkoo oli noiden coilovereiden kanssa. Mun autossa kun ei ole koskaa yhtään tukivarttakaan vaihdettu. Toisen puolen ylätukivarret irtos kuumailmapuhaltimella ja moskulalla, mutta toinen puoli vaati pillejä, eli ylätukivarsien paskomista. Onneksi sattui Lemfördereinä olemaan kaikki neljä hyllyssä joten sinne menivät (kaksi irronnuttakin olivat aika luttanoita).
Takapäässäkin meni kun otin alatukivarret irti, luulin ensin että olis onnistunut vaan poimiin välistä.
Luulin että olin säätänyt suunilleen kohdilleen korkeuden etukäteen, yllätys oli kun laskin auton, alas ja olikin vakiota korkeampi. Takapäätä onkin hauska käännellä kun tilaa ylätukivarren välissä ei avaimelle ole kovin ruhtinaallisesti.
Noh, huomenna jatkuu...
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Itse tekasin isännän kans pari viikkoa sitten pohjapanssarin. 3mm alumiinia paikoitellen 4mm ja vahvistettu 2mm lattarautakehikolla. Edestä kiinni rungossa ja takaa kiinni apurungossa. Testiajolla piti ajaa kaikkien mahdollisten jääpattien päälle/päältä
HYVIN kestää! Panssarin alla 7.5cm maahan (talvikorkeuksilla). Öljypohjan ja panssarin väliin jää noin 2cm. Voisin jossain vaiheessa laittaa mittoja ja hiukan selostusta, jos on kiinnostusta.
Tuolta kuvia http://img15.imageshack.us/gal.php?g=p2110140.jpg

Tuolta kuvia http://img15.imageshack.us/gal.php?g=p2110140.jpg
VW Golf Variant 1.6 16V 2001
Juu kokeilin ängetä sitä sinne mutta ne punaiset tulpat kantoivat juuri sillain ikävästi puskuriin että näytti hölmöltä, noin tuli parempi. Takakiinnikkeisiin laitoin pienemmät pultit. (M6)paerikss wrote:Janne__80: Mites, sulla näyttää tuo panssari olevan etupuskurin päällä, mää laitoin omani etupuskurin alle, asettui sinne mielestäni paljon paremmin. Takareunassa mulla taas näyttää vähän hölmölle kun tuo vaihdelaatikon suojamuovi on alempana kuin panssari. Laittettu siis niin, että panssari ja palkkia vasten värinäkumit välissä ja vaihdelaation muovi sillä metallilirpakkeella panssarin alla (siis lähempänä maata). Näin ainakin itse ymmärsin tuon tulevan. Jouduin takana poraamaan 6mm reijät mukana tuleville 8mm pulteille sopiviksi .Mites muut tekivät?
Edit: silmä käteen, janne__80 ainakin oli näköjään joutunut poraamaan.
Näin ymmärsin minäkin.Eikös noiden punaiseten tulppien idea ole olla korin ja panssarin välissä poistamassa värinöitä ja resonanssia?
Mulla ei ainakaan ollut tai sit se lähti lumien aikaan jälkiä jättämättä.edit: onko vajaavetoisen lootan alla tuota lisämuovia?

Jaahas, ny nukkuun...
Nyt munkin lähtee helposti, kun on sellaisen 1-1,5 cm alempana kuin tuo metallinen . Roikkuu tosiaan vaan sen ohuen metallislipareen varassaJanne_80 wrote:Mulla ei ainakaan ollut tai sit se lähti lumien aikaan jälkiä jättämättä.

Jahas, kohta täytys vääntäytyä säätämään alustaa lähemmäs maata, saisi kohdilleen niin pääsis kulmiin tiistaina.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Etupäänhän saa vaihdettua tukivarsiin kajoamatta
Nelikon takajousitusta en ookkaan roplannut niin siihen en kommentoi. Kohta pitäis taas ottaa etupää omasta työnalle, väljiä tukivarsia vaihtaa uusiin että pääsee leimalle.
Samalla se panssarikin sitten tulee alle turailtua, toivottavasti. Ei ole ainakaan 1.8T manuaalin lootan alla suojamuovia, ei ole kyllä mitään kiinnikkeitäkään jäljellä eli tuskin on ollut ollenkaan. On toi manuaaliloota kyllä sen verran korkealla apurungon välissä ettei se ole ekana hajoamassa.


Samalla se panssarikin sitten tulee alle turailtua, toivottavasti. Ei ole ainakaan 1.8T manuaalin lootan alla suojamuovia, ei ole kyllä mitään kiinnikkeitäkään jäljellä eli tuskin on ollut ollenkaan. On toi manuaaliloota kyllä sen verran korkealla apurungon välissä ettei se ole ekana hajoamassa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Eikä ole muuten kaksilitraisessa etuvedossakaan manuaalilootan suojamuovia, joten vahvistetaan vielä kertaalleen tämä
Itsekin katselin, että aika korkealla se laatikko lymyää, enkä silloin ottanut sitä "jatkopalaa" siihen suojaksi, vaikka Fixuksen ukko kovasti sitä yritti kaupata. Olisi ollut muutaman kympin sekin lärpäke...

Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Puuh...huuh.
Nyt on taas melkein yksi päivä tullut tusattua. Tuo FK on vähän hämärä (tai sitten minä olen). Perää saa suhteessa laskea ihan hulluna keulaan verrattuna, muuten jää perä tosi ylös (eli peulimaan
). En tiedä onko ominaisuus vaiko ei. edessä ehkä noin 1/3 kierteistä joita on noin 16,5cm ja takaa reilut 2/4 joissa kirteitä n 14cm. Täytyy vielä veivata vähän alas. Mietityttää vain että tuleeko liian löysä takapäästä.
Jouduin ottamaan alatukivarret vielä kerran pois, jotta sain säätörenkaat ylätukivarren alapuolelle, aloitin säädön aivan liaan korkealta.
Sitten vielä pohjapanssarista, mulle tulee sisälle kova tärinä, joka tietyillä kierroksilla tuntuu myös ajossa, tiedä sitten ottaako panssari johonkin kiinni (öljypohja tjms). Täytyy varmaan laittaa lisää kumia alle ja katsoa muuttuuko tilanne.
Olisko mitään ideoita vinkkejä asioista?
Nyt on taas melkein yksi päivä tullut tusattua. Tuo FK on vähän hämärä (tai sitten minä olen). Perää saa suhteessa laskea ihan hulluna keulaan verrattuna, muuten jää perä tosi ylös (eli peulimaan

Jouduin ottamaan alatukivarret vielä kerran pois, jotta sain säätörenkaat ylätukivarren alapuolelle, aloitin säädön aivan liaan korkealta.
Sitten vielä pohjapanssarista, mulle tulee sisälle kova tärinä, joka tietyillä kierroksilla tuntuu myös ajossa, tiedä sitten ottaako panssari johonkin kiinni (öljypohja tjms). Täytyy varmaan laittaa lisää kumia alle ja katsoa muuttuuko tilanne.
Olisko mitään ideoita vinkkejä asioista?
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Mulla ottaa peltisen punaiset kumilätkät kanssa kiinni vakaajaan. Ei pitäisi kyllä tärinää tyhjäkäynnillä tulla siitä (jyrisee ja tärisee aika lailla).Micco wrote:Mulla omatekonen panssari hipoo kallistuksenvakaajaan. Laitettiin pätkä puutarhaletkua vakaajan päälle...
edit: Kai mulla ottaa joku siihen kiinni. Täytyy varmaan koittaa heittää lisää kumitilsaa alle ja kattoo vaikuttaako mitenkään...
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
itellä oli audissa 30mm jouset ja ei se laskenu mitä piti.Sillon päätin et seuraaviin tulee säädettävä/jousi ja iskari setti.Joillakin se on laskenu 35-40mm ja joillakin taas vähemmän.mut se varmaan vaihtelee laidasta laitaan.ooppeliin laitoin jomin 60/40mm iskari ja jousisetin niin se laski minkä lupas ja varmsti päällekin 

Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
Onko siellä takana apujousi? Oliko muuten edessä, vajaavetoisen FK sarjassa ei ainakan edessä ole apujousta...paerikss wrote:...Mietityttää vain että tuleeko liian löysä takapäästä...
Jos siellä on apujousi takana niin silloinhan se ei löysty korkeussäädön asennosta riippumatta, jos taas ei ole apujousta niin mitä alemmas putoaa sen löysemmäksi tulee. Ja jos ei apujousta ole niin pitää vielä tarkistaa ettei pääse jousi irtoamaan lautasista ulosjoustossa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Kyllä se vaan vaikuttaa kun jousta joudutaan esijännittämään reilusti että auto nousee ylöspäin. Jousi on huomattavasti jäykempi kun esijännitystä on kierretty. Ja vastaavasti ala-asennossa taas jousessa ei ole mitään ylimääräistä kiristystä.Tero Paalanen wrote:Vaikka se apujousi sieltä puuttuiskin ni eihän se alusta yhtään löysemmäksi muutu vaikka sen ruuvaisikin ihan pohjaan.
Toki se apujousen puuttuminen voi aiheuttaa sen et täyden ulosjouston aikana esijännitys loppuu kokonaan jolloin jousi pääsee pois tilastaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ei ole apujousta, kummassakaan päässä. Mutta vielä oli ainakin äärijoustossakin todella hyvin kiinni. esim KW:ssä jotka mulla aikaisemmin on ollut oli apujouset sekä että takapäässä (cordoba vario olikin tiputettu n 75mm edestä ja 60mm takaa, matala oli).AjH wrote:Onko siellä takana apujousi? Oliko muuten edessä, vajaavetoisen FK sarjassa ei ainakan edessä ole apujousta...paerikss wrote:...Mietityttää vain että tuleeko liian löysä takapäästä...
Jos siellä on apujousi takana niin silloinhan se ei löysty korkeussäädön asennosta riippumatta, jos taas ei ole apujousta niin mitä alemmas putoaa sen löysemmäksi tulee. Ja jos ei apujousta ole niin pitää vielä tarkistaa ettei pääse jousi irtoamaan lautasista ulosjoustossa.
Ei voi sarjaa ainakaan pintakovaksi haukkua, melko mukavalta tuntuu, tosin takapyörien kulmat ovat ihan päin mäntyä, ihan silmällä näkee

A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Eihän se esijännitys vaikuta jousen jäykkyyteen millään muotoa.
Vai meinaatko et esim. tuo mun weitecci olis ajossa jäykempi jos nostaisin sitä ylöspäin?
Ainoastaan sitten se vois vaikuttaa alustan jäykkyyteen jos esijännitystä laitettais jouseen niin paljon et pyörälle kohdistuva paino on pienempi kuin esijännitys. Mut eipä oo vielä tullu sellaasta alustaa vastaan missä esijännitykset olis useita satoja kiloja.
Vai meinaatko et esim. tuo mun weitecci olis ajossa jäykempi jos nostaisin sitä ylöspäin?
Ainoastaan sitten se vois vaikuttaa alustan jäykkyyteen jos esijännitystä laitettais jouseen niin paljon et pyörälle kohdistuva paino on pienempi kuin esijännitys. Mut eipä oo vielä tullu sellaasta alustaa vastaan missä esijännitykset olis useita satoja kiloja.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
juu kyllä ne pikkujouset käsin painaa kasaan niin en usko että paljoo on sillä vaikutusta
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskoo mihin tahtoo ja kukin tykkää. Ei jousi tietenkään jäykisty, jousivakio on nimensä mukaisesti vakio.
Apujousi ei osallistu joustoon muuten kuin pitämällä pääjousen paikoillaan jousilautasien välissä, sen takia apujousi onkin niin pehmeä ja pitkä.
Miksi näissä pro-coilovereissa (eli korkeus on eri säädöllä kuin jousen esijännitys, esim aiemmin mainitut D2, Lowtec, ...) säädetään esijännitystä jos se ei mihinkään vaikuta?
Apujousi ei osallistu joustoon muuten kuin pitämällä pääjousen paikoillaan jousilautasien välissä, sen takia apujousi onkin niin pehmeä ja pitkä.
Miksi näissä pro-coilovereissa (eli korkeus on eri säädöllä kuin jousen esijännitys, esim aiemmin mainitut D2, Lowtec, ...) säädetään esijännitystä jos se ei mihinkään vaikuta?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Niissä sillä esijännityksellä saadaan säädettyä haluttuja ominaisuuksia alustan käytöksessä vaikuttamatta korkeuteen. Tokihan niissäkin esijännityksen säätäminen vaikuttaa alustan korkeuteen mutta se sitten saadaan kompensoitua sillä erillisellä korkeussäädöllä.
Esim. ulosjouston saa noissa niin lyhyeksi et autoa ei tartte nostaa kuin pari senttiä niin se on jo ilmassa. Tokihan se onnistuu myös näissä köyhänmiehen alustoissakin mut ajokorkeus on jo sitte ihan jotain muuta kuin inhimillinen.
Esim. ulosjouston saa noissa niin lyhyeksi et autoa ei tartte nostaa kuin pari senttiä niin se on jo ilmassa. Tokihan se onnistuu myös näissä köyhänmiehen alustoissakin mut ajokorkeus on jo sitte ihan jotain muuta kuin inhimillinen.
Vihdoinkin auto on kuosissaan. Nyt on madallus omaan silmään sopiva. Oikeaa takapyörää joutui veivaamaan enemmän alas että auton sai balanssiin (eri määrän kuin vasemman). Edessä on navasta kaareen n 35-36cm ja takana 36cm.
Pohjapanssariin joutui lisäämään kumia väliin, muuten vakaaja otti kiinni koko matkalta ja aiheutti resonanssia. Madalluksesta johtuen vakaajakin lienee hieman eri asennossa kuin ennen.
Ajattelin seuraavaksi vielä tilata sen vaihdelaatikon pellisuojan, muovinen tekee nyt ikävän kulman alla.
Pohjapanssariin joutui lisäämään kumia väliin, muuten vakaaja otti kiinni koko matkalta ja aiheutti resonanssia. Madalluksesta johtuen vakaajakin lienee hieman eri asennossa kuin ennen.
Ajattelin seuraavaksi vielä tilata sen vaihdelaatikon pellisuojan, muovinen tekee nyt ikävän kulman alla.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
-
- Posts: 195
- Joined: 29.12.2008 21:23
- Location: Tampere
Noniin, nyt tuli säädettävä setti saksanmaalta omaan varianttiin.
Mitenkäs tuon 3BG:n etupää, näytti tällain pyörä paikallaan tutkailtuna aika haista_vi**n hommalta? Jos nyt autoa sen enempää purkaamatta katselin että iskarin yläpää on kiinni peltilevyssä, jossa on kiinni myös ylemmät tukivarret?
Taidan senverran siirtää vielä asennusoperaatiota, että tilaan slamitilta tuon vahvistetun tukivarsisarjan.. Pistää sitten samaan konkurssiin ajettavuuden kohtiilleen
Onko ihmeempiä käytännön vinkkejä kokemuksen syvällä rintaäänellä etupään tukivarsien vaihtoon ja alustan asennukseen?
Pärjääkö pallonivelissä irroitushaarukalla vai haenko suosiolla tuollaisen pallonivelen irroitustyökalun?
Mitenkäs tuon 3BG:n etupää, näytti tällain pyörä paikallaan tutkailtuna aika haista_vi**n hommalta? Jos nyt autoa sen enempää purkaamatta katselin että iskarin yläpää on kiinni peltilevyssä, jossa on kiinni myös ylemmät tukivarret?
Taidan senverran siirtää vielä asennusoperaatiota, että tilaan slamitilta tuon vahvistetun tukivarsisarjan.. Pistää sitten samaan konkurssiin ajettavuuden kohtiilleen

Onko ihmeempiä käytännön vinkkejä kokemuksen syvällä rintaäänellä etupään tukivarsien vaihtoon ja alustan asennukseen?
Pärjääkö pallonivelissä irroitushaarukalla vai haenko suosiolla tuollaisen pallonivelen irroitustyökalun?
Volvo S80 -02
Buell XB-12S -07
+ muutama vanha VesiWehje
Buell XB-12S -07
+ muutama vanha VesiWehje
Ylätukivarret voivat olla aikas työläät. Toiselta puolelta sain itse lämpöpuhaltimella ja moskulalla, mutta toiselta puolelta joutui pillillä lämittämään punaiseksi. Voi tietysti kottaa ensiksi lyödä vähän kiilalla rakoihin ja moskalla vaan kylmästi kunnolla pultinpäähän.
Kuparitahnaa sitten reippaasti uusiin niin saa joskus helpommin irti jos tarvis.
Kuparitahnaa sitten reippaasti uusiin niin saa joskus helpommin irti jos tarvis.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Tuolta projekti-osiosta mun nimellä löytyy vähän ainakin juttua vaihto-operaatiosta. Ja onhan meitä VCF klubilaisia tässä Tampesterin alueella jo useampi jokka on alustan vaihtanu. Että jos oikein tukalaksi heittää niin apua on saatavilla.Johny Kidd wrote:Noniin, nyt tuli säädettävä setti saksanmaalta omaan varianttiin.
Mitenkäs tuon 3BG:n etupää, näytti tällain pyörä paikallaan tutkailtuna aika haista_vi**n hommalta? Jos nyt autoa sen enempää purkaamatta katselin että iskarin yläpää on kiinni peltilevyssä, jossa on kiinni myös ylemmät tukivarret?
Taidan senverran siirtää vielä asennusoperaatiota, että tilaan slamitilta tuon vahvistetun tukivarsisarjan.. Pistää sitten samaan konkurssiin ajettavuuden kohtiilleen![]()
Onko ihmeempiä käytännön vinkkejä kokemuksen syvällä rintaäänellä etupään tukivarsien vaihtoon ja alustan asennukseen?
Pärjääkö pallonivelissä irroitushaarukalla vai haenko suosiolla tuollaisen pallonivelen irroitustyökalun?
Jos edessä vaihdat tukivarret samassa urakassa niin sitten ei ole kyllä mitään ongelmia, jos pelkät tolpat vaihtaa niin hiukan joutuu taistelemaan että saa alkuperäisen tolpan mahtumaan tukivarsien välistä ulos. Säädettävä meneekin jo heittämällä paikalleen.
Tukivarsien vaihdosta tulee kohta kokemusta itselle kun toi paketti siirtyy auton alle.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Nyt on KW kakkonen alla ja korkeus pyörän navan keskiosasta lokarin reunaan edessä 34.mm ja takana 32.mm!!! Täytyypä viikonloppuna hieman uudestaan säätä niin että eteen vaikka 32 ja taakse 33 En ymmärrä miten ensimmäisellä kerralla säädöt noin harakoille meni
, No kyllä ainakin keulii nyt pari päivää.

Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Ilmottelehan sit mahtuuko sulla kesäpyörät eessä kääntymään miten hyvin. Mulla taitaa olla eessä 32cm, ja tuntuu että sekä 8*19 et35 235 35 renkaalla, että 8*17 et35 225 45 renkaalla hipoo erinäisissä tilanteissa kiinni...Patu wrote:Nyt on KW kakkonen alla ja korkeus pyörän navan keskiosasta lokarin reunaan edessä 34.mm ja takana 32.mm!!! Täytyypä viikonloppuna hieman uudestaan säätä niin että eteen vaikka 32 ja taakse 33 En ymmärrä miten ensimmäisellä kerralla säädöt noin harakoille meni, No kyllä ainakin keulii nyt pari päivää.

Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Tällaisista yllämainituista räpellysyrityksistä ei saa kuin häpeän punan poskille...Eli eipä toi nyt ihan noin mennyt. Vein noi romppeet alle heitettäväksi ja kuinkas ollakaan pian tulee puhelu perään, että ei käy nuo Weitecin jouset noiden KW:n iskareiden kanssa ( tolpat liian paksut ), eikä käy nuo jousilautasetkaan (en tiedä miksi, en niitä sen kummemin ollut tarkastellut). Prkl. No onneksi olivat aloittaneet etupäästä värkkäämään, niin tulipahan heti huomattua. Noh mitäs siinä sitten muuta kun paikat takas kiinni ja kotio jurottamaan..Ei kellään ole tietoa minkälaiset iskarit noiden Weitecin jousien kanssa käy, siis muut kuin Weitecin omat (ei ole vaihtoehto). Konit?Leroy wrote:No tämähän se oli tarkoitus,mutta.....Mullahan oli tuolla myynnissä Weitecin -45mm madallusjouset ja madaltavat jousilautaset -10mm eteen. Ei noista varmaankaan kauppoja synny, joten samahan se olisi ne tuohon omaan Pasuunaan istuttaa, kun moiset kerta löytyy. Noilla saisi näin "paperilla" -55/-45 madalluksen,mutta noitten Weiteccien kanssa on se Kinder -muna yllätysaspekti aina olemassa. Mut varmaan teilataan tästä ratkaisusta täällä, onhan tuo KW:sta Weiteciin siirtyminen sellainen romahdus alaspäin tuunausevoluution portaissa..Nakkisormi wrote:Leroy: Sulle tulee Säädettävä sarja vai?Siis noi iskarit ajattelin jättää tuosta KW:n sarjasta (tai AL-Kon valmistamathan ne on). En aio itse ruveta vääntämään, vien asennutettavaksi koko romuläjän ja sanon itkunsekaisella äänellä, että parsikaa näistä jotain läjään...
![]()
P.s. Jos joku haluaa Oulun alueella rahaa vastaan roplata nuo palikat mun Passatin alle, voep ottaa yhteyttä. Allekirjoittaneella kun on nippu k*rpiä sormien tilalla ja vieläpä vailla asennuspaikkaa...
Ihmiset muistakaa: Ostakaa se säädettävä. Heti.
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Jäin vielä kattelemaan tuota huoltomiehen selvitystä miksei nuo Weitecin jouset passanneet noihin KW:n iskareihin...Työselostukseen oli laitettu, että: (suora lainaus) jouset ovat tarkoitettu vakioiskunvaimentimille, jousisilmukka liian pieni....Siis mitä helvettiä?!??Kyllä ainakin Weitecin sivuilla nimenomaan mainitaan, että soveltuu sekä vakio-, että sport -iskunvaimentimille. Weitecin omissa iskareissa löytyy myös noita AL-Kon valmistamia (sekä Sachseja) niinkuin tuossa KW:n setissäkin...Heeeelllppppp!!!!! 

Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
No niin, nyt se on päätetty. Mahataudin heikentämänä näin sängynpohjalla suorastaan profetiaalisen kangastuksen ja viesti oli selvä: kyllä se on säädettävä alusta nyt hommattava. Tilaan tuon FK:n Highsportin ja sillä sipuli. Noista Weitecin jousista teen korvakorut anopille synttärilahjaksi, madaltavista jousilautasista kynttilänjalat mökille ja tuon KW:n Sport Suspensionin laitan pilkkahinnalla myyntiin, jos se sattuisi jollekin kelpaamaan...Onpahan sitten Paskatin alustaa rakennettu kokeilun ja erehdysten kautta oikein isolla rahalla..Noh, kun tuohon moottorin (2.0, 8V) virittämiseen ei rahaa tuhlaannu niin menköön sitten tuonne



Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
Ja FK:n vielä vaihdat KW:n säädettäväänLeroy wrote:No niin, nyt se on päätetty. Mahataudin heikentämänä näin sängynpohjalla suorastaan profetiaalisen kangastuksen ja viesti oli selvä: kyllä se on säädettävä alusta nyt hommattava. Tilaan tuon FK:n Highsportin ja sillä sipuli. Noista Weitecin jousista teen korvakorut anopille synttärilahjaksi, madaltavista jousilautasista kynttilänjalat mökille ja tuon KW:n Sport Suspensionin laitan pilkkahinnalla myyntiin, jos se sattuisi jollekin kelpaamaan...Onpahan sitten Paskatin alustaa rakennettu kokeilun ja erehdysten kautta oikein isolla rahalla..Noh, kun tuohon moottorin (2.0, 8V) virittämiseen ei rahaa tuhlaannu niin menköön sitten tuonne![]()

Se on aika normaalia, ettei laakista mene alusta kohdalleen. Tuossa taanoin heitin autoon uutena alle Eibachin jouset vakio iskareille. Ajoin hetken ja vaihdoin alle kunnon iskarit. Eikä aikaakaan kun alkoi keulimen ärysttää, no nokka kohti jousitakomoa jossa jouset muuttuivat -30mm->-45mm. Ei tullut pidemmän päälle mieleinen näinkään, vaan piti hankkia KW:n sääädettävä. Sitten olikin homma bueno

A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
..Ja jos haluaa oikein nuukailla, niin hankkii oikein edullisen korkeussäädettävän sarjan. Kitupiikin Premium-alustan säädöt olivat enemmän kuin autotallin luiska antoi myöten (sai ainakin "aika" matalaksi) ja säätäminenkin onnistui talven jäljeltä ihan ongelmitta. Hiukan kovahan tuo oli ajossa, ainakin ihan matalana..
Ajaa yhden tuollaisen setin loppuun ja miettii sitten, että haluaako panostaa lisää. (noita halvempia taitaa saada 3-4 settiä yhden laadukkaamman hinnalla
)
Ajaa yhden tuollaisen setin loppuun ja miettii sitten, että haluaako panostaa lisää. (noita halvempia taitaa saada 3-4 settiä yhden laadukkaamman hinnalla

(vw passat 3c 2,0 tdi dsg,highline, Maxboom ProStock 400W Sm1)
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
(vw g3, Maxboom semiUnl 1500W Sm1) <- myyty
Itekkin yllätyin tuosta highsportista (oli aikalailla ennakko asenteita)Ja FK:n vielä vaihdat KW:n säädettävään. Ei vaan itse olen ainakin erittäin tyytyväinen Highsporttiin.
Hienosti on toiminut (kop kop)
Tuon Fk:n saa myös niin alas (ainakin mulla) ettei autolla pysty hirveemmin ajeleen. Ei olis varmaan tullu ala-asennossa Ajh:n tallista ulos sillon kun tuota väännettiin.