Jeps. Kävipä näin somasti et lakkas pasuunasta kylmän tuleminen. Mitään vikakoodia ei tule, ja valtuutetussakin oltiin hukassa kun ei kones sanonut et mikä osa pitäis vaihtaa. Ja kun ainetta oli, veikkaus oli sitten kompura+kuivain vaihtoon, yht n. 1100 € Toki ei niiden toiminnasta ole varmuutta, kun kompuran akseli kuitenkin pyörii ja epämääräisiä ääniä ei kuulu. No se on halpaa kun rahalla saa... Nyt kymysys kuuluukin, onko Skeidassa sama kompura kuin uudes pasuunas, jos vaikka olis kate% olis vähän pienempi tuolla skodan liikkees kuin käyttöautolla... Toki sen kompuran vois varmaan saksastakin saada, mutta kesä varmaan kerkiää mennä ohi ennen ku osat olis täällä ja vaihdettu.
Pitäisköhän kumminkin ottaa auto nosturilla ylös, leka kauniiseen käteen ja käydä vähän herkistämässä tuota kompuraa...
Yhteen tommoseen 3C taksiin vaihdoin kompuran, vanhassakaan ei silminnähden mitään vikaa ollut, mutta siellä on jokin sisäinen säätöpiiri mikä ei pelannut. Taksimies kehui, että mitä te pojat sille autolle teitte kun ei sieltä oo uutenakaan noin hyvin kylmää tullut
Tähän mennessä Skoda liikkeistä suuremmat osat ovat olleet kalliimpia kuin VW liikkeissä - voi olla sattumaa kun en ole jokaista osaa kysynyt, mutta mm. moottoria, turboa. Tallinnasta sain haettua vielä pari vuotta sitten puoleen hintaan osia, mutta voi olla, että siellä on hinnat myös pompsahtaneet. Saksasta tilaamisessa on se ongelma, että pitäisi tietenkin myös vanha palauttaa sinne - Suomen postin hinnoilla menee helposti säästö osissa postikuluihin, sen verran törkeitä hintoja ylläpitävät ulkomaan paketeissa.
Itse sain vähän reilu 3v autoon vielä kompuran puoleen hintaan ja töistä veloittivat 50€. Eli tulivat kustannuksissa vastaan liikkeessä joka auton oli alunperin myynyt edelliselle omistajalle - minä en ollut siis auton ensimmäinen omistaja. Toki asiaan voi vaikuttaa se, että muutkin firman autot on ostettu tuolta ja tietävät aiemmista kokemuksista, (yksi Touran palautui samaan liikkeeseen 1v ja 30tkm jälkeen, kunnes sain uuden tilalle) että valitan pitkään asiasta
Joo, täytyypä soitella automyyjän kans, jos vaikka sais osallistumaan kustannuksiin...
Kompurasta vielä passatis ja joissain muissa vag-autoissa kompura on säätötilavuus-tyyppinen ratkaisu eli kompura pyörii aina, vain sen tuottoa säädetään. Perinteinen kompurahan on on/off tyyppinen eli pyörii kun tarvii. Tuota säätöä säädellään vielä virtamäärällä, ei jännitteellä, välillä 0-1 A. Täysi kylmennys on ilmeisesti jotain 0,8-0,9 A (näkyis climallakin, jos tietäis mikä koodi...). Voihan olla et kompuran säätölevy on vain jumissa ja sen ehkä sais herkistelemällä toimiin (ehkä, ja kuinka pitkäksi aikaa...).
Tänään otin sitten hienosäätölekan kätöseeni, laitoin pasuunan käyntiin ja ilmastoinnin täysille ja "hienotunteisesti" kopsuttelin Sandenin valmistamaa kompuraa. Ja kappas, niin vain lähti kompura toimimaan . Käyttelin autoa vartin verran pihassa ilmastointi päällä ja koitin pari kertaa sammuttaakkin ilmastointia, hyvin pelas (vielä). Oiskohan käynyt niin, että kun en tiennyt viime talvena tuota +5 asteen rajaa ja luulin et kompura pyörii kun ei econ nappi ole pohjas, kompuran säätölevy jämähti paikoilleen.
No summa summarum, taas oppi jotain uutta vaggilaisesta... Peruin kompuranvaihtoajan, joka muuten olis kyllä vaihdettu aika heppoisin perustein.