Kävipä sitten viime perjantaina niin, että Pasuunasta (-01, 1,9 TDi, 96 kW) katosi ahtopaineet motarilla. Auto käyttäytyi hetki tätä ennen jo hieman oudosti: liikkeelle lähdettäessä auto kiihtyi tosi vaisusti aina 3000 rpm nurkille ja sitten niskat revähtäen loikkaus. Motarilla sitten 110 km/h lasissa tovi, kunnes hokasin, että nopeus ei nouse kaasulla lainkaan. ..pudotus 5:lle ja sama homma. ..nelosella nopeus vielä hieman nousi ylöspäin.
Ensiepälykseni oli irronnut alipaineletku jossain päin konehuonetta, toisena MAF. Illalla VAG-Comi kiinni ja vika löytyikin huippulukemissa makaavasta ahtopaineanturista!! Anturi makasi 2947 mBar arvossa tyhjäkäynnillä - Kyllä lähtis!!

Tämähän nyt tietenkin oli virheellinen tieto ja ahtoletkukin oli pehmyt puristaessa. Tieto ohjasi siis turbon siivet "kiinni". Kun ruuvarilla koputteli anturin kanteen tai liitintä rassasi, VAG-Com näytti hetkittäin normaaliarvoja 1100..1200 mBar tms. Kun antruin johto napattiin irti, myös ahtopaineen lämpötilasta tuli hälyytys (paineesta oli hälyytys jo logissa).
Oulusta ei lauantaina osaa löytynyt edes Pörhöltä, jossa hinta olisi ollut 57,- . Jukolankujan Tarviketorilta tilaamalla anturissa olevalla Boschin osanumerolla hintaa tuli 36 Equadoria. Toivottavasti katteet eivät merkkiliikkeessä kalliimmilla osilla ole ihan vastaavia.. Huh!
Turbon siipien jumittumista ei ole syytä epäillä, koska siis vika poistuu hetkeksi virtoja pois käyttämällä. ffp:llä tästä oli kirjoiteltukin, mutta täältä "kotisivustolta" en asiasta kokemuksia vielä löytänyt. Samojen ongelmien kanssa painiskelevat: tsekatkaa myös tämä..
