passatin nakutus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
timpsu
Posts: 4
Joined: 3.4.2009 17:08

passatin nakutus

Post by timpsu »

Kyselin tuolla huhtikuun alussa passatin (tdi 85kw, vähän yli 200tkm) nakutuksesta. Syypä selvisi: Uusiksi meni nokka-akseli laakereineen sekä nostimet; kunto oli sellainen että enpä ole ennen nähnyt. Nostimien kupeista useampi kuin yksi oli puhki ja nokat varsin mielenkiintoisen näköiset. Varmaa syytä moiselle ei selvinnyt, auto ollut mulla vasta maaliskuusta lähtien, joten oisko ollu liian pitkä öljynvaihtoväli, väärät öljyt tms. Missään tapauksessa en suomen olosuhteissa suosittele ainakaan pumppusuutinkoneelle 30tkm vaihtoväliä, mielestäni (ja korjaamo vahvistaa!) 15tkm on ehdoton maksimi. Myyjäliike maksoi onneksi osat, työ jäi omalle kontolle. Nyt käynti kuulostaa mielestäni sellaiselta "normaalin karkealta" pumppusuutinkoneelta. Että tämmöinen tapaus.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Tämä on ihan mielenkiintoinen topicci lukea aiheesta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=108111 Siellä on ihan hyvää ja järkeenkäypää pohdintaa syistä. Pumppusuutinmoottorien nyt löytynyt "ominaisuus". Ilmeisesti ollut enemmän poikittaismoottorisissa tällaista "ominaisuutta", mutta pitkittäin asennetuistakin on mennyt.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
timpsu
Posts: 4
Joined: 3.4.2009 17:08

Post by timpsu »

Micco wrote:Tämä on ihan mielenkiintoinen topicci lukea aiheesta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=108111 Siellä on ihan hyvää ja järkeenkäypää pohdintaa syistä. Pumppusuutinmoottorien nyt löytynyt "ominaisuus". Ilmeisesti ollut enemmän poikittaismoottorisissa tällaista "ominaisuutta", mutta pitkittäin asennetuistakin on mennyt.
No onpahan vain! Olis tosi mielenkiintoista tietää löytyykö mitään yhdistävää tekijää; öljymerkki, olosuhteet, ajotyyli jne. Ei tuo omaa mieltä kovin hirveästi lohduta mutta sen olen kuitenkin päättänyt että kymppitonnia enempää ei öljynvaihtovälillä ajeta. Ihmetyttää se että kuitenkin joillain yksilöillä on ajettu hurjia km-määriä ilman kyseisiä ongelmia. Liekö tämä vähän samanlainen arpakuutio kuin Pajero aikoinaan. Joillakin meni kansia ym. jatkuvasti mutta hellällä ja tarkalla pidolla kesti ilman mitään isompia murheita. Nyt kun kone pelittää niin murheena on vielä varsin tuntuva tärinä isommilla vaihteilla parin tonnin tietämistä kiihdytettäessä. Veikkaustulos liikkuu vetaripuolella, ainakin oikealla oli hurjan paljon suurempi päittäisvälys kuin vasemmalla, ja oli tietnkin itse nivelkin kulunut. Ihmetyttää vain että kyseessä on ulompi nivel, kokemuksen mukaan tärinät on aiheutunu yleisemmin sisänivelen puolelta. Niin, ja se kaksoismassavauhtipyörä on juuri vaihdettu ja samalla pantiin koko paketti uusi että kytkinpuolelta se ei ainakaan pitäisi tulla.
Post Reply