Öljyä välijäähdyttimessä ja tehonpuutetta.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Öljyä välijäähdyttimessä ja tehonpuutetta.

Post by tero76 »

golf iv 19. tdi variant -01. 66kwh

Moi. Eli huomasin eilen että auton vänkärin etunurkka on kostea. Välijäähy vuotaa vähän öljyä. Purin sen verran että sain ruiskulla sitä imettyä, niin pari ruiskullista sitä tuli pihalle. joku 0,3 desiä. Öljynä teboilin diamond diesel.

On myös ollut sellaista ongelmaa, että välillä tuntuu että auto ei kiihdy. Joskus esim kaasu pohjaan niin tuntuu että turbo ei syty kunnolla. Sitten poljin ylös ja kaasua niin alkaa vetämään. Monesti jossakin aika tarkkaan 1800 kierroksen kohdalla tuntuu hienoinen puutuminen, samoin jossakin 2300-2400 kierroksen kohdalla. Ja jos tyhjäkäynnillä nostaa kierrokset ja laskee, niin samoilla kierrosalueilla valot himmenee (todella nopeasti).

Viittaako tämä johonkin tiettyyn vikaan? Jostakin luin että jos on ahtopuolella vuotoja (mulla siis tuo cooleri vuotaa hieman), niin öljyä voi tulla turbosta tuonne ahtopuolelle. Vuotaisiko tuo niin paljon että ahdot tippuu ja siksi tehoton? Ei se edes maahan asti vuoda.

Onko näissä muita paikkoja ahtopuolella mistä yleensä vuotaa?

Paljonko maksaa tuo välijäähdytin ja miten se on helpoin irroittaa? Eilen koitin, mutta siellä on pissan tankkia ynnä muuta edessä.

Entäs turbo? Kuinka kevyesti se säätökello turbon kyljessä liikkuu? Tuossa saa painaa tosissaan niin ehkä puoli senttiä.

Alipaineletkuja katselin, ja ne vaikuttaa ehjiltä. Voiko mulla olla tuossa kaksi n75:sta? Rintapellissä kaksi lähes identtistä kalikkaa, toisessa yläosa valkoinen, toisessa musta.

Kulutus on varmaan aika normaali, reissuissa menee 5l/100km, tiristelemällä todellista ei alle 4,5 l/100km saa maantienopeuksilla.
paerikss
Posts: 215
Joined: 24.3.2005 19:36
Location: Lempäälä
Contact:

Post by paerikss »

Kuinkas paljon auto on niellyt kilometrejä? Yleistä on että välijäähyssä on jonkun verran on öljyä minkä turbo on lävitseen päästänyt.

Öljy lienee kuitenkin tullut ahtoputkien ja välijäähyn liitoskohdasta, eikä varmaan itse välijäähystä. Voihan välijäähyssäkin tietysti olla reikä, mutta sen kyllä melkein jo äänistä huomaisi.

MAF:ia ja N75 itse veikkailisin.

Edit: se toinen mokkula on EGR:n vena.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

paerikss wrote:Kuinkas paljon auto on niellyt kilometrejä? Yleistä on että välijäähyssä on jonkun verran on öljyä minkä turbo on lävitseen päästänyt.

Öljy lienee kuitenkin tullut ahtoputkien ja välijäähyn liitoskohdasta, eikä varmaan itse välijäähystä. Voihan välijäähyssäkin tietysti olla reikä, mutta sen kyllä melkein jo äänistä huomaisi.

MAF:ia ja N75 itse veikkailisin.

Edit: se toinen mokkula on EGR:n vena.
ajettu 280tkm.

Vuoto löytyi. Eli se muovikotelon alareuna on hangannut tai painanut tuohon välijäähdyttimeen reiät. Näkee nyt kun pesin. Ainakin kaksi ripaa paskana. Paljonko maksaa välijäähdytin, ja onko vielä sen irroituksesta tietoa mitä kannattaa tai pitää purkaa edestä? Vaikuttaako nuo vuodot paljon ahtoon? Ei se paljoa sieltä vuoda, hyvin hennosti vislaa.

Kumpi on n75? Eilen putsasin molemmat, ja russasin sitä turbon kyljessä olevaa alipainesäädintä(mitä se säätää?). Nyt vetää jo paremmin ja alempaa. >Taidan ostaa tähän maffin. Pierburggi paikallisessa 35 euroa. Käykö se kun ei tässä ole edes johtosarjassa sitä ekaa liitintä, siis lämmitystä? Kone on AHL. tai alh
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Se öljy lienee huohotusöljyä ei sen kummempaa. Omassa tuli pari-kolme desiä (1.8T) tosta välijäähyä edeltävästä kumipätkästä tavaraa ulos ja varmaan vielä jäikin moskaa sisään.

Olisko siellä turbossa vähän hukkis jumissa jos renaamalla herkistyy ja alkaa alhaaltakin vetää paremmin. Eihän toi 66kW kuitenkaan muuttuvasiipinen ollut? Ja jos on niin siivet sitten jumittelee.

Kyllä ahtopuolen vuodot aina menoa huonontaa, mutta tosiaan ihan pienet vuodot ei pitäisi suuresti ainakaan dieselissä vaikuttaa. Aika vankkaa muovia jos on alumiiniripaan reikää hangannut, mutta ei kai mahdotonta sekään?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Joo, pitkittäiset vekit siellä on rivoissa muovin alla, näkee hyvin kun painaa muovia alaspäin. Kuplii kun antaa hanaa. Tosiaan paljonko tuo maksaa ja onko paha asentaa?
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Saksan hinta vagcatin mukaan 210e, eli suomilisällä n.300-->? 1J0145803G näyttäs olevan varaosanumero, marmorilta vaan kyselee..
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Onpa pirun arvokas. Jostakin luin että passattiin olisi vaan satasen.Onkos nämä periaatteessa ikuisia, jos etsisi purkuosan?
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Vannomaan en tota hintaa mee :) Saiskohan tarvikkeena?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

vnt tässä on...
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

sitten n75 on se missä on vaalea pää niistä kahdesta.. Mihin tulee letku turbon kellolta.
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Joo, muuttuvasiipinen. Otin alipaineletkun irti siitä n75:lta ja imin letkusta. Letku on ehjä, mutta alipainekello antaa ilmaa myös läpi. Kuuluuko sen antaa, vai pitäisikö olla täysin tiivis? Jos rikki, niin mistä ja paljollako saa uuden?

Imemällä tuo vipu toki liikkuu herkemmin kun avittaa sormella, mutta ei se pelkästään imemällä liiku.
Jaku
Posts: 136
Joined: 27.10.2007 16:11
Location: Kuukanniemi
Contact:

Post by Jaku »

itseltä löytyi 96kw nyt 121kw, 238tkm jä öljyä tunkee siitä ala liittimestä..
ei kyl välttämättä menossa oo näkyny.
jos ei sit matalilla kierroksilla


jos välijäähyttimen pitää olla tiivis jottei paineisiin vaikuta niin eikös kaikkien liitoksienkin, eli tästähän painetta vuotaa mistä öljyäkin pihalle pihisee!(???)

jos 300 alkuperäinen jäähytin 300 niin eikös isomman keulalle sais jostai putkistoineen ku laittais vähän lisää?

saatko öljyn vaihtovälin aikana lisätä öljyä?

mitenhän vaikuttaa asiaan jos laittais vähän jäykempää öljyä ja vaihtaiskin 15000 välein?
ite miettinny pitkää tätä vaihtoehtoa..
Passat 1.9 TDI -01
pikku polo 1.4 -06
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aqi6+jaku-auto.html
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Jaku wrote:itseltä löytyi 96kw nyt 121kw, 238tkm jä öljyä tunkee siitä ala liittimestä..
ei kyl välttämättä menossa oo näkyny.
jos ei sit matalilla kierroksilla


jos välijäähyttimen pitää olla tiivis jottei paineisiin vaikuta niin eikös kaikkien liitoksienkin, eli tästähän painetta vuotaa mistä öljyäkin pihalle pihisee!(???)

jos 300 alkuperäinen jäähytin 300 niin eikös isomman keulalle sais jostai putkistoineen ku laittais vähän lisää?

saatko öljyn vaihtovälin aikana lisätä öljyä?

mitenhän vaikuttaa asiaan jos laittais vähän jäykempää öljyä ja vaihtaiskin 15000 välein?
ite miettinny pitkää tätä vaihtoehtoa..
Saisko tuohon pelkällä välijäähyllä montaakaan kaakkia?

Öljyä ei ole juurikaan tarvinnut lisätä. Ekalle kympille ei yhtään. Vähän aikaa sitten lisäsin reilun puoli litraa. Jostakin tosiaan luin että jos ahtopuolella vuotaa niin se vetää öljyä sinne oliko se nyt turbolta. Veisikö vähän siksi. vaihtoväli mulla on tuo 15tkm.

Nyt irroitin tuon turbon kyljessä olevan mötikän ja se oli täynnä jotakin ruostetta, hiekkaa ja paskaa. Alkoi toimia hieman jouhevammin kun puhdistin. nyt sitä karaa saa jo imemällä liikkumaan. Mutta ei se kalvo vieläkään täysin tiivis ole.
Siivet liikkui melko hyvin, ihan yläasennossa,eli ilman alipainetta ne hieman takelteli, muualla ei yhtään. Pääasiassa tuo alipainerasia tuossa vastustaa kun sitä vipua painaa.

Eli toimintasuunnitelma on etsiä jostakin välijäähy, vaihtaa maf pierburgin tekeleeseen ja selvittää kuuluuko tuon alipainekellon kalvon olla täysin tiivis. Siihen tarvitsisin vielä apua. Samoin neuvona tuohon välijäähyn jouhevaan irroittamiseen. Myös halpa ja ehjä välijäähdytin kelpaa. Sitten kai se n75 ja varmistaa ettei tuo siipien takeltelu alussa haittaa kauheasti. Kahden tonnin jälkeen tuo alkaa vetämään paremmin, ennen ei tapahdu juuri mitään.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Pitää olla alipainekellon kalvo täysin tiivis.
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Kello hommattu. Toimii hieman eri alipaineella, mutta uusi olisi maksanut yli 200 ja tämän sain lähes ilmaiseksi.

Coolerin ostin purkaamolta. 80€. Tuossa on hieman samaa vikaa, eli muovi hangannut jäljet. Mutta jos ei puhki asti ole niin kai se kestää kun vaan sitä muovia hieman editoi.

Maffin ostin, liekö hinnoitteluvirhe, mutta aito bosch putkessa maksoi reilun 40 egeä. Jos joku noita tarvitsee, niin multa saa 60 eurolla.. Piristyi auto jo selvästi tuolla. Lähtee alempaa vetämään. Tässä näytti kuitenkin olleen joku tarvikemaffi kiinni. Ei mitään koodeja.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Halvalla oot maffin saanu, ite ostin just pierburgin 75e pelkän sisustan, bossi kokonaisena olis ollu toista sataa.
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Halpa se oli minunkin mielestä.

Lukeeko pierburgin alkuperäisessä mitään mistä sen tunnistaa pierburgiksi?

Tuolla oli maffia mitä kone väitti pierburgiksi, mutta kotelossa eikä maffissa lukenut muuta kuin se 461 loppuinen koodi. oli vielä samannäköinen kuin boschin maffi päällepäin.

Vaihdoin äsken sen turbon kellon ja välijäähdyttimen. Samalla laatikkoöljyt ja kaikki alipaineletkut.

Kyllä tuo koeajon perusteella virkeemmältä tuntuu, turbon siipien vipukin liikkuu paremmin. Saapa nähdä. Tuntui että vielä vinkuu jostakin välistä. Voiko tuo viheltää sen sammutusläpän akselin välistä, sieltä se ainakin vähän valskaa öljyä?
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

Jep. Eli projektin lopputulos oli ok. Nyt ahtaa ihan kivasti jo alta kahdentonnin, eikä pätki kiihdyttäessä. On kuin eri auto. Ennen pelotti nuo ohitukset.

parisataa paloi rahaa, mutta tuohon hintaan on uusittu laatikkoöljytkin ja alipaineletkut.

Kulutuksesta, nysväämällä menee tietsikan mukaan 3,9 l/100km, joka on todellista noin 4,2. Keskivauhti tässä 86km/h.

Eilen tulin keskinopeudella 96km/h. 4,5 l/100km, eli todellista 3 desiä enemmän. Auto täynnä tavaraa.

Saatteko menemään vähemmällä, vai alkaako tämä olla ok? Ohjekirja antaa 100km/h keskikulutus 4,2l/100km. pääseekö tuohon millään?

Auttaisiko egr:n tulppaaminen?
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Noi näyttää jo hyviltä lukemilta :) Jos tasasta tietä ajelis sataa kiihdyttämättä ni ehkä vois tohon päästä.
Reactor
Posts: 40
Joined: 4.1.2009 6:24
Location: Jyväskylä / Oulu

Post by Reactor »

Itselläni oli edellisenä autona Seat Leon 1.9TDI -01 66kw (ei ollut vakio), alustana KW Var 1. ja 225/45/17 rengastus. Kokonaismassa 1775kg ja kulutus pyöri keskimäärin 6l tienoilla. Vakioalustalla + vakiorenkailla (195/65/15 peltivanteilla) kulutus oli n. 4,2 litran luokkaa maantieajossa n. 85km/h nopeudella.

Nykyinen kiesi, Vw Passat Variant 130TDI 4Motion -04 225/45/17 rengastuksella vie maantieajossa sellaiset 6,2-6,5l sadalla kilometrillä n. 85km/h keskinopeudella. Satasen vauhdilla kulutus on tuolla 7 litran paremmalla puolella.

Että on nuo kulutuslukemat varsin hyvät ja pienet, etenkin auto täynnä tavaraa. Eikö yleisesti nämä ohjekirjan ilmoittamat maantiejon lukemat ole ajettu n. 85-90km/h nopeudella, ei 100km/h?
Vw Passat Variant 130TDI 4Motion -04 AVF
tero76
Posts: 16
Joined: 11.12.2008 16:32

Post by tero76 »

No joo, rasittavahan se on ajella noihin lukemiin. Aina alamäkeen kytkintä tai moottorijarrutusta, ja ylämäkeen pitää höllätä. Enemmän tulee katottua kulutusmittaria kuin tietä. Mulla menee sellainen 5 litraa satasella jos vaan ajelen rajoitusten mukaan alta satasta.
Post Reply