Ajattelin jakaa teille kokemukseni Passatin ilmastoinnin ongelmasta joka tuli esiin viimehelteillä. Autona siis Passat -01 1.9Tdi 74kW. Ilmastointilaitteena automaatinen Climatronic.
Hankin auton viime lokakuussa (-08) mittarissa n.220000km ja nyt kertynyt omaa ajoa n.30 000km. Ilmastointi oli toiminut moitteetta nyt kesään asti ja ensimmäisten kunnon helteiden tullessa (+25C) alkoi kuulua kova ulvonta konehuoneesta. Kylmää kyllä pukkasi äänestä huolimatta. Ulvonta lakkasi kun painoi ECON-päälle ilmastoinnista ja palasi heti kun vaihtoi AUTO-tilaan. Ulvonta oli helppo paikallistaa kompuran suuntaan kun tarkasteli konehuonetta auton ja ilmastoinnin ollessa käynnissä.
Aloin etsimään muiden käyttäjien kokemuksia tältä palstalta ja pääsääntöisesti kova meteli ja ulvonta merkitsi laakerivikaa kompuran hihnapyörällä, kiristimen hihnapyörällä tai kompuran akselin katkeamista. Kaikki Passatin omistajat varmaan tietää sen kiroamisen ja sadattelun määrän tässä vaiheessa.

Aika-ajoin tulee kuitenkin käytyä Savossa ja siellä ollessani päätin viedä auton vielä arvioitavaksi paikalliseen huoltamoon. Ajattelin että palvelu on ainakin rehellisempää, aidompaa ja halvempaa kuin pääkaupunkiseudulla. Ja yllätys: henkilökunnan mielestä ilmastoinnin hihna olisi löystynyt ja ainoastaan hihnan kiristys olisi paikallaan. Ja näin tehtiin samalla kertaa, 15min työtä, 15e laskua. Eikä konehuone ole ollut näin hiljainen edes autoa ostettaessa, enkä edes liioittele.
Itse en ole todellakaan mikään autovelho. Jarrurempat, oljyn ja suodattimien vaihdot onnistuu, ilmamäärämittarin olen vaihtanut ja autohifi asennuksia olen harrastanut. Tämä on ensimmäinen volkkarini ja myöskin viimeinen. Helposti tulee mieleen että jos olisin vienyt auton huoltoon pääkaupunkiseudulla olisiko laskun loppusumma ollut 15e sijaan 1200e?
Kiitokset kaikille jotka ovat tälle palstalle kirjoitelleet ja tuoneet ongelmia ja ratkaisuja esille. Sekä niille asioista jotain tietäville jotka ovat tietojaan jakaneet. Itse olen hyötynyt niistä jo monesti ja siksi päätin kirjoittaa tämän kokemukseni tänne muiden luettavaksi.
Hyvää kesää ja voimia volkkarin kanssa elämiseen