Tossa alkanu pikkuhiljaa vanha jo hieman kovettunut turbon ja sen paksun muoviputken välissä parilla klemmarillä kiinni oleva ahtopaineletku vuotamaan... AHU koneella oleva 1.9 TDI kyseessä ja kone on alkanu vähän falskaamaan egr:n öljyjä letkun ja muoviputken välistä egr:n putken päälle ja pitkin peltejä. Käryä siis tulee. Alkuun mietin silikonisia mut eihän ne kestäis turbon vieressä p*skaakaan. Sulaisivat samantien. Nyt ei onneks oo pidempiä reissuja et on aika hyvin pysyny kiristämällä tiiviinä mutta esim jos 120kmt päästelee motarilla pidemmän matkaa nii kyl alkaa palanut öljy haisemaan. (kone ei polta öljyä kun ei sitä juuri kulutakkaan... turbo vaan pukkaa egr:n kautta huohotinlitkuja pihalle.) Kiertelin kaikki mestat Jyväskylässä... AD autovaraosasta sais tilaamalla Simotan silikoniletkuja mutta turbon ja ton muoviletkun väli taitaa olla eri kokoa kummastakin päästä. Pitääkö vaan Lontoosta palatessa käydä Marmorilla tilaamassa uudet (ajatus ois myös uusia tuo muoviputken toisen pään kumi) jotka tietty maksaa hunajaa. Etola vois olla ainoo toinen paikka mistä vois löytää mutta mites tuo turbon ja muoviputken välinen kokoero? Entä miten pitäis kestää lämpöä ja painetta?
Toinen asia ois että kiinnostais asentaa ahtopainemittari kärryyn mutta mites tuo mittari kannattaa laittaa... saako noita mittareiden kiinnitysosia niin laitettua esim pilarin reunaan kojelautaan kiinni kakspuoleisella teipillä tai jälkiä jättämättä ikkunan viereen pilariin? ajattelin tehdä homman niin että jos joskus haluaa kys härvelin pois niin sais sen vielä irti jälkiä jättämättä. Vai onko parempi ruuvata suoraan pilariin kiinni? Virrat vois ottaa valokatkaisijalta verhoilun ja kojelaudan välistä jos sais ujutettua piuhan paikalleen. Entä mitä kautta letku ois helpointa vetää? sisätilanpistoke on niin se läpivienti taitaa olla käytössä jo. N75 vai mistä ottais sit paineet?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Ainakaan omasta ATJ:sta ei painetietoa löydy mistään suoraan, päädyin tekemään nipan suoraan imusarjaan. Näkee ainakin sen paineen, mitä oikeasti koneeseen menee (jos sattuu niitä ahtovuotojakin olemaan).
Letkun toin sisälle moottorinohjauspurkin kotelon kautta. Sai suoraa tiputtaa sinne ratin taakse ja sieltä kääntää minne halusi.
Kans ATJ, siihen tulipellin vieressä poikittain kulkevaan kovamuoviahtoputkeen reikä johon nippa, ja siitä sitte samasta läpiviennistä kun sisätilanlämppäri letku sisään.. Sieltä kojetaulun alla kuskin puolelle, ja sieltä sulakerasian takaa suoraan A-pilarin verhoilun alle. Siinä se mulla heiluu, ei oo vielä kiinni missään.. Sähköt otin valokatkasijan mittarivalokohdasta, eli syttyy ahtopainemittariin ku syttyy muutkin mittarivalot.
Mitä mitä, eli ei silikoniletkut kestäisi lämpöä? Nehän ne just kestää!!! Silikonisissa on selkeästi parempi öljyn ja lämmön kesto kuin esim. nitriittikumisissa.
Edullisia silikoniletkuja, mutkia ym. saa esim. Pepan tuonnista. www.pepantuonti.fi
Nyt halvan kiina-silikoniletkun aikakaudella on myös semmosia pätkiä myynnissä jossa silikoni itsessään kestää mutta ne kudokset siellä seassa on jotain hyvin vähällä sulavaa tavaraa ja sitten kun kudokset on mössöä niin silikonikin repeää vähällä paineella tai liikesaumassa liikkeen takia.
Hankaluus on se että mistään ei oikein päällepäin näitä erota. Ja vielä lisämainintana että ongelma on vain kuumimmissa kohdissa, esim ehtoputket pääosin kestää vaikkakin yks tapaus on tiedossa jossa kompuran lähdössä ei silikoni kestänyt (aika uskomattoman kuumaa se ahtoilma kuitenkin pitää olla )
Edit: Peetrus väittää omiensa olevan suoraa tehdastavaraa ja hyvällä laadulla, pitäisi siis uskaltaa Pepalta ostella noita.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tuli hommattua marmorilta vakiot entisten tilalle (ne kaksi lyhyttä pätkää sen muoviputken päissä joista toinen menee turboon) Paljon hiljaisemmat turbon äänet nytten kun ei päästele paineita väärää kautta pihalle ja vääntöäkin tuntuu tulleen hieman lisää.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Passattin saa ahtopainemittarikotelon ratin yläpuolella olevaan muoviin. Siis siihen ratin ja mittariston väliin. Googlel löysin firman joka myi, mut en tähän hätään muista sitä. Mulle tulee mittari siihen ja letku lähtee imusarjasta, laipasta jolla tukin EGR:n.
Paineilmakamaa myyvästä liikkeestä ite hain sellasen, missä on toisessa päässä kierteet ja toisessa lähtö olikohan 10mm letkulle. Pari euroa tais kustantaa.
eikös se mittarin voi laittaa tohon liittimeen, mikä on tuossa moottorin yläpuolella olevassa ahtoputkessa, suurinpiirtein akun kohdalla, vissiin joku liitin mistä ecu tarkkailee ahtopainetta. ei tartteis porailla...
näkyy siitä joku johto lähtevän... jos mä lyön siihen sen mittarin mukana tuleen t: haaran, ni voila...mites muuten ton valokatkasimen saa irti, et saa ne mittarin valojen piuhat??
no joo män sormisuuhun, ni ajattelin vielä kysästä täältä ennenkun teen ratkasuja. Eli sieltä ahoputkesta löytykin kaks liitintä. Toinen ihan siellä akun kohdilla, niinku tuossa aikasemmin jo mainitsinkin ja toinen oli sitten siinä enemmän kuskinpuolella päin, samalla lailla alapuolella, mutta se liitin herättikin sitten vähän kysymyksiä, eli siinä liittimessä oli T-haara jossa toinen pää meni perinteiselle muoviselle polttoainesuodattimelle, joka OLI TULPATTU TOISESTA PÄÄSTÄ..Mitä vittua. Eihän tuolla ahtoputkissa pitäs mitään löpöjä liikkua..?? Toinen pää sitten siitä haarasta jatkoi sinne moottoritilan oikeasssa ylälaidassa olevaan mustan laatikon suuntaan mikä käsittääkseni on tuon ecun olinpaikka. Osaisko joku auttaa mitä nää letkut on ja onko tuolla nyt kenties jotain ylimääräsiäkin.
Kokeilemallahan se selviää Ite koittasin siitä eculle menevästä letkusta, eihän siinä pitäs mitän särkeäkään ku laittaa vaan sillä haaralla välistä.
edit:
Luin nyt vasta tarkemmin ton viestin, eli olisko siinä ollu mittari aiemminki? Jos se suodatin tekee siinä samaa ku mulla on tupakan filtteri letkussa, eli estäis sitä mittarin värinää?
Eiköhän se sitä tee ja kun se haarotettu on jo valmiiksi ja pää tulpattu niin siitä vaan letkua mittarille. Eihän se tulpattuna siellä mitään tee muutenkaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
no nyt ku tuota mittaria tuossa asentelin, ja irrottelin noita ahtoputkia, huomasin et ahtoputkessa näky öljyä..?? Onko tästä oltava huolissaan, vaiko normaali ilmiö..?? onko pastorin turbo tullu tiensä päähän?
oisko se sitten viisaampaa kuitenkin tehä toi mittarin paikka sillä nipalla tuohon ahtoputken yläpuolelle, ni ei ainakaan sitten se öljy tukkis heti sitä mittarin letkua, vaiko? alapuolella olis kyllä jo valmis haarotus mittarille, mut eiks se öljy sit pääse valumaan sinne..
no laitoin sen nyt sitten sinne alapuolelle, ostin uuden suodattimen siihen päähän. Sellasen ihan pienen, kyllähän tuo pelaa, mut väpättää se mittarin viisari kyllä ihan kyrbänä, olisko kellään tähän ideoita?? paineet näky antavan..
Hetkellisesti n.1,4bar, josta tipahti
Jatkuvaa n.0,9bar, käsittääkseni siis ihan vakio.
Koita torpata sellane tupakan filtteri sinne letkuun jos se auttas? Jotku myös nesteellä vaimentanu.. Se on aika sama laittaako sen ylös vai alas, itellä sojottaa nippa suoraan ylös mut silti ihan öljyssä.
Kuristin auttaa tuohon väpätykseen. Yleensä T-Haarassa mikä mukana tulee, on mittarille lähtevässä päässä sellanen kuristettu lähtö, jossa vaan hyyvin pieni reikä. Kokeile vaikka laittaa letkun väliin bensafiltteri tms, pitäisi auttaa asiaa.
Semmonen bensansuodatinhan siellä välissä jo oli letkussa mikä oli tulpattu päästään Juuri tästä värinästä johtuen oletettavasti niinkuin joku jo aiemmin spekuloi myös.
Ei ole puolella väliä missä se nippa on. Painemittarille ei ilma virtaa, sehän mittaa vaan painetta joka syntyy myös siihen mittarille menevään letkuun.
Jos siihen putkeen kauheasti öljyä alkaa kertyä niin on kyllä syytä epäillä vuotoa jossain välissä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.