Pyöränlaakereiden vaihto?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Muzku
Posts: 4
Joined: 11.8.2009 13:31
Location: Oulu

Pyöränlaakereiden vaihto?

Post by Muzku »

Tekisi mieli ite alkaa vaihtamaan, on tuossa golffissa ujeltanut etupäästä jo pari viikkoa vasemmalle kaartaessa.
Eli kysymyksiä on herännyt:

1.Mitä työkaluja tarvitsen?
2.vetävissä pyörissä laakeria itsessään ei kiristetä, joten momentti napapulttiin on hukassa?

ja jos joku kehtaisi kirjoitella vaiheittain homman kulun niin olisin kovin kiitollinen, ei ole ikinä ennen nimittäin noiden napojen kanssa joutunut kopistelemaan.

Autohan on -05 Golf IV Variant 1.6

Kiitoksia jo etukäteen
"auto saa olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta" -henry ford-
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ilman prässiä ei onnistu lainkaan.... jos semmonen löytyy niin voin kertoilla.. tosin voi valmis ohjekin jostain löytyä, mielummin kaveri neuvomaan kuka on ennenkin vaihtanu...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Muzku
Posts: 4
Joined: 11.8.2009 13:31
Location: Oulu

Post by Muzku »

sillähän tässä kysellään ku pitäisi kaverille jolla on vehkeitä ja kaluja, kertoa että mitä tarvisin lainaan viikonlopuksi...
"auto saa olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta" -henry ford-
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

harvalla laakerinvaihtoa varten olevaa salkkusarjaa on... ja prässit yleensä vähä nihkeitä siirrellä, ota itte napa irti ja kainaloon... vie kaverille ja pyydä se kaveris vaihtamaan se laakeri paikoilleen, molemmille helpompi sillain, ite ainakin yleensä pyytäny sillain mulle tuomaan, nopee homma semmosen vaihtaa kuka niitä vaihtanu. Navan irti ottamiseen ei ihmeellisiä työkaluja tarvi, normi hylsyt riittää, alapallonivel auki, raidetangon pää, iskarin yläpää irti ja koko napa/iskari/jousipaketti pois.. napamutteri voi olla muistaakseni 6 tai 12 kulmasella 30mm mutterilla...

autodata sanoo etunavasta :
käytä uusia pultteja.
pyörännapa laakerilla = 90 Nm + 90 astetta
Vetoakselin pultti napaan = 200Nm + 180 astetta

jos ite vaihdat niin varo abs-tunnistinta ku irrottelet laakeria ja painat uutta paikoilleen, ei siihen kovin helposti osu mutta kyl niitä rikottu on =)

nopee ja helppo homma toi on mutta ekalla kerralla voi mennä aikaa
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Muzku
Posts: 4
Joined: 11.8.2009 13:31
Location: Oulu

Post by Muzku »

kiitos.

Tästä etiäpäi, jos ei tarvinnu ku ton monikulmahylsyn nii nyt rupesi jo näyttämään siltä että tämähä taitaa onnistua.
siis viikonlopussa... :D
"auto saa olla minkä tahansa värinen, kunhan se on musta" -henry ford-
Post Reply