OK. En ole kolmosen valopesureihin perehtynyt tai niitä koskaan irrottanut, mutta oletin, että olisivat samanlaiset, kuin vaikka B4:ssa Passatissa eli pulteilla puskurin rungossa. Mutta ei väkisin.
Takapuskurin musta alaosa ei ole erillinen vaan osa puskuria, mutta varmista nyt vielä omastasi. En mene vannomaan, mutta sanoisin siellä olevan ihan vain ura.
Ja mitä noihin paukkupulloihin tulee, niin minä sanoisin että jätä tekemättä! Parempi tehdä kerralla kunnolla, kuin tehdä monta kertaa huonosti. Huomattavasti enemmän v*tuttaa sinua, tai maalaria tai kuka nyt sitten hommaa seuraavan kerran tekeekin, kun joutuu ensin korjaaman edelliset kötökset, ennenkuin voi tehdä uudestaan.
Minusta käläkäläpullojen maaleilla ei todellakaan maalata mitään näkyviin jääviä pintoja. Moneen hommaan toki soveltuvat hyvin, mutta oikeissa paikoissa oikeat aineet ja työtavat, jne. niin lopputuloksesta on huomattavasti peremmat mahdollisuudet tulla hyvä.
Itse teksisin (ja teinkin omaani) suunnilleen näin:
-Kaikki osat irti, joille joutuu jotain tekemään. (helpompi työstää)
-Vakiona oleville mustille osille (puskurien alaosat jne.) siloitus hiomalla. Ensin vaikka 240 ja sitten 400. Ja tietenkin vesihionnalla. Valmiiksi korinvärisille osille mataksi hionta 400 tai hienommalla paperilla myös tietenkin vesihionnalla.
-Huolellinen puhdistus kaikille maalattaville pinnoille rasvanpoistoaineella tai tärpätillä. Thinneri saattaa sulattaa helposti joitakin muoviosia.
-Muovipohjamaali tai vaihtoehtoisesti tartunta-aine ja filleri. Tosin jos osat ovat virheettömät, niin pelkkä tartunta aine riittää, mutta muovipohjamaalilla ja fillerillä voi "täyttää" ja "peittää" pikkuvirheitä. Myös hiotut röpelöpinnat siloittuvat niillä. Ja tartunta-ainetta vain niihin kohtiin, jotka ovat "puhtaalla" muovilla, ei siis valmiiksi korinvärisiin mataksi hiottuihin osiin. Muovipohjamaalia voi sitten vedellä myös mataksi hiottuihin korinvärisiin osiin.
-Mataksi/sileäksi hionta 400 tai hienommalla paperilla vesionnalla.
-Toinen kerros muovipohjamaalia tai filleriä, jos pitää vielä korjata jotain virheitä, tai hioi jonkun kulman puhki tjms.
-Mikäli piti tehdä edellinen kohta, niin uusi hionta/siloitus 400 tai hienommalla paperilla vesihionnalla.
-Pintaväri
-Lakka
-Asennus mielellään ilman asennusjälkiä, ettei tarvitse tehdä uudestaan.
Mutta mikäli ei ole mahdollisuuksia tehdä noita yllämainittuja itse, niin minä ainakin säästäisin niin pitkään, että olisi varaa viedä maalarille.
Meinaan vaan, että sitten se vasta harmittaa, kun ensin tekee itse ja lopputuolksesta ei tulekkaan hyvä (niinkuin minä epäilen, että ei tule) niin sitten joutuu kuitenkin viemään maalarille ja se se vasta maksaakin, kun maalari joutuu hieromaan ne maalauskuntoon, kun saa pestä ja hioa ainakin kaksinkertaiseti verrattuna siihen, että ne olisivat alkuperäiskunnossa. En toki halua masentaa ja lannistaa intoasi, mutta itse en noin tekisi. Nämähän ovat toki vain mielipiteitä ja neuvoja, eivätkä mitään absoluuttusia totuuksia, että tee toki juuri niinkuin parhaaksi näet.