"VW" ravistaa veto päällä.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
rpr
Posts: 6
Joined: 29.8.2008 21:47
Location: Pori

"VW" ravistaa veto päällä.

Post by rpr »

Eli auto ravistaa melko voimakkaasti kiihdyttäessä. Pahiteten tuntuu 3,4,5 vaihteella kierrosten ollessa noin 2000-3000. Tärinä lakkaa kun ottaa vedon pois, eikä oikeastaan tunnu ratissa vaan perseessä. Tänään käyty konttorilla ja kaikki nivelet ja tukivarren oli hyvässä kunnossa. Ei kolise kääntäessä eikä pyöriessä ympyrää.

Kieroa vetoakselia epäili katsastusmies. Onko muita ehdotuksia mitä tarkastaa ennenkuin aletaan vaihtamaan osia?

Autona melkein VW, eli Octavia RS -03 :)
Octavia RS -03
ex Passat 1.8t -02
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Tuntuuko se tärinä ratissa vai koko auton/moottorin väpätyksenä?

Renkaat tasapainossa?
Golf GT Variant -94 2E
rpr
Posts: 6
Joined: 29.8.2008 21:47
Location: Pori

Post by rpr »

Koko auto vatkaa ja tuntuu vatkaavan sivusuunnassa. Tekee saman kesä ja talvirenkailla. Väpätys lakkaa heti kun kaasusta höllää.
Octavia RS -03
ex Passat 1.8t -02
HeikkiS
Posts: 107
Joined: 30.9.2009 20:17
Location: Iisalmi

Post by HeikkiS »

jos vika ilmenee vain tietyillä kierroksilla useammalla vaihteella, ei vika voi oikeastaan olla vetoakseleissa tai renkaissa.
koska silloinhan vika ilmenisi tietyllä nopeudella ajaessa.
voisiko moottorissa, kytkimessä tai vauhtipyörässä olla jotain häikkää?
-vw t1 1500 '70
-vw 32b sedan gl5 '85
-vw 53i g60 '89
-vw Caravelle CL Basic syncro '02
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Vauhtipyörää itsekin veikkailin mielessäni mutta en heti suorilta halunnut masentaa :D
Golf GT Variant -94 2E
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Oireisiin sopii myös sisemmät vetonivelet.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Toisaalta vetoakseleiden pyörintänopeus on aivan eri tuolla 2000-3000 kierroksella 3, 4 ja 5-vaihteella, joten luulisi, että täristäisi muillakin kierroksilla.
Golf GT Variant -94 2E
rpr
Posts: 6
Joined: 29.8.2008 21:47
Location: Pori

Post by rpr »

Juu, kaksoismassa ongelmat on kyllä tiedossa muttei mietitä sitä vielä. :D

Vähän päivitystä vikaan. Eli ensin oli orkkis 16" alut paskoilla ja ikivanhoilla hp1 nastoilla ja vatkasi perkeleesti. Sitten vaihdoin kokeeksi 18" kiinan A8 replicat alle 10tkm ajetuilla (myyjän mukaan) kiinankumeilla, vatkaus vähän pieneni mutta tuntu silti selvästi. Nyt orkkis vanteille laitettiin tuoreemmat hp4 nastat ja tasapainotettiin niin vatkaus pieneni huomattavasti.

Täytyypä vielä seurata onko se tietty nopeus vai kierrosalue millä vatkaus alkaa.
Octavia RS -03
ex Passat 1.8t -02
Mipa
Posts: 1
Joined: 11.6.2015 23:33

Re: "VW" ravistaa veto päällä.

Post by Mipa »

rpr wrote:Eli auto ravistaa melko voimakkaasti kiihdyttäessä. Pahiteten tuntuu 3,4,5 vaihteella kierrosten ollessa noin 2000-3000. Tärinä lakkaa kun ottaa vedon pois, eikä oikeastaan tunnu ratissa vaan perseessä. Tänään käyty konttorilla ja kaikki nivelet ja tukivarren oli hyvässä kunnossa. Ei kolise kääntäessä eikä pyöriessä ympyrää.

Kieroa vetoakselia epäili katsastusmies. Onko muita ehdotuksia mitä tarkastaa ennenkuin aletaan vaihtamaan osia?

Autona melkein VW, eli Octavia RS -03 :)
Löytyi täsmälleen samat oireet kuin omasta autosta. Auto ravistaa kiihdyttäessä, "hetkunta" ei tunnu ratissa, eikä polkimissa, se tulee alustasta ja tuntuu nimenomaan istumalihaksissa. Myös jarruttaessa potkii hieman takaisin. Auto kulkee suoraan, ei puske, eikä varsinkaan kolise tai muutenkaan ääntele. Ravistus lakkaa heti kaasua höllätessä ja tuntuu pahiten nopeusaslueella 40-70km/h. Pienissä nopeuksissa ei tunnu, eikä maantiellä tasaisella kaasulla ajaessa. Kerran kävi jo pajalla, eikä mitään kummempaa löytynyt.

Auto on Passat 3C 2005, 2.0 FSI, automaatti (TipTronic)

Onko joku kohtalotoveri löytänyt ratkaisun tai ainakin keksinyt hyvän arvauksen?
Janh
Posts: 4
Joined: 26.10.2019 14:00

Re: "VW" ravistaa veto päällä.

Post by Janh »

Löytyikö ratkaisua vikaan?
Post Reply