Passat 3bg valojen korkeussäätö
Passat 3bg valojen korkeussäätö
Osaisiko joku neuvoa mistä onnistuu vm. 2001 passatissa lähivalojen manuaalinen korkeudensäätö. Autossa on halogeeniumpiot, jossa lähivalot on toteutettu linssitekniikalla. Toki osaan säätää valojen korkautta tuolla kabiinissa olevalla "säätöpotkalla", en tarkoita tässä sitä. Kokeilin säätää valoja umpioiden päällä olevasta ruuvista, mutta mielestäni mitään muurosta ei tapahtunut. Olinkohan oikealla ruuvilla?
Onko varma, että toinen on sivuttaissäätö?Pia wrote:Sielä on umpion yläpuolella kaks muoviruuvia mihin käy kuusiokoloavain. Toinen on korkeudensäätö ja toinen sivuttaissäätö.
Itsellänikin ropleemana se, että pitäisi saada pitkiä suunnattua hieman ylemmäksi, lähivalot ovat taas ok. Säätyykö toisesta ruuvista koko umpiopaketti ylös tai alas ja toisesta ruuvista taas sivuttaissäätö?
Hassua jos ei saa sunnattua kauko- ja lähivalojen korkeuksia erikseen. Ettei jopa vittumaista.

Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Kyllä ne sinne hyvin istui ja oikeille paikoilleen. Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?Pia wrote:Olen varma. Kyllä ne liikkuu molemmat yhtä aikaa kun niistä säädetään.
Ootko varmasti laittanu tuikun oikein päin sinne umpioon? Kunnolla paikallaan? Senkin kun saa laitettua päin vittua sinne.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Myös polttimo voi olla viallinen tai huono. Silloin valokuvio voi olla päin v#%%&a. Muistaakseni taisi philipsillä olla eri polttimokin linssiumpioon ja tavalliseen joten tarkkaa on.tyrvis wrote:Kyllä ne sinne hyvin istui ja oikeille paikoilleen. Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?Pia wrote:Olen varma. Kyllä ne liikkuu molemmat yhtä aikaa kun niistä säädetään.
Ootko varmasti laittanu tuikun oikein päin sinne umpioon? Kunnolla paikallaan? Senkin kun saa laitettua päin vittua sinne.
Keskimmäiset ruuvit korkeussäädölle, mutta onko tosiaan ne ulommaiset sivuttaissäädölle

Onkohan muuten jossain valokuvaa umpiosta takaapäin? Oikeanpuolen umpio on jotenkin löysästi kiinni ja tärisee tyhjäkäynnillä

Passat
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Juu ne raudat on ihan orggisosia. Jos koko umpio tärisee niin säädä sitä umpioo sen verran alaspäin että ottaa puskuriin kiinni niin loppuu tärinät. Pystyy yläkautta säätämään, purkamatta mitään.
Tässä näkyy tuo kannatin. Tuota ei jostain syystä ihan kaikissa ole.

Tässä näkyy tuo kannatin. Tuota ei jostain syystä ihan kaikissa ole.

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Ok, saako noita jollain numerolla erikseen?Pasi Häkli wrote:Juu ne raudat on ihan orggisosia. Jos koko umpio tärisee niin säädä sitä umpioo sen verran alaspäin että ottaa puskuriin kiinni niin loppuu tärinät. Pystyy yläkautta säätämään, purkamatta mitään.
Tässä näkyy tuo kannatin. Tuota ei jostain syystä ihan kaikissa ole.
Umpio näyttäisi olevan löysällä vilkun puoleisesta päästä...
Passat
Mulla on muuten sama homma, vänkärinpuolen umpio tärisee välillä. Tuntuu olevan löysällä joten pitänyt katsoa jo puolivuotta mutta jäänyt. Pitääpi katsoa jos sais säädettyä sen ottamaan puskuriin kiinni niin loppuis tärinä.
Ei vain ole ite kiinnittänyt huomiota enään ku harvoin pääsee koskemaan autoon ku se viedään aina käsistä
Ei vain ole ite kiinnittänyt huomiota enään ku harvoin pääsee koskemaan autoon ku se viedään aina käsistä

Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
andeRS wrote:H9 poltin pitkillä? Kävikö tsenonit ilman suurempia patentteja paikalleen?tyrvis wrote: Xenonit siis tuli ruuvattua kauko- ja lähivaloille. Nyt kärsisi nostaa kaukovaloja reilusti ylöspäin. Muistatkos kumpi ruuvi oli korkeudelle, ja kumpi sivusäädölle?
Jep, H9 oli pitkille, vaikka moni muuta väittikin. Mutta varmasti jotenkin tapauskohtainen, kun tuntuu olevan H7 ja H9 polttimoita noissa 3BG:n pitkissä.
Kyllä ne senonit sinne ihan nätisti istui. Mitään patentteja ei tarvinnut viritellä. Nuo pitkien polttimot oli hieman haaste saada paikalleen, ku ei sinne nää hevonprs. mut kyllä ne sinne meni.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Tuli kanssa juuri 2h sitten laitettua pitkiin xenon-muutossarja. H9 oli alunperin ja orggis umpiot.
Piti yhdet kärkipihditkin lyhentää ihan vain sen polttimen kääntämisen takia.
Tyrvis: Minkä sarjan laitoit? Huomasitko, että poltin asettuu eri asentoon oikealla ja vasemmalla. Katsoppa sitä lasin kupeessa kulkevaa "lankaa". Sekä, kun ajat seinää vasten, näetkö pitkistä selvän "hot-spotin"?
Itse ajattelin ensin "langan" kuuluvan samaan asentoon molemmissa, mutta eihän se onnistu kolmen ohjuriloven vuoksi.
Ajoin lopuksi seinää vasten (~5m päähän) tarkistaakseni valokuvion, niin toisesta tulee selkeä hotspot toisen puolen antaessa tasaisen valokuvion.
Onko syynä nyt sitten polttimon eriävä asento,pituus? Kannat ovat kyllä varmasti paikoillaan, nehän lukittuivat ~45-asteen kääntämisen jälkeen.
Lyhyen ajon jälkeen voi todeta valaisevan ihan hyvin, mutta eivät ne h9:kään kyllä huonot olleet..
Mutta niin paljon jäi vaivaamaan vielä se spotti-kohta, joten pitää alkuviikosta yrittää korjata tilannetta.
Piti yhdet kärkipihditkin lyhentää ihan vain sen polttimen kääntämisen takia.
Tyrvis: Minkä sarjan laitoit? Huomasitko, että poltin asettuu eri asentoon oikealla ja vasemmalla. Katsoppa sitä lasin kupeessa kulkevaa "lankaa". Sekä, kun ajat seinää vasten, näetkö pitkistä selvän "hot-spotin"?
Itse ajattelin ensin "langan" kuuluvan samaan asentoon molemmissa, mutta eihän se onnistu kolmen ohjuriloven vuoksi.
Ajoin lopuksi seinää vasten (~5m päähän) tarkistaakseni valokuvion, niin toisesta tulee selkeä hotspot toisen puolen antaessa tasaisen valokuvion.
Onko syynä nyt sitten polttimon eriävä asento,pituus? Kannat ovat kyllä varmasti paikoillaan, nehän lukittuivat ~45-asteen kääntämisen jälkeen.
Lyhyen ajon jälkeen voi todeta valaisevan ihan hyvin, mutta eivät ne h9:kään kyllä huonot olleet..
Mutta niin paljon jäi vaivaamaan vielä se spotti-kohta, joten pitää alkuviikosta yrittää korjata tilannetta.
Nyt kun pääsin tutkimaan tuota tärinää niin hyvin näyttää tärisevan se sisusta siellä ja lamppu mukana. Onkos tuohon mitä tehtävissä kun se näyttäis olevan 'irti' sieltä päädystä. Tyhjäkäynnillä tärisee mutta heti kun veto on päällä niin lakkaa tärisemästä 

Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Aiheen nostoa.. Kuskin umpio tärisee liikkeelle lähdettäessä, olen jo kertaalleen kiristänyt puskuria vasten mutta näkyi "vika" palanneen takaisin. Oiskohan siihen pysyvää ratkaisua?
Sitten itse ongelmaan. Välillä ns. päivävaloasennossa toinen ajovalonkorkeussäätö laskee valokuvion aivan alas. Kun taas kääntää valokatkaisijasta valot päälle (mittarivalot syttyvät) nousee valokuvio oikealle korkeudelle. Olisikohan joku kontakti häikkä?
Onko ollut vastaavaa ongelmaa muilla?
Tulipas sekavaa tekstiä.
Edit. Näkyi jollain ollut joskus vastaavaa ongelmaa http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 390ad02021
Sitten itse ongelmaan. Välillä ns. päivävaloasennossa toinen ajovalonkorkeussäätö laskee valokuvion aivan alas. Kun taas kääntää valokatkaisijasta valot päälle (mittarivalot syttyvät) nousee valokuvio oikealle korkeudelle. Olisikohan joku kontakti häikkä?
Onko ollut vastaavaa ongelmaa muilla?
Tulipas sekavaa tekstiä.

Edit. Näkyi jollain ollut joskus vastaavaa ongelmaa http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewto ... 390ad02021
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
^ Ihan normipäivä. Omassa on aina valot ala-asennossa kun on parikin kertaa ajanut ilman ajovaloja, siis päivänvaloasennolla.
Ja sitten tosiaan nousee kun luukkulamput ylös kun pistää varsinaisesti valot päälle.
Oon päätelly että johtuu alennetusta jännitteestä mikä lampuille menee päivävaloasennossa, sotkee sen korkeudensäätömoottorin toiminnan ja vetää valot ala-asentoon.
Mikkä näitten asentojen viralliset tai edes järkevät nimet on?
Ja sitten tosiaan nousee kun luukkulamput ylös kun pistää varsinaisesti valot päälle.
Oon päätelly että johtuu alennetusta jännitteestä mikä lampuille menee päivävaloasennossa, sotkee sen korkeudensäätömoottorin toiminnan ja vetää valot ala-asentoon.
Mikkä näitten asentojen viralliset tai edes järkevät nimet on?

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Toi jännite juttu kävi myös mielessä, tosin ei hapettunut liitinkään varmasti pois suljettu vaihtoehto ole. Mitä nyt noiden ovijohtojen tilanteen tietää. Oli viime kesänä aivan vihreät liittimet ja kas kummaa, hienosti toimi taas putsailun jälkeen. Johtoja ei ollut ihme kyllä poikki. Jos kurkkisi noita umpion liittimiä kun lämpeää, tai sitten kääntää aina katsastukseen valot päiväasentoon.AjH wrote:^ Ihan normipäivä. Omassa on aina valot ala-asennossa kun on parikin kertaa ajanut ilman ajovaloja, siis päivänvaloasennolla.
Ja sitten tosiaan nousee kun luukkulamput ylös kun pistää varsinaisesti valot päälle.
Oon päätelly että johtuu alennetusta jännitteestä mikä lampuille menee päivävaloasennossa, sotkee sen korkeudensäätömoottorin toiminnan ja vetää valot ala-asentoon.
Mikkä näitten asentojen viralliset tai edes järkevät nimet on?

EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Katsastuksessa valot testataan aina "päällä"-asennossa ja inssi hoitaa sen, joten älä sitä murehdi. Itsellä on aikoinaan ollut pari mondeota ja niissäkin 0-asennossa on valot "roikkuneet" ja nousseet säätöihin päällä-asennossa. Passatissani on aina toimineet noin. Itse olen ainakin ollut siinä uskossa, että juuri noin niiden tuleekin toimia. Keski- ja etelä-euroopassahan tätä ajovalopakkoa päivisin ei ole ja suomi-malleissa on ajovaloautomatikka, joten voisiko johtua kyseisen kytkennän lisäyksen aiheuttamasta ominaisuudesta. Suomen automarkkinat ovat kuitenkin niin pienet, ettei tänne mitään erityistä rakenneta/suunnitella omien säännöstemme takia.Monkelo wrote:kääntää aina katsastukseen valot päiväasentoon.
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Noniin, elikkäs eilen huomasin että hanttarin puolen umpion sisusta tärisee tyhjäkäynnillä. Onkohan tuohon mitään vinkkiä? Ilmeisesti joku kiinnike irti/löystynyt?
Kuskin puolella taas koko umpio tärisee kun lähtee liikkeelle, muuten on aloillaan.
Puskuri pois ja umpiot pöydälle?
Ja h7h7 orkkis umpiot.
Kuskin puolella taas koko umpio tärisee kun lähtee liikkeelle, muuten on aloillaan.
Puskuri pois ja umpiot pöydälle?

Ja h7h7 orkkis umpiot.
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Umpioiden heiluntaa/tärinää voi koittaa vähentää säätämällä se lyhty alareunastaan puskuria vasten.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Juu kiitos, tuo oli jo tiedossa ja tehty jo kerran tuolle kuskinpuolen umoiolle.Pasi Häkli wrote:Umpioiden heiluntaa/tärinää voi koittaa vähentää säätämällä se lyhty alareunastaan puskuria vasten.
Ehkä suurempi ihmetyksen aihe on hanttarinumpio jossa koko sisus tärisee.
Vielä kun on niin piilossa tuon imuilman putken alla, joo saahan sen pois.
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Näyttäisi siltä että tuo hanttimiehen umpio, jonka sisusta tärisi olisi korjaantunut itsekseen
Mistä mahtoi johtua?
Edit. Kop kop

Mistä mahtoi johtua?
Edit. Kop kop
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Eihän se mihinkään ollut kadonnut
Löysin netin syvyyksistä kuitenkin ihan oem osaa tuohon ongelmaan. Osanumero on 3B0941042 jos huomenna tilaisi tuon kiilan. Ilmeisesti ~2€ hintaa

Löysin netin syvyyksistä kuitenkin ihan oem osaa tuohon ongelmaan. Osanumero on 3B0941042 jos huomenna tilaisi tuon kiilan. Ilmeisesti ~2€ hintaa
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Näkyi nuo kiilat olevan jo umpioissa. Ilmeisesti pitää käyttää umpiot irti jos jotain selvisi.. 
Vai onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa?

Vai onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa?
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
How to fix shaky headlights on a VW Passat.
Tommonen löyty nopealla googletuksella. Eli jotain paksua vaahtomuovia vähän joka väliin
Tommonen löyty nopealla googletuksella. Eli jotain paksua vaahtomuovia vähän joka väliin

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Re: Passat 3bg valojen korkeussäätö
Joo o, oikeen niksipirkka/pinkkivinkki
kiitos
Täytyypä koittaa joskus ehtiä tutkimaan tota ongelmaa, jos ja kun töiltä kerkii

Täytyypä koittaa joskus ehtiä tutkimaan tota ongelmaa, jos ja kun töiltä kerkii

EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016