Passat 3C 2.0TDI BMP kaasuläppä
Passat 3C 2.0TDI BMP kaasuläppä
Vikavalo ja hehkunvalo vilkkunut muutaman päivän ja tänään vikakoodit katottu,kaasuläppä oli yksi ja sitten hiukkassuodattimen anturi sekä ilmastoinnin paineanturi.Auton kun sammuttaa moottori tärähtää enemmän kuin normaalisti ja kuuluu pulputtava ääni,johtuuko tämä juuri tuosta kaasuläpästä?Missä se kaasuläppä tarkalleen sijaitsee ja onko puhdistettavissa?Normaalissa ajossa ei mitään oireita huomaa.
Vikakoodeja mulla ei ole kun asentaja poisti ne eikä huomannut kirjoittaa ylös,käyn uudestaan joku päivä testerissä niin katsotaan mitkä koodit jäivät ettei ollut hetkellisä häiriöitä.Kaasuläpän raja-arvo ylitetty oli muistaakseni se vikakoodin selite,mutta palailen asiaan kun saan koodit lapulla itselleni.AjH wrote:TDI ja kaasuläppä? Mitähän kaasuläppää tässä nyt oikeasti tarkoitetaan? Saatko vikakoodit pastettua niin olisi varmaan apuja helpommin saatavilla.
Tuossa vähän googleä selailin,taitaa kyseessä olla sittenkin sammutusläppä...
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Niitä imuputken läppiä(juuri se sammutinläppä) on vaihdeltu ihan kiitettävästi. Se läppä jää jossakin asennossa jotenkin jumiin ja usein myös polttaa sulakkeen, sen jälkeen mm. flektit huutaa koko ajan täysillä. Ei auta putsaus. Siellä on jonkinsorttista mekaanista vikaa.
Tietty voi olla jotain "kevyempiäkin" vikoja liittyen tuohon läppään, mutta todennäkösesti se ei toimi mikäli moottorikin heilahtaa sammutettaessa normaalia enemmän.
Se hiukkassuodattimeen liittyvä pakokaasujen paine-ero anturi on myös melkolailla kulutustavaraa.
Jos se on viallinen niin ajot loppuu lyhyeen. Se ei pääse regeneroimaan(=puhdistamaan nokea) sitä hiukkassuodatinta niin ennenpitkää se pudottaa tehot, ja kun ei puhdistusta tapahdu niin kohta se on tukossa koko hiukkassuodatin ja se ei ole halpa.
Just eilen vaihdoin A6 Audiin moisen pöntön, 30tkm ajettu, 1500€ makso hiukkassuodatin. Takuuseen se silti meni.
(Putki oli niin tukossa ettei auto edes käynyt).
Tietty voi olla jotain "kevyempiäkin" vikoja liittyen tuohon läppään, mutta todennäkösesti se ei toimi mikäli moottorikin heilahtaa sammutettaessa normaalia enemmän.
Se hiukkassuodattimeen liittyvä pakokaasujen paine-ero anturi on myös melkolailla kulutustavaraa.
Jos se on viallinen niin ajot loppuu lyhyeen. Se ei pääse regeneroimaan(=puhdistamaan nokea) sitä hiukkassuodatinta niin ennenpitkää se pudottaa tehot, ja kun ei puhdistusta tapahdu niin kohta se on tukossa koko hiukkassuodatin ja se ei ole halpa.
Just eilen vaihdoin A6 Audiin moisen pöntön, 30tkm ajettu, 1500€ makso hiukkassuodatin. Takuuseen se silti meni.
(Putki oli niin tukossa ettei auto edes käynyt).
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Pitää katsoa tuleeko vielä vikakoodia tuosta hiukkassuodattimesta kun uudestaan käyn näyttämässä,jos oli vaan hetkellinen häiriö,melko kallis pönttö on tosiaan..Mitähän tuollainen sammutinläppä mahtaa maksaa?Itse varmaan pystyy helposti vaihtaan uuden osan paikalle??Pasi Häkli wrote:Niitä imuputken läppiä(juuri se sammutinläppä) on vaihdeltu ihan kiitettävästi. Se läppä jää jossakin asennossa jotenkin jumiin ja usein myös polttaa sulakkeen, sen jälkeen mm. flektit huutaa koko ajan täysillä. Ei auta putsaus. Siellä on jonkinsorttista mekaanista vikaa.
Tietty voi olla jotain "kevyempiäkin" vikoja liittyen tuohon läppään, mutta todennäkösesti se ei toimi mikäli moottorikin heilahtaa sammutettaessa normaalia enemmän.
Se hiukkassuodattimeen liittyvä pakokaasujen paine-ero anturi on myös melkolailla kulutustavaraa.
Jos se on viallinen niin ajot loppuu lyhyeen. Se ei pääse regeneroimaan(=puhdistamaan nokea) sitä hiukkassuodatinta niin ennenpitkää se pudottaa tehot, ja kun ei puhdistusta tapahdu niin kohta se on tukossa koko hiukkassuodatin ja se ei ole halpa.
Just eilen vaihdoin A6 Audiin moisen pöntön, 30tkm ajettu, 1500€ makso hiukkassuodatin. Takuuseen se silti meni.
(Putki oli niin tukossa ettei auto edes käynyt).
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Vielä vika jatkuu sammutusläpän osalta,eli vaihdoin uuden sammutusläpän jonka tilasin Slamitilta,vikakoodit sitä ennen olivat 868 kaasuläpän asentotunnistin,3171 kaasuläppä,1844 kaasuläppä.
Vikakoodit nollattua jää vielä päälle tuo 868 kaasuläpän asentotunnistin,mistä tämä johtuu kun läppä kuitenkin on vaihdettu?Koodit luettu Boschin testerillä. Hehkunvalo vilkkuu sekä vikavalo palaa edelleen.Voiko joku sulake olla palanut jos tuo sammutusläpän vika olisi sellaisen aiheuttanut?
Löysin tälläisen tuolta Ultimatevw foorumin puolelta...
"Venttiilin vaihdosta sen verran että sitä ei voi itse vaihtaa ellei ole sopivia diagnostiikkavehkeitä, ko. venttiili pitää jotenkin kalibroida käyttöön".
Pitääkö tämä paikkansa, että pitäisi kalibrointi suorittaa?
Vikakoodit nollattua jää vielä päälle tuo 868 kaasuläpän asentotunnistin,mistä tämä johtuu kun läppä kuitenkin on vaihdettu?Koodit luettu Boschin testerillä. Hehkunvalo vilkkuu sekä vikavalo palaa edelleen.Voiko joku sulake olla palanut jos tuo sammutusläpän vika olisi sellaisen aiheuttanut?
Löysin tälläisen tuolta Ultimatevw foorumin puolelta...
"Venttiilin vaihdosta sen verran että sitä ei voi itse vaihtaa ellei ole sopivia diagnostiikkavehkeitä, ko. venttiili pitää jotenkin kalibroida käyttöön".
Pitääkö tämä paikkansa, että pitäisi kalibrointi suorittaa?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Sulakkeet kävin läpitte eikä näyttäisi olevan mikään rikki,onko tuo sammutusläpän asentotunnistin siinä läppäsysteemissä kiinni vai onko erillään jossain muualla?Onko merkitystä kun asensin tuon uuden sammutusläpän jonka slamitilta tilasin, niin siinä uudessa osassa osanumeron viimeinen kirjain on Q ja vanhassa se oli A eli osanumerot 03G128063A ja 03G128063Q,slamitilta sanoivat, että on uudempi versio kyseisestä osasta.
Pitää huomenna soitella vielä tuosta dpf paine-eroanturista automarkkuun,jos sen nyt vaihtaisi ja kokeilisi sammuuko dpf:n valo sitten..onkohan se anturi itse helppo vaihtaa?Peukalo ei ihan keskellä kämmentä ole
Pitää huomenna soitella vielä tuosta dpf paine-eroanturista automarkkuun,jos sen nyt vaihtaisi ja kokeilisi sammuuko dpf:n valo sitten..onkohan se anturi itse helppo vaihtaa?Peukalo ei ihan keskellä kämmentä ole

- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
On se helppo vaihtaa. Sijaitsee siinä moottorikopan alla jakopääkotelon takana. Siihen tulee yks sähköliitin ja 2 letkua. Yhdellä torx-ruuvilla kiinni. Yleensä siinä tosin pitää tehdä se paine-eroanturin mukauttaminen/perussäätö vaihtamisen jälkeen, eli ilman testeriä ei ehkä onnistu, 100% varma en silti ole.
Joo ne varaosanumerot korvaantuu uudemmilla päätenumeroilla(aakkosjärjestyksessä) aina jos jotain tuotekehitystä on tapahtunut. Eli sulla on varmaan vanhin mahdollinen sammutinläppä jos se on A-päätteinen.
Joo ne varaosanumerot korvaantuu uudemmilla päätenumeroilla(aakkosjärjestyksessä) aina jos jotain tuotekehitystä on tapahtunut. Eli sulla on varmaan vanhin mahdollinen sammutinläppä jos se on A-päätteinen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Taidan sen sitten itse vaihtaa ja katsoa poistuuko vikavalo,uusi osa on Q-päätteinen ja vanha oli se A eli tais olla alkuperäinen,osaatko sanoa mistä voisi johtua tuo asentotunnistimen vikavalo,kun kuitenkin kyseinen osa on vaihdettu ja sulakkeet pitäisi olla ehjät,käyn ne vielä uudestaan läpi?Pasi Häkli wrote:On se helppo vaihtaa. Sijaitsee siinä moottorikopan alla jakopääkotelon takana. Siihen tulee yks sähköliitin ja 2 letkua. Yhdellä torx-ruuvilla kiinni. Yleensä siinä tosin pitää tehdä se paine-eroanturin mukauttaminen/perussäätö vaihtamisen jälkeen, eli ilman testeriä ei ehkä onnistu, 100% varma en silti ole.
Joo ne varaosanumerot korvaantuu uudemmilla päätenumeroilla(aakkosjärjestyksessä) aina jos jotain tuotekehitystä on tapahtunut. Eli sulla on varmaan vanhin mahdollinen sammutinläppä jos se on A-päätteinen.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila