Passatin voimansiirto

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Karhua

Passatin voimansiirto

Post by Karhua »

No moi!

Löytyisiköhän keneltäkään tietoa täytyykö olla huolissaan Passatin 2.o tdi,n (3bg)-04 vaihteistosta tai voimansiirrosta yleensä. Autossa on 6 vaihteinen manuaaliaski ja nyt on alkanut kuulumaan jostain sellaista outoa kahnitusta. Vauhdin ollessa noin 85-90 kuuluu eniten. Ääni kuuluu voimakkaimmin silloin kun on lievä moottorijarrutus päällä, vedätettäessä ei niinkään. Nopeusalue jolla ääni kuuluu on noin 60- 100 ja pahiten just tossa 90 korvilla. Ääni on sellainen kuin joku hihna hankaisi johonkin. Kun auton heittää vapaalle ja siirtelee vaihdetta 6-5 tai vatkaa siinä vapaatilassa oikealta vasemmalle niin ääni kuuluu myös silloin aika selvästi. Viittaisi mielestäni siihen ettei ääni tule vaihteistosta, mutta kuinka olisi etuperä. Pyöränlaakerit on tarkistanut eräs autonasentaja ja hänen mielestä ne on kunnossa eikä ääni voi tulla sieltä. Itse epäilin ensin että ääni tulee renkaista, mutta kun se taajuus ei muutu vaikka renkaat on lumella tai paljaalla asfaltilla niin ei se voi sieltäkään tulla.

Tarkoituksena on heti viikon alussa vaihtaa autoon vaihteisto öljyt josko ääni vaimenis tai poistuisi, samallahan näkee tuon vaihteistoöljyn onko siinä jotain merkkejä ongelmista. Harmittaa kun valitsin just ton 6 vaihteisen askin kun luulin että siinä on luja voimansiirto ettei tarvitsisi siitä olla huolissaan. Meinaan vaan kun edellinen auto (ei vw) tuli meille kalliiksi just tuon vaihteiston osalta. Autolla ajettu nyt 188000km. Voisko esim. vetarista tulla tuollaista kahnitusta, onko siellä joku laakeri mistä ääni voisi tulla. Itse kun olen tämän autotekniikan kanssa vähän peukalo keskellä kämmentä, kun sattuu tuo raksapuoli olemaan enemmän mun heiniä.

Meinaan vaan että jos tuohon ei löydy varmaa vikaa joka saataisiin kuntoon niin auto siirtyy muitten ongelmaksi. Siksi kysynkin vielä että onko porukoilla mitään kokemusta subarusta? Alkoi meinaan kiinnostaa kun kävin uutta legacyä kahtomassa.
VW transporter 2.5tdi-97, Passat 2.0tdi-04 sekä Octavia Scout 2.0 tdi-08
teppo

Passatin voimansiirto

Post by teppo »

Itellä samoja ongelmia 6-v laatikon kanssa (153tkm). Ulina/rallatus alkaa kuulumaan n. 70km/h vauhdissa, taajuus ja voimakkuus kasvaa nopeuden noustessa. Ensin kateltiin pyörän laakerit, ei vikaa. Veikkailtiin rengasääniksi. Nyt kävin vv-autossa ja olis kuulemma vaihdelaatikon laakerit sököt. Uusi laatikko 3.700EUR+työt tai vanhan avaus, purku, vian korjaus (toivottavasti) & pakka kasaan = 1100EUR + työt.

Muillakin varmaan kokemuksia, kyseessä sentään volkkari...? :cry: Kuulostaako oikealta diagnoosilta vai keksittekö muuta mahdollista ulinan lähdettä? Entä löytyykö hyvää ja vv-autoa edullisempaa laatikon remppaajaa pääkaupunkiseudulta? Uusi laatikko vai käytettynä jostain? Tehdaskunnostettu? Onko kellään kokemuksia ruottalaisesta Hellsten Växelådorista? Tai Tallinnan Saksa-autosta? Hjälp!
1.9TDi 96kW -04
Post Reply