Auto passat 3BG tdi 2002 AWX. Yritin tutkia, mut en oikein osaa paikallistaa mahdollista vuotokohtaa. Mites toi käy helpoiten? Voiko syylärinpaikkausaine tukkia letkut?
Kiitos etukäteen.
Jäähdytinneste katoaa,ei tietoa vuotaako syyläri vai letkut?
Onkohan tuossa vielä heikko kohta siinä koneen kupeessa oleva muovihaaroitin johon tulee lämpötila-anturi ja vesiletku kiinni. Mulla ainakin vanhemmassa oli siinä todella pieni halkeama ja jäähdytinneste katosi siitä.
Edit. punainen jäähdytinneste ainakin mulla näkyi selvästi kyseisen haaroittimen alapuolella koneenkyljessä.
Edit. punainen jäähdytinneste ainakin mulla näkyi selvästi kyseisen haaroittimen alapuolella koneenkyljessä.
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
Moro.
Autona IV Golf 2001, joka seisoi vkl yli pihassa. Tänä aamuna läksin töihin niin STOP ja sakemanni huusi ajotietokoneesta että tarkasta jäähdytinneste. Palo siinä vielä se lämpötilamerkkivalo tjsp. Tarkastin paisuntasäiliön (?) niin sehän oli miltei tyhjä, pari senttiä näytti olevan litkua. Lisäsin jotain vihreetä jäähdytinnestettä ja varoitukset poistui. Kesällä lisäsin kerran vettä, kun ko. säiliön pinta oli vajaa 1 cm minimin alapuolella.
Kysymykset kuuluukin:
1. Miten tarkastan kaikki mahdolliset vuotokohdat?
2. Kelpaako toi vihreä jäähdytinneste, kun sitä sattu tallissa olemaan?
Ollaan juuri muutettu taloon, jossa on jonkin verran investointeja tiedossa joten ei viitsisi ensimmäisenä huoltoon kärrätä. Mutta jos ei muu auta, niin olisko jollain tietoa, että missä hintaluokassa suurinpiirtein liikutaan olettaen, että laitteistosta vuoto löytyy?
Edit. Vkl:n aikana oli yöpakkasia, eikai jäähdytinneste voi siellä jäätyä vaikka seassa vähän vettä oliskin (n. 1-2 dl) ja täten aiheuttaa letkurikkoa tms?
Autona IV Golf 2001, joka seisoi vkl yli pihassa. Tänä aamuna läksin töihin niin STOP ja sakemanni huusi ajotietokoneesta että tarkasta jäähdytinneste. Palo siinä vielä se lämpötilamerkkivalo tjsp. Tarkastin paisuntasäiliön (?) niin sehän oli miltei tyhjä, pari senttiä näytti olevan litkua. Lisäsin jotain vihreetä jäähdytinnestettä ja varoitukset poistui. Kesällä lisäsin kerran vettä, kun ko. säiliön pinta oli vajaa 1 cm minimin alapuolella.
Kysymykset kuuluukin:
1. Miten tarkastan kaikki mahdolliset vuotokohdat?
2. Kelpaako toi vihreä jäähdytinneste, kun sitä sattu tallissa olemaan?
Ollaan juuri muutettu taloon, jossa on jonkin verran investointeja tiedossa joten ei viitsisi ensimmäisenä huoltoon kärrätä. Mutta jos ei muu auta, niin olisko jollain tietoa, että missä hintaluokassa suurinpiirtein liikutaan olettaen, että laitteistosta vuoto löytyy?
Edit. Vkl:n aikana oli yöpakkasia, eikai jäähdytinneste voi siellä jäätyä vaikka seassa vähän vettä oliskin (n. 1-2 dl) ja täten aiheuttaa letkurikkoa tms?
Golf IV -02 1.6 AVU
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
1. Paras konsti katsoa jäähdytinnestevuotoja on laittamalla vaikka 1 bar paine paisuntasäiliöön. Pumppua tietysti ei löydy joka jampan kotoa, mutta merkkiliikkeessä ainakin sellainen on. Paine pyttyyn ja nosturilla auton alle tarkastelemaan mistä vuotaa. Vesipumppu on yleinen paikka, jos se vuotaa niin ei kovin helposti näy.
2. Eri värisiä nesteitä ei mielellään saisi sekoittaa keskenään, ei voi suositella.
Jos siellä pari desiä pelkkää vettä on seassa niin ei meinaa mitään, se sekoittuu heti jäähdytinnesteen kanssa.
2. Eri värisiä nesteitä ei mielellään saisi sekoittaa keskenään, ei voi suositella.
Jos siellä pari desiä pelkkää vettä on seassa niin ei meinaa mitään, se sekoittuu heti jäähdytinnesteen kanssa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Jooh, aasinhatun jos omaisin niin päässähän se jo olisi. Eilen sain auton kuitenkin vielä Nokialaiseen VZ-Huoltoon, jossa huuhtelivat sekotukset pois ja laittoivat G12 plussaa tilalle sekä painetestillä paikallistivat vuodon ilm. siihen haaraan, jossa on lämpötila-anturi. Ilmeisesti koko laatikko pitää vaihtaa, missä tämä ko. haara sijaitsee? En oikein saanut selvää, eestiläinen huoltomies kun oli.
Hinnasta en oikein tiedä, varmaan aika halpa kun 4½ tunnin työstä laskutti vaan 74e, johon kuulu parin litran törppö G12+. Toisaalta teki vaan painetestin, huuhtelun ja nesteiden vaihdon. En tiä mihin aika meni, tietävät voivat kommentoida paremmin.
Mutta mites se haara, pitääkö koko laatikko vaihtaa vai pääseekö haaran vaihdolla? Huoltomies kehuskeli, ettei taida boksia löytyä kuin Laakkoselta ja maksaa paljon.
Hinnasta en oikein tiedä, varmaan aika halpa kun 4½ tunnin työstä laskutti vaan 74e, johon kuulu parin litran törppö G12+. Toisaalta teki vaan painetestin, huuhtelun ja nesteiden vaihdon. En tiä mihin aika meni, tietävät voivat kommentoida paremmin.
Mutta mites se haara, pitääkö koko laatikko vaihtaa vai pääseekö haaran vaihdolla? Huoltomies kehuskeli, ettei taida boksia löytyä kuin Laakkoselta ja maksaa paljon.
Golf IV -02 1.6 AVU
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tällaisen koodin osalle antoi: 06A 121 513A.
Koitin nopsaan googlata, ei oikein löytynyt täsmällistä osumaa. Pitänee tänään soitella Laakkoselle, josko he tietäisivät. Tosin haluavat varmaan itse tutkia vuotokohdan ja taas lähtee tuhkatkin pesästä...
Edit. Ebay näytti googlella tämmöstä osaa, "kakkos"koodikin oli viimeistä A-kirjainta vaille kunnossa. Oikea koodi oli 06A 121 111. En viitsi linkkiä kohteeseen laittaa kun en ole perillä foorumin mainostamissäännöistä... Kuva kuitenkin alla.

Koitin nopsaan googlata, ei oikein löytynyt täsmällistä osumaa. Pitänee tänään soitella Laakkoselle, josko he tietäisivät. Tosin haluavat varmaan itse tutkia vuotokohdan ja taas lähtee tuhkatkin pesästä...
Edit. Ebay näytti googlella tämmöstä osaa, "kakkos"koodikin oli viimeistä A-kirjainta vaille kunnossa. Oikea koodi oli 06A 121 111. En viitsi linkkiä kohteeseen laittaa kun en ole perillä foorumin mainostamissäännöistä... Kuva kuitenkin alla.

Golf IV -02 1.6 AVU
Re: Jäähdytinneste katoaa,ei tietoa vuotaako syyläri vai let
Päivitänpä tähän tietoja omasta osuudestani.
Eli viime talven ja tämän kesän vuotokohta on odottanut sitä "nytpä hoidan tämän asian" -fiilistä. Asia jäänyt hieman roikkumaan, koska nestettä ei ole kuitenkaan tarvinnut tänä aikana lisätä. No 180tkm huoltoon viedessäni autoa sanoin, että katsokaa vielä painetestillä jäähdytysjärjestelmä vuodon varalta. Nyt vuotoa ei ollutkaan? No enpä sen enempiä jäänyt miettimään, G12++ litkua on vielä autossa vajaa litra. Lisäilen sitten sitä jos joskus neste katoaa.
Eli viime talven ja tämän kesän vuotokohta on odottanut sitä "nytpä hoidan tämän asian" -fiilistä. Asia jäänyt hieman roikkumaan, koska nestettä ei ole kuitenkaan tarvinnut tänä aikana lisätä. No 180tkm huoltoon viedessäni autoa sanoin, että katsokaa vielä painetestillä jäähdytysjärjestelmä vuodon varalta. Nyt vuotoa ei ollutkaan? No enpä sen enempiä jäänyt miettimään, G12++ litkua on vielä autossa vajaa litra. Lisäilen sitten sitä jos joskus neste katoaa.
Golf IV -02 1.6 AVU