Kysymyksiä mm. lämmöistä ja lämmittimistä Golf-08 1.9 TDi
Kysymyksiä mm. lämmöistä ja lämmittimistä Golf-08 1.9 TDi
Nyt on sitten tullut aloitettua vw autoilu ja tulinpa tännekin sitten. Autona toimii siis nykyään Golf Variant 1.9 TDi -08 77kw. Saksan tuontipelihän tuo on. Automaasta, siellähän noita on vieläkin kymmeniä.
Mitäs ihmeen höpinää se semmonen on kun netti on pullollaan kirjoutuksia kuinka " 1.9 tdi ei lämpene"? Kun esim. toissa päivänä oli tuo 21 c pakkasta niin vaatihan tuo oikein 8 minuuttia ajoa parkkikselta (moottoritie) lähdön jälkeen kun mittari näytti 90 c. Ja ei muuten ollut lohkolämmitintä tai webastoa lämmittämässä kun kumpaakaan ei ole.
No, tästä sitten aasinsillalla seuraavan asiaan. Webastohan se houkuttelisi eniten, mutta taitaa jäädä ensi talvelle hintansa puolesta jos nyt alkaa säästelemään roposia. Mites nuo lohko- ja letkulämmittimet? säteilylämmittimet ei kauheasti kiinnosta kun ne ei ainakaan edellisissä autoissa ole lämmittänyt kuin myyjän mieltä. Letkulämmittimiähän on olemassa semmosia yleismallisia, tuskin vaikea asentaa ja kuulemma lämmittääkin?
Onko joku kenties letkulämmittimen onnellinen omistaja? Entä tiedätkö paikan, jossa webastoja asennellaan lähes puoli-ilmaiseksi? Säteilylämmittimen omistajilla lienee kokemuksia? Hinta? Laitoitko itse vai korjaamo?
Tämä letkulämmitin systeemi kiinnostaisi siis eniten. Onko järkeä?
Niin ja sitten vielä jos joku osaa valaista mulle tuon polttoaineluukun lukituksen logiikkaa niin kiitos siitä. Ei nimittäin tuo saksa oikein taivu ja käyttöohjekirja on sen maan kielellä tehty. Se kun on lukossa välillä millon sattuu ja välillä taas pitää olla avaimet mukana että saa napista sen pomppaamaan auki.
Mitäs ihmeen höpinää se semmonen on kun netti on pullollaan kirjoutuksia kuinka " 1.9 tdi ei lämpene"? Kun esim. toissa päivänä oli tuo 21 c pakkasta niin vaatihan tuo oikein 8 minuuttia ajoa parkkikselta (moottoritie) lähdön jälkeen kun mittari näytti 90 c. Ja ei muuten ollut lohkolämmitintä tai webastoa lämmittämässä kun kumpaakaan ei ole.
No, tästä sitten aasinsillalla seuraavan asiaan. Webastohan se houkuttelisi eniten, mutta taitaa jäädä ensi talvelle hintansa puolesta jos nyt alkaa säästelemään roposia. Mites nuo lohko- ja letkulämmittimet? säteilylämmittimet ei kauheasti kiinnosta kun ne ei ainakaan edellisissä autoissa ole lämmittänyt kuin myyjän mieltä. Letkulämmittimiähän on olemassa semmosia yleismallisia, tuskin vaikea asentaa ja kuulemma lämmittääkin?
Onko joku kenties letkulämmittimen onnellinen omistaja? Entä tiedätkö paikan, jossa webastoja asennellaan lähes puoli-ilmaiseksi? Säteilylämmittimen omistajilla lienee kokemuksia? Hinta? Laitoitko itse vai korjaamo?
Tämä letkulämmitin systeemi kiinnostaisi siis eniten. Onko järkeä?
Niin ja sitten vielä jos joku osaa valaista mulle tuon polttoaineluukun lukituksen logiikkaa niin kiitos siitä. Ei nimittäin tuo saksa oikein taivu ja käyttöohjekirja on sen maan kielellä tehty. Se kun on lukossa välillä millon sattuu ja välillä taas pitää olla avaimet mukana että saa napista sen pomppaamaan auki.
Itsellä ollut käytössä letkulämmitin. Ensimmäinen oli 1.8t IV Golfissa. Golffissa ollut lämmitin oli Calixin tekele. Nykyiseen 1.8t Passattiin laitatin myös letkulämmittimen pari viikkoa sitten. Passatissa on nyt Defan lämmitin.
Ainakin itsellä noi lämmittimet (Calix ja Defa) on toiminut hyvin. Pidän letkulämmitintä säteilylämmitintä parempana vaihtoehtona.
Harri
Ainakin itsellä noi lämmittimet (Calix ja Defa) on toiminut hyvin. Pidän letkulämmitintä säteilylämmitintä parempana vaihtoehtona.
Harri
Ei ole tullut seurattua mittaria, että reakoiko 2h lämmitykseen, tuskin kovemmilla pakkasilla. Muistelen, että ainakin golffissa mittari olisi liikahtanut heti lämmityksen jälkeen pikkupakkasilla.
Itse asiassa en tiedä, että mitä lämmittimen asennus maksaa normaalisti. Itse saan sekä lämmittimen, että asennuksen henkilökunta hinnalla isän kautta.
Nopeasti tuollaisen lämmittimen kyllä asentaa. Passattiin laittoivat sisähaaroituksen kanssa vähän alle kolmessa tunnissa. Olisi menny vähän nopeamminkin, mutta vaatimani pistokkeen paikat puskurissa ja sisällä ei ollut helpoimmasta päästä asentaa.
Harri
Itse asiassa en tiedä, että mitä lämmittimen asennus maksaa normaalisti. Itse saan sekä lämmittimen, että asennuksen henkilökunta hinnalla isän kautta.
Nopeasti tuollaisen lämmittimen kyllä asentaa. Passattiin laittoivat sisähaaroituksen kanssa vähän alle kolmessa tunnissa. Olisi menny vähän nopeamminkin, mutta vaatimani pistokkeen paikat puskurissa ja sisällä ei ollut helpoimmasta päästä asentaa.
Harri
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
eikös noissa webasto oo vakiona, se vaan käy silloin kun konekin... senkin takia lämpenee paremmin ku esim 4 koppaset tdi:t
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaa onko vai? Sehän olis kyllä huippua. Eli selviäis pelkällä ajastimen asennuksella. Mistäs sen sitten huomaa/näkee että onko siinä se vai ei? Jostain mulla vaan on sellanen mielikuva et noissa ei olis sitä...
Tietäiskö joku tän webasto-asian varmasti? Autohan siis oli saksasta tuotu vw Golf Variant 1,9 TDi Trendline 77kw -08.
-Juha-
Tietäiskö joku tän webasto-asian varmasti? Autohan siis oli saksasta tuotu vw Golf Variant 1,9 TDi Trendline 77kw -08.
-Juha-
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei muistaakseni oo vakiona golffeissa, ja nykyään ei edes uusissa passateissakaan. Passateissa niitä oli vakiona.
Alustanumeron avulla saan sen kyllä varmuudella selvitettyä, mutta jos haluat ite kattoa niin se on siellä puskurin takana apparin puoleisen ritilän takana. Jos ei mistään raosta näe niin niin ainakin ritilän irrottamalla näkee.
Ja sit konehuoneen puolelta menee polttoaineputki webastolle. Siitä paisuntasäiliön vierestä lähtee letkuja. Ja webaston pakoputki kulkee siellä jakopään puolella ihan alhaalla, lähellä kampiakselin siivapyörää. Jos tiiät mistä kattoa niin kyllä ne sieltä löytyy jos webasto vaan on.
PS. Saksantuonneissa sitä ei välttämättä ole, vaikka se suomen malleissa olisikin kaikissa vakiona!
Jos siellä semmonen on niin sen webaston lisäsarja kelloineen maksaa jotain 500€+asennus.
Alustanumeron avulla saan sen kyllä varmuudella selvitettyä, mutta jos haluat ite kattoa niin se on siellä puskurin takana apparin puoleisen ritilän takana. Jos ei mistään raosta näe niin niin ainakin ritilän irrottamalla näkee.
Ja sit konehuoneen puolelta menee polttoaineputki webastolle. Siitä paisuntasäiliön vierestä lähtee letkuja. Ja webaston pakoputki kulkee siellä jakopään puolella ihan alhaalla, lähellä kampiakselin siivapyörää. Jos tiiät mistä kattoa niin kyllä ne sieltä löytyy jos webasto vaan on.
PS. Saksantuonneissa sitä ei välttämättä ole, vaikka se suomen malleissa olisikin kaikissa vakiona!
Jos siellä semmonen on niin sen webaston lisäsarja kelloineen maksaa jotain 500€+asennus.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Mulla on tehdasasenteinen webasto ja voin kertoo että jääkaappi-pakastin on silti. Kyllä puoli tuntia joudut ajeleen parin kymmenen asteen pakkasilla ennen ku mittari näyttää ees 70.
Webaston koneisto löytyy apukuskin puolelta puskurin takaa ainakin passatissa. Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy. Varmin paikka tietysti on ku kurkistaa puskurin taakse.
Passattiin käyvä kello maksaa 450-500e ja sen mukana tulee cd-levy jolla se kello pitää aktivoida käyttöön. Eli tarvitaan myös piuha. Sama kello käy aika varmasti myös golffiinki.
Webaston koneisto löytyy apukuskin puolelta puskurin takaa ainakin passatissa. Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy. Varmin paikka tietysti on ku kurkistaa puskurin taakse.
Passattiin käyvä kello maksaa 450-500e ja sen mukana tulee cd-levy jolla se kello pitää aktivoida käyttöön. Eli tarvitaan myös piuha. Sama kello käy aika varmasti myös golffiinki.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mistäs tuo vinkuna kuuluuPia wrote:Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy.

Itellä on kans auto näillä -20 asteen pakkasilla aika kylmä, Eberin pöhistessä ajaessa saa just ja just pysymään lämmöt lähellä 90 astetta pikatieajossa. Kaupungissa pyöriessä se pysyy ehkä 70 asteessa, vaikka eberikin lämmittäis koko ajan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Jos se webasto toimii niin pakkaskelillä hetken ajon jälkeen sammutat auton, "hurisee/vinkuu mitä sanaa nyt tykkää käyttää" hetken aikaa ajon jälkeenkin ainakin toisissa autoissa missä moinen viritys tehtaalta.. Mutta ihan järjen köyhyyttää asentaa autoihin webasto ilman kelloa.. 

Transporter 2,5tdi vm99
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Niin hullulle ku se kuulostaakin, ni silti tossa eukon pasuunas kuulee sen webaston käynnistymisen varmimmin auton takana.Pasi Häkli wrote:Mistäs tuo vinkuna kuuluuPia wrote:Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy.Webaston pakoputki loppuu sinne moottorin alasuojamuovin alle, tai pisimmillään keskelle autoa.
Itellä on kans auto näillä -20 asteen pakkasilla aika kylmä, Eberin pöhistessä ajaessa saa just ja just pysymään lämmöt lähellä 90 astetta pikatieajossa. Kaupungissa pyöriessä se pysyy ehkä 70 asteessa, vaikka eberikin lämmittäis koko ajan.
Puskurin vieressä ei sitä weban ääntä ei kovin helposti kuule.
Tierä sitte tapahtuuko moottorin ohjauksessa jotakin sen webaston käyntiinlähdön takia (esim. hienoinen kierrosten nousu)
mut putkesta rupeaa välittömästi kuulumaan tasanen vihellys. Liekkö sitten ahtimen ääni joka kuuluu...
No ääni on kuitenki hieman samanmoone ku isojen poikien viridiisseleissä, joissa läpivirtaavan putkiston aiheuttamien mörinöiden seasta kuuluu selvästi ahtimen vihellys.
Passatissa tosin ne mörinät puuttuu

Meijän isäntä totes että sieltä kuuluu semmonen vinkuna ku weba käynnistyy.Pasi Häkli wrote:Mistäs tuo vinkuna kuuluuPia wrote:Lyöt auton käyntiin ja juoksujalkaa auton taakse kuuntelemaan pakoputkea. Jos kuuluu epätasanen vinkuna silloin webasto löytyy.Webaston pakoputki loppuu sinne moottorin alasuojamuovin alle, tai pisimmillään keskelle autoa.

Pia wrote:Mulla on tehdasasenteinen webasto ja voin kertoo että jääkaappi-pakastin on silti. Kyllä puoli tuntia joudut ajeleen parin kymmenen asteen pakkasilla ennen ku mittari näyttää ees 70.
Kyllä teillä on autoissa tai lämppäreissä jotain vikaa. Mulla ei tarvinut golffissa pitää eberiä motarilla päällä ja passatissa lämmöt tippuu vasta taajamassa jolloin webasto käynnistyy uudestaan. Passatilla jos ajelee noin 10min taajaman läpi niin neula on 90:ssä.Pasi Häkli wrote:Itellä on kans auto näillä -20 asteen pakkasilla aika kylmä, Eberin pöhistessä ajaessa saa just ja just pysymään lämmöt lähellä 90 astetta pikatieajossa. Kaupungissa pyöriessä se pysyy ehkä 70 asteessa, vaikka eberikin lämmittäis koko ajan.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
En kyllä usko että on vikaa. Ehkä oman asiansa tekee tulpattu EGR.. Sisälle kyllä piisaa lämpöä.
Taajamassa tippuu lämmöt heti, ellei eberi pöhise. Toi on vähän ehkä huonosti sanottu multa ettei pikatiellä pysy 90 asteessa, koska se pikatiepätkä mitä tulee ajettua on ehkä 5km. Pidemmällä pätkällä varmasti pysyisi 90 asteessa ilman eberiäkin.
Niin ja oon tässä käyttänyt climatroniccia automaatilla ja 24 asteessa. Eli puhallus on lähes täysillä koko ajan.
Taajamassa tippuu lämmöt heti, ellei eberi pöhise. Toi on vähän ehkä huonosti sanottu multa ettei pikatiellä pysy 90 asteessa, koska se pikatiepätkä mitä tulee ajettua on ehkä 5km. Pidemmällä pätkällä varmasti pysyisi 90 asteessa ilman eberiäkin.
Niin ja oon tässä käyttänyt climatroniccia automaatilla ja 24 asteessa. Eli puhallus on lähes täysillä koko ajan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Kyllä oma ATD vaatii kilometrejä runsaasti ennekuin ollaan 90 asteessa.
Paras aamu oli moottoritiellä lähtö Hyvinkäältä ja Klaukkalassa oli koneen lämmöt 90 astetta, ulkona oli -23.
Webasto oli päällä 30 min ennen lähtöä.
Ilmeisesti softan ohjelmoinnin yhteydessä on EGR:n toimintaan tullut muutoksia.
Paras aamu oli moottoritiellä lähtö Hyvinkäältä ja Klaukkalassa oli koneen lämmöt 90 astetta, ulkona oli -23.
Webasto oli päällä 30 min ennen lähtöä.
Ilmeisesti softan ohjelmoinnin yhteydessä on EGR:n toimintaan tullut muutoksia.
Golf IV Variant -05 1,9 PD
Tuli Superb kiskaistua kylmänä käyntiin aamulla - pakkasta oli -29C. Meni noin 10min kun lämmöt oli täysillä kun moottoritietä ajoin. Parin minuutin ajolla lämpöä alkoi tulla jo sisäpuhaltimista.
Webasto ei ollut suostunut esilämmittämään, mutta moottorin käydessä se lähti käyntiin savuverhon saattelemana eli se oli apuna lämpiämisessä. Nokalla on toki maskinsuoja estämässä moottorin jäähtymisen.
Pitäisi mennä kaivamaan vikakoodit lämppäristä josko oli jotain oikeata vikaa vai oliko vain 'jääkokkare jumi' - tietäisi saako huomenna lähteä lämpöisellä autolla
Tässä Superbissäkin valitettavasti on tämä sama TT-V Webasto josta on jo Passatissa ja Touranissa huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.
Webasto ei ollut suostunut esilämmittämään, mutta moottorin käydessä se lähti käyntiin savuverhon saattelemana eli se oli apuna lämpiämisessä. Nokalla on toki maskinsuoja estämässä moottorin jäähtymisen.
Pitäisi mennä kaivamaan vikakoodit lämppäristä josko oli jotain oikeata vikaa vai oliko vain 'jääkokkare jumi' - tietäisi saako huomenna lähteä lämpöisellä autolla

Tässä Superbissäkin valitettavasti on tämä sama TT-V Webasto josta on jo Passatissa ja Touranissa huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.
VW Sharan -12 4Motion 2.0l TDI BlueMotion Highline
Mulla ainakin selvästi kuulee koska ebersbächer lähtee käyntiin, ku aamulla heräänkin siihen ääneen... 

Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Mulla käyttäytyy passatin webasto samoin. Kovalla pakkasella vaatii usein pari starttia, että käynnistyy ja alkuun savuttaa vaaleaa savua. Sitten jos auton repäsee kylmänä käyntiin niin webastokin starttaa kerrasta. Pienemmillä pakkasilla webasto käy ja kukkuu todella nätisti eikä savuttele. Olenkin miettinyt, että vika voisi olla palopesän/hehkun lisäksi myös löpön saannissa tai puutteellisessa hehkuvirrassa.mla wrote:Tuli Superb kiskaistua kylmänä käyntiin aamulla - pakkasta oli -29C. Meni noin 10min kun lämmöt oli täysillä kun moottoritietä ajoin. Parin minuutin ajolla lämpöä alkoi tulla jo sisäpuhaltimista.
Webasto ei ollut suostunut esilämmittämään, mutta moottorin käydessä se lähti käyntiin savuverhon saattelemana eli se oli apuna lämpiämisessä. Nokalla on toki maskinsuoja estämässä moottorin jäähtymisen.
Pitäisi mennä kaivamaan vikakoodit lämppäristä josko oli jotain oikeata vikaa vai oliko vain 'jääkokkare jumi' - tietäisi saako huomenna lähteä lämpöisellä autolla
Tässä Superbissäkin valitettavasti on tämä sama TT-V Webasto josta on jo Passatissa ja Touranissa huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Onko tuolle asialla jotain tehtävissä? Olen antanut itseni ymmärtää, että webasto on aika tarkka tuon letkun suhteen, ei voi mitään isoa pilliä sinne laittaa?Pasi Häkli wrote:^ Se löpön saanti lienee se suurin ongelma näillä pakkasilla. Se polttoaineputki on nimittäin aika perkeleen pientä.
Passat 3C 1,9TDI Variant Luxline
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Eipä kai sille oo mitään tehtävissä. Jos jostain saat tankattua "arktista" naftaa niin sen kanssa sen webaston pitäis toimia.
Kuulemma normaali talvilaatu ei riitä vaan pitäs olla arktista. Itellä on jälkiasennus eberi toiminut yli 20 asteen pakkasissa moitteetta. Tosin mulla on sitä pikkusen paksumpaa letkua. Oliko se nyt niin että se valkoinen muoviputki on vähän ahtaampi kuin sininen.
Ei sinne ihan kuinka isoa letkua tahansa voi laittaa, sit ei enää riitä webaston polttoainepumpussa voima.
Kuulemma normaali talvilaatu ei riitä vaan pitäs olla arktista. Itellä on jälkiasennus eberi toiminut yli 20 asteen pakkasissa moitteetta. Tosin mulla on sitä pikkusen paksumpaa letkua. Oliko se nyt niin että se valkoinen muoviputki on vähän ahtaampi kuin sininen.
Ei sinne ihan kuinka isoa letkua tahansa voi laittaa, sit ei enää riitä webaston polttoainepumpussa voima.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
webastoista passat 3C:ssä
mulla webasto ei suostunut lähtemään päälle kun just pakkasten tultua olis tarvinnut sitä.
kokeilin sitten laittaa akun laturiin yöksi ja kas kummaa, tt-v toimi koko 30 min kellollakin.
siis taitaa olla tarkka jännitteestä... koodi f 84 saattaa viitata jännitteeseen, sitä koodia kellossa näkyi aiemmin.
akku on alle vuoden vanha Exide Premium, jonka piäis kyllä riittää...mut ei.
1.9 tdi 2006
kokeilin sitten laittaa akun laturiin yöksi ja kas kummaa, tt-v toimi koko 30 min kellollakin.
siis taitaa olla tarkka jännitteestä... koodi f 84 saattaa viitata jännitteeseen, sitä koodia kellossa näkyi aiemmin.
akku on alle vuoden vanha Exide Premium, jonka piäis kyllä riittää...mut ei.
1.9 tdi 2006