Neuvoja Golf IV:n etuovien purkamiseen vaimennusta varten

Autohifi-jutut
Post Reply
Terda
Posts: 12
Joined: 10.1.2010 15:39
Location: Joensuu

Neuvoja Golf IV:n etuovien purkamiseen vaimennusta varten

Post by Terda »

Olen tuore vm 2002 farkkugolffin omistaja ja tarkoitus olisi kevään aikana vaimentaa etuovet ja asentaa niihin paremmat kaiuttimet. Olen pariin aiempaan autoon (Pösö ja Nissan) tehnyt ovien vaimennuksen ja Golfin kanssa on tarkoitus tehdä samat temput.

Löysinkin perusteellisen selostuksen farkkugolffin vaimentamisesta, mutta siinä ei ollut kuitenkaan kerrottu ovien sisäpellin irrottamisesta. Tarkoituksena olisi siis vaimentaa myös se ulkopelti sisäpuolelta. En ole vielä siis purkanut ovia lainkaan, katsellut vain muiden projektikuvia.

Tästä linkistä http://www.saunalahti.fi/ylonemi1/pics/ ... iginal.JPG löytyvässä kuvassa näkee, että sisäpelti on ruuveilla kiinni, jotka on varmastikin helppo irrottaa. Mietityttää vaan nuo lukuisat johdot ja ikkunan mekanismit. Joutuuko niitäkin purkamaan vai saako sisäpellin jätettyä jotekin niin "roikkumaan" ilman täydellistä irrotusta, että mahtuu ujuttamaan vaimennusmattoa ulkopeltiin? Tarkoitus olisi nyt siis välttää emävirheet, ettei tulisi korjaamoreissua omien mokien takia. Kaikki vinkit otetaan kiitoksella vastaan.

Lisäksi kiinnostaisi tietää, saako oviin miten helposti ujutettua kaiutinjohdot alkuperäisten johtojen lomaan (ovesta pitäisi siis saada johdot konttiin vahvistimelle).
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kyllä siihen hommaan ohjeita netistä löytyy ihan varmasti, en osaa kyllä hakemista sen paremmin auttaa.

Ainakin ennen sisäpellin avaamista irrotetaan lasi hisseistä ja teipataan yläasentoon oven karmiin, sitten muistaakseni lukkomekanismi löysättiin ja olikohan jotain muuta vielä? Sitten pellin ruuvit irti ja johdot sun muut silleen ettei mikään estä ja pelti irtoaa ihan siististi pois eikä jää tielle haittamaan ollenkaan. Ikkunan hissimekanismit tais olla pellissä kiinni tai ovirungossa eikä nekään pahemmin estele matotusta.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

VW Golf Variant 2.0TDI -08
Terda
Posts: 12
Joined: 10.1.2010 15:39
Location: Joensuu

Post by Terda »

okram83 wrote:TOssa on ainaki jotain http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107
Hyvät ohjeet, mutta tuossa oli vain tuon ovipahvin irrotuksesta. Siihenkin on toki neuvot tarpeen. Hieman mutkikkaalta kuulostaa tuo ikkunamekanismin kanssa leikkiminen, kun irrottaa sisäpeltiä. Aiemmissa projektiautoissa ei ole tarvinnut lainkaan koskea ikkunamekanismeihin, koska sisäpelti on ollut kiinteäosa ovea. Sisäpellin reikien kautta on niissä päässyt laittamaan vaimennukset ulkopeltiin.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kuulostaa monimutkaiselta mutta jos jostain löydät tarkempia ohjeita niin aika simppelihomma loppusissaan.

Tuolla on jotain kuvia aiheesta, Seat Ibiza autona mutta näyttää aika samalta että voinee melko paljon ottaa vinkkiä:

http://www.kalliojarvi.net/ibiza/vaimen ... nus-7.html
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Voi siinä mennä jopa 20min kun golffin oven purkaa jos tekee rauhalliseen tahtiin. Ensikertalaiselta voi mennä jopa puolituntia.

Ovipahvi ja kaikki piuhat irti ja sitten lasi kiinnikkeistään irti ja teipillä ovenkarmiin kiinni ylös. Sitten lukko irti ja ovipellin pultit irti ja pelti tulee pois ovesta. Hiukan saa varoa sitä lukkolaitetta ja sen sähköjohdon kun muistaa viel ottaa irti.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Post Reply