Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
ArcDucK
Posts: 3
Joined: 7.1.2010 13:11

Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Post by ArcDucK »

Tässä tuli jokunen hetki sitten ostettua tuollainen vw passat 2.8 v6 4 motion.

nyt kuitenkin ilmennyt tälläinen juttu. Johtuneeko kylmistä säistä vaiko mistä, mutta auton mokoma vuotaa varsin vuolaasti öljyä. Apparinpuolelta heittää siitä kulman tienoilta öljyä siten että putoaa pakosarjalle. Luin että olisi tuo venttiilinkopan tiiviste ja vaihoin sen appain puolelle.

Tänään kun -18 pakkasessa ajelin töistä kotio niin tuli tuo öljyn käry uudestaan ja suht vahvasti sisään. Tiedä sitten asensinko sen tiivisteen huonosti ja vuotiko se siitä "kettumaisesta" kiilamaisesta aukosta joka on suunnittelijoiden ollut pakko jättää tuonne. Asensin uudestaan, en siis tiedä nyt tuliko se siitä vai onko siellä jokin muukin paikka josta se öljy pääsisi tippumaan.?

jos on niin mikähän paikka sieltä nyt sit voisi vuotaa..?
kuskinpuoli vuotaa myöskin, aika outoa kun nuo tuli nyt ihan puskista nuo vuodot.? onko se nyt noiden suht tukkoisten huohottimien vika.? se putki on siht vuorattu sellaisella valkosuklaalla. (en maistanut) pitäisikö tuo huohotin vaihtaa ihan suosiolla.?

aikaisemmin se vuoteli vain pikkuisen mutta nyt se jättää jo ihan sellaisen tennispallon kokoisen mustan läntin lumeen.

autolla on kilometrejä alla 134.000 ja on vuosimallia 01. eli 3bg. passat 2.8 v6 4-motion

mitähän paikkoja siellä takana nyt olisi josta se öljy tulisi, ja jos on niin missä siellä, + riittääkö tälläisen suht hyvin työkaluja käyttävän taidot niiden vaihtamiseen..

norsat vastaukset olisi tosi jees.!

antti s
User avatar
klonksvaagen
Posts: 7
Joined: 9.10.2009 20:54
Location: Punaraja

Post by klonksvaagen »

Joulun alla jäätyneen huohottimen ansiosta sylki omastani, öljyä alleen. Kannen vaihdelaatikon puoleisessa päässä oli sellainen pakkasklommin tapainen tulppa, jonka välistä öljyä pakosarjan päälle. Tosi k*ttumainen edes nähdä tuota vuotoa, muistaakseni auton alta kurkittiin (pikahuollossa) tuota vaivaa.
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Mahdollisia vuotopaikkoja myös nokka-akselien asentotunnistimet ja ne nokkien välisten ketjujen kiristäjien tiivisteet.Ja sitten tietysti ne venakoppien tiivisteet.
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
ArcDucK
Posts: 3
Joined: 7.1.2010 13:11

Post by ArcDucK »

No jopas on mahdollisia vuotopaikkoja useita.. suurimmat vuodot sain kuriin tuon huohottimen putken vaihtamisella ja venttiilikopan tiivisteen vaihtamalla, mutta jostain sieltä minne se imuputki menee zieltä alta jostain tulee vähän öljyä alas.. et olisiko juuri noiden ketjujen kiristäjät tai niiden tiivisteet.

on muuten ahtaaksi suunniteltu tuo moottori, ei sinne taakse kyllä normaali ihminen mahdu käsineen touhuamaan..

missä on muuten tuo passatin mureellinen lämpötila anturi, se on siinä samassa johtoviidakossa keskellä autoa ja juuri siellä moottorin takana, jonne siis ei minun kädet mahdu ainakaan kovin hyvin liikkumaan. Paljonko sieltä pitää purkaa ennen kuin se lämpötila anturi paljastuu.? anturi on jo ostettuna mutta kun ei ole mitään korjausopasta niin enhän minä tiedä missä se siellä on.. :S
User avatar
HarriV
Posts: 339
Joined: 18.3.2005 16:54
Location: Kuopio

Post by HarriV »

Minulla rupes kovalla pakkasella vuotamaan tuolta kuskinpuolen etukulmasta ylhäältä. Ei oikein pysty tarkkaan katsomaan että tuleeko se venttiilikopantiivisteestä vai mistä. Kävin laakkoselta ostamassa uuden öljyntäyttökorkin kun siinä oli paikoillaan joku motonetistä ostettu tarvike. En tiedä tuossa omassa tapauksessa että olikohan huohotinputket jäässä kun rupes sieltä vuskaamaan noin yllättäen. Nyt se on rauhoittunut kun pakkanen lauhtui. Onkohan siellä yläkulmassa muutapaikkaa mikä vois vuotaa kun huonosti näkee tuon jakohihnansuojan takia? On vielä ollut vähän kiireitä että ei ole kerennyt oikein tuohon panostaa tällä viikolla.
User avatar
Markku Duus
Posts: 369
Joined: 4.9.2006 17:03
Location: Kuopio

Post by Markku Duus »

Lämpötilaanturi on siinä koneen takapuolella, enemmän apukuskin puolella. Ilmaputken ainakin kun ruuvaa irti, alkaa tilaa olla sen verran että anturi on suht hyvin käsillä. En muista pitikö vielä jotain muutakin irroitella tilan saamiseksi.

Mahdollisia vuotopaikkoja venakopantiivisteen lisäksi kuskinpuolen etunurkasta on nokka-akselin stefa ja se ketjun kiristäjän tiiviste (mitä veikkaisin todennäköisimpänä).
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
User avatar
HarriV
Posts: 339
Joined: 18.3.2005 16:54
Location: Kuopio

Post by HarriV »

Ei vuoda tuolta venttiilikopanvälistä. Onkohan nuo nokka-akselin stefa ja tuo ketjun kiristäjän tiiviste miten työläitä vaihtaa. Mietin vaan että minkähänlainen rahatukku pitää olla mukana kun korjaamolle vie.
User avatar
HarriV
Posts: 339
Joined: 18.3.2005 16:54
Location: Kuopio

Post by HarriV »

Tänään käytin passattia tutulla korjaamolla ja yksi vuoto kohta selvisi. ohjaustehostimen säiliöltä lähtevä putki vuoti liittimestä moottorin kupeella. Nesteet olivat minimissään mutta eivät onneksi kokonaan tyhjentyneet. Pitää nyt toivoa että muuta vuotoa ei ole. Moottorin kylki oli kyllä niin likainen että siitä ei otta selvää ilman alapesua että mistä tarkalleen vuotaa.
-JPL-
Posts: 1
Joined: 7.7.2009 10:25

Re: Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Post by -JPL- »

ArcDucK wrote:Tässä tuli jokunen hetki sitten ostettua tuollainen vw passat 2.8 v6 4 motion.

nyt kuitenkin ilmennyt tälläinen juttu. Johtuneeko kylmistä säistä vaiko mistä, mutta auton mokoma vuotaa varsin vuolaasti öljyä. Apparinpuolelta heittää siitä kulman tienoilta öljyä siten että putoaa pakosarjalle. Luin että olisi tuo venttiilinkopan tiiviste ja vaihoin sen appain puolelle.

Tänään kun -18 pakkasessa ajelin töistä kotio niin tuli tuo öljyn käry uudestaan ja suht vahvasti sisään. Tiedä sitten asensinko sen tiivisteen huonosti ja vuotiko se siitä "kettumaisesta" kiilamaisesta aukosta joka on suunnittelijoiden ollut pakko jättää tuonne. Asensin uudestaan, en siis tiedä nyt tuliko se siitä vai onko siellä jokin muukin paikka josta se öljy pääsisi tippumaan.?

jos on niin mikähän paikka sieltä nyt sit voisi vuotaa..?
kuskinpuoli vuotaa myöskin, aika outoa kun nuo tuli nyt ihan puskista nuo vuodot.? onko se nyt noiden suht tukkoisten huohottimien vika.? se putki on siht vuorattu sellaisella valkosuklaalla. (en maistanut) pitäisikö tuo huohotin vaihtaa ihan suosiolla.?

aikaisemmin se vuoteli vain pikkuisen mutta nyt se jättää jo ihan sellaisen tennispallon kokoisen mustan läntin lumeen.

autolla on kilometrejä alla 134.000 ja on vuosimallia 01. eli 3bg. passat 2.8 v6 4-motion

mitähän paikkoja siellä takana nyt olisi josta se öljy tulisi, ja jos on niin missä siellä, + riittääkö tälläisen suht hyvin työkaluja käyttävän taidot niiden vaihtamiseen..

norsat vastaukset olisi tosi jees.!

antti s

Selvisikö vuotokohdat? Mulla -01 AMX V6 passat täsmälleen samoilla vuotokohdilla, pelkääjän puolelta takaa niin että valuu pakosarjalle ja kuskin puolelta etunurkasta niin että öljysuodattimen nurkilta on aivan öljyssä. Ja öljyä meneen tällä hetkellä ~1l/100km Ensimmäisen kerran puhalti öljyt ulos jouluaatonaattona -32 astetta ja matka-ajoa.

-JP-
Passat variant 3BG V6 4motion -01
User avatar
samthunder
Posts: 166
Joined: 14.6.2010 12:50
Location: Vantaa

Re: Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Post by samthunder »

-JPL- wrote:
ArcDucK wrote:Tässä tuli jokunen hetki sitten ostettua tuollainen vw passat 2.8 v6 4 motion.

nyt kuitenkin ilmennyt tälläinen juttu. Johtuneeko kylmistä säistä vaiko mistä, mutta auton mokoma vuotaa varsin vuolaasti öljyä. Apparinpuolelta heittää siitä kulman tienoilta öljyä siten että putoaa pakosarjalle. Luin että olisi tuo venttiilinkopan tiiviste ja vaihoin sen appain puolelle.

Tänään kun -18 pakkasessa ajelin töistä kotio niin tuli tuo öljyn käry uudestaan ja suht vahvasti sisään. Tiedä sitten asensinko sen tiivisteen huonosti ja vuotiko se siitä "kettumaisesta" kiilamaisesta aukosta joka on suunnittelijoiden ollut pakko jättää tuonne. Asensin uudestaan, en siis tiedä nyt tuliko se siitä vai onko siellä jokin muukin paikka josta se öljy pääsisi tippumaan.?

jos on niin mikähän paikka sieltä nyt sit voisi vuotaa..?
kuskinpuoli vuotaa myöskin, aika outoa kun nuo tuli nyt ihan puskista nuo vuodot.? onko se nyt noiden suht tukkoisten huohottimien vika.? se putki on siht vuorattu sellaisella valkosuklaalla. (en maistanut) pitäisikö tuo huohotin vaihtaa ihan suosiolla.?

aikaisemmin se vuoteli vain pikkuisen mutta nyt se jättää jo ihan sellaisen tennispallon kokoisen mustan läntin lumeen.

autolla on kilometrejä alla 134.000 ja on vuosimallia 01. eli 3bg. passat 2.8 v6 4-motion

mitähän paikkoja siellä takana nyt olisi josta se öljy tulisi, ja jos on niin missä siellä, + riittääkö tälläisen suht hyvin työkaluja käyttävän taidot niiden vaihtamiseen..

norsat vastaukset olisi tosi jees.!

antti s

Selvisikö vuotokohdat? Mulla -01 AMX V6 passat täsmälleen samoilla vuotokohdilla, pelkääjän puolelta takaa niin että valuu pakosarjalle ja kuskin puolelta etunurkasta niin että öljysuodattimen nurkilta on aivan öljyssä. Ja öljyä meneen tällä hetkellä ~1l/100km Ensimmäisen kerran puhalti öljyt ulos jouluaatonaattona -32 astetta ja matka-ajoa.

-JP-
Mulla täsmälleen samalla koneella auto ja samat vuoto kohdat. Oikea ventiilikopan tiiviste ja vasen nokka akselin stefa. Oliko nöihin tehty aikanaan jotain huohottimen kampanjaa??
3BG 2.8 30V 4Motion
ArcDucK
Posts: 3
Joined: 7.1.2010 13:11

Post by ArcDucK »

Juu oikean puoleinen venttiilinkopan tiiviste vuosi.. siellä on ns. takana sellainen kettumainen kolo, josta öljy helposti puskee läpi. Loppujen lopuksi syy ei vain ollut vanha ja kuivunut tiiviste vaan kovassa pakkasessa tukkoutunut huottimen putki. Huohotin oli täynnä mönjää. Hiukan sieltä pihisi läpi ilmaa mutta todella huonosti.

Joten kun paine kasvaa niin kone tunkee tiivisteiden läpi, tuo öljykorkin puoleinen päätykin oli öljyä vuotanut kun paine oli kovimillaan. Nykyään ei vuoda enää. (tosin otin maskeihin volkkarin omat nahkaläpyskät) ei viima pääse enää viilentämään huohotinta liikaa joten ei mene tukkoon.

Itse tiiviste helppo vaihtaa. Mutta vuosi uudellakin kunnes vaihtoin huohottimen putken. (Se on kettu vaihtaa pakkasella)
TimppaM
Posts: 2
Joined: 16.7.2012 22:37

Re: Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Post by TimppaM »

Mullakin näyttäisi olevan nyt sama ongelma vm.2001 AMX-moottorisessa passatissa. Ostin auton toukokuussa ja nyt lämpimillä keleillä on alkanut viedä öljyä. Auton pohja on myös märkänä öljystä melkein takapyörille saakka.

Osaisitteko suositella pääkaupunkiseudulta jotain hyväksi todettua korjaamoa venttiilikopan tiivisteiden vaihtoon ja huohottimen uusimiseen?

Mistä kävitte hakemassa näitä huohottimen putkia ja mitä maksoi? Vaihdoitteko vain putken vai myös alipainepumpun yms. laitteita joita siihen letkuun on kytkettynä?

Näyttäisi siltä, että jos ajaa nätisti (alle 80km/h), öljyä ei kulu lainkaan. Moottoritieajossa ja etenkin lämpimällä säällä menee aikalailla (melkein litra helsinki-joensuu-välillä). Viittaisi mun mielestä just tukkeutuneeseen huohotusputkeen, kun kuuma ja kuormitettu moottori tuottaa enemmän painetta.

Avasin suojamuovit ja raotin kahta tulpan johtoa kuskin puolelta---> sytytystulppien kuilut täynnä öljyä. Matkustajan puoli näytti siistimmältä. Siellä oli vuotoa vain venttiilikopan alareunassa ja takanurkassa. Ketjun kiristäjien tiivisteistä en oikein saanut selvää. Ne on ilmeisesti sitten työläämmät vaihtaa (?)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Post by Pasi Häkli »

Jos on kuskinpuoleiset tulpankolot täynnä öljyä niin monesti syyllinen on vuotava moottorin öljykorkin tiiviste.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
TimppaM
Posts: 2
Joined: 16.7.2012 22:37

Re: Öljynkäryä konepellin alta ja kabiiniin myös.

Post by TimppaM »

Vaihdettiin kaverin kanssa venttiilikopan tiivisteet molemmille puolille ja se huohotinletkukin, kun se katkesi koppia irrotellessa. Nyt näyttäisi pysyvän öljyt sisällä moottorissa :D
Post Reply