webasto/eberi. Maksaa hiukka enemmän, mutta on kyllä sen arvonen!
omassa TDi golffissa menee hermot lohkolämppärin kanssa, ku auto ei yksinkertaisesti lämpiä edes nollakelissä.
ajoin +4 asteen kelissä kaupunkiin ja takasin n. 10 km ja lämpömittarin neula ei värähdäkkään! Et webastoa huutais ja kovaa!! Puhumattakaan ku tulee oikea talvi! Sillon saa kaupunkiajossa unohtaa lämmön nousun kokonaan
aamulla pääsee kun lähtemään tallista, niin tuntuu kalliinpuoleiselta laittaa
webasto tai vastaava 1200€ maksava laite.Muun lämmittimen saa alle 300€ asennettuna sisäpistokkeineen.Mutta kun pitäis löytää se tehokkain,paras laite joka myös lämmittäiskin moottoria.Sisätiloihin on jo valittu 1600w lämmitin, joka parin tunnin lämmityksellä sulattaa lumet 15 asteen pakkasella auton päältä.
Kyllähän toi defan lohkolämppäri on omasta mielestäni lämmittäny koneen ihan hyvin parkissa ja 2000w sisälämppäri heittäny lumet pois laseilta.
Mutta tosta lohkolämppäristä ei vaan ole mitään hyötyä sen jälkeen ku nyppää piuhan pois seinästä. Se on joka kerta enemmän tai vähemmän kylmäkäynnistys jos kaupungillakin pyörii ja välillä sammuttaa koneen.
Ja vaikka lohko onkin lämmittäny koneen hyvin lähdössä niin kyllä se lämpötilaneula viimeistään ekoissa valoissa tippuu takasin nollaan
Kukin tekee tietysti niin, kun omaan käyttöön paras on, mutta ite en enää ikinä ota TDI autoa ilman webastoa tai vastaavaa lämmitintä, joka auttaa myös kun auto on ajossa.
Eri TDi tehoversiot tuottavat eri tavalla lämmintä. Sitten osassa on tehtaalta lähtiessä erilaisia lisävastuksia joko vesitilassa tai sisätilatuulettimen putkistoissa.
Ite ainakin palelen nytkin enemmän sisätiloissa, kuin tuolla autossa. Autossa tulee sen alkuviiveen jälkeen kuumaa liikaakin.
Toisaalta 5 km matkalla ei lämpötila sisällä montaa astetta nouse.
Eber/Webasto olisi kyllä paras hankkia ihan moottoria suojaamaan, jatkuva kylmänä ajaminen ei tee hyvää koneelle.
Ei tuo oma 85kw yhtä nopeasti lämpene kuin bensakone parhaimmillaan mutta selvästi paremmin kuin mutsin astma tai kaverin s40.
Lämpöä riittää myös kovillakin pakkasilla vaikkei eberiä käyttäisikään. Samoin parin kaverin 96kw passatit lämpenevät riittävästi myös kovilla pakkasilla. Kaikillä näillä voi huoleti ajella motarilla kutosvaihteella.
Sellainen käsitys on jäänyt, että noissa 74kw dieseleissä neula ei tahdo nousta.
Onko muilla tullut vastaan että 20 pakkasilla ei lähe käyntiin, roikattamisesta huolimatta. Auto on vw golf v 2.0 TDI. Akun varaus pitäs olla OK kun ajoin utsjoelle rovaniemeltä. Viime talvena oli samaa ongelmaa ja neuvottelin asiasta maahantuojan kanssa ja paikallisen vw huollon. Kumpikaan ei ota kantaa, latasivat akun ja testasivat että se on OK. Lähden tässä taas neuvottelemaan VW huollon kanssa, nyt en enään tyydy akun lataukseen ja testaukseen. Jotain on pakko tehä. Kai kulttajaa tässä jotenkin suojataan?
PS oli aika vanha topici mutta kaipa tämän joku lukee.
Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ite kans ihmettelin pitkän aikaa että miks uudenkin akun kanssa käynnistyminen on niin vaikeeta. Säteilyvastus (joka on muuten aivan paska keksintö) oli rikki ja ei siks lämmittäny autoa ollenkaan.
Pia wrote:Toimiiko lohkolämppäri varmasti? Ite kans ihmettelin pitkän aikaa että miks uudenkin akun kanssa käynnistyminen on niin vaikeeta. Säteilyvastus (joka on muuten aivan paska keksintö) oli rikki ja ei siks lämmittäny autoa ollenkaan.
Oletan että se toimii, ja mulla on kanssa se säteily lämmitin. Pas.. tupakki askin kokoinen vastus lohkon kyljessä. Ajattelin mennä huollon kanssa jamaamaan että laittasivat maahantuojan piikkiin siihen sellasen letku lämmittimen. Entisessä autossa oli letku lämppäri ja se oli hivenen parempi. Uuden akun ajattelin yrittää kanssa tingata. Kuhan takuu loppuu niin laitan akku lämmittimen ja laturin. Roikka seinään niin akku lämiää ja lataa. Onkohan niistä oikeasti hyötä?
Ainakaan tuohon mun passattiin ei saa letkulämppäriä. Pelkästään säteilylämmittimiä. Mieluusti semmosen olisin laittanu mut pakkohan se oli ostaa tuo vastus sitte uusi.
^ Juu harvemmin niissä on vaihtoehtoja. Yleensä ehdottaa vaan yhtä sorttia.
Voi silti olla että sinne saisi laitettua minkä vaan, mutta vaatis vähän selvittämistä että sopiiko.
Ja että mitä se aiheuttaa jos sinne laittaa sinne kuulumattoman lämmittimen. Tarkotan lähinnä sitä että jos laitat letkulämmittimen mihin vaan niin lämpötila-anturit voi heittää härän pyllyä lämmittimen käytön jälkeen.
Mieleen tulee ainakin vanha polo, defa veti letkulämppärit takas kun autoihin alko ilmestyä käynnistysongelmia.
Joissakin moottoritunnuksissa siis...
Tuntus aika oludolta että ei sais sitä letku lämmitintä. Yleensähän se laitetaan ylävesiletkuun, mutta mikähän vois olla toinen hyvä paikka. Ite ainakin hauasin että se kierrättäs sen lämpiävän veden lohkoon. Jos sen laittais samaan väliin mihin tulee polttoaine käyttöinen lisä lämppäri ( bäher, veba jne...) Tarviteekohan sen letku lämppärin lisäksi laittaa myös jonnin moinen vesi pumppu. Vastustaakohan se letku lämppäri vapaata virtaa kuinka paljon, meinaan niinkö ihan normi ajelussa?
Mites jos laittas vaan lisää niitä säteily lämppäreitä?
Tollasen ajattelin väsätä. joku 25-50W lämpö elementti akun alle ja c-tec kiinteästi kiinni. Lohkon kaapelilta virta ja kytkimet pellin alle että mitä laitetta haluaa käyttää, Sisälämppäri/sätely/akunlämmitys/lataus. Vai onko ihan turhaa puuhastella?
Nyt on Merkki huolossa käyty neuvottelemassa ja 7.1.10 menee auto mittauksiin. Ei ne varmaan mittaa muutako se säteilylämppärin että toimiiko se, ja kun se toimii ( aivan varmasti toimii) niin sen jälkeen menen neuvottelemaan auton myyjän kanssa että mitäs tehdään. Tuntuu toivottomalta lähteä näin melkein kahden vuoden jälkeen. On käyny myös kuluttaja asia mies mielessä ja saatanhan mie sillekkin soittaa.
No huolto ottaa selvää että mitäs pitäs muuttaa että sais sen letkulämppärin, kuulosti siltä että se tulis omaan piikkiin mutta kyllä mie yritän sen neuvotella niin että ainakin osa tulis maksettavaksi muille.
Kavipöytä keskustelussa se huollon mies tuumas että Optiman startter batteri sais ongelmani häviämään. Vissiin se ptää sellanen laittaa sitten, joko oranssi tai punanen.
Nyt on säteily lämmitin vaihdettu. Vanhakin toimi mutta uusi oli parempi muotoilultaan. Tänä aamuna oli roikassa ja pakkasta 29. Lähti iloisesti käyntiin.
Ohjeeksi on annettu että säteilylämmittimen lämmitysaika pitää tuplata verrattuna lohkolämppäriin. Säteilylämmittimet on aika tehottomia verrattuna lohkolämppäriin.
Oli pakkasta tai ei niin mulla on ainaki aina se pari tuntia koska tolpassa on kello. Joskus sitte äkkilähdöillä ei ehi pitämään ku puolesta tunnista tuntiin.
Itellä on nyt ollu 3,5h lohkolämppärissä aamuisin. Ja letkulämppäri on itellä. Varmaan vähempikin riittäs mutta eipä tuo haitaksikaan ole. Työpaikalla ei oo tolppaa niin siellä tulee eberiä huudatettua puol tuntia ennen lähtöä.
Olen samaa mieltä että webasto/eberi ainoa ratkaisu millä saa lämpimäksi ja myös pysymään lämpösenä ajossa.Itellä Golf variant 1,9 TDI 96kw ja eberi.Löytyy myös lohko tai säteily+sisätilanlämmitin, mut ei pysy lämpösenä näillä pakkasilla ilman eberiä.Pahvit on keulalla mut ilman eberiä lämmöt tippuu alas.
Oletteko mitannut minkä kokonen vastus noissa säteilylämmittimissä yleensä on ? Omassa ocu ssa käyntiinlähtö vaikeuksia ja kun nyt mittailin resistanssia lohkon pistokkeesta en saanut tulosta joten lienee vastus rikki tai sitten joku liitin auennut. Letkulämppäriä kun ei defan mukaan tähän malliin saa niin onko kellään kokemusta jos laittas 2 noita säteilylämppäreitä, liekkö vastaavaa hyötyä vai näkyykö vaan sähkölaskussa.
Tuskin kahdella mitään tekee pienissä moottoreissa. Lämpiää ehkä hivenen nopeammin, mutta kyllä tuollaisella yhdellä oikein asennetullakin pärjää aika hyvin.
Säteilylämppäristä en saanut mitään irti kun Touranissa oli moinen.
Touranin Webasto oikutteli -27C pakkasilla ja piti käyttää tuota paistinpannua. No köhimällä lähti käyntiin tuntien lämmityksen jälkeen. Webastolla jos lämmitti niin se käytti pientä kiertoa eli lämmitti vain sisätilojen kierron, silti moottori lähti samoilla pakkasilla köhimättä käyntiin.
Paistinpannusta en siis sanoisi olevan mitään hyötyä.
Superbissä on nyt toisessa Webaston lisäksi letkulämmitin ja se lämmittää ihan selvästi moottorin, mutta onhan sen teho 550W kun paistinpannut teho on 300W luokkaa. Letkulämppärissä on toki sama ongelma kuin yleensä lohkolämppärissä eli lämmitysaika on kovilla pakksilla tunteja. Mutta tulee tuota letkua käytettyä kun ajosuorite on liian lyhyt akun latautumiseen ja olen samaan sarjaan kytkenyt 10A akkulaturin jotta akku samalla latautuu. Tällöin saan käytettyä Webastoa jos/kun lähtiessä ei ole sähkötolppaa.
Sisätilanlämppäri tuli vaihdettua tuosta Superbista myös 2100W kun ei auto lämmennyt 1300W kolmenkaan tunnin lämmityksellä plussan puolelle. Nyt lämmöt nousee jo plussalle Webaston kaukosäätimellä kun katsoo lämpötilaa auton sisältä.