Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
ptavi

Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?

Post by ptavi »

Moi pitäs vaihtaa vaihdelaatikkoon (manuaali) ja etuperään öljyt ja nehän on samaa tuossa manuaali laatikossa! Nyt kovilla pakkasilla -20C / -30C välillä oli aika jäykät öljyt kun vaihteita yritti vaihtaa, vaikka ne on vaihdettu n.40tkm sitten.. itse suosin huoltoja joskus ammatikseni tehneenä 5v/50tkm vaihto periaatetta perissä ja laatikoissa (tosin automaatissa 100tkm/5v).. Onko kokemuksia mitä öljyä kannattaa laittaa? kun en tiedä mitkä öljyt ovat laittaneet perus pajalla ja muutenkin mielellään vaihdan oston jälkeen niin tiedän varmaksi milloin ne on vaihdettu..
1. vaihtoehto Mobil vs200 vissiin se suosituin ja helpoin vaihto ehto?
2. vaihtoehto castrol taf-x kenelläkään tästä kokemuksia onko juoksevampi kuin tuo vs200?
3. vaihtoehto redline MT-90 joku tätä kehui kovasti!
4. vaihtoehto redline MTL ois liukkaammat kuin mt-90 mutta toimiiko?
hinnoissa ei kuitenkaan ole suuria eroja niin hakusessa se toimivin öljy laatikkoon/etuperään! oliko etuperä muuten kitkalukolla? öljytilavuus kuulemma 2,75L kuulostaa aika vähältä!

Takaperä on kitkamallia, joten kuulemma öljy kuin öljy? 75W-90 synteettinen kitkaöljy gl-5 luokituksella kuulemma käy? mutta onko jossain merkistä hyviä suosituksia / kokemuksia? Perään kuulemma menee 1,5L öljyä mikä ei sekään ole paljoa..
Passat Variant 2002 2.8 V6 30V 4Motion (myyty!)
Passat Variant 2000 1.9TDI Automatic (myyty! )
Passat variant 2000 1.9tdi automaatti projekti korjattu!
Audi A6 avant quattro 2.5Tdi 132kw 2003
MarcusS

Re: Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?

Post by MarcusS »

ptavi wrote: 1. vaihtoehto Mobil vs200 vissiin se suosituin ja helpoin vaihto ehto?
Kaveri laitatti juuri vs200 omaansa (4motion) eikä ole toistaiseksi katunut. Itsehän en suostu ko. rasvaa näyttämäänkään autolle, vaan hankin shellin getriebeöl liukastinta automaattisesti sen hyvien omakohtaisten kokemusten vuoksi. Vajaaveto skodassa vs200 aiheutti vaihteensiirtymisongelmia 1. ja 2. vaihteilla heti nosturilta päästyä. Shellin aineella tilanne korjaantui.

Audiclubilla on juuri keskustelua tästä aiheesta. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=84373
ptavi

Re: Passat 2.8 4motion 2001 vaihteisto/peräöljyt?

Post by ptavi »

MarcusS wrote:
ptavi wrote: 1. vaihtoehto Mobil vs200 vissiin se suosituin ja helpoin vaihto ehto?
Kaveri laitatti juuri vs200 omaansa (4motion) eikä ole toistaiseksi katunut. Itsehän en suostu ko. rasvaa näyttämäänkään autolle, vaan hankin shellin getriebeöl liukastinta automaattisesti sen hyvien omakohtaisten kokemusten vuoksi. Vajaaveto skodassa vs200 aiheutti vaihteensiirtymisongelmia 1. ja 2. vaihteilla heti nosturilta päästyä. Shellin aineella tilanne korjaantui.

Audiclubilla on juuri keskustelua tästä aiheesta. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=84373
Kiitos vinkistä eli ei ainakaan tuota vs 200 laiteta! vieläku joku sanoisi kokemuksia noista redline öljyistä, mitä olen nyt harkinnut ellen tyydy castroliin.. tuolla oli tuosta laatikon huuhtelusta juttua itse en pidä hyvänä ideana! vaihtaa vaikka kerran vuoteen laatikko öljyt, niin kyllä on puhtaat paikat parin vaihdon jälkeen..
Nixu

Post by Nixu »

Castrolilla asialliset öljyt.Ite laitoin edelliseen pasuunaan perään SAF-XO öljyt ja samat pitäisi käydä myös vaihdelaatikkoon.Hyvin mulla pelitteli -20-30c pakkasillakin...
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
AjH

Post by AjH »

Onko 4motionissa ihan varmasti kitkalukko jommalla kummalla tai edes kummallakaan akselilla?

Red Linestä oon ite kuullut positiivista joten ainakin niitä voisi suosia. Ja toisaalla joku oli vastaavaan 4motioniin laittanut lootaan MT90 ja perään 75W90 ja tyytyväisyyttä oli ilmoilla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
ptavi

Post by ptavi »

AjH wrote:Onko 4motionissa ihan varmasti kitkalukko jommalla kummalla tai edes kummallakaan akselilla?

Red Linestä oon ite kuullut positiivista joten ainakin niitä voisi suosia. Ja toisaalla joku oli vastaavaan 4motioniin laittanut lootaan MT90 ja perään 75W90 ja tyytyväisyyttä oli ilmoilla.

Näin meinasin minäkin toimia kun noita hintoja katselin 15,90€/purkki mt-90 ja kitkalukko öljy redline 75w-90 taakse, halvimmillaan futuresilla ainakin pikaisesti tarkastettuna.. tosin amerikassa oli 11$ purkki joten on katetta vielä tuollakin hinnalla kun kursit laskee ja vaikka verot lisääkin.. takana on minulla ainakin kitkalukko, mutta kaikissa malleissa ei ole riippuu nähtävästi vuodesta ja toteutus tavasta.. Etuperä onkin todennäköisesti ilman lukkoa olisi varmasti kiva käännellä parkkipaikoilla kun tarkemmin ajattelee.. Meidän perä hikiällä ei vaan ole redline edustajaa pitää tarkastaa onko pikallisissa liikkeissä kyseisiä aineita ennen kuin tilaa muualta.. noin 100€ kaikki öljyt ja jää ylikin hieman ei paha minusta! marmoritiskiltä taisi olla vaihteistoöljy 37€/L ja peräöljy 30€/L taas katteet kohdillaan, tosin mainitsi että heilläkin vs200 tynnörissä joten asiakkaana olisin tarkkana mistä veloitetaan kun vaihdetaan öljyjä.. mainitsi kanssa että noille ei ole huolto ohjetta vaihdetaan kun asiakas haluaa tai ajetaan niin pitkään kun laatikko ja perä kestää :D
ptavi

Post by ptavi »

Nixu wrote:Castrolilla asialliset öljyt.Ite laitoin edelliseen pasuunaan perään SAF-XO öljyt ja samat pitäisi käydä myös vaihdelaatikkoon.Hyvin mulla pelitteli -20-30c pakkasillakin...
On varmasti hyvät öljyt mutta hinta nousee samaan kuin alkuperäiset öljyt n.35€/L ainaki kun pikaisesti googlailin.. Mutta tiedetäänpähän ainakin että nekin noihin sopii jos joku ei ole yhtä saita kuin minä :)
Micco
VCF Member

Post by Micco »

Hmmm. Ei ole kyllä itselle tullut vastaan 3b/3bg Passattia, jossa olisi minkäänlaista mekaanista lukkoa kummallakaan akselilla. Onko se joku jälkiasenteinen? Itsellä haaveissa hankkia joskus Quaifen tai Peloquinsin torsenmurikka taka-akselille.

Asiaa sivuten, dieselissä 6-vaihteisella manuaalilla testasin noita Castrolin taf-x:iä laatikkoon talvella. Viikon päästä piti käydä vaihtamassa merkkiliikkeessä orkkisöljyt takaisin tilalle. Tahmasi vaihteet kylmänä aivan järkyttävästi. Tiskillä sanoivat, ettei tuohon kyseiseen vaihteistoon saa laittaa muuta kuin alkuperäistä öljyä. Mikähän on virallinen totuus, ja minkä firman tekelettä tuo osanumeroöljy mahtaa olla. :? Muita öljyjä ei ole tullut laatikkoon kokeiltua.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Nixu

Post by Nixu »

ptavi wrote:
Nixu wrote:Castrolilla asialliset öljyt.Ite laitoin edelliseen pasuunaan perään SAF-XO öljyt ja samat pitäisi käydä myös vaihdelaatikkoon.Hyvin mulla pelitteli -20-30c pakkasillakin...
On varmasti hyvät öljyt mutta hinta nousee samaan kuin alkuperäiset öljyt n.35€/L
Hyvä ja halpahan ei koskaan kulje käsikädessä 8)
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
AjH

Post by AjH »

Mistä Ptavi oot ton kitkatiedon saanu, vai onko tosiaan jälkiasennus. Ei sillä että mahdotonta olis mutta ihan samassa käsityksessä olen kuin Micco että VAG tehtaalta asennettuna niitä ei liene tullut ulos.

Racers place myy kuuleman mukaan Redlineä aika lähelle Eurooppahintoja, jotain 12 euroa taisi olla litralta syksyllä ollut.

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
AjH

Post by AjH »

Onkos meillä nyt lootaöljystä 5v manuaaliin jotain varmaa tietoa, mitä sen pitäisi olla? Luokitus siis lähinnä hakusessa, 75W90 GL4 on nettitiedon suodatuksen perusteella oikea aine? Redlineä tässä tarkoitus hankkia mutta vaihtoehtoja on muutamat, ja just sitä oikeaa olis tarkoitus että kanssa toimisi.
Hauskaa kun edes Volkkarilta ei tietoa saanut irti, luokitusta ei lue missään, edes alkuperäisen öljyn purkissa. Purkissa on vain varaosanumero ja muuta epäoleellista tietoa, jee. Niin ja melkein 40 euroa litra.

2,25l löytyi sentään tilavuudeksi, eli kolme purkkia tarvinnee ostaa.

AjH

Post by AjH »

Ei oo kellään mitään heittää tähän, sais öljyt tilaukseen...

Kilu

Post by Kilu »

AjH wrote:Onkos meillä nyt lootaöljystä 5v manuaaliin jotain varmaa tietoa, mitä sen pitäisi olla? Luokitus siis lähinnä hakusessa, 75W90 GL4 on nettitiedon suodatuksen perusteella oikea aine? Redlineä tässä tarkoitus hankkia mutta vaihtoehtoja on muutamat, ja just sitä oikeaa olis tarkoitus että kanssa toimisi.
Hauskaa kun edes Volkkarilta ei tietoa saanut irti, luokitusta ei lue missään, edes alkuperäisen öljyn purkissa. Purkissa on vain varaosanumero ja muuta epäoleellista tietoa, jee. Niin ja melkein 40 euroa litra.

2,25l löytyi sentään tilavuudeksi, eli kolme purkkia tarvinnee ostaa.
Itse laitoin lootaan Redlinen MT 90:stä, meni tasan 3 pulloa eli 3*0.946l. Perään Redlinen 75W90:stä puolitoista pulloa. Motonetissa pullo 17.50e. Ei ole ilmennyt ongelmia.
AjH

Post by AjH »

Ok. Peräöljyähän ei tohon mun etuvetoseen tarvitse, mutta keskustelu pohjautuu nelikkoon niin toi tieto hyödyttänee jotakuta kuitenkin.
MT-90 it is.

Arto Vikiö

Post by Arto Vikiö »

Moro vaan.
Käytin pasuunaa huollossa. Jäi peräöljyt vaihtamatta.
Tarjolla oli kahtaa eri öljyä, tyyppejä en muista.
Mistä saisi varmuuden/tiedon, mikä on oikea peräöljy?

Kiitos.
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
Arto Vikiö

Post by Arto Vikiö »

Onko kukaan vaihtanu peräöljyjä 3bg 4motion passattiin? Millaanen homma se on?
Mikä öljy, täyttömäärä, pitääkö olla erikoisavain (Pörhö Raahe väittää näin)? Muuta huomioitavaa?
A6 3.0BiTdi avant quattro S-Line
A3 1.9 tdi (8V vm-14)
Vw Kupla -72 1300 Weltmeister
Vw Caravelle T3 Syncro -86 1,9TD (AAZ)
Patu

Post by Patu »

No olen vaihatuttanut öljyt VAG vehkeisiin erikoistuneella pajalla ja alkuperäisiä öljyä sielläkin suositeltiin. Sanoivat että ei itse laittaisi edes Red-linen öljyjä sisään ja kaverilla on noita Torsen vehkeitä ollut enemmänkin.

Itse vaihtotyöstä en tiedä sen enempää.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Micco
VCF Member

Post by Micco »

Sujuvasti on tullut vierestä seurattua em. toimitusta aina kaverin tekemänä. Orkkisöljyillä on menty täälläkin. Näin ulkoa en täyttömääriä muista. Vähän hankalassa paikassa ylhäällä se täyttöproppu on sekä vaihdelaatikossa että perässä. Jotenkin se kaveri sinne ne öljyt aina on kaatanut... :lol:

Voin yrittää kaivella kuitteja, löytyykö vielä osanumerot ja määrät.

E: Peräöljyn osanumero on G 052145S2.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Kilu

Post by Kilu »

Arto Vikiö wrote:Onko kukaan vaihtanu peräöljyjä 3bg 4motion passattiin? Millaanen homma se on?
Mikä öljy, täyttömäärä, pitääkö olla erikoisavain (Pörhö Raahe väittää näin)? Muuta huomioitavaa?
Liekö mitään eroa 3B:hen? Aikaisemmasta viestistäni näet öljyn ja sen määrän. Itse kävin tuttavan pajalla ja hän oli itse tehnyt tuon "erikoistyökalun". Normi torxi tuohon ei käy, mutta jos viitsi könytä auton alle , niin näet kannan. Jos ei perä pelaa muulla, kuin orkkisöljyllä, niin sittenhän sitä on laitettava. Omassa kotterossani ei ole edelleenkään ollut ongelmia talvellakaan tuolla redlinellä ja hintakin oli halvempi se parikymppiä litralta. Kuka tietää oikeasti kenen tuo "orkkisöljy" on? Purkin muoto, väri ja teksti ei sitä litkua muuksi muuta ja tiettäkseni vw ei sitä itse valmista. Jos siitä purkista haluaa enemmmän maksaa, niin mikäs siinä. Itse en ole kyllä tavannut merkkihuoltoa, joka olisi muuta suositellut, kuin itse myymiään osia. Itse pystyn kyllä suosittelemaan redlineä, vaikka toiset eivät sitä suostuisi laittamaan.
ptavi

Öljyt

Post by ptavi »

Tuli öljyt vaihdettua ne redlinet, minusta toimivat tosi hyvin myös pakkasella! Itse öljy oli kuin vettä laittaessa roiskahti paidalle vähän ja haisi paita vielä 6kk jälkeenkin vaikka pesi, en tiedä mitä myrkkyjä sisältää.. Etu tai takaperässä ei tosiaan ole mitään lukkoja kuten aluksi luulin. Vaihteistoöljyt oli aika puuroa vaikka piti olla vaihdettu joku aika sitten! Vs200 olleet todennäköisesti! Ilmoitetut määrät loppuivat sekä vaihteistossa ja perässä kesken olisi vielä pitänyt olla yhdet purkit, en muista enää tarkkoja määriä.. Itse vaihto oli hankalaa kun en kehdannut paineastiaan laittaa koska saattoi olla mitä vain öljyä pohjalla.. ruutalla aikani laittelin ja hyvin onnistui. Vaihteistoon tarvitsi sen oman avaimen ja perässä oli muistaakseni kuusiokolo aika iso semmoinen.. Vaihteiston toimivuus parani huomattavasti kun vaihdettiin / ilmattiin kytkin nesteet oikein kunnolla! ikinä ei oltu ruuvia avattu vaihteiston päällä siitä johtuen takerteli ja syncrotkin varmasti kuluneet hieman.. Samalla jarrunesteet vaihdettiin kokonaan.. Nyt sama edessä audi a6 quattron kanssa, sama tekniikka joten redlineä varmasti laitan kunhan käytän välissä puhtaat öljyt jos tulee yhtään likaisempaa öljy laatikosta tai perästä! Tuo Vs200 mobil on kuulemma ensimmäisiä kehiitettyjä atf öljyjä joten tuli mieleen onko kukaan kokeillut ATF laittaa vaihteistoon? onko liian hienoa? toimisi talvella kyllä parhaiten :D perässä menee varmasti öljy kuin öljy jos GL-luokitus kohdallaan MP-90 näytti nesteen sivut perä öljyksi. Ostin 80w-90 HD mobilia sillä huuhtelen perän jos on likaista öljyä nyt sisällä..
Post Reply