Jarrut
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Jarrut
Jarrut täristää hiljaa jarruttaessa.. ei tunnu ku jarruttaa kovempaa..?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Levyt lopussa tai sit kierot..Itellä on lopussa (autotohtorin mittauksen mukaan), mutta tuntuis myös olevan hieman kierot, kun samallalailla täristää kun pikkasen hiljentelee risteykseen..Kunnon polkasulla ottaa sit palat jo paremmin kiinni, ni häviää pienet kieroumat levyn pinnassa..
Mitä tästä opimme...Jarrutetaan kunnolla, jos jarrutetaan.. 


Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Golfissa jarrut ravistaa ihan älyttömästi, ja mitä voimakkaampi jarrutus, sitä pahempi on vapina?
Etenkin ratti vemputtaa tosi pahasti, eli varmaankin etujarruissa vikaa? Mutta mitä?
Ostettu vasta pari viikkoa sitten liikkeestä (käytetty IV variant 2000), joten taitaapa mennä myyjän pikkiin korjaus joka tapauksessa

Etenkin ratti vemputtaa tosi pahasti, eli varmaankin etujarruissa vikaa? Mutta mitä?
Ostettu vasta pari viikkoa sitten liikkeestä (käytetty IV variant 2000), joten taitaapa mennä myyjän pikkiin korjaus joka tapauksessa

^ Käytinpä sitten Laakkosen pikahuollossa autoä näytillä. Huoltomies kävi pienellä koeajolla, teki jarrutestit ja nosti vielä auton ylös ja kuikuili taskulampulla jarrupaloja vanteiden raoista.
Tulos: ei mitään vikaa
Sanoi vaan, että poratut jarrulevyt saattaa aiheuttaa ajoittaista ravistelua...
Aika erikoista, onkos se sitten kolohvin ominaisuus ettei ratti pysy käsissä kun jarruttaa???
Varasin sitten samalla toiselta ukolta 210tkm huoltoajan ja selvitin sillekin tilannetta. Tämä mies olikin sitten taas sitä mieltä, että pakkohan siellä on olla jotain vikaa, ja merkkasi huollon yhteyteen, että jarrut tsekataan kunnolla.
Eli 7.6 selviää, onko mulla tosiaan näin paha vapina käsissä eikä jarruissa ole mitään vikaa...

Ja jos kuvittelevat pääsevänsä jotenkin luikahtamaan 6kk käytetyn auton takuusta, niin passaa kyllä kokeilla...
On sitä ennenkin kuluttaja-asiamiehelle soiteltu autoasioissa 
Tulos: ei mitään vikaa

Sanoi vaan, että poratut jarrulevyt saattaa aiheuttaa ajoittaista ravistelua...
Aika erikoista, onkos se sitten kolohvin ominaisuus ettei ratti pysy käsissä kun jarruttaa???
Varasin sitten samalla toiselta ukolta 210tkm huoltoajan ja selvitin sillekin tilannetta. Tämä mies olikin sitten taas sitä mieltä, että pakkohan siellä on olla jotain vikaa, ja merkkasi huollon yhteyteen, että jarrut tsekataan kunnolla.
Eli 7.6 selviää, onko mulla tosiaan näin paha vapina käsissä eikä jarruissa ole mitään vikaa...


Ja jos kuvittelevat pääsevänsä jotenkin luikahtamaan 6kk käytetyn auton takuusta, niin passaa kyllä kokeilla...


Skoda Octavia Combi -04 Dynamic
Ei varsinaisesti liity mitenkään tuohon jarrunongelmaan, mutta hyvä jos sait auton 6kk takuulla. Jos et saanut takuuta, niin sitten sillä on liikkeen 6kk virhevastuu, joka on hivenen eri asia kuin varsinainen takuu.kolohvi wrote: Ja jos kuvittelevat pääsevänsä jotenkin luikahtamaan 6kk käytetyn auton takuusta, niin passaa kyllä kokeilla...
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Itse tuli laskettua, että en jaksanut alkaa tappelemaan autoliikkeen kanssa jarruista, kun lopputuloksena autoliikkeen piikkiin korjaamat jarrut olisi tulleet minulle kalliimmaksi kuin itse ostin uudet palat/levyt ja asensin isällä. Lisäksi säästyi pahemmalta tappelulta ja sen vaivalta. Nyt takajarrujen remontti maksoi 51e, kun autoliikkeen virhetakuun tms piikkiin jarrujen korjaaminen olisi maksanut minulle noin 160e (päivä poissa töistä)
VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
Re: Lämpenee
Palat ottaa kiinni levyyn? Onkos Vageissa sama käsijarrusysteemi kuin monissa muissakin että se mäntä kiertyy itsekseen käkkäriä käytettäessä ja säätyy itsestään siis? Eli jos on niin huomasitko kiertää männät takaisin satulaan?jakenn wrote:Mistä muuten voi johtua,kun vaihdoin uudet palat taakse niin nyt jarrulevyt kuumenee ihan pirusti ajettaessa.Hakeeko ne vain paikkaansa vai mikä piru siinä on.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: Lämpenee
Itselleni kävi samoin ja vikana oli, että vasemmalta puolelta käsijarrun vipu ei ollut kunnolla kohdillaan (tuli tehtyä hämärässä valossa).jakenn wrote:Mistä muuten voi johtua,kun vaihdoin uudet palat taakse niin nyt jarrulevyt kuumenee ihan pirusti ajettaessa.Hakeeko ne vain paikkaansa vai mikä piru siinä on.
Mulla tuli täs taannoin venton kanssa sama kuumenemisongelma takajarrupalojen vaihdon kanssa. Syy löyty kieroista liukutapeista, oli vanhat palat kulunu vinoon ja vääntänyt tapit mutkalle. Oli tosi vaikee huomata. Ihmetytti kun kaikki liikkuu niinkuin pitää, mutta kun kerran polkas jarrua, niin heti nappas kiinni, kun kierot tapit jäi kanittamaan.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
Oiskohan vaan liu'ut vähän töhnäiset? Enempi työläs on sitten jos satulan mäntä jumittaa kun pitää koko satula purkaa. Liukujen putsaus ja rasvaus tehdään palojen vaihdon yhteydessä, jos tehdään. Tuskin muualla vikaa on kun vain yksi satula kinnaa, mutta ei kai mikään tässäkään kohtaa ole mahdotonta lopulta?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Ensiapuna herkistely, eli pyörä pois, satula ja palat irti, putsaa ja vaik kuparitahnalla rasvaa ne kohdat palasta ja satulan kannakkeesta jotka osuu toisiinsa. Myös liukutapit hyvä putsata ja rasvata..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Noniin, asiaa tsoomailtu. Sieltä löytyi varsin punertava yllätys.
Jarrumäntään päässyt paskaa/vettä - oli aivan ruosteessa.
Eipä ois uskonut, että 140tkm ajetussa autossa olisi jarrut tuossa kunnossa..
Pientä elvytystä sai kuitenkin tehtyä. Hieman ruosteiden hiontaa ja kovasti liukasteita väliin jne. Nyt tuntuu taas toimivaan ok. Pitänee vaan seurailla, että jääkö laahaamaan vielä. Jos jää, niin joutunee sitten uusimaan reilummin osia :/
Mitähän mahtaa maksaa nuo jarrusylinterit yms?
Jarrumäntään päässyt paskaa/vettä - oli aivan ruosteessa.

Eipä ois uskonut, että 140tkm ajetussa autossa olisi jarrut tuossa kunnossa..
Pientä elvytystä sai kuitenkin tehtyä. Hieman ruosteiden hiontaa ja kovasti liukasteita väliin jne. Nyt tuntuu taas toimivaan ok. Pitänee vaan seurailla, että jääkö laahaamaan vielä. Jos jää, niin joutunee sitten uusimaan reilummin osia :/
Mitähän mahtaa maksaa nuo jarrusylinterit yms?
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Siihen jarrumäntään muistaakseni saa jonkinnäköistä korjaussarjaa, missä olis uudet tiivisteet.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Siis jarrumäntään? Purit siis koko satulan irti ja osiinsa?
Etkä kuitenkaan samalla vaihtanut tiivisteitä uusiin? Noh, pian ne joutuu uusiin vaihtamaan kun vanhat ei kovin hyvin voi enää tiivistää.
Vai onko meillä nyt vain ymmärryskatkos jossain välissä tässä?
Etkä kuitenkaan samalla vaihtanut tiivisteitä uusiin? Noh, pian ne joutuu uusiin vaihtamaan kun vanhat ei kovin hyvin voi enää tiivistää.
Vai onko meillä nyt vain ymmärryskatkos jossain välissä tässä?

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Itsehän en tätä operaatiota tehnyt, vaan ammamies.AjH wrote:Siis jarrumäntään? Purit siis koko satulan irti ja osiinsa?
Etkä kuitenkaan samalla vaihtanut tiivisteitä uusiin? Noh, pian ne joutuu uusiin vaihtamaan kun vanhat ei kovin hyvin voi enää tiivistää.
Vai onko meillä nyt vain ymmärryskatkos jossain välissä tässä?
Satula purettiin, mutta ei kuitenkaan niin pitkälle, että vaatisi tiivisteiden uusinnan.. Sen verran mäntää kuitenkin kurkistettiin, että ruosteessa on.
Ei ollut varaosia, mitä vaihtanut tilalle. Tarkoitus olikin nyt vain kurkistaa tuonne, että mikä on tilanne.
20km lenkin ajelin, eikä tuntunut laahaavan. Ylimääräisiä lämpöjä ei ottanut jne..
Jos tuo tiivisteiden uusintaa vaatii, niin toki ne pitää sit hoitaa kuntoon. - jos nyt välttyis tuolta jarrusylinteri/mäntä -projektilta, niin olisi ihan kiva.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
Ahaa, jaa no sitten. Aattelin että koko satula oli osina mutta mitään ei uusittu
Jos se mäntä olisi sylinteriä vasten olevalta pinnaltaan ruosteessa niin tuskin kovin hyvin toimisi, onhan siellä kumin alla "suojassa" palan matkaa mäntää joka ei satulan sylinteriin edes mene koskaan.
Herkistely hyvin tehtynä saattaa riittää hyvinkin pitkälle. Seuraavaan palojen ja levyjen uusimiseen asti jopa, jolloin taas herkistellään

Jos se mäntä olisi sylinteriä vasten olevalta pinnaltaan ruosteessa niin tuskin kovin hyvin toimisi, onhan siellä kumin alla "suojassa" palan matkaa mäntää joka ei satulan sylinteriin edes mene koskaan.
Herkistely hyvin tehtynä saattaa riittää hyvinkin pitkälle. Seuraavaan palojen ja levyjen uusimiseen asti jopa, jolloin taas herkistellään

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Palatkin olivat yllättävän hyvässä kunnossa. Jopa siihennähden, että jarrut ehti laahaamaan jonkin aikaa.AjH wrote:Ahaa, jaa no sitten. Aattelin että koko satula oli osina mutta mitään ei uusittu![]()
Jos se mäntä olisi sylinteriä vasten olevalta pinnaltaan ruosteessa niin tuskin kovin hyvin toimisi, onhan siellä kumin alla "suojassa" palan matkaa mäntää joka ei satulan sylinteriin edes mene koskaan.
Herkistely hyvin tehtynä saattaa riittää hyvinkin pitkälle. Seuraavaan palojen ja levyjen uusimiseen asti jopa, jolloin taas herkistellään
Seuraillaan, notta kuinka toimii.
Passat 3C Variant 2.0TDI 125kW Highline
- BlackPassat
- Posts: 169
- Joined: 19.10.2008 22:41
- Location: Oulu
Lainaampa hieman jarrukeskustelua kun itse vaihtelin 2005 passattiin (3BG) eteen palat ja nyt sitte pienenä "vikana" on se että kun luistonesto potkii päälle niin se meinaa hieman liiankin hanakasti napata jarrua renkaalle... Pitäskö auton tietokoneelle "kertoa" että palat on vaihettu ja jarrua ei tarvis sutimisessa niin hanakasti antaa? Vai pitääkö vaan totutella että ne nappaa rivakammin nyt kiihyteltäessä liukkaalla.
VW Passat 2.0 Variant 2005