Uusissa autoissa, eli tässä on taas tämä "ei koske ennen YY.XXXX käyttöönotettuja ajoneuvoja". Tai näin mä sen asian näkisin, takautuvastihan noi EU säädökset ei yleensä ole vaikuttanu.
Mitään järkeähän tossa ei ole ja kun noi huomiovalot on LED-pohjaisia niin energiaakaan ei oikeasti edes säästy sillä että takana niitä ei polteta.
Tokihan ei ole mahdotonta että asia on niin tyhmästi kun vaan voi kuvitella ja jälkiasennushuomiovalotkin vaatii takavalojen pimentämisen, mutta mitä järkeä siinäkään taas on. No eihän nää asiat järjellä ole ennenkään edenny
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tuosta asiasta nousi juttua jo aikaisemmin, kun eräs kahvipöytäväittely aiheesta käytiin. Asiaan törmäsin uutta työautoa hankkiessa, jossa toisessa vaihtoehdossa 90 euron lisähintaan tulisi nuo "päiväajovalot"
Huomiovalojen kanssahan takavalot pitänee ilmeisesti palaa ja näiden päiväajovalojen kanssa ei taas saa palaa. Ihme sepostusta vaikka ovat käsittääkseni melkein sama asia..
Olisihan se aika kiva saada poliisiherrasmieheltä sakot, jossa lukee:"takavalojen aiheeton polttaminen siten, että valo näkyy liikenteessä takanatulevalle varoittavana merkkinä edellä ajavasta moottoriajoneuvosta.."
Uusisssa ne vain kaikki ovat hienompaa ja maailma pelastuu. Tämän päivän uutisissa olikin, että tieliikenteessä kuolleiden määrä on ennätyksellisen alhaalla, joten voihan noita kuolemantapauksia nostaa vaikka tarpeettomilla peräänajoilla. Ei ne takavalot kai kuitenkaan turhaan ole siellä auton takana.
Ja nuo Devils Eye tarviketuningvalot eivät taida olla laillisia päiväajovaloja, kun harvassa on virallinen RL-merkintä puuttuu? Silloinhan ne ovat vain lediparkkeja, joilla pelkästään ei saa ajaa. (Seuraava on vain oma vaatimaton mielipiteeni :"en ole vielä nähnyt yhtään hyvännäköistä (jälkimarkkinointi/tuning) devil eye valoa, vaan kaikki pitäisi jättää asentamatta auton keulaa pilaamasta")
Kai tuokin direktiivi juontaa jostain saksan autobahnoilta. Tuollahan ne paniikkijarrutuksessa syttyvät hätävilkutkin juontaa. Siellä kun näkee jossain kaukana edessä punaista, niin saapi jo seisoa jarrupolkimella. Kait se on sitten turvallisempaa kun siellä ei turhaan sitä punaista pala. Se on vain toinen juttu että miten tuota voidaan soveltaa Suomeen. Suomessahan ollaan heti ekana direktiivissä mukana jos autoilija/kuluttaja maksaa, mutta jos direktiivi koskee valtiota ja sen toimielimiä, niin vitkastellaan niin pitkään kunnes ollaan korkeimmassa oikeudessa saatu takkiin.
Noihin uusiin led takavaloihinkin pitäisi Suomessa määrätä pakollinen lämmitys. Jännä sinäänsä että Suomen tieliikennelaissa lukee ettei takavaloja saa peittää. Ei edes päivällä, eikä edes lumella. Takavalojen tulee myöskin toimia, myös päivällä. Katsotaan nyt ensin mitä Ruotsi tekee ja katsotaan sitten 20v päästä samaa juttua täällä. Jotain referenssipohjaa pitää olla