3C 4Motionin korotus tai huonon tien alusta. Mistä?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Rötö
Posts: 3
Joined: 29.3.2010 21:56

3C 4Motionin korotus tai huonon tien alusta. Mistä?

Post by Rötö »

Elikkäs.
Ollampas hieman kereettiläisiä nyt.


Juuri 3Cn 4M:n laittaneena tarvisi hieman tuota peruskiikkua korottaa.
Autossa ei todnäk ole tuota huonon tien alustaa (1BB?) ja tarvisi saada se 20mm lisää korkoa.

Onko ihmiset onnistuneesti tilaanneet marmoritiskiltä tuon korosarjan jälkiasennuksena,ja paljon kustansi?
Onko osanumerot mikä,jos tilaa jostain saksasta ja asentaa(uttaa) itse?
Ja onko tämän jälkeen mikä isoin rengas tyyppi mitä saa(voi) alle sen jälkeen pistää?

Mielellään pitäisin auton mahdollisimman orkkiksen näköisenä,mutta kun tulee aika surkeita teitä lanattua duunin puolesta,niin ei viittisi rikkoa kiesiä kättelyssä.
Jos jollakin sattuu olemaan ylimääräset palikat myynnissä,niin tietty sopuhintaan voisi poistaa ne...

Kiitokset etukäteen viisauksistanne!
User avatar
pronty
Posts: 64
Joined: 18.3.2010 21:30
Location: Lumijoki

Post by pronty »

Jos halvalla haluaa selvitä niin Weitecillä on 20mm korotuspalat 3C 4motioniin ja niitä myydään esim. täällä:
http://www.cartuningpoint.de/shop/index ... ngskit,375

Itse tilasin tuolta korotuspalat 3BG Passattiin ja asennutin rengasliikkeessä.
Omille paloille tuli hintaa 142,20 euroa toimituksineen ja asennus pyöränsuuntauksineen 175 euroa.

Merkkiliikkeessä tarjottiin huonontien jousia ja iskareita asennuksineen hintaan 1400 euroa...
Tämä siis 3BG Passattiin. 3C:stä en sitten tiedä.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Rengaskokoon ei korotus sinänsä vaikuta, laki rajoittaa edelleen samalla tavalla.

51mm alkuperäistä isompi renkaan halkaisija muutoskatsastuksessa hyväksyä. Voi kyllä olla kaarissa ahdasta pituussuunnassa sekä renkaat tappiin kääntäessä.
Renkaiden kokoa kasvattamalla ei kovin helposti kyllä maavaraa lisää mitään merkittävää määrää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Rötö
Posts: 3
Joined: 29.3.2010 21:56

Post by Rötö »

Kiitokset.
Tuolla cartuningissa näytti olevan noita korotuspaloja hyvin.Miten sinulla skulasi ne,Pronty? Tarviko sinulla vaihtaa jousia ja iskareita myös? Itse on tässä tuunauksessa täysi uivelo,kiinnostaa vain se että pohja ei kolise koko ajan ja auto ei olisi täysi kiikku. Joten jos on vielä lisävinkkiä sen suhteen niin arvostan mielipiteitä...

Kävin tosiaan stadissa eräässä (köh) nimeltämainitsemattomassa VW liikkessä,ja äijällä oli sen verran "kiire" ettei ehtinyt ottaa vastaan parinsadan euron korjaustöitä eikä taatusti katsomaan paljon korosarja maksaisi...
Onneksi paikallinen VW liike otti setin vastaan ja totesi että tuo koro olisi jälkiasennuksena sen puolitoistatonnia..
Mutta lupasi toimittaa kyllä osalistan artikkelitunnareineen!
Kummassahan liikkeessä mahdan asioida jatkossa...?

AjH,meinasin pistää alle maksimikoon 16/17 nakit mitä löytyy,nykyisiin pikkusiin rimpuloihin luulisin saavani 15-20mm koroa
sitäkin kautta. Jos laskee ne yhteen,on kasassa se 35-40mm ja jäykempi alusta,mihin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Ei tässä mitään defenderiä olla rakentamassa sentään,vaan autoa jolla pääsee perille ja sieltä takaisin... :)
Pitää tutkailla rekisteriotetta mikä mahtaa olla tuon puolen maksimi pasutissa..
User avatar
pronty
Posts: 64
Joined: 18.3.2010 21:30
Location: Lumijoki

Post by pronty »

En vaihtanut jousia enkä iskareita. Asentaja sai puristella niitä jousia aika kireälle että mahtui sinne etuiskarin ympärille sen korotuspalan kanssa :)
Varmaan ne aidot huonontien jouset menisivät paikoilleen hieman helpommin.

Eivät osanneet merkkiliikkeessä sanoa sopivatko huonontien jouset tavallisten iskareiden kanssa yhteen. :o
Muuten olisin ollut kiinnostunut pelkkien jousien ostamisesta ja asennuttanut ne muualla.
Kyllä ne aidot jouset olisivat paremmat kuin halvat korotuspalat mutta nyt mennään budjetin puitteissa näin. :roll:

Itse mietin kans tuota rengaskoon kasvattamista :lol: Ilman muutoskatsastusta saa vissiinkin laittaa renkaat jonka kehä on max 5% vakiokokoa isompi joten yhtä kokoa isommat renkaat (profiilia kasvattamalla) taitaisivat mennä helposti. Korjatkaa jos olen väärässä :) Eihän se maavara tuosta paljoa muutu mutta ainakin oikeaan suuntaan :wink:

P.S. ja en minäkään tuunauksesta tiedä hölkäsen pöläystä :wink: Mutta sen minä tiedän minkälaisesta autosta minä tykkään!
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
Suora ote Finlexistä. Sitä en sitten tiedä kun aiemmin mainitsin tosta 51mm halkasijan kasvusta niin eihän noilla yllämainituilla perusteilla tarvitse välttämättä edes muutoskatsastaa vaikka sen 51mm halkaisijaa lisääkin.

Passattiin esimerkiksi muutos 225/45-17 -> 225/55-17 tuo 45mm lisää laskennallista halkaisijaa, vannekoko ja renkaan leveys samat.

Mittarin näyttämä pitää tietysti muuttaa lain mukaiseksi, mutta muuten ymmärtäisin että tuo on ihan laillinen muutos ilman mitään muutoskatsastuksia, jos vaan donistit mahtuvat pyörimään ilman hipasuja. :D

Rötö: minkäkokoset ne nykyset pikkurimpulat on, mitään "maksimikokoa" ei varsinaisesti ole mutta fyysiset mitat rajoittaa renkaan johonkin mittoihin. Ja vanne+rengas kokonaisuus on se mikä ratkaisee vrt. yllä esimerkki laskelma.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
makevw
Posts: 116
Joined: 7.5.2007 14:32

Post by makevw »

Minä kanssa aikoinaan laitoin omaan golffiini noi weitecin korotuspalat ja hyvin o pelanneet orkkis iskareiden kanssa, muutos katsastuskin meni läpi heittämällä niiden osalta. Ja palikat hommasin slamitilta, mielellään tuki kotimaista yritystä. Alkaa vaan olla omassa jo iskarit heikossa hapessa et alusta joutaa kohta vaihtoon. Uudet iskarit ja jouset hommata niin kelpaa taas ajella pitkän aikaa huonommillakin teillä.
Golf Variant -01
Liikunta haisee hielle ja urheilu bensalle.
Rötö
Posts: 3
Joined: 29.3.2010 21:56

Post by Rötö »

Nakit tosiaan 215/55/16 eli n.64cm halkaisijaltaan.

Ja 225/55/17 = 68cm.

Eli tulisi tuo 20mm lisää maavaraa jo sen puolesta.Siihen se 20mm koroa,niin sehän olisi jo perhana 4cm...
Ja tuo jäykempi alusta jeesaisi ettei joka niiauksessa ruoppaisi.


MakeVW, sanoit muutoskatsastuksesta? Kuten sanuttu,idari kun olen,kiesi tarvitsee muutoskatsastaa jo korotuspalojen jälkeen? Tuolla slamilla ei näyttänyt enää olevan noita 3Cn koroja,muuten mielellään tukisinkin suomalaista.
Hintaero postikulujen jälkeen ei ilmeisesti ole järkyttävä.
Nyt vain odottelemaan sitä listaa että tietää tilata iskarit ja jouset sitten jostain muualta,mistään suomesta
en näin pikaisesti onnistunut löytämään mistään mistä voisi saada niitä.Vai olenkohan tyystin erheiden tiellä?
makevw
Posts: 116
Joined: 7.5.2007 14:32

Post by makevw »

Slamitiltahan saa nykyään myös varaosatkin niin sieltä varmaan saa kaikki hilppeet, ja tilaamalla varmaan pasuunaankin saa koropalat. Muutoskatsastuksessa sama kuin madalluksenkin kanssa, vaatii sen muutoskatsastuksen jos haluaa varman päälle pelata. Oman tuurini tietäen nin kävin muutoskatsastamassa niin ei myöhemmin tule sanomista asiasta.

PYKÄLÄÄ
Golf Variant -01
Liikunta haisee hielle ja urheilu bensalle.
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

Onko kokemusta kuinka nuo korotuspalojen mitat pitää paikkansa? Eli 20mm palan pitäis nostaa n.20mm mutta onko todellisuus enemmän vai vähemmän? Itellä 3B pasuuna ja takana motonetin "vahvistetut" jouset joka nostikin takapäätä sopivasti mutta etupää vastaavasti paljon alempana kuin noissa normaalisti vaikka uudet iskarit ja jouset sielläkin.. Mietin vain että kannattaako sijoittaa noihin paloihin jos ei nousekaan tarpeeksi..

Mistähän noita saisi halvimmalla?
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Korotuspala kun on jäykkä kikkare niin sen pitäisi vaikuttaa juuri tietty määrä korkeuteen aina. Se että kuinka paljon se muuttaa korkeutta ei välttämättä ole sama kuin sen palan mitta, koska pyörätuenta koostuu yleensä tukivarresta tai useammasta ja kiinnityspisteet vaikuttaa vipuvarsien pituuksiin jotka taas voi muuttaa tota korkeuden muutosta siitä mitä se muutos jousen kohdalla on. Sekavaa tekstiä, mutta jos valmistaja lupaa 20mm korotuksen niin luulisi sen aika lähelle sitä myös osuvan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

Juurikin sen takia kyselin josko jollain olis käytännön kokemusta asiasta.. Jos pala on 20mm niin sehän tarkoittaa sitä että jousen "etuveto" on jäykempi kun tolppa on kasassa.. Tällöinhän se ei enää painu kasaan niin paljoa kun auton paino tiputetaan päälle..

Saako noita muualta suomesta kuin tuolta slamit.net?
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
voyager1979
Posts: 2
Joined: 8.9.2010 12:09

Post by voyager1979 »

Passatin (2.5 TDI 4-motion) korotus olis kans suunnitelmissa. Korotuspalat on tilattu Slamitilta. Autossa on alla tehdasasennettu sporttialusta eli onko nyt syytä vaihtaa vakio iskarit ja jouset ennen korojen asennusta vai riittäisikö pelkkä jousien vaihto?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Näkisin että kannattaa, jo pelkästään vakiojouset nostaa sen ~30mm. Ja iskarit sitten samalla kun sport-kalusteet on vähän lyhennetyt madalluksen takia.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Post Reply