Kesärenkaat+vanteet 2010
Kesärenkaat+vanteet 2010
Terve,
Ensimmäinen kesä Passatin kanssa edessä, ja pitäisi hiljalleen valmistautua kesärenkaiden+vanteiden hankintaan. Onko kukaan törmännyt hyvään kesärengas+vannepaketti tarjoukseen? VW-autolla olisi plussakorttilaisilla saatavilla seuraavanlainen tarjous:
http://www.vv-auto.fi/VV-Auto/VV4_News. ... enDocument
Onkos tuossa tarjouksessa mitään sellaista, että joku teistä clubilaisista lähtisi ostoksille.
Toki kuulisin mielelläni myös kommentteja, minkä kokoisilla vanteilla ja nakeilla sitä Passatia on ilo ajella. Onko 17" sopiva, vai ennemmin 16". Leveys jne.
Ensimmäinen kesä Passatin kanssa edessä, ja pitäisi hiljalleen valmistautua kesärenkaiden+vanteiden hankintaan. Onko kukaan törmännyt hyvään kesärengas+vannepaketti tarjoukseen? VW-autolla olisi plussakorttilaisilla saatavilla seuraavanlainen tarjous:
http://www.vv-auto.fi/VV-Auto/VV4_News. ... enDocument
Onkos tuossa tarjouksessa mitään sellaista, että joku teistä clubilaisista lähtisi ostoksille.
Toki kuulisin mielelläni myös kommentteja, minkä kokoisilla vanteilla ja nakeilla sitä Passatia on ilo ajella. Onko 17" sopiva, vai ennemmin 16". Leveys jne.
Last edited by Hilleri on 29.7.2014 20:47, edited 1 time in total.
Ja vanteita saapi aika edullisesti vaikka vannetukku.fi.Siellä nyt ainakin hienoja replica vanteita,esim.Audi Rs6 uusi malli on tosi hieno ja sopii passattiin varmasti hyvin 
Ja kyllä se koko saa passatissa olla vähintään 17".On sen verran iso auto,että on varmasti hyvä ajella ja näyttääkin paremmalta

Ja kyllä se koko saa passatissa olla vähintään 17".On sen verran iso auto,että on varmasti hyvä ajella ja näyttääkin paremmalta

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Niinpäs oli muuten hinnat korkeat. Jotenkin kuvittelin, että tuossa oli hyvä tarjous, muttei sittenkään.
Okei, eli rengasvaihtoehtoina ajattelisin jotakin näistä:
1. Bridgestone Turanza ER300 Ecopia
2. Continental ContiPremiumContact2
3. Nokian Hakka H
Vanteiksi tuo 17", mutta onkos profiili sitten sitä 45 luokkaa ja vaikuttaako ajomukavuuteen kovastikin? Täytyy näitä alu-vaihtoehtoja kummastella tuolta linkin takaa..
Okei, eli rengasvaihtoehtoina ajattelisin jotakin näistä:
1. Bridgestone Turanza ER300 Ecopia
2. Continental ContiPremiumContact2
3. Nokian Hakka H
Vanteiksi tuo 17", mutta onkos profiili sitten sitä 45 luokkaa ja vaikuttaako ajomukavuuteen kovastikin? Täytyy näitä alu-vaihtoehtoja kummastella tuolta linkin takaa..
Mitä vielä... 20" ne olla pitääBasu wrote:Jep kyllä tuon kokoisessa autossa suoraan sanoen pitää olla vähintään ne 17":set, tuskin on kuitenkaan tulossa saksan tyylisesti aivan tonttiin.

Itellä viime kesän pyöri alla Tomason TN4 9x20"-vanteet ja Pirelli P Zeronero 235/30 R20-renkaat.
Huomattavasti paremmat ajaa noi isot pyörät ku esim. nyt alla olevat kitka jotka on 205/55 R16. Tottelee ratin kääntöä pikkusen paremmin ku ei renkaat myötää niin paljoo.
Täks kesäks 245/30 Falken FK452-renkaat.
Mutta tähänki joku käy sanomassa ettei kakskyttuumaset voi olla hyvät ajaa. Mukavathan ne ei oo jos ei viitti yhtään monttuja väistää. "Hyvät ajaa" tai "mukavat ajaa", sanoilla on eroa.

^ Sehän on se oleellinen ero, onko ajamisen ilo mukavuutta pelkästään vai sitä että auto tekee sitä mitä kuski käskee.
Tosiasia on että ohuempi kumi tuo läpi sillan saumoja sun muita pieniä nypyjäkin, isot kuopat tietysti väistellään mahdollisuuksien mukaan aina.
205/50-17 on vähän kapeampi vaihtoehto, 225/45-17 sitten se "normaali" koko. Sama halkaisija noissa on, ensimainittu harvinaisempi koko joten pieni lisähinta on ollut ainakin. Omassa on 205/50 vaihtoehto, on mielestäni hyvä "kompromissi" ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Vaikkakaan se ei ihan suoraan noin mene, jo pelkästään rengasmerkin vaihto voi muuttaa tilannetta paljonkin.
Tosiasia on että ohuempi kumi tuo läpi sillan saumoja sun muita pieniä nypyjäkin, isot kuopat tietysti väistellään mahdollisuuksien mukaan aina.
205/50-17 on vähän kapeampi vaihtoehto, 225/45-17 sitten se "normaali" koko. Sama halkaisija noissa on, ensimainittu harvinaisempi koko joten pieni lisähinta on ollut ainakin. Omassa on 205/50 vaihtoehto, on mielestäni hyvä "kompromissi" ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Vaikkakaan se ei ihan suoraan noin mene, jo pelkästään rengasmerkin vaihto voi muuttaa tilannetta paljonkin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Mites tää homma nyt menee, kun rekisteriote sanoo 17" renkaista näin:
Tyyppihyväksytyt renkaat:
- 1. akseli: 205/50R17 M+S93H
- 2. akseli: 205/50R17 M+S93H
Sitten muut sallitut renkaat kohdassa "huomioitavaa":
- 1. akseli: 235/45R17 93V
- 2. akseli: 235/45R17 94V
Eli tuolta väliltä saa siis 17" rengasta valita, vai mistä nämä kahdet eri lukuparit määrytyvät?
Pitääkö mun välittää tuosta ET-luvusta mitään. Eli jos valkkaan vaikka vannetukun sivuilta 17" vanteet joiden leveys on 7,5 ja ET35, niin mitä pitää ymmärtää renkaita hankittaessa vai voinko hommata 205/50 17" nakit?
Mitäs jos haen vanteita ja renkaita nordenrenkaaltaPassatiin, niin tarjolla on 205/50R17". Tuolla haulla kun vanteita selailee, on miltei joka vanne E45, E43, E47. (E lienee sama kuin ET) Eikäs yli 40 numeron ET ole jo aikas epäsopiva?
Ei voi ihminen olla näin hukassa renkaita ostaessa. Pitäis vissiin mennä kauppaan ja sanoa, että renkaat autoon kiitos.
Tyyppihyväksytyt renkaat:
- 1. akseli: 205/50R17 M+S93H
- 2. akseli: 205/50R17 M+S93H
Sitten muut sallitut renkaat kohdassa "huomioitavaa":
- 1. akseli: 235/45R17 93V
- 2. akseli: 235/45R17 94V
Eli tuolta väliltä saa siis 17" rengasta valita, vai mistä nämä kahdet eri lukuparit määrytyvät?
Pitääkö mun välittää tuosta ET-luvusta mitään. Eli jos valkkaan vaikka vannetukun sivuilta 17" vanteet joiden leveys on 7,5 ja ET35, niin mitä pitää ymmärtää renkaita hankittaessa vai voinko hommata 205/50 17" nakit?
Mitäs jos haen vanteita ja renkaita nordenrenkaaltaPassatiin, niin tarjolla on 205/50R17". Tuolla haulla kun vanteita selailee, on miltei joka vanne E45, E43, E47. (E lienee sama kuin ET) Eikäs yli 40 numeron ET ole jo aikas epäsopiva?
Ei voi ihminen olla näin hukassa renkaita ostaessa. Pitäis vissiin mennä kauppaan ja sanoa, että renkaat autoon kiitos.
Last edited by Hilleri on 29.7.2014 20:48, edited 2 times in total.
No kaikkien mahdollisten kokojen luetteleminen tarkoittaisi aika mieletöntä listaa, eli käytännössä ei onnistu. Ja eihän autovalmistaja ole miettinyt kuin että näillä kokoluokilla mennään, käyttäjä valitsee näistä tai keksii itse lisää, voisiko sanoa valmistajan suosittelemia kokoja. Niin autonvalmistajan (tyyppihyväksynnän yhteydessä?) määrittelemät koot on otteessa alunperin listattuna.
215/45-17 on jo halkaisijaltaan jonkin matkaa pienempi kuin 225 tai 235, ja noista vakiokokoisista voisi päätellä että 225 olisi myös pienen puolella, muistaakseni 205/50 on vähän isompi kuin 225/45.
Noista itse ottaisin edelleen 205/50 vaihtoehdon, vähemmän uraherkkä oletettavasti. Jälleen vaikuttaa myös minkä renkaan valitsee jne...
Huomiona noista otteen renkaista, etuakselille 93V ja taka-akselille 94V
Tarkkaan on laitettu.
215/45-17 on jo halkaisijaltaan jonkin matkaa pienempi kuin 225 tai 235, ja noista vakiokokoisista voisi päätellä että 225 olisi myös pienen puolella, muistaakseni 205/50 on vähän isompi kuin 225/45.
Noista itse ottaisin edelleen 205/50 vaihtoehdon, vähemmän uraherkkä oletettavasti. Jälleen vaikuttaa myös minkä renkaan valitsee jne...
Huomiona noista otteen renkaista, etuakselille 93V ja taka-akselille 94V

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Just kun aattelin, että ei kukaan tällaselle sekopäälle vastaa, niin menin muokkaamaan edeltävää tekstiäni (jonka perusteella vastasit) ymmärrettävämpään muotoon. Sorry siitä, ja kiitos vastauksesta. Poikii vaan niin helvetisti kysymyksiä näiden lukujen ja merkintöjen kanssa. Siis mitäs tuo 93V ja 94V tarkottaa ja mitä tarkalleen ottaen pitää vanteista tietää kun renkaat ovat 17" 205/50. Onko ET:n oltava jotain, renkaan leveyden oltava jotain jne??AjH wrote:No kaikkien mahdollisten kokojen luetteleminen tarkoittaisi aika mieletöntä listaa, eli käytännössä ei onnistu. Ja eihän autovalmistaja ole miettinyt kuin että näillä kokoluokilla mennään, käyttäjä valitsee näistä tai keksii itse lisää, voisiko sanoa valmistajan suosittelemia kokoja. Niin autonvalmistajan (tyyppihyväksynnän yhteydessä?) määrittelemät koot on otteessa alunperin listattuna.
215/45-17 on jo halkaisijaltaan jonkin matkaa pienempi kuin 225 tai 235, ja noista vakiokokoisista voisi päätellä että 225 olisi myös pienen puolella, muistaakseni 205/50 on vähän isompi kuin 225/45.
Noista itse ottaisin edelleen 205/50 vaihtoehdon, vähemmän uraherkkä oletettavasti. Jälleen vaikuttaa myös minkä renkaan valitsee jne...
Huomiona noista otteen renkaista, etuakselille 93V ja taka-akselille 94VTarkkaan on laitettu.

http://www.nettivanne.fi/hyvaksyt-vanneleveydet/
http://www.nettivanne.fi/renkaiden-ja-v ... katsastus/
http://www.nettivanne.fi/nopeusluokat-Q-S-T-H-V-Z-W-Y/
http://www.nettivanne.fi/renkaan-mitat/
Lukaseppa tuolta
http://www.nettivanne.fi/renkaiden-ja-v ... katsastus/
http://www.nettivanne.fi/nopeusluokat-Q-S-T-H-V-Z-W-Y/
http://www.nettivanne.fi/renkaan-mitat/
Lukaseppa tuolta

Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Nuo 93 ja 94 on LI-lukuja eli kertovat renkaan kantavuuden.
Eli kantavuudet renkailla pitää olla vähintään edessä tuon 650kg ja takana 670kg.
Tosin veikkaisin et tuossa taka-akselin kantavuus luvussa on tullu jollekkin pieni kirjootusvirhe koska 205-leveiden kohdalla on molemmilla akseleilla lukuna 93.
Katto rekisteriotteesta akseleiden maksimi painot ja valitse niistä se suurempi.
Sitten jaat sen suuremman max. painon kahdella ni saat kilomäärän minkä alle renkaan kantavuus ei saa mennä.
Täältä sitten kattot mikä LI-luku piisaa autoosi.
Ja mitä tohon ET-lukuun tulee ni emännän passatin orkkis pelleissä on ET-luvut 42 sekä 50, joten ei esim. ET42-vanteet ole mitenkään tuhoon tuomitut. Tokihan tuohon sopivaan ET-lukuun vaikuttaa paljon myös vanteen leveys.
Eli kantavuudet renkailla pitää olla vähintään edessä tuon 650kg ja takana 670kg.
Tosin veikkaisin et tuossa taka-akselin kantavuus luvussa on tullu jollekkin pieni kirjootusvirhe koska 205-leveiden kohdalla on molemmilla akseleilla lukuna 93.
Katto rekisteriotteesta akseleiden maksimi painot ja valitse niistä se suurempi.
Sitten jaat sen suuremman max. painon kahdella ni saat kilomäärän minkä alle renkaan kantavuus ei saa mennä.
Täältä sitten kattot mikä LI-luku piisaa autoosi.
Ja mitä tohon ET-lukuun tulee ni emännän passatin orkkis pelleissä on ET-luvut 42 sekä 50, joten ei esim. ET42-vanteet ole mitenkään tuhoon tuomitut. Tokihan tuohon sopivaan ET-lukuun vaikuttaa paljon myös vanteen leveys.
Kiitos vastanneille, linkit ja selitykset jeesasivat..osittain..
Keräsin hieman faktoja...kumotkaa jos olen pielessä.
Renkaat:
205/50R17
Näille kumeille vanneleveys voi olla:
6½, 5½, 6, 7, 7½
ET-luku Passatille:
37-47 (vakio 42)
Summa summarum: (esimerkki-valinnat)
Ostan kumit: 205/50R17 http://www.vannetukku.fi/high-performan ... 13633.html
Ostan vanteet (ET35...?): http://www.vannetukku.fi/granturismo-p-12612.html
Tadaa, näin helppoa se on. Tuossa vielä lainaus eräästä keskustelusta toiselta forumilta:
"Tuosta vanteen leveydestä sen verran, että 7,5 x 17 35 ET:llä pyörii kivasti lokasuojan sisällä, eikä rengas tule liikaa ulos.. 8 x 18 niin ikään 35 ET:llä näyttä hyvälle ja pyörii oikeassa paikassa (renkaan kuviopinta ei tule yhtään liian ulos)
8,5 leveitä vanteita en ainakaan itse ottaisi 35 pienemmällä ET:llä, tulee liikaa ulos, myöskään renkaan sisäpuolen ylimääräistä tilaa en ole mitannut."
Keräsin hieman faktoja...kumotkaa jos olen pielessä.
Renkaat:
205/50R17
Näille kumeille vanneleveys voi olla:
6½, 5½, 6, 7, 7½
ET-luku Passatille:
37-47 (vakio 42)
Summa summarum: (esimerkki-valinnat)
Ostan kumit: 205/50R17 http://www.vannetukku.fi/high-performan ... 13633.html
Ostan vanteet (ET35...?): http://www.vannetukku.fi/granturismo-p-12612.html
Tadaa, näin helppoa se on. Tuossa vielä lainaus eräästä keskustelusta toiselta forumilta:
"Tuosta vanteen leveydestä sen verran, että 7,5 x 17 35 ET:llä pyörii kivasti lokasuojan sisällä, eikä rengas tule liikaa ulos.. 8 x 18 niin ikään 35 ET:llä näyttä hyvälle ja pyörii oikeassa paikassa (renkaan kuviopinta ei tule yhtään liian ulos)
8,5 leveitä vanteita en ainakaan itse ottaisi 35 pienemmällä ET:llä, tulee liikaa ulos, myöskään renkaan sisäpuolen ylimääräistä tilaa en ole mitannut."
Jep, ei siitä pidä liian vaikeaa tehdä
17" vannekoossa tuskin löytyy vaihtoehtoja jotka olis alle 7" leveitä, melkein 7,5" on se mitä yleisesti saa, ja isompia.
ET tosiaan auton mukaan, yleensä jokusia millejä vakiovanteen mitasta saa tuoda ulospäin että tulee lähemmäs kaarta ja näyttää useimmiten paremmalta.
Kantavuus tulikin jo tuolla aiemmin, kantavuus saa siis olla isompi kuin mitä akselimassat vaativat mutta ei pienempi. Ja isommat akselipainon mukaan valitaan sopivan kantavat renkaat, jos ei ole tulossa etu- ja taka-akseleille eri mitoilla kumit jolloin kantavuuksillakin voi pelata jos tykkää. Mitään käytännön hyötyä siitä tuskin saa kuitenkaan.

ET tosiaan auton mukaan, yleensä jokusia millejä vakiovanteen mitasta saa tuoda ulospäin että tulee lähemmäs kaarta ja näyttää useimmiten paremmalta.
Kantavuus tulikin jo tuolla aiemmin, kantavuus saa siis olla isompi kuin mitä akselimassat vaativat mutta ei pienempi. Ja isommat akselipainon mukaan valitaan sopivan kantavat renkaat, jos ei ole tulossa etu- ja taka-akseleille eri mitoilla kumit jolloin kantavuuksillakin voi pelata jos tykkää. Mitään käytännön hyötyä siitä tuskin saa kuitenkaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Se että renkaita valmistetaan samassa tehtaassa Bridgestonen-renkaiden kanssa, ei tarkoita sitä että ne on samaa tavaraaHilleri wrote: Sekä Lassan 225/45R17 -renkaisiin. On hieman tuntemattomampaa tavaraa, mutta samaa tavaraa pitäisi olla Bridgestonen renkaiden kanssa.

Noiden markkinoinnissa vain käytetään törkeästi hyväksi Bridgestonen mainetta.
Oon tuossa katsellut 8" leveetä 15" kokoista aluvannetta Golffini alle, niin kumpi rengas siihen olisi järkevämpi / paremman näköinen: 185/40 vai 195/45? Tyyli on ns. saksaluukki. Itse olen jälkimmäisen kannalla vähäsen mutta... 

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Joopajoo, ei taida olla edes tuollaista 185/40/15 gummia olemassakaan.. tai ei ainakaan nettirengaskaupat näytä että olisi, hyvä minä. Kaveri vaan sanoi että edellä mainittu leveys ja profiili olisi aika hyvännäköinen. Tuo 195/45/15 näyttää omaan silmään helekutin hyvältä vaihtoehdolta.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
- Vesa-Matti Luoma
- Posts: 251
- Joined: 10.1.2006 15:19
- Location: Helsinki
OT: Täältä: www.camskill.co.uk tilasin itelleni gummit ja olivat 30€ halvemmat kuin rengas-onlinella.