metallinen resonanssi kierroksia antaessa?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
raato81
Posts: 3
Joined: 4.3.2010 21:50
Location: Jyväskylä

metallinen resonanssi kierroksia antaessa?

Post by raato81 »

Auttakaa.... mistähän johtuu tollainen resonanssiääni? kuuluu ajaessa pienillä kierroksilla ja paikallaan kierroksia annettaessa? ....resonointi kuuluu vänkärin puolelta konepellin alta! itse en saa mitään asiasta selville!
raato81
Posts: 3
Joined: 4.3.2010 21:50
Location: Jyväskylä

Post by raato81 »

olisiko turbo hajoamassa/jumissa... tehot eivät ainakaan ole kadonneet?
User avatar
Vesa-Matti Luoma
Posts: 251
Joined: 10.1.2006 15:19
Location: Helsinki

Post by Vesa-Matti Luoma »

Itellä ainakin resonoinnin aiheutti 1.9TDi AHU-koneessa katalysaattorin hajoaminen. Fiksauksena oli ottaa keramiikat ulos katalysaattorista ja jättää tyhjä katti paikoilleen.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kun ei tässä kuitenkaan meedioita olla niin helpottaisi paljonkin että onko kyseessä Passat, Golf, joku muu, turbo bensa vaiko diesel?

Omassa oli peltistä resonanssia ja siellä oli vaan turbon lämpösuojapellit keturallaan, ne kun taitteli paikoilleen niin hiljeni. Kaveri olisi kova sana kuunteluun, joko polkimen painajaksi ja itse pää konehuoneeseen tai toisinpäin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
InHiding
Posts: 2
Joined: 1.4.2010 14:42

Post by InHiding »

Mulls oli samanlainen vika Fordissa. Katalysaattorin metallinen verkko (joku tukiverkko?) oli irti ja piti hitsata takaisin. Kuulosti, että olisi tullut konehuoneesta...
raato81
Posts: 3
Joined: 4.3.2010 21:50
Location: Jyväskylä

Post by raato81 »

autona on 2001 passat variant 1.9TDI powerdiesel
User avatar
Epikki
Posts: 64
Joined: 4.10.2008 14:50
Location: Jyväskylä

Post by Epikki »

Itsellä piti kans ihmeellistä mekkalaa apparin puolelta konepellin alta varmaan puoli vuotta kun ei vikaa löytynyt. Arvailtiin vain että laturin laakerit paskana joka aiheuttaa sitten resonointia.. Viimein selvis kun laturin pyörijä rulla repesi irti laturista ja hihnat yms kolahti pohjamuovin päälle. Uusi laturi ja hävis kaikki ylimääräinen mekkala konehuoneesta.

Yllättävän kauan pelas vaikka laakerit olikin loppu...

Autona Golf IV Variant 1.9TDI 74kW
Post Reply